Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kotiäiti" on vain kiertoilmaus työttömälle

Vierailija
06.10.2014 |

Työttömäksi jättäytyminen on selvästi helpompaa naiselle kuin miehelle. Kunhan sinulla on lapsia, voit vain "omistautua kodille ja perheelle" tai "keskittyä olemaan paras mahdollinen äiti". Tämä on hyväksyttävä ja joissakin piireissä jopa arvostettava rooli naiselle, joka ei halua olla mukana työelämässä tai ei yksinkertaisesti löydä töitä. Mieheltä vastaava ei noin vain onnistu.

Tämä näin sivustaseuraajan huomiona.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Joko taas?

Vierailija
2/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä olen ollut vuosia kotiäiti, nyt kotirouva enkä hae töitä enkä ole työkkärissä kirjoilla.
Moni kotiäiti on oikeasti kotona lasten takia eikä nosta työttömyysrahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän korjautuisi sillä, että työttömyys sallitaan miehillekin. Se olisi järkevää, koska töitä ei kuitenkaan ole kaikille.

Vierailija
4/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 09:05"]

Tämähän korjautuisi sillä, että työttömyys sallitaan miehillekin. Se olisi järkevää, koska töitä ei kuitenkaan ole kaikille.

[/quote]

Suhtautumisen työhön ja työttömyyteen on tosiaan pakko muuttua monellakin tapaa. Itse kannatan perustuloa. -ap

Vierailija
5/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotiäiti! Ja mulla kyllä on vakituinen työpaikka, jonne palaan kun nuorin täyttää kolme.

Vierailija
6/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haista sinäkin...

Vierailija
7/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion olla kotiäiti 5 vuotta, vakituinen työpaikka odottaa. Rahaa saan puolet vähemmän kuin mitä työttömänä saisin...

Vierailija
8/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 09:11"]

No haista sinäkin...

[/quote]

Mitä ihmettä? -ap

Vierailija
9/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voin olla työtön kun en ole työtön työnhakija enkä saa mitään tukia esim. työkkäriä tai muutakaan sossutukea?

Minä en ymmärrä miksi jonkun persettä kaivelee niin kovasti että mieheni ihan omasta halustaan elättää koko perheen ja hyvin elättääkin.

Minulla on myös omaa varallisuutta joten maksan verojakin.

Miksi menisin töihin kun ei ole henkisesti tai taloudellisesti pakko ja eikö ole parempi kun "minun työpaikkani" saa sellainen joka tarvitsee sitä oikeasti elääkseen enkä vie sitä paikkaa huvikseni?

Ihan varmasti kateus on se joka saa näitä aloituksia väsäämään. Eihän kenelläkään saa olla liian helppo ja hyvä elämä kuin ap:llä ei ole....

Vierailija
10/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 09:15"]

Ihan varmasti kateus on se joka saa näitä aloituksia väsäämään. Eihän kenelläkään saa olla liian helppo ja hyvä elämä kuin ap:llä ei ole....

[/quote]

Mitä ihmettä sinä mahdoit aloituksestani lukea?

"Kateus"... Ei hyvänen aika. -ap

Vierailija
11/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo selva, etta ap on kateellinen naisille, koko kirjoitus oikein kihisee kateudesta. Mutta syyta ei todellakaan ole. Suomalainen mies on itsekas ja pihi, niinpa suomalaisella kotiaidilla on tukalat oltavat kun naisen elatettava seka itsensa etta lapsi kodinhoidontuella tai saastoilla ja toissakayva mies vaan hurvittelee ja ostelee mita lystaa itselleen.

Toista on taalla Jenkeissa kun mies on oikeasti velvollinen elattamaan perheensa ja jos se piheilee niin viimeistaan yhteison painostus tekee siita lopun. Kotiaiteja- ja rouvia arvostetaan, me teemme paljon muutakin kuin makaamme kotona.

Ap:n otsikkoon: kotirouva on minusta kiertoilmaus tyottomalle, mutta miksi kotiaiti, joka vaikkapa hoitaa pienta lastaan kotona? Pitaisiko lapsi laittaa hoitoon heti kun tullaan synnytyslaitokselta?

Vierailija
12/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 09:31"]

Onhan tuo selva, etta ap on kateellinen naisille, koko kirjoitus oikein kihisee kateudesta. Mutta syyta ei todellakaan ole. 

[/quote]

Oli keskustelun aihe mikä tahansa, keskustelu pitää aina kääntää pois itse aiheesta ketjun aloittajan henkilöön. Asiaan kuuluu aloittajan motiivien spekuloiminen ja huvittavakin rivien välistä tulkitseminen. Mitä vähemmän omaa sanottavaa ommentoijalla on ketjun aiheeseen, sitä todennäköisemmin hän alkaa puhua asian vierestä. Aloittajan motiiveista voi tietenkin väittää mitä tahansa, koska kaikkihan nyt ovat Internetissä toistensa salattujen vaikuttimien tuntijoita. -ap

Vierailija
13/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin miehillä ei ole mahdollisuutta? saavathan isätkin pitää vanhempainvapaan ja hoitovapaata. ei se ole vain äideille, vaan perhe keskenään päättää miten järjestely tehdään.

Vierailija
14/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen syntyi, mä perustin heti vanhempainvapaan alettua toiminimen, ja aloin tehdä töitä lapsenhoidon ohella. Viime lukuvuonna opetin lisäksi kansalaisopistossa kahta kurssia. Nyt syntyi toinen vauva ja teen edelleen hieman töitä toiminimellä.

Vierailija
15/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömäksi jättäytyminen on selvästi helpompaa naiselle kuin miehelle."

Työttömyys on harvoin oma valinta, vaan siitä päättävät aivan muut. Vai kuvitteletko, että lähes 400.000 (laskutavasta riippuen) ovat itse "jättäytyneet" työn ulkopuolelle. Ja monet elävät minimi toimeentulolla ja köyhyysrajalla.

Myöskään työllistyminen ei ole oma valinta, sillä yksikään työnantaja ei ota töihin, jos työtä ei yksinkertaisesti ole tarjolla, vaikka työnhakijalla olisi kuinka suuret halut tahansa. Työllisyystilanteeseen vaikuttavat suhdanteet, joihin ei paljon yksityinen ihminen tai yritykset voi vaikuttaa.

Vierailija
16/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ- ja elinkeinoministeriön tutkimusjohtaja on kanssani samaa mieltä. Hän toteaa Yle Radio Suomen haastattelussa seuraavasti: "Kyllä siinä varmasti on sellainen tekijä, että naisille on ehkä sosiaalisesti vähän hyväksyttävämpää kuin miehillä mennä – jos työnhaku ei tuota tuloksia – jonkun ajan päästä lasten hoito- ja kotityön pariin."  Jutussa nostetaan esille se, miten parhaassa työiässä olevat naiset jäävät pois töistä kodin pariin. -ap

Vierailija
17/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastot kertovat kyllä aivan muuta, sillä juuri miesten työttömyysaste on korkeampi kuin naisten. Vai peustuuko aloituksesi vain mutu-tuntumaan. Ja tuskin yksikään "heittäytyy" työttömäksi, vaan siitä päätöksen tekevät muut.

Lähde: HS 5/2014

Tilastokeskus: työllisten naisten osuus työvoimasta oli huhtikuussa 69 prosenttia, kun miesten työllisyysaste oli 67,9.

Kokonaistyöllisyysaste oli 68,3 prosenttia

Vierailija
18/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia mutta haluan kertoa mielipiteeni. Mitä pahaa on että haluaa kasvattaa lapsensa itse ja viettää lapsien kanssa mahdollisimman paljon aikaa sillon kun lapset ovat vielä pieniä. Minusta on kummallisempaa laittaa pieni vauva/lapsi vieraalle hoitoon.

Vierailija
19/19 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se noinkin. Onhan se nyt tavallaan helpompaa olla kotona, kun on lapset ja niiden kanssa hommaa. Ei varsinaisesti tunnu työttömältä. Sinänsä se nyt on ihan sama. Kun töitä ei riitä kaikille, osan täytyy vain koittaa keplotella jotenkin eteenpäin parhaaksi katsomallaan tavalla. Lapsillehan tuo toisen vanhemman työttömyys voi olla jopa ihan hyväksi.