Erotako vai ei
Hei, ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 8v ja naimisissa 5v. Meillä on kissoja ja 7/18 ja 6/20 pojat. Meillä on mennyt vuosien aikana huonommin ennen kuin lapset tuli ja ollaan oltu valmiita taistelee suhteesta kun sitä molemmat ovat halunneet ja rakkautta on. Helmikuussa mies teki sellaisen tempun joka on pilannut koko tämän vuoden (aihetta en avaa sen enempää). Sen seurauksena hän ei luota muhun autojutuissa enää (liittyy autotapaukseen, jonka hän itse aiheutti). Sen jälkeen hän on jäänyt kiinni valehtelusta. Piilotellut tyhjiä tölkkejä pitkin asuntoa esim. Pesukoneen taakse suihkun jälkeen ja ties mitä koska ei uskalla enää kertoa mulle mun edellisten vuosien suuttumisten takia et haluaa silloin tällöin ottaa 1-2 lonkeroa. Mun lapsuus vaikuttanut tosi paljon siihen etten ole tykännyt alkoholista, mut en ole koskaan sen enempää hälle siitä suuttunut, pyytänyt vaan et vähentää lapsiperhearjen takia ja kun valittaa ettei oo rahaa mihinkään laskuihin.
Eli tämä vuosi. 7x herra jäänyt kiinni erilaisten tölkkien piilottelusta. Mua ei se alkoholi haittaa vaa se et valehtelee päin naamaa. Kaiken tämän kukkuraksi odotan meiän kolmatta lasta enkä tiedä mitä teen. En luota hänen toimintaansa yhtään. En luota että hän olisi tuolla ulkona juomatta salaa. Tai alavarastossa missä tekee kirvesjuttuja. Eilenkin löysin hänen työrepustaan kolme tyhjää lonkerotölkkiä. Hän ei olisi niistä kertonut jos ei olisi jäänyt kiinni. Väitti että löysi ne kotimatkaltaan töistä tuolta maasta.
Olo on muutenkin masentunut ja voimat loppu tän arjen pyörittämisen takia ja en tahtoisi et voinia menis tän enempää miettimällä mitä se herra salaa multa lisää.. Hän ei suostu mihinkään aputoimiin. Olen antanut hänelle monia kertoja hyväksyttävän nyökkäyksen alkoholille ja ostanut hänelle niitä jotta hän ymmärtäisi etten suutu alkoholista. Mut ei se valehtelu lopu.
Tiedän ongelman laadun mut rakkaus häntä kohtaan pitää mut tässä ja raskasta tä on.. Hän yrittää kovasti lisätä edes läheisyyttä ja antaa tukea, mut ei se riitä..
Ajattelin et vaihdetaan avaimet et hän ei pääse häkkivarastoon ilman mua enää tai et jättää pankkikorttinsa kotiin jos menee ulos tai ruokakauppaan (meillä yhteistili mistä maksetaan yhteiset kulut. Ei siis lonkeroita ja herkkuja).
Mietin et voiko tässä tehdä vielä jtn tai yritänkö antaa hänelle aikaa vielä korjata tilannetta?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mies suostuu siihen, että otat hänen pankkikorttinsa. Herranen aika.
Alussa kerroit, että mies menetti luottamuksen sinuun autojutuissa. Eli sinussakin on ollut syytä.
Ap vastaa.
Ei, en ole ottamassa hänen koettuaan. Hän vain jättäisi sen kotiin siksi aikaa ku käy kaupassa.
Se mitä mä tein hänelle oli kansalaisvelvollisuus. Hän vaaransi muita törttöilyllään
Eli siis estit häntä lähtemästä ajamaan humalassa ja hän suuttui sinulle siitä?
Ap vastaa. Käräytin hänet koska hän ajoi kännissä ja hoiti meiän lapsia kännissä
Voi hyvänen aika. Tämä olisi sinulla pitänyt olla aloituksessa. Rattijuoppous on rikos. Rattijuoppo kyytimässä lapsiasi VAARANTAA heidän HENGEN
Herää nainen, mutta on vaaraksi lapsille ja on rattijuoppo. Ei varmasti ollut ainoa kerta. On myös siis alkoholisti, kukaan muu ei lähde kännissä kuskaamaan lapsia
Eroa.Alkoholisti syyttää omista mokistaan aina muita.
