Vuorotyötä tekevät päikkyvanhemmat
Teen vuorotyötä. Iltavuoroihin kun menen niin vien lapset klo 10 päiväkotiin, oma vuoro alkaa yleensä klo 12-14.
Klo 10 vien siksi että lapset saa siinä ulkoilua ja sit syömään ja päiväunille.
Nyt kuitenkin tuntuu että suht usein minua pyydetään tuomaan toinen lapsi aiemmin kun menevät retkelle lähimetsään tai muuta. Sit saan aina olla pyytämässä lupaa tuoda toinenkin toiselle osastolle aiemmin kun en jaksaisi kahteen kertaan kuljettaa. Usein kyse on 0,5 -1 tunnista.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös iltavuoroon meno klo 12-14 välillä ja kotona oon sit 21-22. Vien lapset päikkyyn klo 9 kun hoidosta niin toivoivat. Tosi vähän lapsia näen jos sattuu vaikka kolme iltavuoroa peräkkäin..
Ei meidän päiväkodissa ainakaan toivota, että lapset tulevat hoitoon jo klo 9. Ainoa toive on, että jos ollaan retkellä klo 9-11, niin sinä aikana ei tuotaisi lapsia hoitoon. Meillä lähtee koko ryhmä, joten ei ole työntekijää ottamassa vastaan yhtä lasta. Klo 11.15 on meidän ryhmän lounasaika. Jos ei pääse lounaalle, ollaan toivottu, että lapsi syötetään kotona (ihan kunnon ruokaa), koska välipala on vasta klo 13.30 ja se on pieni.
Suosittelen, että kysyt suoraan, mihin aikaan on hyvä tuoda. Varmasti saat paremmat vastaukset, kun otat asian puheeksi.
Minä olen aina vienyt lapsen suoraan retkelle, jos lapsi tulee 9.30-10.30 hoitoon. Kysynyt, missä on retkipaikka ja ajettu suoraan sinne. Ei ne kovin kauas päiväkodilta kävele.
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän siinä ole mitään järkeä, jos eri aikaan pitäisi lapsia kuskata sinne. Jos pyydetään tuomaan aikasemmin, niin ilmoitat toisenkin tulevan samaan aikaan.
Niinhän minä sanoin että saan olla pyytämässä että voiko toisenkin tuoda. Inhottaa kun nämä toiveet tulee edellisenä päivänä.
Ne ryhmien ohjelmat kyllä laitetaan näkyville ja meilataan aina edellisen viikon perjantaina jo.
No meille ei kyllä meilata yhtään mitään etukäteen. Perjantaisin tulee viesti mitä viikolla on tehty ja lopussa saattaa olla tärkeitä päivämääriä tulevaisuuteen kuten valokuvaus tai vanhenpain ilta tai jos lähtevät linja-autolla retkelle niin se on tiedotettu. Mutta tämä tieto tuli siis eilen ja tänään piti viedä aikaisemmin. Ja ei ole ensimmäinen kerta
Meillä tehtiin niin että lapsi meni toiseen ryhmään siksi aikaa. Varsinkin jos kahta kolmea ois pitänyt kuskata.
Ei ne retket niin ihmeellisiä ole että niitten takia pitää sekoittaa perheen arki.
Me mietittiin asia niin että se on kuitenkin perheen yhteistä aikaa!
Älä väänny moisiin pyyntöihin hetken varoitusajoilla!
Joo siis asia eri jos ennalta sovittu ja joku linja-auto reissu niin tottakai. Nyt menivät siis jollekin metsäretkellä lähelle päiväkotia. Miksei retkeä olisi voinu tehdä vaikka huomenna kun meidän lapsi olisi siellä aamusta asti kun olen aamuvuorossa?
Eikö se arki pitäisi päiväkodissa suunnitella niiden lasten aikataulujen ehdoilla?Ymmärtänet itsekin, että sitä aikataulua ei suunnitella vain sinun lapsesi mukaan.
Ymmärrän mutta miksi pitää lähteä retkelle esim klo 9.30 jos lapselle varattu hoitoaika klo 10 eteenpäin? Mutta miksi meidän pitäisi muuttaa lapsen aikatauluja sen vuoksi että päiväkoti on päättänyt edellisenä päivänä että retkelle klo 9.30? He tietää melkein 2 viikkoa etukäteen lasten hoitovuorot.
