Erotako vai ei
Hei, ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 8v ja naimisissa 5v. Meillä on kissoja ja 7/18 ja 6/20 pojat. Meillä on mennyt vuosien aikana huonommin ennen kuin lapset tuli ja ollaan oltu valmiita taistelee suhteesta kun sitä molemmat ovat halunneet ja rakkautta on. Helmikuussa mies teki sellaisen tempun joka on pilannut koko tämän vuoden (aihetta en avaa sen enempää). Sen seurauksena hän ei luota muhun autojutuissa enää (liittyy autotapaukseen, jonka hän itse aiheutti). Sen jälkeen hän on jäänyt kiinni valehtelusta. Piilotellut tyhjiä tölkkejä pitkin asuntoa esim. Pesukoneen taakse suihkun jälkeen ja ties mitä koska ei uskalla enää kertoa mulle mun edellisten vuosien suuttumisten takia et haluaa silloin tällöin ottaa 1-2 lonkeroa. Mun lapsuus vaikuttanut tosi paljon siihen etten ole tykännyt alkoholista, mut en ole koskaan sen enempää hälle siitä suuttunut, pyytänyt vaan et vähentää lapsiperhearjen takia ja kun valittaa ettei oo rahaa mihinkään laskuihin.
Eli tämä vuosi. 7x herra jäänyt kiinni erilaisten tölkkien piilottelusta. Mua ei se alkoholi haittaa vaa se et valehtelee päin naamaa. Kaiken tämän kukkuraksi odotan meiän kolmatta lasta enkä tiedä mitä teen. En luota hänen toimintaansa yhtään. En luota että hän olisi tuolla ulkona juomatta salaa. Tai alavarastossa missä tekee kirvesjuttuja. Eilenkin löysin hänen työrepustaan kolme tyhjää lonkerotölkkiä. Hän ei olisi niistä kertonut jos ei olisi jäänyt kiinni. Väitti että löysi ne kotimatkaltaan töistä tuolta maasta.
Olo on muutenkin masentunut ja voimat loppu tän arjen pyörittämisen takia ja en tahtoisi et voinia menis tän enempää miettimällä mitä se herra salaa multa lisää.. Hän ei suostu mihinkään aputoimiin. Olen antanut hänelle monia kertoja hyväksyttävän nyökkäyksen alkoholille ja ostanut hänelle niitä jotta hän ymmärtäisi etten suutu alkoholista. Mut ei se valehtelu lopu.
Tiedän ongelman laadun mut rakkaus häntä kohtaan pitää mut tässä ja raskasta tä on.. Hän yrittää kovasti lisätä edes läheisyyttä ja antaa tukea, mut ei se riitä..
Ajattelin et vaihdetaan avaimet et hän ei pääse häkkivarastoon ilman mua enää tai et jättää pankkikorttinsa kotiin jos menee ulos tai ruokakauppaan (meillä yhteistili mistä maksetaan yhteiset kulut. Ei siis lonkeroita ja herkkuja).
Mietin et voiko tässä tehdä vielä jtn tai yritänkö antaa hänelle aikaa vielä korjata tilannetta?
Kommentit (79)
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies on työtön muutenhan hänellä ei olisi aikaa ryypätä? Jos on työtönn, niin on luultavasti masentunut työttömyydestä ja juo siksi. Pitäisi siis hakea masennukseen apua.
Ap vastaa
Mies käy töissä vakituisesti. Juo muutamia tölkkejä viikossa
Toivottavasti et itsekään usko oikeasti tuota?
Vierailija kirjoitti:
"7/18 ja 6/20 pojat"
Mitä nuo murtoluvut oikein tarkoittaa??
Ap vastaa
Heinäkuussa 2018 ja kesäkuussa 2020 syntyneet pojat
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies on työtön muutenhan hänellä ei olisi aikaa ryypätä? Jos on työtönn, niin on luultavasti masentunut työttömyydestä ja juo siksi. Pitäisi siis hakea masennukseen apua.
Ap vastaa
Toivottavasti et itsekään usko oikeasti tuota?
Ap vastaa
Tämä just rikkoo mua, ku en tiedä kuinka paljon oikeasti juo. Mun edessä joi viime viikolla 2
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa
VIIKOSSA?
Se ei ole vielä alkoholiongelma.
Mutta ymmärrän valehtelusta aiheutuvan ärtymisen. Et oikein voi muuta kuin jutella ja kertoa hänelle rauhallisesti että et siedä valehtelua ja jotain täytyy muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa
VIIKOSSA?
Se ei ole vielä alkoholiongelma.Mutta ymmärrän valehtelusta aiheutuvan ärtymisen. Et oikein voi muuta kuin jutella ja kertoa hänelle rauhallisesti että et siedä valehtelua ja jotain täytyy muuttua.
Muutaman tölkin viikossa juovan ei tarvitsisi piilotella tölkkejä ja valehdella.
Valhe on se "muutama tölkki viikossa".
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa
VIIKOSSA?
Se ei ole vielä alkoholiongelma.Mutta ymmärrän valehtelusta aiheutuvan ärtymisen. Et oikein voi muuta kuin jutella ja kertoa hänelle rauhallisesti että et siedä valehtelua ja jotain täytyy muuttua.
Ap vastaa
Olen jo keväästä asti jutellu ja hän väittää ymmärtävänsä mutta ei vaa lopeta valehtelua. Väittää et lopettaa valehtelun mut tähän mennessä ei ole tehnyt mtn
Mikä helevetin järki on alkaa väkertää lapsia suhteessa jossa on mennyt huonosti ja josta joutuu taistelemaan.
Lapsien tuominen siihen taistelukentälle on edesvastuutonta.
No niin, hiukan kun kaiveli niin asioiden laajuus aukeni hiukan enemmän. Eli alkoholistihan tuo mies on. Kukaan "2-3 lonkeroa toisinaan juova" ei lähde kännissä ajamaan eikä hoida lapsia kännissä. Miehellä on siis suurempi juomisongelmia kuin ehkä tiedätkään/suostut näkemään. Aiemmin se on onnistunut ehkä pysymään jotenkin aisoissa, nyt se jo kumpuaa sinulle näyttäytyviin muutamiin lonkeroihin (jotka nekin olleet piilossa ja niistä on valehdeltu) - paljonko miehellä on lisää pulloja piilossa, joita naukkailee? Tämän ongelman päälle valehtelu ja sinun lapsuudentraumat alkoholiin liittyen = ei lupaa hyvää. Vähintään miehen pitäisi tehdä ongelmalleen jotain, mutta miehellä on tyypillinen alkoholistin denialismi päällä. Ei ole mitään ongelmaa, ongelma on muilla, ei hänellä.
Valitettavasti en usko että voi tehdä akuutisti mitään asian korjaamiseksi. Asian hyväksyminen tullee viemään mieheltä aikaa ja suurempaa kivipohjaa ja isompia menetyksiä ja niiden oivaltamisen, että pystyisi hyväksymään/myöntämään ongelman.
Asia erikseen on, mitä sinä ajattelet nyt tehdä, kun tämä ongelma on sinulle paljastunut, vaikka tietysti alkoholistin läheisenä on myös paljon miellyttävämpää vähätellä ongelmaa. Se vaan että siitä ei ole kellekään hyötyä. Mitä aiemmin lähdet, sitä aiemmin mies saattaa havahtua menetykseensä ja tajuta hakea apua. Nalkuttamisella ei varmaan kukaan juoppo ole juomistaan lopettanut, päinvastoin, sehän antaa vain lisää syitä jatkaa. Vuosiakin, kun se kumppani kuitenkin on siinä vieressä, vaikka nalkuttaa, mutta pysyy.
Jos kuulostaa että puhun kokemuksesta... no, puhunkin.
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko se sitten mahdollista että mies haluaa jatkaa sun kanssa ja haluaa hakea apua että eihän tuo ryyppäminen tuo voimavaroja. :(
Ap vastaa
Mies haluaa joo olla yhdessä. Toivottavasti oikeista syistä.
Hän ei halua hakea apua koska hänen mielestään nä pitäis hoitaa itse.
Tyypillinen suomalainen mies, jota hävettää pyytää apua. Mites miehen sukulaiset tai kaverit, pystyiskö ne vakuuttamaan häntä, ettei tilanne voi jatkua noin?
Minusta ongelma olet sinä. Olen mies, ja jos minulla olisi tuollainen vaimo yrittäisin varmasti itse paeta alkoholin, prätkäilyn, veneilyn tms. maailmaan.
Parisuhde ei vaikuta mitenkään tasapainoiselta, kuvittelet ehkä olevasi miehesi äiti.
Lopeta ajoissa ennen kuin ukko karkaa ja lapsilta menee isä. Mahdollisesti ylikontrolloit myös heitä ja miehesi saattaa olla ainoa tasapainottava elementti teidän perheessäänne.
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko se sitten mahdollista että mies haluaa jatkaa sun kanssa ja haluaa hakea apua että eihän tuo ryyppäminen tuo voimavaroja. :(
Ap vastaa
Mies haluaa joo olla yhdessä. Toivottavasti oikeista syistä.
Hän ei halua hakea apua koska hänen mielestään nä pitäis hoitaa itse.
