vesamatti loiri armo
Kommentit (93)
Mä en ymmärrä miksi vesku on pyydetty tonne.nytkään ei osallistunut siihen liidokkijuttuun mitenkään eikä kävellyt sinne "laulu-ruokapaikkaan" muiden mukana. Se ei tee tuolla muuta kun laula huonosti eikä sillä ole mitään yhteistä noiden muiden kanssa, no paitsi ehkä vähän vahanaama koivuniemen kanssa.
Paljon surkeampi sarja kun eka kausi!
Mua vähän harmittaa, kun Vesku ei huonon liikkuvuutensa takia voi osallistua niihin aktiviteetteihin. Olisivat hommanneet tuonne vaikka sellaisen golfauton, niin olis voinut huristella sillä muiden kanssa esim. lennättämään niitä lennokkeja.
On se surullista, että nykyaikana pitää siivota kaikki sairas, vanha ja "ruma" pois ihmisten silmistä. Nuorta, kaunista, menevää, tervettä jee jee-meininkiä sen olla pitää. Muuten alkaa ahdistaa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:43"]Muakin kiinnostais et mitkä taustat? Mitä Loiri on kokenut sellaista mitä suurin osa suomalaisista ei ole? Joo tiedän et on juonut reippaasti, sairastaa mm. diabetesta, eronnut useita kertoja ja ainakin yksi lapsista kuollut aikuisena.
Kysyn uudelleen et mitkä taustat?
[/quote]
-Yli 60 elokuvassa näytellyt 17v-69 v
-Yli 30 albumia joista 12 myynyt kultaa
-Urheilussa 2 suomen mestaruutta
-Tunnustukset jussi pysteiatä erikois ja kultaseen venloihin.
Itsekkään en ymmärrä veskun tulkintoja leinon tribuuteista tähän päivään. Tosiasia kuitenkin on että vain taiteilijat ymmärtävät. Vai luuletko että veskun tapauksessa levy yhtiö määrää tahdin? Vesku taputtaa ja levy yhtiöt tanssii sanon minä. Mutta kenenkään on aivan turha kysellä veskun taustoista yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:43"]Muakin kiinnostais et mitkä taustat? Mitä Loiri on kokenut sellaista mitä suurin osa suomalaisista ei ole? Joo tiedän et on juonut reippaasti, sairastaa mm. diabetesta, eronnut useita kertoja ja ainakin yksi lapsista kuollut aikuisena.
Kysyn uudelleen et mitkä taustat?
[/quote]
-Yli 60 elokuvassa näytellyt 17v-69 v
-Yli 30 albumia joista 12 myynyt kultaa
-Urheilussa 2 suomen mestaruutta
-Tunnustukset jussi pysteiatä erikois ja kultaseen venloihin.
Itsekkään en ymmärrä veskun tulkintoja leinon tribuuteista tähän päivään. Tosiasia kuitenkin on että vain taiteilijat ymmärtävät. Vai luuletko että veskun tapauksessa levy yhtiö määrää tahdin? Vesku taputtaa ja levy yhtiöt tanssii sanon minä. Mutta kenenkään on aivan turha kysellä veskun taustoista yhtään mitään.
[/quote]
Vähän väärästä kohdasta lainattu mutta totta kyllä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:55"]Mitkä ihmeen taustat? [/quote] Kokeile tutustua asioihin itse ennenkuin tulet tänne kärkkäästi kyselemään
[/quote]
Tää sun vastaus oli vähän samanlainen kuin se "mitä sä kyselet, ota selvää!".
Itseä tuo tulkinta ei liikauttanut mitenkään vaikka olen todella herkkä ja helposti liikutun kuunnellessani musiikkia. Ihmettelin vaan, että miksi kaikki nyyhkii...
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:43"]Muakin kiinnostais et mitkä taustat? Mitä Loiri on kokenut sellaista mitä suurin osa suomalaisista ei ole? Joo tiedän et on juonut reippaasti, sairastaa mm. diabetesta, eronnut useita kertoja ja ainakin yksi lapsista kuollut aikuisena. Kysyn uudelleen et mitkä taustat? [/quote] -Yli 60 elokuvassa näytellyt 17v-69 v -Yli 30 albumia joista 12 myynyt kultaa -Urheilussa 2 suomen mestaruutta -Tunnustukset jussi pysteiatä erikois ja kultaseen venloihin. Itsekkään en ymmärrä veskun tulkintoja leinon tribuuteista tähän päivään. Tosiasia kuitenkin on että vain taiteilijat ymmärtävät. Vai luuletko että veskun tapauksessa levy yhtiö määrää tahdin? Vesku taputtaa ja levy yhtiöt tanssii sanon minä. Mutta kenenkään on aivan turha kysellä veskun taustoista yhtään mitään.