Ei sitä lasta ole pakko viedä retkelle. Eikä ne sieltä päiväkodista ehdi kunnon retkeä tekemään jos odottavat siihen kymmeneen. Eli sanot vaan tästä eteenpäin että sun lapsi ei osallistu retkeen ja viet normaaliin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä veisin retkipäinä vasta suoraan lounaalle. Tai itseasiassa, veisin kaikkina iltavuoropäivinä molemmat lapset juuri ennen lounasta. Silloin olisi vähiten säätöä. Kyllähän ulkoilla ehtii illalla kotonakin. Tai ehditte aamupäivällä myös.
Mä tekisin myös näin, ulkoiltais kotona aina tuo sama aika ja siitä suoraan päiväkotiin lounaalle.
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän siinä ole mitään järkeä, jos eri aikaan pitäisi lapsia kuskata sinne. Jos pyydetään tuomaan aikasemmin, niin ilmoitat toisenkin tulevan samaan aikaan.
Niinhän minä sanoin että saan olla pyytämässä että voiko toisenkin tuoda. Inhottaa kun nämä toiveet tulee edellisenä päivänä.
Ne ryhmien ohjelmat kyllä laitetaan näkyville ja meilataan aina edellisen viikon perjantaina jo.
No meille ei kyllä meilata yhtään mitään etukäteen. Perjantaisin tulee viesti mitä viikolla on tehty ja lopussa saattaa olla tärkeitä päivämääriä tulevaisuuteen kuten valokuvaus tai vanhenpain ilta tai jos lähtevät linja-autolla retkelle niin se on tiedotettu. Mutta tämä tieto tuli siis eilen ja tänään piti viedä aikaisemmin. Ja ei ole ensimmäinen kerta
Meillä tehtiin niin että lapsi meni toiseen ryhmään siksi aikaa. Varsinkin jos kahta kolmea ois pitänyt kuskata.
Ei ne retket niin ihmeellisiä ole että niitten takia pitää sekoittaa perheen arki.
Me mietittiin asia niin että se on kuitenkin perheen yhteistä aikaa!
Älä väänny moisiin pyyntöihin hetken varoitusajoilla!
Joo siis asia eri jos ennalta sovittu ja joku linja-auto reissu niin tottakai. Nyt menivät siis jollekin metsäretkellä lähelle päiväkotia. Miksei retkeä olisi voinu tehdä vaikka huomenna kun meidän lapsi olisi siellä aamusta asti kun olen aamuvuorossa?
Eikö se arki pitäisi päiväkodissa suunnitella niiden lasten aikataulujen ehdoilla?Ymmärtänet itsekin, että sitä aikataulua ei suunnitella vain sinun lapsesi mukaan.
Ymmärrän mutta miksi pitää lähteä retkelle esim klo 9.30 jos lapselle varattu hoitoaika klo 10 eteenpäin? Mutta miksi meidän pitäisi muuttaa lapsen aikatauluja sen vuoksi että päiväkoti on päättänyt edellisenä päivänä että retkelle klo 9.30? He tietää melkein 2 viikkoa etukäteen lasten hoitovuorot.
Ei sitä lasta ole pakko viedä retkelle. Eikä ne sieltä päiväkodista ehdi kunnon retkeä tekemään jos odottavat siihen kymmeneen. Eli sanot vaan tästä eteenpäin että sun lapsi ei osallistu retkeen ja viet normaaliin aikaan.
Ei ne retket niin ihmeellisiä ole, että sen takia kannattaa viedä hoitoon aikaisemmin. Ihan joku pikku lähimetsä. JOS on koko talon retki bussilla hevonhumppaan, se on toki eriasia.
Mikä on päikkyvanhempi? Vanhempi joka on päikyssä vielä? Päikky yksistään on jo ällöttävä sana, mutta päikkyvanhempi menee samaan kategoriaan kuin masuasukki 🤮
Vierailija kirjoitti:
AP, mieti tämä ihan vaan oman lapsesi mukaan. Jos lapsi on mielellään kotona tai vaikka sisaruksen ryhmässä aamupäivällä, menette sen mukaan. Ei ne retket ole pakollisia.
