Hoitoalan "sekavat" työvuorot
Miksi hoitoalalla vuorotyötä ei voi tehdä niin kuin miesvaltaisilla 3 vuorotyöaloilla? Eli tyyliin 1vk aamua, 1vk iltaa, 1vk yövuoroa. Nyt hoitoalan vuorot pomppii miten sattuu! Kertokaahan viisaammat, eikö tälläistä selkeämpää systeemiä pystyisi jotenkin toteuttamaan myös hoitoalalla.
Kommentit (6)
Sama systeemi myyjillä. Vituttaa. Myyjä olisi paljon virkeämpi ja tehokkaampi, jos oli ainoastaan yhtä vuoroa per viikko.
Kyllähän jossain tehdäänkin. Hoitoala on aika laaja käsite. Jokaisella työpaikalla työvuorot ovat erilaiset, miten henkilökunta tai johto ne onkin halunnut järjestää. Esim. omalla työpaikalla jokainen tekee sellaista työvuorolistaa kun haluaa. Osa tykkää tehdä viikon aamuvuoroa, viikon iltaa ja viikon yötä, joku tekee vain yötyötä ja osa vain 14 tuntisia päiviä ja saa enemmän vapaata. Joillain työpaikoilla ei ole näin joustavaa, mutta yleensä jonkin verran saa itse vaikuttaa kuitenkin vuoroihinsa. Minusta työvuorojen joustavuus ja mahollisuus itse päättää on paljon parempi, kuin tuollainen ennalta määrätty rytmi.
Kolme villiä veikkausta: työvuorolistan tekijän a) ammattitaidottomuus eli ei oikeasti osaa eikä ymmärrä, b) välinpitämättömyys, eli ei piittaa pätkääkään työntekijöistä c) kateus ja kiusanteko, ja nämä samassa paketissa siksi, että tekee jostakin syystä tahallaan mahdollisimman kettumaiset vuorot,
Kyllä ne osattiin tehdä inhimillisiksi jo 1960-luvulla, kun tätini oli hoitajana ja suorastaan odotti niitä yökkövapaita, joita ei enää tunneta ollenkaan. Mihin ne hyvät työvuorot ovat kadonneet, vaikka hoitajat ovat lakkoilleetkin?
Potilaanakin kauhistuttaa ajatus, että hoitaja tulee heti iltavuoron jälkeen aamuvuoroon, vaikka pitkämatkalainen on tuskin ehtinyt sängyssään käväistä, saati sitten kunnolla nukkua välillä.
Niissä paikoissa missä minä olen työskennellyt ja työskentelen, olisi helvetin raskasta tehdä esim 5 iltavuoroa putkeen. Viides aamuvuorokin alkaa jo tuntumaan. Siksi pidän itse vuorojen tiuhemmasta vaihtuvuudesta.
Kun vuorotyöläisiä on paljon, mutta eri vuoroissa henkilökuntaa on eri määrä, niin ei voida toteuttaa tuota viikko aamua, viikko iltaa ja viikko yötä-suunnitelmaa. Esim. meillä aamussa 8, illassa 4 ja yössä 2. Puhumattakaan siitä, että on eri määrä lähihoitajia ja sairaanhoitajia.
Oli tässä kerran sellainen osastonhoitaja joka osasi tehdä työlistat niin että kaikki olimme tyytyväisiä. Huomioi toivomukset, paneutui asiaan, eikä yhtään näyttänyt että olisi kärsineet ilmeet tästä hänellä. Päin vastoin pelkkää aurinkoa!