[/quote]
Ja sen Pojat leffan lisäksi näiden elokuvien ja tv-tuotantojen joukossa sellaisia klassikoita kuin
Joel Lehtonen, Putkinotko: Juutas Käkriäinen (ohjaus Reima Kekäläinen)
Arto Paasilinna, Ulvova Mylläri: Mylläri Gunnar Huttunen (ohjaus Jaakko Pakkasvirta)
Rauta-Aika: Ilmari (ohjaus Kalle Holmberg)
Lapuoalaismorsian: Vihtori Kosola (ohjaus Mikko Niskanen)
jne, lisäksi Kansallisoopperassa Aulis Sallisen oopperassa Kullervo lauloi sokean miehen roolin (populaarirooli). Tuo Lapuolaismorsiamen - lavalla Lapualaisoopperan Vihtori Kosola oli aikoinaan veret seisauttavan vahva, Jumalauta, näillä lakeuksilla ei pilkata Jumalaa .... Kun tähän lisää kansansuosion Turhapurona, kaikki levytykset, tysöskentelyt jazzbändien solistina, taitavan jazzaavan hulunsoiton, urheilusaavutukset Nasse sedät niin pitäisi kyllä vähänkään ajattelukykyisen ihmisen tajuta millaisesta täysin poikkeuksellisesta lahjakkuudesta ja vuoren kokoisesta hahmosta on kyse.
Kiusallista myötähäpeää aiheuttavaa täyteen tietämättömyyteen perustuvaa vanhaan mieheen kohdistuvaa disauttelua on havaittavissa nyt.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:37"]
Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Se Loirin "laulu" (tai tulkinta) on aivan järkyttävää kuunneltavaa!
[/quote]
Loiri on vanha mies. Johnny Cashin ääni ei enää ollut sama viimeisillä levyillään. Leonard Cohen ei ole varmaan koskaan laulanutkaan. Marianne Faithfulin ääni on vain varjo entisestä. Tauno Palo oli aina habitukseensa nähden lauluääneltään yllättävän hentoinen ja feminiini - vasta viimeisin, vanhana miehenä tehty levy, jossa ääni ei enää kantanut kuten ennen oli vaikuttava. Vanhan ihmisen ääni on vanhan ihmisen ääni ja siinä kuuluu taakse jääneet kilometrit, elämänkokemus, vanhuuden tuoma hauraus ja se ääni puhuu kaikesta siitä. Ihmiselämä ei ole aikuisten ja vahvojen, vaan se alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan ja koko sen koko elämänkaaren tulee kuulua taiteessa.
[/quote]
Loistavasti sanottu. Mulle tulee Veskun tulkinnoista samankaltainen fiilis, kuin Johnny Cashin viimeisistä levyistä. Sitä on pakko pysähtyä kuuntelemaan ja tulee kylmiä väreitä, se menee luihin ja ytimiin. Kaikki musiikki ei ole sellaista iloista, siloteltua ja ylituotettua mitä voi laittaa taustalle soimaan. Ja hyvä niin. Mun mielestä se elämänkokemus joka kuuluu äänessä, tekee lauluista kaikkein koskettavimpia.
Mä en ole Veskun huumorilevyjen enkä -hahmojen ystävä, vaan rakastan nimenomaan näitä uudempia levyjä. Cashiltakin rakastan eniten niitä loppuajan vetoja, Hurt on kauneinta koskaan. Veskun, Cashin, Tom Waitsin, Leonard Cohenin ja Van Morrisonin lauluja kuunnellen on itketty monet kerrat. En ymmärrä miksi laulussa ei saisi kuulua vanhuus? Vanhuushan on osa elämää, miksi sitä kammotaan nykyään niin hirveästi että se ei saisi kuulua eikä näkyä?
Ymmärrän etteivät kaikki voi tykätä kaikesta, ja etenkin tällainen musiikki tuntuu jakavan mielipiteet. Mutta se että sinä et pääse sisälle johonkin tai ymmärrä jotain ei tee siitä automaattisesti paskaa. Jospa et vain kuuntele sellaista musiikkia mistä et pidä? Minä en kuuntele oikeastaan mitään "nykymusiikkia", mutta ei minulla ole mitään tarvetta haukkua ketään laulutaidottomiksi tai sävelkorvattomiksi tai ylipäätään paskaksi.
- n22
On selvää, että Loiri ei ole enää ihan parhaassa vedossa ja kuulee sen äänestäkin. Silti on mielestäni mahtavan hienoa, että hän jaksoi kuitenkin lähteä ohjelmaan ja ikään ja terveyteen nähden lauloi todella hyvin. Varmasti olisi 10 vuotta sitten laulanut kyseisen biisin paljon paremmin. Kyllä silti ainakin minua kosketti kun ohjelmaa katsoin ja laulua kuuntelin.
Täällä ei tunnu ihmiset ymmärtävän, että ihan ketä tahansa vanha ukko ei tuossa iässä ja kunnossa todellakaan pysty laulamaan noin.
Siinä ekassa jaksossa näytti tosiaan kuin Veskulla olisi ollut vaipat, istuivat ulkona ja kun Vesku nousi näkyi housujen läpi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 21:05"]
Veskuhan ei laula, vaan hän tulkitsee. Siinä on helvetin iso ero. Ymmärtäkää kuulemaanne.
[/quote]
Samaa voi sanoa monesta karaokelaulajasta, mitä humalammassa sitä suurempi tulkinta.