Jos taas lasta harmittaa, kun retket jää väliin, pyydät päiväkotia toimimaan suunnitelmallisemmin ja ilmoittamaan retkistä ajoissa. Omistani toinen olisi ollut mielellään äidin kanssa aamupäivän, toinen taas ehdottomasti vaatinut päästä retkelle.
Helpointa olisi, jos päiväkoti päättää, että yksi päivä viikossa on "tapahtumapäivä", jolloin osaat varautua siihen, että silloin tod.näk. pitää olla aamusta paikalla.
Tästä samaa mieltä! Ota yhteyttä päiväkotiin, ja kerro, että yllättävät retket haittaavat teidän aamuja, ja jos lasta ei harmita retkeltä pois jääminen, niin kysy, voitko jättää hänet sisaruksen ryhmään siksi aikaa, kunnes oma ryhmä palaa retkeltä. Omassa työpaikassani (päiväkoti) tämä onnistuisi ongelmitta. Jos taas haluat tuoda lapsen ilmoitettua aiemmin päiväkotiin, niin älä kysele ja odota vastausta sisaruksen ryhmästä, vaan pistä korkeintaan tekstari, että tulette tuntia aiemmin, koska sisaruksen ryhmä lähtee retkelle, kyllä sieltä sitten sanottaisiin jos se ei jostain syystä millään onnistuisi. Olisi mukava jos retkistä tietäisi jo hyvissä ajoin, mutta päiväkodissa voi olla jotain syitä, jonka takia lähtö onkin vain lyhyellä varoitusajalla. Esimerkiksi, jos joku lapsi tarvitsee enemmän tukea ja apua retkellä, jonka vuoksi retkillä tarvitaan enemmän kasvattajia, eikä niitä ole aina mahdollista saada mukaan. Kuulostat ihanan joustavalta vanhemmalta, mutta muista, että myös päiväkodissa voidaan vuorostaan joustaa! Toivottavasti asia selviää parhain päin!
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun mikään pakko ole viedä lasta retkelle mukaan,jos vaikeaa.
Viet vaan sitten molemmat kun hoito oikeastikkin alkaa.
Helpotus kaikille:D
Joo. Ikuisuuskysymys tämäkin! Mun ryhmässä oli tarkoitus mennä naapuriryhmän kanssa katsomaan pikku esitys, en nyt muista mihin. Kuitenkin oli ilmoitettu lähtö kello 8.45. Juuri sen takia että joku AINA myöhästyy. No, kävin pomolle sanomassa, nyt porukka läöhtee, saa tuoda sinne paikkaan perässä, kaksi puuttuu!
Jo oli toinen äiti lankoja pitkin kivunnut pomolle huutamaan että "eivät odottaneet". Pomo sanoi nätisti että asiasta oli ilmoitettu ajoissa ja vielä eilen hakutilanteessa muistutettu. Oli hiljentynyt.
Toinen vanhempi toi suoraan sinne paikkaan x koska oli työmatkan varrella. Ei mitään mutinoita.
AINA on joku jolle "Ei käy".
EI päiväkodin retket niin ihmeellisiä ole, lähipuistoon, lähimetsään naapuri päiväkodin pihalle "kylään".
Silloin kun lapsi nukkui vielä päiväunia, vein lapsen 11.30 tai 12.00 vuorohoitopäiväkotiin. Oltiin siis vietetty aamu yhdessä ja syöty lounas. Vein päiväkotiin ja siellä meni suoraan unille. Nyt kun ei nuku enää päiväunia, vietetään aamu yhdessä, syödään lounas ja vien päiväkotiin vaihtelevasti 13-13.30. Aina on sopinut, myös se, että haen lapsen klo 22.30 (koska silloin päästään yhdessä nukkumaan, voidaan nukkua aamulla pitkään ja viettää aamupäivä yhdessä ja monesti toisella vanhemmalla on vapaapäivä, jolloin lapsen ei tarvitse lähteä yhtään minnekään). Koskaan ei ole tullut mitään valitusta hoitoajoista.