Kärsiikö kukaan muu täällä "Viinipäänsärystä"?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Eli onko kellään mulla ongelmana se, että pienetkin annokset viiniä (valkkari tai punainen, ei väliä), aiheuttavat aivan järkyttävän päänsäryn joka kestää ihan hirveän kauan. :/
Shampanjakin on minulle aika paha, mutta onneksi kuohari sentään menee, sekin kyllä varauksella (pystyn juomaan makeita "teinikuohareita", mutta tuntuu että kaikki hienommat räjäyttävät taas pään.)
Jotenkin tosi noloa, kun ravintolassa muut ottavat viiniä, skumppaa tms. ja mun on pakko ottaa siideri, vesi tai limu. :D Typerä ongelma, mutta tuntuu että varsinkin hienommissa paikoissa minua katsotaan tosi kieroon.
Tietääkö kukaan mistä tämä johtuu? Onko kukaan löytänyt viiniä, josta ongelmaa ei tulisi?
Kommentit (12)
Yleensähän viinipäänsärky liittyy punaviinin rikkiin joka voi aiheuttaa, mutta sinun kohdallasi tuo ei ilmeisesti riitä selitykseksi.
Hep!! Mulle tulee myös kauhee hedari. Enkä edes juo punaviiniä, vain valkoviiniä lasillisen (ehkä kerran kuussa) ja päänsärky on taattu, hyi olkoon.
Nämä viinipäänsärystä kärsivät ovat usein siiderivalaita, jotka haluavat tekosyyn juoda sidukkaa viini-illoissakin.
Rikki EI aiheuta päänsärkyä. Se aiheuttaa hengitystieoireita joillekin harvoille esim astmaatikoille.
Loisia.. viinissä on ilmeisesti jotakin ainetta joka niitä tappaa, todennäköisesti kuitenkin sulfiitit, jotka käyvät sulfa-antibiootteina. Monet yhdisteet, jotka haisevat ja maistuvat rikiltä, ja jotka sisältävät S:ää ovat antimikrobiaalisia. Esim. tuttu alfalipoiinihappokin. Loistava sulfa-antibiootin kaltainen aine.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:11"]
Nämä viinipäänsärystä kärsivät ovat usein siiderivalaita, jotka haluavat tekosyyn juoda sidukkaa viini-illoissakin.
[/quote]
Kaikki eivät oikeasti tykkää viinistä. Minä en, eikä hävetä edes myöntää. Minulla on muutenkin todella herkkä makuaisti, enkä voi sietää mitään kitkerää. Edes kahvista en tykkää.
tanniinitkin voivat aiheuttaa päänsärkyä. Ja monet lisäaineet joita viineissä on. Oletko kokeillut luomuviinejä, ovatko ne yhtä pahoja?
Mulle tulee lähes kaikista viineistä helposti pää kipeäksi ja menen tukkoon (nenä tukkoon ja "poskiontelot" kipeät, joskus astmakin oireilee). Pääsärky ja tukkoisuus lähteee allergialääkkeelllä eli jonkinlaisesta allergiasta varmaan kysymys. Voin kuitenkin juoda joitain yksittäisiä luomuvalkoviinejä ja kuohuviinejä ilman tukkeutumista lasin tai max kaksi. En juuri käytä alkoholia, mutta ruuan kanssa on kiva välillä ottaa lasillinen.
Mulla sama vika ja harmittaa!:(
Tykkään punaviineistä tosi paljon, mutta tiedän että jo lasillinen aiheuttaa inhottavan päänsäryn n. puolen tunnin kuluttua sen kumoamisesta.
Pahimmat säryt on tullut usein Etelä-Amerikkalaisesta Cabernet Sauvignonista. Mutu siis, en ole asiaa johdonmukaisemmin testaillut enkä yhtään tiedä mistä voi johtua...
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:25"]
Mulle tulee lähes kaikista viineistä helposti pää kipeäksi ja menen tukkoon (nenä tukkoon ja "poskiontelot" kipeät, joskus astmakin oireilee). Pääsärky ja tukkoisuus lähteee allergialääkkeelllä eli jonkinlaisesta allergiasta varmaan kysymys. Voin kuitenkin juoda joitain yksittäisiä luomuvalkoviinejä ja kuohuviinejä ilman tukkeutumista lasin tai max kaksi. En juuri käytä alkoholia, mutta ruuan kanssa on kiva välillä ottaa lasillinen.
[/quote]Sama. Olen aina rakastanut täyteläisiä punaviinejä, mutta iän myötä vain pahenee allergiaoireet. Itseasiassa mikä tahansa alkoholi aiheuttaa sen, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Lisäksi niveliä ja lihaksia särkee ja koko keho tuntuu "tulehtuneelta". Eikä johdu liiallisesta määrästä.
Hyi kamala! :( Mitä sä oikein juot? Siis rentoutuaksesi lasillisen kanssa.