Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermot. Mökki yhteisomistuksessa, mutta sinne ei saa mennä

Vierailija
31.08.2021 |

Perimme kahden muun sisaruksen kanssa kesämökin. Vanhin sisko asuu siellä mökkipaikkakunnalla ja käyttää perheineen mökkiä kyllä selvästi eniten. No ei siinä mitään, saa käyttääkin, tyhmää sitä olisi tyhjänä pitää. Mutta nyt on tänä kesänä alkanut lisääntymään sellainen seikka, että aina kun meidän perhe on ollut tulossa vartavasten sinne paikkakunnalle, että mentäisiin mökille niin sisko on jo "varannut" mökin lapsisynttäreillle tai heidän perheviikonlopulle, muille ilmoittamatta. Viimeksi siskon mies oli pitämässä siellä saunailtaa kavereidensa kanssa. Veli asuu erittäin kaukana pohjoisessa ja sen reissulla sama juttu, mutta on niin ujo ettei uskalla sanoa mitään.

Jos mökin saamme käyttöömme niin viimeistään alkuillasta siskon perhe kaartaa pyörillä paikalle ja alkavat saunomaan, uimaan ja grillaamaan ihan muina miehinä.

Miten tämän nyt saa selvitettyä ilman riitaa?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sisko tietty huoltaa, hoitaa ja kunnostaa perheineen mökin. Ja maksaa kaiken itse.

Vierailija
2/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymällä mökki, joko sisaruksille tai kokonaan ulkopuoliselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette mahdu sinne yhtä aikaa? Jos on tilanahtautta, laajentakaa tai rakentakaa aitta. Näin meillä ja viereisellä serkkujen mökillä on tehty.

Tai sitten vuoroviikot, jonka voi vaihtaa vain molemminpuolisella sopimuksella.

Vierailija
4/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistatte yhdessä ja maksatte kulut yhdessä, kissa pöydälle ja etukäteen sovitaan viikot. Uhkaat, että vaadit muuten yhteisomistuksen purkua, jolloin mökki menee lihoiksi.

Vierailija
5/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun on oikeus olla mökillä ilman että siskosi tulee silloin, ja asiasta voisitte sopia myös. Sanot vaan coolisti että silloin harvoin kun sinä tulet on oikeus odottaa ettei siellä ole silloin muita.

Vierailija
6/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on haastavia tilanteita. Lähellä asuva usein käyttää mökkiä enemmän, mutta myös hoitaa sitä enemmän.

Eipä siinä auta muu läpi, kun käydä läpi vastuut ja oikeudet. 1) mitä töitä pitää tehdä, 2) mitä kuluja on, 3) Miten velvollisuudet jaetaan ja 4) Miten oikeudet jaetaan.

Vierailija
7/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ylläpitää ja remontoi mökkiä? Kuka maksaa kiinteistöveron? Sähköt? Tiemaksut? Vesimaksut Kuka tekee polttopuut? Puhdistaa tuhkat? Niittää kaislat? Leikkaa nurmikon? Kenen tavarat, astiat ja liinavaatteet siellä on?

Vierailija
8/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitatko aina siskolle, että olette menossa? Minä varmaan jättäisin ilmoittamatta. Ei ainakaan tahallaan silloin voisi tulla. Toki saattaisi olla siellä silti sattumalta. Tai sitten ihan vaan vuorot joita noudatatte jokainen.

Vierailija
9/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi aivan kauheaa. Eikö mökin käyttöön voi sopia vuoroviikkoja? Asiat täytyy sopia avoimesti, ja sopimuksista täytyy pitää kiinni. Muuten tuo ei toimi.

Yksi vaihtoehto on että joku sisaruksista lunastaa mökin itselleen. Nyt kun mökin hinnan arvioituttaa kiinteistönvälittäjällä, voisi saada hieman paremman hinnan kun hintataso on koronan vuoksi ylhäällä.

Vierailija
10/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää yhteisomistukset oikein toimi. Itse kanssa vastaavassa tilanteessa. Pitäisi olla vaan yksi omistaja.

Sisko joka asuu lähimpänä, niin hän ostaa sen itselleen. 

Vierailija
11/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoonnutte saman pöydän ääreen ja sovitte, miten vuorot jatkossa jaetaan. Joko säännölliset vuorot tai sitten teette jonkun yhteisen kalenterin mistä jokainen saa varata haluamansa ajankohdan. Olettaisin, että se paikkakunnalla asuva sisko perheineen myös huolehtii enemmän mökistä, joten sikäli hänellä on myös oikeus mökkeillä enemmän jos työtä ei hyvitetä maksuista.

Vierailija
12/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nää yhteisomistukset oikein toimi. Itse kanssa vastaavassa tilanteessa. Pitäisi olla vaan yksi omistaja.

Mä lähimpänä asuvana vaadin yhteisomistuksen purkua. Meni hermot, kun mä tein työt ja muut tulivat vain lomille. Nyt itkeävät, miten mun takia menettivät paikan.

Vierailija
13/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lähimpänä asuvana vaadin yhteisomistuksen purkua. Meni hermot, kun mä tein työt ja muut tulivat vain lomille. Nyt itkeävät, miten mun takia menettivät paikan.

Ai niin eikä kiinnostunut ostaa itselle. Näähän ois tullut vieraiksi.

Vierailija
14/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostajan pitäisi asua lähempänä?

Vierailija
15/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat siskolle ,että koska ette koskaan saa olla siellä mökillä niin olet päättänyt myydä osuutesi ja ostaa oman mökin. Sisko voi joko ostaa osuutesi tai laitatte koko pskan myyntiin.

Toinen vaihtoehto on ,että laitatte jokaiselle oman viikon milloin mökille ei ole muilla asiaa ja koska teitä on kolme jää yksi viikko yhteiseksi. Tähän voi lisätä esim. että juhlapyhät esim. Juhannus mökki on yhteiskäytössä.

Ei kannata olla kynnysmatto ja maksaa muiden hupia.

Vierailija
16/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisomistus mökissä, autossa jne on perseestä.

Aina joku porukasta omii käytön tai jättää velvollisuudet muiden hoidettavaksi.

En suosittele.

Vierailija
17/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kulut ja velvollisuudet on jaettu sisarusten kesken tasan, niin sitten pitäisi olla oikeudetkin. Kysymys tosiaan kuuluu, että onko. 

Tuolla ylhäällä oli hyvä listaus tiemaksuista, veroista jne. Ja mites haravoinnit, istutusten hoito, kaivojen tyhjennykset, vedenlaadunmittaukset, talviaikainen käyttö ja/tai katselmus tuholaisten ja kaatuneiden puiden varalta ym ym. 

Vierailija
18/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saisi tuota todellakaan "selvitettyä" ILMAN RIITAA. Siskosi ansaitsee "lähiopetuksen".

Vierailija
19/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran,luojan kiiitos,ei noita ongelmia. Kun ei mökkiä perinyt tai ei osuuta perikunnan mökiin. Eikä itselläkään mahdolisuuta ollut hankia.Sen enempää ei kerätä omaisuuta ympärille.Tosi onnekas ei tarvitse riidellä,perinöstä tai perikunnan mökistä. Jokainen fiksu ihminen tietää,jos on perikunan mökki.Yksi halitsee ja muut vikisee!Joten niitä ei kanata yläpitää, vaan myydä heti pois.

Vierailija
20/49 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Kuulostaa hyvin tutulta. Näitä tarinoita on tämä maa väärällään. Ei KOSKAAN yhteisomistuksessa olevaa mökkiä! Ei koskaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi