Kaupoissa myydään lähinnä kapealestisiä jalkineita vaikka monella suomalaisella on leveälestinen jalka
Kävin juuri budget sportissa katsomassa kenkiä eikä yksikään sopinut jalkaani kunnolla koska minulla on leveä lestinen jalka.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa wide fit
Kuka hölmö nyt kenkiä netistä tilaisi, eihän koot edes täsmää eri valmistajien välillä, arpapeliä.
Kannattaa ostaa netistä vain semmoisia kenkiä, jotka on ennestään tuttu malli, tai valmistaja on hyvin ilmoittanut kenkien mitat ja sen minkä malliselle jalalle ne sopii. Olen ostanut useammat kengät netistä ja on tullut sopivat, kun olen katsonut kenkien sisämitat sekä leveyden että pituuden ja verrannut omiin jalkoihin sekä hyväksi havaittuihin kenkiin. Harmillisen huonosti noita vaan ilmoitetaan kaupoissa ja monilla merkeillä kokotaulukot on mitä sattuu. Saman merkin eri mallissa saattaakin olla ihan eri mitoitus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa wide fit
Kuka hölmö nyt kenkiä netistä tilaisi, eihän koot edes täsmää eri valmistajien välillä, arpapeliä.
Aika monessa verkkokaupassa on ilmainen palautus ja kyllä niihin aika hyvän tuntuman saa. Moni valmistaja näyttää taulukot mikä on minkäkin koon sisämitta ja sitten tilaat oman koon lisäksi 1-2 kokoa sovitettavaksi molemmin puolin ja palautat ylimääräiset. Helppoa kuin mikä.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisia kenkiä ei paljon valmisteta tai sitten niitä ei raaski ostaa. Mallisto myös suppea.
Siksihän mallisto on suppea kun ei ole kuluttajakuntaa. Ainakin Sievin kengissä kerrotaan reilusti leveys ja ovat hyvää laatua.
Omiin räpylöihin vaikea löytää työkenkiä. Mitkään missä on anatomisesti muotoiltu pohja ei istu jalkaan. Muutaman tunnin käytön jälkeen jalkapohjia särkee. Muotoilut eivät vaan osu kohdille.
Osta numeroa isommat kengät. Itse ostan kotimaiset kengät koossa 43 ja ulkomaiset koossa 44 (olen mies.) Vähäinen "liika" lestin pituus ei haittaa mitään. Toissa keväänä teloin jalkaterän ja se oli turvoksissa pitkän aikaa. Jouduin ostamaan satsin jalkineita koossa 45. No ne vähän jo nuljui jaloissa kun turvotus viimein laski, mutta käytän nekin kyllä loppuun, eikä ainakaan purista mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisia kenkiä ei paljon valmisteta tai sitten niitä ei raaski ostaa. Mallisto myös suppea.
Siksihän mallisto on suppea kun ei ole kuluttajakuntaa. Ainakin Sievin kengissä kerrotaan reilusti leveys ja ovat hyvää laatua.
Muistaako kukaan mikä oli tilanne vaikka 80 luvulla? Nykyään internetin ja älypuhelimien välityksellä leviää kaikki muotitrendit joiden mukana menee todella iso osa ihmisiä ja voittajina on monikansalliset isot yhtiöt jotka saa porukan ostamaan merkkivaatteensa päälle.
Ei taida pienet suomalaiset valmistajat näissä pysyä mukana, isot amerikkalaiset yhtiöt jyrää ja samat kamat on suomessakin joka toisen alle päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa wide fit
Tuo kokojen epästandardisuus on kyllä raivostuttavaa. Ostin kirpparilta mp-ajosaappaat, jotka ovat olevinaan kokoa 44. Todellinen koko on jotain 42. Sen sijaan netistä tilatut 44:set ovat just passelit. Ja ne olisi voinut vaihtaa, jos eivät olisi sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa wide fit
Tuo kokojen epästandardisuus on kyllä raivostuttavaa. Ostin kirpparilta mp-ajosaappaat, jotka ovat olevinaan kokoa 44. Todellinen koko on jotain 42. Sen sijaan netistä tilatut 44:set ovat just passelit. Ja ne olisi voinut vaihtaa, jos eivät olisi sopineet.
Jos ne oli käytetyt niin voinut kutistua pesussakin ja voi olla syy myös miksi ylipäätään myynnissä jos eivät enää mahtuneet edellisen omistajan jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä ostetaan, ainakin kovin usein etsimäni mallit ja koot ovat nopeasti loppuneet. Tekevät vain rajoitettuja eriä, joten niistä joutuu joskus lähes tappelemaan. Sama ilmiö on vaatteissa. Muistan tilanneeni suomalaisia urheiluvaatteita jostain Oulusta, kun Helsingin kaupoista olivat jo kaikki loppu. Sen kauden mallistosta kyse.
Toki ennen oli paljon kotimaisia valmistajia, sitten tuli ns. Kiina-ilmiö. Nytkään ei ole monia jotka oikeasti valmistaisivat kengät Suomessa, tietääkseni esim. Pomar valmistuttaa kenkiä Virossa, jne. Suomessa taitaa olla Sievi ja Kuoma, ja onko vielä Topman.