Tyypillinen suomalainen mies, jota hävettää pyytää apua. Mites miehen sukulaiset tai kaverit, pystyiskö ne vakuuttamaan häntä, ettei tilanne voi jatkua noin?
Ap vastaa.
Ei oikein perheessä mut ystävälle laitoin äsken viestiä
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vviv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mies suostuu siihen, että otat hänen pankkikorttinsa. Herranen aika.
Alussa kerroit, että mies menetti luottamuksen sinuun autojutuissa. Eli sinussakin on ollut syytä.
Ap vastaa.
Ei, en ole ottamassa hänen koettuaan. Hän vain jättäisi sen kotiin siksi aikaa ku käy kaupassa.
Se mitä mä tein hänelle oli kansalaisvelvollisuus. Hän vaaransi muita törttöilyllään
Eli siis estit häntä lähtemästä ajamaan humalassa ja hän suuttui sinulle siitä?
Ap vastaa. Käräytin hänet koska hän ajoi kännissä ja hoiti meiän lapsia kännissä
Voi hyvänen aika. Tämä olisi sinulla pitänyt olla aloituksessa. Rattijuoppous on rikos. Rattijuoppo kyytimässä lapsiasi VAARANTAA heidän HENGEN
Herää nainen, mutta on vaaraksi lapsille ja on rattijuoppo. Ei varmasti ollut ainoa kerta. On myös siis alkoholisti, kukaan muu ei lähde kännissä kuskaamaan lapsia
Eroa.
Alkoholisti syyttää omista mokistaan aina muita.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ongelma olet sinä. Olen mies, ja jos minulla olisi tuollainen vaimo yrittäisin varmasti itse paeta alkoholin, prätkäilyn, veneilyn tms. maailmaan.
Tässä tuli hyvin todennettua jossain aiemmassa kirjoituksessa oleva kohta: alkoholisti löytää kyllä aina syitä ryyppäämiseen, naisen vikahan se on joo. Mikset ennemmin pakenisi kohti avioeroa etkä syyllistäisi kumppaniasi omista valinnoistasi.
Lopeta nyt ainakin niiden lasten tehtailu välittömästi.
Miehesi juomat määrät on todennäköisesti pieniä (jos ainoa, mistä huomaat on tyhjien tölkkien löytyminen) mutta tietysti jos koet sen ongelmalliseksi, niin ymmärrän tunteesi ja jotainhan tuossa pitäisi tapahtua. Ero ei kuitenkaan ole se ensimmäinen ratkaisu.
Kumpi on pahempi asia - miehen juominen vai siitä valehtelu? Parista lonkerosta ei aikuinen mies tule niin humalaan, että olisi vaaraksi kaitsiessaan omia lapsiaan, siitä sun ei kannata olla huolissasi, mutta auton ajaminen vaikutuksen alaisena on sitten eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt ainakin niiden lasten tehtailu välittömästi.
Miehesi juomat määrät on todennäköisesti pieniä (jos ainoa, mistä huomaat on tyhjien tölkkien löytyminen) mutta tietysti jos koet sen ongelmalliseksi, niin ymmärrän tunteesi ja jotainhan tuossa pitäisi tapahtua. Ero ei kuitenkaan ole se ensimmäinen ratkaisu.
Kumpi on pahempi asia - miehen juominen vai siitä valehtelu? Parista lonkerosta ei aikuinen mies tule niin humalaan, että olisi vaaraksi kaitsiessaan omia lapsiaan, siitä sun ei kannata olla huolissasi, mutta auton ajaminen vaikutuksen alaisena on sitten eri juttu.
Kukaan alkoholistin kanssa naimisissa ollut ei usko hetkeäkään, että mies joisi vain kaksi lonkeroa viikossa. Esim minä löysin ihan vahingossa aamulla viinipullon korkin sohvan alta. Tunnistin, että se oli pullo, joka ostettiin vasta edellispäivänä, joten ei ollut vanha korkki. Oltiin muka menty nukkumaan yhtaikaa, puoliltaöin, jolloin mies ei ollut humalassa. Herättiin kuudelta ja lähdettiin molemmat autolla töihin. Miehestä ei yhtään näkynyt että olisi ollut humalassa. Hän oli kuitenkin puolenyön ja aamukuuden välillä salaa käynyt kiskaisemassa pullollisen viiniä yksin, niin ettei se hänestä näkynyt ja lähti autolla ajamaan. Vain alkoholisti tekee noin. Mun oli ihan pakko itselleni myöntää tilanne siinä. Itsepetos oli kova siihen asti. Halusin uskoa, ettei minun mies.
