Milloin eroon potasta?
Meillä on aika korkea vessanpönttö. 4v esikoinen haluis vieläkin käydä potalla eikä pöntöllä. pitäskö se vaa laittaa pois?
Kun ollaan liikenteessä pitää aina etsiä sellainen vessa missä potta löytyy. Kylässä ei tee mitään jos ei ole pottaa. Harmittaa kun muiden tuon ikäiset jo on omatoimisia vessa-asioissa.
Kommentit (8)
Kiitos vastauksesta, tämä auttaa ap:ta varmasti todella paljon tämän asian kanssa. Mutta hyvä jos sinun heikko itsetuntosi sai tuosta hetkellistä tyydytystä.
Potta vain kylmästi pois. Sanot että nyt olet jo liian vanha käymään potalla. Jakkara pöntön eteen
Minä aloin kunnolla opettaa lasta potalta pöntölle (supistajan kanssa tietty) kun hän oli reilu 3-vuotias. Minua niin rasitti se potan peseminen varsinkin isomman hädän jälkeen, helpompaa kun menee suoraan pönttöön. Selitin lapselleni ihan nätisti useaan kertaan, että menisitkö mieluummin pöntölle istumaan niin äidin ei tarvitse pestä kakkoja potasta. Kyllähän tuonikäinen jo ymmärtää. Moneen kertaan asiasta muistuttelin ja aina kehuin kun niin teki. Noin kuukausi siinä taisi mennä vaikkei hirveästi painostettu tai mitään. Kun homma alkoi vähän sujua, siirsin potan kaapin päälle niin ei ollut lapsella niin suurta kiusausta käyttää sitä. Pari kuukautta käytti supistajaa ja sitten oppi ihan itsekseen istumaan pöntön reunalla ilman sitä, nyt ei enää halua edes sitä supistajaakaan. Mutta siis ei tehty asiasta suurta numeroa vaan selitettiin rauhallisesti ja toistuvasti miksi olisi kivempi käyttää pönttöä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:49"]
Minä aloin kunnolla opettaa lasta potalta pöntölle (supistajan kanssa tietty) kun hän oli reilu 3-vuotias. Minua niin rasitti se potan peseminen varsinkin isomman hädän jälkeen, helpompaa kun menee suoraan pönttöön. Selitin lapselleni ihan nätisti useaan kertaan, että menisitkö mieluummin pöntölle istumaan niin äidin ei tarvitse pestä kakkoja potasta. Kyllähän tuonikäinen jo ymmärtää. Moneen kertaan asiasta muistuttelin ja aina kehuin kun niin teki. Noin kuukausi siinä taisi mennä vaikkei hirveästi painostettu tai mitään. Kun homma alkoi vähän sujua, siirsin potan kaapin päälle niin ei ollut lapsella niin suurta kiusausta käyttää sitä. Pari kuukautta käytti supistajaa ja sitten oppi ihan itsekseen istumaan pöntön reunalla ilman sitä, nyt ei enää halua edes sitä supistajaakaan. Mutta siis ei tehty asiasta suurta numeroa vaan selitettiin rauhallisesti ja toistuvasti miksi olisi kivempi käyttää pönttöä.
[/quote]
Lisään vielä tähän, että pöntön lähellä on lasten muovijakkara, jonka lapsi saa helposti siirrettyä pöntön eteen jos sitä tarvitsee korokkeeksi. Samoin supistaja roikkuu koukusta pöntön vieressä lapsen korkeudella. Ajatuksena oli nimenomaan lapsen omatoimisuus, eikä se että hänet nostetaan pöntölle ja sieltä pois.
Nostat pojan pöntölle niin se huomaa että siinähän on hyvä istua. Potassa jo tuon ikäisellä on polvet suussa
Virhe tapahtunut jo silloin kun potta otettu käyttöön. Meillä siirryttiin heti isolle pöntölle supistajan avulla, siis noin yhden vanhana. Korkea tai ei nin lapsi nostetaan joka tapauksessa.