Ap vastaa
Pieni korjaus. Hän hoiti lapsia ENNEN kuin lähti ajamaan kännissä. Ei lapset ollut kyydissä
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt ainakin niiden lasten tehtailu välittömästi.
Miehesi juomat määrät on todennäköisesti pieniä (jos ainoa, mistä huomaat on tyhjien tölkkien löytyminen) mutta tietysti jos koet sen ongelmalliseksi, niin ymmärrän tunteesi ja jotainhan tuossa pitäisi tapahtua. Ero ei kuitenkaan ole se ensimmäinen ratkaisu.
Kumpi on pahempi asia - miehen juominen vai siitä valehtelu? Parista lonkerosta ei aikuinen mies tule niin humalaan, että olisi vaaraksi kaitsiessaan omia lapsiaan, siitä sun ei kannata olla huolissasi, mutta auton ajaminen vaikutuksen alaisena on sitten eri juttu.
Ap vastaa
Mä olen koko ajan tässä sanonut että se valehtelu ottaa päähän eikä vähäinen juominen.
En ole avannut Koko tilannetta tänne joten lapsiasiaan ei tarvitse puuttua. kiitos
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa kerroit, että mies menetti luottamuksen sinuun autojutuissa. Eli sinussakin on ollut syytä.
Ap vastaa.
Ei, en ole ottamassa hänen koettuaan. Hän vain jättäisi sen kotiin siksi aikaa ku käy kaupassa.
Se mitä mä tein hänelle oli kansalaisvelvollisuus. Hän vaaransi muita törttöilyllään
Ap vastaa. Käräytin hänet koska hän ajoi kännissä ja hoiti meiän lapsia kännissä
Voi hyvänen aika. Tämä olisi sinulla pitänyt olla aloituksessa. Rattijuoppous on rikos. Rattijuoppo kyytimässä lapsiasi VAARANTAA heidän HENGEN
Herää nainen, mutta on vaaraksi lapsille ja on rattijuoppo. Ei varmasti ollut ainoa kerta. On myös siis alkoholisti, kukaan muu ei lähde kännissä kuskaamaan lapsia
Ap vastaa
Pieni korjaus. Hän hoiti lapsia ENNEN kuin lähti ajamaan kännissä. Ei lapset ollut kyydissä
Siis että ei niin paha, jos hän ajaa naapurin lasten yli, kunhan teidän lapset ei ole kyydissä. Selvä
Ja luulet, että tämä oli ainoa kerta, kun hän ajoi kännissä?
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt ainakin niiden lasten tehtailu välittömästi.
Miehesi juomat määrät on todennäköisesti pieniä (jos ainoa, mistä huomaat on tyhjien tölkkien löytyminen) mutta tietysti jos koet sen ongelmalliseksi, niin ymmärrän tunteesi ja jotainhan tuossa pitäisi tapahtua. Ero ei kuitenkaan ole se ensimmäinen ratkaisu.
Kumpi on pahempi asia - miehen juominen vai siitä valehtelu? Parista lonkerosta ei aikuinen mies tule niin humalaan, että olisi vaaraksi kaitsiessaan omia lapsiaan, siitä sun ei kannata olla huolissasi, mutta auton ajaminen vaikutuksen alaisena on sitten eri juttu.
Ap vastaa
Mä olen koko ajan tässä sanonut että se valehtelu ottaa päähän eikä vähäinen juominen.
En ole avannut Koko tilannetta tänne joten lapsiasiaan ei tarvitse puuttua. kiitos
Et voi erottaa valehtelua juomisesta. Petollisuus kuuluu alkoholismiin.
Jos et avaa koko tilannetta, vastaukset ovat vähän sinne päin.
Ymmärrän, että alkoholistin puolisoa hävettää olla päätynyt tilanteeseen, jossa on naimisissa alkoholistin kanssa. Varsinkin alkoholistiperhetaustalla. Sitä salataan ystäviltä ja sukulaisilta. Mutta silloin ei myöskään saa keneltäkään apuja, jos itse valehtelee heille.
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa.
Ap vastaa
Siis että ei niin paha, jos hän ajaa naapurin lasten yli, kunhan teidän lapset ei ole kyydissä. Selvä
Ja luulet, että tämä oli ainoa kerta, kun hän ajoi kännissä?
Ap vastaa
Ei ollu tarkoitus vähätellä, en vaa halua et meiän koko elämästä tehdään tällainen show kun halusin tuoda ongelman ytimen esiin ja siihen tukea ja mielipiteitä.
Luuletko et oisin käräyttänyt mieheni jos se ei olis haitannut että ajelee tuolla kännissä?
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa.
Ap vastaa
Ja luulet, että tämä oli ainoa kerta, kun hän ajoi kännissä?Ap vastaa
Ei ollu tarkoitus vähätellä, en vaa halua et meiän koko elämästä tehdään tällainen show kun halusin tuoda ongelman ytimen esiin ja siihen tukea ja mielipiteitä.
Luuletko et oisin käräyttänyt mieheni jos se ei olis haitannut että ajelee tuolla kännissä?
Sori, olin turhan provosoiva. Tarkoitus oli vähän ravistella näkökulmaasi. Sanot, että valehtelu on ydinasia, ikään kuin hänen alkoholinkäyttönsä ei olisi mikään ongelma. Täällä on kuitenkin todettu, että kukaan kohtuukäyttäjä ei lähde kännissä rattiin, että sinun täytyy käräyttää hänet.
Todellisuudessa ydinasia on hänen alkoholin käyttö. Nämä muut johtuu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa.
Eroa olisti syyttää omista mokistaan aina muita.Ap vastaa
Sori, olin turhan provosoiva. Tarkoitus oli vähän ravistella näkökulmaasi. Sanot, että valehtelu on ydinasia, ikään kuin hänen alkoholinkäyttönsä ei olisi mikään ongelma. Täällä on kuitenkin todettu, että kukaan kohtuukäyttäjä ei lähde kännissä rattiin, että sinun täytyy käräyttää hänet.
Todellisuudessa ydinasia on hänen alkoholin käyttö. Nämä muut johtuu siitä.
Ap vastaa
Joo, hän ei pahemmin mun lähettyvillä ole kännissä. Ainoastaan tänä vuonna silloin helmikuussa. Hän ei koronan takia missään liiku. En tykkää hänen tavastaan salata alkoholin käyttöä. Vaikka hän ei mun nähden juo kuin 1 kerralla pari kertaa viikossa, niin silti Epäilen häntä koko ajan ja se riistää mua. Siks tässä apua ja mielipiteitä haen.
Siitä rattihommasta en osaa sanoa miksi teki niin ja järjetöntä ja vastuutonta se todellakin oli
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa.
Eroa olisti syyttää omista mokistaan aina muita.Ap vastaa
Todellisuudessa ydinasia on hänen alkoholin käyttö. Nämä muut johtuu siitä.Ap vastaa
Joo, hän ei pahemmin mun lähettyvillä ole kännissä. Ainoastaan tänä vuonna silloin helmikuussa. Hän ei koronan takia missään liiku. En tykkää hänen tavastaan salata alkoholin käyttöä. Vaikka hän ei mun nähden juo kuin 1 kerralla pari kertaa viikossa, niin silti Epäilen häntä koko ajan ja se riistää mua. Siks tässä apua ja mielipiteitä haen.
Siitä rattihommasta en osaa sanoa miksi teki niin ja järjetöntä ja vastuutonta se todellakin oli
Hänestä ei välttämättä näy, vaikka olisi ottanut. Alkoholistin sietokyky on niin kasvanut, että hän näyttää normaalilta pienessä humalassakin.
Jos hän on kaappijuoppo ja salaa sen sinulta, ei ota sinun nähtesi. Mutta voi esim pitkiä aikoja lämmittää saunaa, käydä rakentelemassa teidän mökillä, puuhaa autotallissa, häneltä kestää tulla harrastuksesta kotiin. Ja silloin hänellä on siellä joku jemma, jotka hävitetään niin ettet ikinä tiedä niistä mitään, ja hän voi juoda vaikka kuinka paljon niin, ettet tiedä siitä mitään. Ns. Halkopinopulloja.
Kolme lasta melkein ja nyt yhtäkkiä totuus addiktoituneesta miehestä alkoi keittämään. Ap oli katsonut läpi sormien hommaa pitkän aikaa... Liian pitkään. Jos välität lapsista niin lähe. Jos et tota miestä jätä joka ei halua muuttua kun on ollut tommoinen jobalun alkujaankin, saanu sut luulemaan muuta ja elämään pilvilinnoissa! Ei ihmiset yhtäkkiä muutu jos kerta on ollu aidosti ihana parisuhde! Sossu tekee pian sinusta lasun jos et tommosta jätä! Minulle kävi niin kun lapsi syntyi vaikkei oltu naimisissa eikä asuttu samankaton alla!!
Riitelyä, valehtelua, alkoholiongelma, rattijuoppoutta (samalla lasten vaarantaminen???) ja lasten valvonta humalassa.
Ja sinä täällä vielä kyselet mitä pitäisi tehdä?
Ei helvetti, ilmeisesti tykkäät ongelmista.
Selvästi oikean alkoholistin kanssa olleet täällä purkavat omia traumojaan aloittajan perheen kustannuksella.
Ap kirjoittaa
Tämä tilanne ei ole mitenkään helppo. Tässä on kyseessä koko meiän elämä. Ei sitä ole helppoa heivaa rakkautta roskikseen.
Teot ovat järkyttäviä ja kukaan ei ole täydellinen. Oon ihan rikki ja peloissani. Jos kukaan olisi tuntenut tämän mitä mä koen nyt niin ymmärtäisi. Kaikilla on erilaiset tilanteet. Joillakin pahempi. Jotkut eroavat helpommin.
Tämä on nyt se mun piste jossa yritän hakea apua ja mielipiteitä. Hankalaksi tekee se et osa kannustaa yrittämään ja osa sanoo ei suhteelle. Osa sit haukkuu mua ja tilannetta mikä ei auta mua nyt yhtään. Yritän silti olla avoin kaikille mielipiteille.
Seurustelen addiktin kanssa, joka on suhteen aikana ollut niin raittiina kuin käyttävänä. Suhteen aikana on käynyt katkaisuhoidossa ja minnesotahoidon.
Minäkin jossain vaiheessa ajattelin, että pahinta tässä kaikessa on juuri valehtelu. Vaikka toinen oli sekaisin kuin seinäkello, väitti olevansa selvä. Vaikka löysin kotoa piilotettuja lääkkeitä, huumeita tai käytettyjä ruiskuja, valehdeltiin päin naamaa ettei mitään ole käyttänyt ja että löydetyt asiat olivat vanhoja. Tai että joku pilleri oli Buranaa eikä katukauppalääke. Tiesin koko ajan että hän on addikti ja loukkaannuin että valehteli. Vaikka kuinka yritin luoda tilaa sille, että minulle voisi puhua totta, lupasin etten suutu jne. minulle valehdeltiin silti. Jossain kohtaa oli vain hyväksyttävä, että aina, kun hän käyttää, hän valehtelee. Piste. Kun on raittiina, puhuu totta. Kun retkahtaa, alkaa taas valehtelu.
Minä suosittelen käymään al-anonin vertaistukiryhmässä. Kuulet, kuinka muut päihderiippuvaisten läheiset kertovat täysin samoja tarinoita kuin sinä. Samat valheet, samat pullopiilot, samat kiukuttelut ja samat haukut, kun yrität tuoda esiin päihteiden tuomia ongelmia. Suosittelen myös tutustumaan minnesotahoitoon. Monen hoitolaitoksen nettisivuilta löytyy tarinoita ja videoita, missä ihmiset kertoo omista kokemuksistaan. Saatat löytää sieltä samaistumispintaa ja tarinat saattavat tuntua tutulta. Löydät myös tietoa läheisriippuvuudesta, johon päihderiippuvaisten läheiset saattavat sairastua.