Alkoholistia ei kukaan muu pysty parantamaan, joten viime kädessä ero on ainoa, mitä alkoholistin puoliso voi asialle tehdä. Esim minun mies joi 15 vuotta, ja kun lopulta lähdin, hän jätti järkyttyneenä viinan siihen paikkaan. Sääli, että siihen tarvittiin ero, mutta näköjään myöskään ilman eroa sitä ei tapahtunut. Joillakin siihen tarvitaan työpaikan menetys, eli siinäkään varoitukset eivät vielä ole vaikuttaneet mitään
Joillakin ei mikään herätä eivätkä he lopeta ikinä.
Vielä muistutuksena: mistä tietää, että alkoholisti valehtelee?
Hän avaa suunsa.
Ihan voin kokemuksesta kertoa, että ne sinun löytämäsi muutama tölkki on vain jäävuoren huippu. Kukaan, joka juo muutaman lonkerotölkin viikossa ei todellakaan koe tarvetta niitä piilotella yhtään keneltäkään. Miehesi on alkkis ja niinkauan kuin hän ei itse sitä myönnä, ei meno muutu. Sinä et saa asiaa muuttumaan yhtikäs millään.
Moni on täällä heti tuomitsemassa miehen juopoksi vaikka voi olla ihan tavis kohtuukäyttäjä AIKUINEN mies joka vaan ei halua selitellä ja riidellä jos joskus juo pari tölkkiä lonkeroa. Onko nyt oikeasti edes rattijuoppo? Poliisi puhallutti? Ja hoiti lapsia kännissä? Joi yhden lonkeron vai veti perseet olalle? Pieni ero.
Jos olisin ap:n mies niin ottaisin itse heti eron koska tulisin hulluksi tuollaisesta kyttäämisestä ja kontrolloinnista. Tai muuten minusta tulisi oikeasti juoppo kun olisi niin ankeaa omassa kodissa. Mutta tuskin tämä on totta vaan ap on provo. Lapsille voi olla hyvä isä vaikka tulisi ero. Ainakin saisi elää rauhassa omaa elämäänsä ja juoda vaikka 6 lonkeroa (HUI) jos siltä tuntuu ilman että lähtee avaimet ja pankkikortti.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap:n mies niin ottaisin itse heti eron koska tulisin hulluksi tuollaisesta kyttäämisestä ja kontrolloinnista. Tai muuten minusta tulisi oikeasti juoppo kun olisi niin ankeaa omassa kodissa. Mutta tuskin tämä on totta vaan ap on provo. Lapsille voi olla hyvä isä vaikka tulisi ero. Ainakin saisi elää rauhassa omaa elämäänsä ja juoda vaikka 6 lonkeroa (HUI) jos siltä tuntuu ilman että lähtee avaimet ja pankkikortti.
Olen samaa mieltä vaikka eri syistä.
Toista ei pidä lähteä kontrolloimaan ja olemaan hänelle äiti, siinä sairastuu itse, ja parisuhde on myös mennyttä hoivasuhteessa.
Jos toteaa, niin kuin tässä, että mies on alkoholisti, siitä voi vain pelastaa lapsensa ja itsensä. Mies sitten toivottavasti pelastaa itsensä, itse. Toinen ei voi sitä hänen puolesta tehdä.
Mies voi tosiaan sitten juoda itsekseen jos juo, ei tarvitse keneltäkään salailla .
Lasten kuskaaminen humalassa eri edelleenkään ole sallittua, se on edelleen henkeä vaarantava rikos, ei edes mikään pikku näpistys. Mies voi sitten olla sellainen vanhempi kuin on, edellytyksenä että on sitten selvin päin, kun hoitaa lapsia. Tästä syystä esim emme sopineet tapaamispäiviksi viikonloppuja, oli todennäköisempää, että hän on työviikolla suunnilleen tolpillaan. Viikonloppuna ei niinkään.
Viikonlopputapaamiset hän on aika lailla perunutkin viime tippaan jollain tekosyyllä. Tai ovat loppuneet lyhyeen, kun on lauantaina illan lähestyessä pitänyt alkaa "hoitaa asioita" ja lähettää lapset kotiin.
Et voi raitistaa toista mitenkään.
Jos hänen alkoholinkäyttönsä on sulle ongelma, eikä hän suostu tekemään asialle mitään, et voi muuta kuin erota.
Koska se on ihan sama mitä teet, uhkailet tai sanot - jos hän juo, hän juo.
Eikä "miksi hän juo" ole millään tavalla relevanttia - hän juo koska haluaa. Sitten jos hän joskus haluaa lopettaa, hän lopettaa.
Sun täytyy päättää joko sietää asiaa ja jäädä suhteeseen tai lähteä.