Kysymys älystä - millainen ihminen on älykäs?
Itse olen keskitasoa älykkäämpi, en huippuälykäs, ja olen huomannut elämäni aikana muutamia piirteitä, jotka kuvaavat älykästä ihmistä. Näitä ovat:
1) Kyky sopeutua ympäristössä tapahtuviin muutoksiin
2) Nopea oppimiskyky ja taito soveltaa tietoa käytäntöön
3) Kyky hahmottaa kokonaisuuksia ja syy-yhteyksiä erilaisten asioiden välillä
4) Ja huippuälykäs on keksinyt aidosti jotain uutta.
Mitä ominaispiirteitä sinun mielestä älykäs ihminen omaa?
Kommentit (15)
Älykäs päätyy väärään johtopäätökseen nopeammin kuin keskivertotallukka. Tämä on ainoa todella merkitsevä ero joka älykkäällä ja keskiverrolla on. Äly ei takaa oikeaa päätöstä, varsinkin jos ylimielinen asenne estää tiedon omaksumisen asiasta.
En luota psykologien tekemiin älykkyyskartoituksiin lainkaan: Minut on testattu kahdesti ja sain aivan eri tulokset eri kerroilla. Eivät mielestäni kuvaa älykkyyttä riittävän luotettavasti ja ovat pintapuolisia.
Älykäs ihminen pärjää toki testeissä varsin hyvin, mutta omaa myös paljon syvällistä tietoa, jota osaa soveltaa vaikeidenkin ongelmien ratkaisussa (pintapuolinen informaatio ei tee ihmisestä fiksua).
Älykäs ajattelee nopeasti ja hänellä on hyvä päättelykyky. Tyhmällä voi olla aavistus älykkään ihmisen älystä, mutta todellisuudessa vain älykäs tunnistaa älykkään. Tyhmälle voi päteä vaikka (kirja)viisaudella tai auktoriteetilla ja vaikuttaa älykkäältä. Älykäs näkee näiden taakse.
Huippulykäs ei välttämättä tule keksineeksi mitään uutta. Ihme puppua ap.
Älykkyys ei mitattavuutensa vuoksi ole mielipideasia.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 15:00"]
Älykäs ajattelee nopeasti ja hänellä on hyvä päättelykyky. Tyhmällä voi olla aavistus älykkään ihmisen älystä, mutta todellisuudessa vain älykäs tunnistaa älykkään. Tyhmälle voi päteä vaikka (kirja)viisaudella tai auktoriteetilla ja vaikuttaa älykkäältä. Älykäs näkee näiden taakse.
[/quote]
Väitätkö, että IQ=älykkyys?
ÄO on eriasia kuin älykkyys. Älykkyyttä on montaa eri lajia. Ja vaikka esim tunneälyä vähätellään niin sekin on yksi olennainen osa älykkyyttä.
Älykkyys on kykyä elää maailman kanssa tasapainossa ilman kenenkään älykkyyden määrittelemistä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 15:05"]
ÄO on eriasia kuin älykkyys. Älykkyyttä on montaa eri lajia. Ja vaikka esim tunneälyä vähätellään niin sekin on yksi olennainen osa älykkyyttä.
[/quote]
:D just.
Älykkyyden yksikkö on älykkyysosamäärä eli ÄO ja se on mitattavissa.
Puhu sinä tunneälyinesi vaikka fiksuudesta ja filmaattisuudesta.
[/quote]
Moniälyykkyysteoria on varsin suosittu nykyään ja sen mukaan älykkyydessä on tosiaan useita ulottuvuuksia.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 15:10"]
[/quote]
:D just.
Älykkyyden yksikkö on älykkyysosamäärä eli ÄO ja se on mitattavissa.
Puhu sinä tunneälyinesi vaikka fiksuudesta ja filmaattisuudesta.
[/quote]
Marilyn Vos Savant on sitten kaikkien aikojen älykkäin ihminen, koska omaa historian korkeimman IQ:n, joka on BTW huomattavasti korkeampi kuin Einsteinin arvioitu IQ. Eli logiikkasi mukaan Vos Savant on älykkäämpi kuin Einstein. Heh ja pyh.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 15:00"]Älykäs ajattelee nopeasti ja hänellä on hyvä päättelykyky. Tyhmällä voi olla aavistus älykkään ihmisen älystä, mutta todellisuudessa vain älykäs tunnistaa älykkään. Tyhmälle voi päteä vaikka (kirja)viisaudella tai auktoriteetilla ja vaikuttaa älykkäältä. Älykäs näkee näiden taakse.
[/quote]
Kyllä mä väitän, että huippuälykkäät keksivät aina jotain uutta. He eivät vain välttämättä koe tarvetta tuoda sitä koko maailman tietouteen.
Itse oon älykkäänä ihmisenä huomannut et joillakin on välillä vaikeuksia pysyä mun jutuissa mukana, kun tarina polveilee niin paljon. Mä myös pohjustan tarinoita aika paljon. Pidän tätä heikkoutena ja yritän tietoisesti yksinkertaistaa tarinoitani.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 15:00"]Älykäs ajattelee nopeasti ja hänellä on hyvä päättelykyky. Tyhmällä voi olla aavistus älykkään ihmisen älystä, mutta todellisuudessa vain älykäs tunnistaa älykkään. Tyhmälle voi päteä vaikka (kirja)viisaudella tai auktoriteetilla ja vaikuttaa älykkäältä. Älykäs näkee näiden taakse. Huippulykäs ei välttämättä tule keksineeksi mitään uutta. Ihme puppua ap. Älykkyys ei mitattavuutensa vuoksi ole mielipideasia. [/quote] Kyllä mä väitän, että huippuälykkäät keksivät aina jotain uutta. He eivät vain välttämättä koe tarvetta tuoda sitä koko maailman tietouteen. Itse oon älykkäänä ihmisenä huomannut et joillakin on välillä vaikeuksia pysyä mun jutuissa mukana, kun tarina polveilee niin paljon. Mä myös pohjustan tarinoita aika paljon. Pidän tätä heikkoutena ja yritän tietoisesti yksinkertaistaa tarinoitani.
[/quote] Niin, ne huippuälykkään huippunerot, uutta luovat ajatukset voi jäädä toisilta täysin pimentoon, jos henkilö ei uskalla tai saa mahdollisuutta ilmaista niitä muille.
Mä sain työpaikan soveltuvuustesteissä loogisesta päättelykyvystä keskimääräistä heikomman. Verbaalisessa ja matemaattisessa osiossa olin puolestaan parempi. Kyllä mulle jäi tunne että olen tyhmä :(. Vaikka olen yliopistoonkin päässyt.
Se on älykkäin joka on kivoin koska TUNNEÄLY on kaikkein tärkein. Kaikki matemaatikot jne ovat autisteja jotka eivät ymmärrä oikeasta elämästä mitään.
Eikö niin mammat?