Millaisia selkä menosuuntaan-turvaistuimia teillä on Skoda Octaviassa?
Suunnitelmissa hankkia Octavia, ja samaan syssyyn turvaistuinkin. Luultavasti hankimme isofix-kiinnitteisen turvaistuimen (niitä tosin on melko vähän mistä valita).
Suositelkaas jos teillä on kokemusta! :)
Kommentit (9)
Besafe Combi, mutta koska ei olla pygmejä niin etupenkille ei mahdu istumaan turvallisesti. Polvet nimittäin melkein kiinni kojelaudassa. Auto lähti sitten vaihtoon kun toinen lapsi tuli. Sironaa väittävät tilaihmeeksi. Me ei ostettu kun selkänoja jäi kuulemma lyhyeksi, mutta siitä on tullut pidennetty versio. Nyt en niin painottaisi ihmisten käyttökokemuksia, koska markkinoille on tullut äskettäin uusia istuimia/vanhoja laitettu käymään myös selkämenosuuntaan. Esim. Maxi-Cosin Pearl on nykyään 2-way ja onhan noita runsain mitoin muitakin. Eikun liikkeisiin sovittamaan. Meille tulisi kyllä Sirona, jos ei jo Combit olisi ostettu kakkosautoonkin. Istuin poikittain lapsen pakkaamisen ajan, kuulostaako vähän luksukselle...
Hei mun on pakko tunkea tähän keskusteluun kysymään, kun turvaistuin on hankinnassa ja Autoliiton testissä oli ainoat erinomaisen arvosanan saaneet kasvot menosuuntaan -istuimia. Miten? Onko ne nyt hyviävai ei!?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:51"]Hei mun on pakko tunkea tähän keskusteluun kysymään, kun turvaistuin on hankinnassa ja Autoliiton testissä oli ainoat erinomaisen arvosanan saaneet kasvot menosuuntaan -istuimia. Miten? Onko ne nyt hyviävai ei!?
[/quote]
Ensisijaisesti suositellaan selkä menosuuntaan, jos välttämättä haluaa laittaa kasvot menosuuntaan niin silloin palkki istuin on parempi vaihtoehto kuin vöillä tuleva. Nämä palkki-istuimet (siis osa)on saanut erinomaisia arvosteluja.
Kiitti vastauksesta. Sekoittaa päätä, kun vaaralliseksi sanottu istuin onkin testin mukaan turvallisin! En mä ainakaan tiedä nyt, mitä ostaa. Siis totta kai ostaisin mieluummin erinomaisen kuin tyydyttävän istuimen, mutta jos se erinomainen on kasvot menosuuntaan ja tyydyttävä selkä menosuuntaan niin...
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:51"]
Hei mun on pakko tunkea tähän keskusteluun kysymään, kun turvaistuin on hankinnassa ja Autoliiton testissä oli ainoat erinomaisen arvosanan saaneet kasvot menosuuntaan -istuimia. Miten? Onko ne nyt hyviävai ei!?
[/quote]
Selkä menosuuntaan istuimet saa yleensä asennettua myös kasvot menosuuntaan. Näin olleen Autoliiton testissä ne testataan molemmin päin asennettuna. Kasvot menosuuntaan kolarin huonot pisteet laskevat keskiarvoa ja istuin saa näin huonot arvosanat. Esim. Besafen Combi on Ruotsissa Kid ja ainoa ero on ettei Kidia saa laitettua kuin selkä menosuuntaan (puuttuu turvavyön läpimenoreikä sivusta tai oliko se umpeen laitettu). Esim. siitä penkistä löytyy näin ollen maallikollekin testitulokset selkä menosuuntaan. Toki viisipistevyö penkki naama menosuuntaan on testien mukaan vaarallisempi kuin palkki-istuin. Pohjoismaisen näkemyksen mukaan selkä menosuuntaan on turvallisin vaihtoehto. Meilläkin on kahteen suuntaan asennuksen mahdollistava penkki, mutta ei tulisi mieleenkään laittaa sitä naama menosuuntaan, tuolloin palkki-istuin olisi pienempi paha. Näissä selkä menosuuntaan penkeissä siis itse lapsi on kiinni turvaistuimen omissa vöissä, ei auton. Nyt on muukin Eurooppa alkanut muuten herätä selkä menosuuntaan käytännön järkevyyteen, pienestä lähdetään, mutta i-Size standardi on jo suunta eteenpäin.
BeSafe ja toimi hyvin! Tosin myyjien puheita siitä, että menisi 4v asti ei kannata uskoa, ellei sitten ole hyvin pieni 4v. Toisaalta jos olisi reilumpi kooltaan, niin eihän se pienelle olisi niin turvallinenkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 08:58"]
BeSafe ja toimi hyvin! Tosin myyjien puheita siitä, että menisi 4v asti ei kannata uskoa, ellei sitten ole hyvin pieni 4v. Toisaalta jos olisi reilumpi kooltaan, niin eihän se pienelle olisi niin turvallinenkaan.
[/quote]
Kiitos vastauksesta :) Kuinka pitkään teillä mahtui lapsi siihen?
Ap
up