Paula on samaa ikäluokkaa mutta aina ollut terveellisemmät elintavat. Ihan eri kunto.
Minun mielestä tuo Lorin Armo oli todella hyvä, koskettava ja erittäin tyylikäs muotoilu biisistä. Apulannan laulamana, biisi on enemmän huutava. Loiri muotoili sen country-tyyliseksi iskelmä slovariksi. Mielestäni se on parempi noin, sanat korostuu.
Niin se miksi kaikkia siellä livenä itketti ? No, yksi syy ainakin on että Loirillahan on ihan hirvittävän kova karisma. Oletteko joskus olleet lähellä sitä ? Vaikka olen mies, niin kyllä tuntui.
Toisekseen mikä itketti ruudun ääressä? No kyseessä on kuitenkin vanhentunut leijona, miltei kuoleman kynnyksellä. Mikä ei olisi itkettävämpää kuin että tuollainen kaveri laulaa bassolla tuollaiset sanat ja jonka ura on ollut täysin uskomaton. Siis oikeasti täysin uskomaton ura.
Loirissa ei ole ikinä ollut mitään ilkeää, omahyväistä eikä tyrkkymäisyyttä. Se on kuin elävä liitos 80-luvun Suomen ja nykyisen välillä. Loiri edustaa monille aikuisemmille myös lapsuutta, onnellisia hetkiä vanhempien kanssa joskus 80-luvulla. Nyt Loiri ja omat vanhemmat/isovanhemmat on samassa tilassa.
Näillä taustoilla ajatellen, että sitten kun tuolta Inarin ukkometsolta kumahtaa tuollainen, jossa kuuluu miljoonat kilometrit, niin onhan se aika hiljasta sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:43"]
Siinä ekassa jaksossa näytti tosiaan kuin Veskulla olisi ollut vaipat, istuivat ulkona ja kun Vesku nousi näkyi housujen läpi.
[/quote]
Mitä sitten ? Mitä sen on väliä mihinkään? Mies kuitenkin hoitaa hommansa paremmin kuin sinä koskaan, vaipoilla tai ilman.
Tarkka-ampujillakin on vaipat.
Minä en niinkään pidä Veskusta .. Mutta tämän kertainen tulkinta oli mieletön. Kovin moni ei pysty tulkitsemaan sitä noin.
Tulkinta tuli suoraan ja syvälle sydämeeni.. Kyyneleitäkin vuodatin.
Mä en vaan ymmärrä tuota konseptia: taiteilijat takoo toisiaan selkään ja aikuiset ihmiset vollottaa yhdessä. Eikö taiteilijan pitäisi osata kuvata tuntojaan muutenkin kuin pillittämällä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:04"]
Loirissa ei ole ikinä ollut mitään ilkeää, omahyväistä eikä tyrkkymäisyyttä. Se on kuin elävä liitos 80-luvun Suomen ja nykyisen välillä. Loiri edustaa monille aikuisemmille myös lapsuutta, onnellisia hetkiä vanhempien kanssa joskus 80-luvulla. Nyt Loiri ja omat vanhemmat/isovanhemmat on samassa tilassa.
[/quote]
Ihanasti sanottu, minulle Loiri edustaa juuri sitä onnellista lapsuutta; "päiviä lapsuuden, aikoja armaita hempeän hoiveen". Parhaita muistoja oli katsella Uuno-elokuvia kotisohvalla koko perhe, tai matkustaa kesäkuumassa autossa Loiri/Leino -kasettien soidessa. Siihen ääneen ja Leinon runoihin kiteytyy niin monta kaunista asiaa ja tunnetta lapsuuden päiviltä, etten sitä osaa edes pukea sanoiksi. Se musiikki on niinkuin mun lapsuuteni sound track. Ihailen ja kunnoitan Loiria ihan valtavasti.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:45"]Mieletön [/quote] Tulin olkkariin niin, etten nähnyt televisiota tai tiennyt mikä ohjelma oli menossa. Kuulosti karaokekänniördäykseltä, mutta en siis kuullut sanoja. Loiri on toki legenda jne. mutta ei sitä miestä ole lauluäänellä tai edes sävelkorvalla siunattu.
[/quote]
Sulla on sit ihan vähän jääny Veskun tuotantoa välistä?? Jos kuuntelet esim. Veskun joululevyn, tai aiempia levytyksiä, jotka sisältävät mm. Lapin Kesän, Hiekkaa (Polvere) jne. niin kyllä hän laulaa osaa, huilun soitosta puhumattakaan. Ja osaa huilulla soittaa improten, joka muuten vaatii hyvää sävelkorvaa, jotta pysyy kuitenkin melodian ns. sisällä.
[/quote]
Joo, Jean-Pierre Cuselan aka Loirin huumorilevyä kuunneltiin aikanaan, mutta en innostunut näistä myöhemmistä hypetyksistä kuten Ivalosta. On selvää, että Loiri on monilahjakkuus, kukaan ei mm. osannut kaatua yhtä hienosti kuin hän nuorempana, mutta laulutaidon ylistystä en ymmärrä muuna kuin legendan palvontana.