Etsi tietoa ja keskustele asiasta läheisten kanssa tai etsi nimetöntä vertaistukea. Sitä tästä maasta kyllä löytyy. Päihderiippuvaisen takaa löytyy monesti mahdollista. Lue asiasta, ja pidä huoli ettet sinä mahdollista toisen päihteiden käyttöä. Hae apua itsellesi. Älä salaile äläkä piilottele ongelmaa. Kovasti voimia ja jaksamista.
Ap, paljonko miehesi puhalsi, menikö kortti?
Vviv kirjoitti:
Ap kirjoittaa
Tämä tilanne ei ole mitenkään helppo. Tässä on kyseessä koko meiän elämä. Ei sitä ole helppoa heivaa rakkautta roskikseen.
Teot ovat järkyttäviä ja kukaan ei ole täydellinen. Oon ihan rikki ja peloissani. Jos kukaan olisi tuntenut tämän mitä mä koen nyt niin ymmärtäisi. Kaikilla on erilaiset tilanteet. Joillakin pahempi. Jotkut eroavat helpommin.Tämä on nyt se mun piste jossa yritän hakea apua ja mielipiteitä. Hankalaksi tekee se et osa kannustaa yrittämään ja osa sanoo ei suhteelle. Osa sit haukkuu mua ja tilannetta mikä ei auta mua nyt yhtään. Yritän silti olla avoin kaikille mielipiteille.
Totta kai kaikki vastaajat peilaavat kommenttejasi omiin kokemuksiisi. Meitä on monta "piilojuopon" kanssa elänyttä, joten moni kertomasi asia kuulostaa pelottavan tutuilta. Monella taas onneksi ei ole sitä samaa ikävää kokemusta, jollon nuo pari tölkin sihauttelua (ja niiden piilottelua) ei kuulosta miltään ongelmalta. Mutta sinunhan on tehtävä oma ratkaisusi juurikin sen pohjalta, mikä sopii sinun kokemuksiisi, sinun tunteisiisi, sinun historiaasi, persoonaasi, perheeseesi, toiveikkuuteesi, tulevaisuudenuskoosi, luottamukseesi yms.
Olisikin helppoa, jos keskustelun toinen puoli olisi vain raadollisen rehellinen. Silloin olisi helpompi tehdä omat ratkaisunsa. Jos mies myöntäisi ongelman, se olisi jo puoli voittoa. Tai ehkä ongelmaa ei ehkä ole (edelleen, kukaan kohtuukäyttäjä ei aja humalassa, tai hoida lapsia humalassa, mutta....), mutta sinä et ilmiselvästi tähän voi luottaa. Sepä siinä valehtelussa onkin ikävää, että sitten ei enää tiedä mihin voi uskoa ja mihin ei.
Eli kaikista näistä vastauksista huolimatta, sinun on tehtävä se ratkaisu. Tai sitten et tee mitään ratkaisua ja jatkat riutumista tuossa epävarmuuden verkossa. Valinta se on sekin.
Ap, sossut varmaan sanovat, mitä sun pitää tehdä ettei lapsiasi huostaanoteta. Uskon, että jos jatkat rattijuopon kanssa, menetät lapsesi eli eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin ero.
Mikähän tässä on totuus, pari lonkeroa viikossa vai humalassa ajava alkoholisti? Kyllä teidän pitäisi pystyä miehen kanssa juttelemaan asiasta, että miksi sinua ahdistaa ja miksi mies salailee juomistaan. Jos juo oikeasti vain pari per viikko, niin ne voisi juoda kotona salailematta ja puolison vahtimatta ja valittamatta. Jos ette pysyy keskustelemaan, niin perheneuvolaan tai jonnekin.
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies juo? Onko masentunut? Pitäisi hankkia siihen apua?
Ap vastaa
En ole koskaan saanut mtn järkevää vastausta
Pää osin koska haluaa ja se on hyvääApua hän ei hae koska ei oo syytä tai tarvetta
Juo 1-4 viikossa mitä mä tiedän
Todennäköisesti tuo on jäävuoren huippu.
Jos vaimo on tuollainen, on ihan luonnollista että mies piilottaa ne pari juomaansa tölkkiä. Ihan turha olettaa alkoholistiksi noilla evidensseillä. Monet miehet ottavat pari bisseä töistä tultuaan. Aikuinen mies ei siitä määrästä humalaan tule. Rentouttaa vain hieman.