Lisäksi kengissä on koko-ongelmat varsinkin naisilla. Ennen oli paljon pieniä kokoja, nyt tarvitaan yhä isompia kokoja. Kaikki valmistajat eivät pieniä kokoja enää edes valmista tai kauppa saa niitä vain yhden tai kaksi paria. Isoja kokoja alkaa olla enemmän, mutta varmasti kysyntäkin on suurempaa, joten nekin loppuvat pian.
Vierailija kirjoitti:
jos olet nainen, siirry miesten osaston tarjontaan: siellä on yleensä leveälestisempää mallia
Ei muuten ole. Just ostelin tossa miesten kenkiä. Ja oli tosikaposia. Ja oon siis mies. Joku muukin huomannu tän ongelman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan mikä oli tilanne vaikka 80 luvulla? Nykyään internetin ja älypuhelimien välityksellä leviää kaikki muotitrendit joiden mukana menee todella iso osa ihmisiä ja voittajina on monikansalliset isot yhtiöt jotka saa porukan ostamaan merkkivaatteensa päälle.
Ei taida pienet suomalaiset valmistajat näissä pysyä mukana, isot amerikkalaiset yhtiöt jyrää ja samat kamat on suomessakin joka toisen alle päällä.
Itse ostan aina suomalaiset talvisaappaat, ihan koska ovat hyvät ja sopivat meidän ilmastoon.
Vierailija kirjoitti:
Omiin räpylöihin vaikea löytää työkenkiä. Mitkään missä on anatomisesti muotoiltu pohja ei istu jalkaan. Muutaman tunnin käytön jälkeen jalkapohjia särkee. Muotoilut eivät vaan osu kohdille.
Sun pitäisi saada ilmeisesti omaan jalkaan räätälöidyt tukipohjalliset. Silloin voi ostaa ns. suorapohajaiset kengät, joista saa sisäpohjallisen pois, että saat oman tukipohjallisesi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni taas on että tarvitsemaani kapeaa lestiä ei myydä juuri missään. En edes kaipaa hyvin kapeaa, kapeahko riittäisi mutta todella harvoin löytyy. Liian leveät eivät tue jalkaa kuten pitäisi ja siitä seuraa ongelmia.
En jää edes katsomaan kuinka paljon tästäkin tulee alapeukutuksia.
Olisin voinut alapeukuttaa viimeisen lauseen takia (en tehnyt sitä). Mitäs alapeukutettavaa on jonkun omassa kokemuksessa? Jalkoja on erilaisia, niihin sopii erilaiset kengät. En usko, että mielipiteesi omista jaloista mitätöisi leveät jalat.
Vierailija kirjoitti:
Osta numeroa isommat kengät. Itse ostan kotimaiset kengät koossa 43 ja ulkomaiset koossa 44 (olen mies.) Vähäinen "liika" lestin pituus ei haittaa mitään. Toissa keväänä teloin jalkaterän ja se oli turvoksissa pitkän aikaa. Jouduin ostamaan satsin jalkineita koossa 45. No ne vähän jo nuljui jaloissa kun turvotus viimein laski, mutta käytän nekin kyllä loppuun, eikä ainakaan purista mistään.
Naisilla ei toimi. Naisten kengät ovat todella kapeita nykyään, joten joudut ottamaan usein jopa 1,5-2 kokoa isommat saadaksesi tarpeeksi leveät ja siinä tapauksessa kenkä on kuin laiva, jossa jalka ui edestakaisin. Ei hyvä.
Ym. syystä olen joskus ostanut poikien kenkiä, koska miesten kengät ovat laadukkaampia ja leveämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi saada ilmeisesti omaan jalkaan räätälöidyt tukipohjalliset. Silloin voi ostaa ns. suorapohajaiset kengät, joista saa sisäpohjallisen pois, että saat oman tukipohjallisesi tilalle.
Tai sitten vaan käytät niitä kenkiä muutaman viikon vaikka sattuukin jotta ne muotoutuu jalkaan ja lopulta tuntuvat höyhenen kevyiltä. Mulla tennareiden kanssa usein tuo ongelma kun ostaa uudet niin menee jonkun aikaa ennen kuin sopivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan käytät niitä kenkiä muutaman viikon vaikka sattuukin jotta ne muotoutuu jalkaan ja lopulta tuntuvat höyhenen kevyiltä. Mulla tennareiden kanssa usein tuo ongelma kun ostaa uudet niin menee jonkun aikaa ennen kuin sopivat hyvin.
Enpä usko, koska edellinen kertoi että työkengissä on valmiiksi anatomisesti muotoiltu pohjallinen. Ne "anatomiset kohdat" eivät vaan istu käyttäjän jalkaan. Ei kaikilla ole samanlainen jalka. Suosittelen siksi noita omia tukipohjallisia. Niihin voi saada pehmustettakin, jotta kengät ovat mukavammat.
Kyllä tämä ongelma on myös miehillä. Jos ei halua käyttää karmeita pappamalleja, leveään jalkaan on tosi vaikeaa Suomesta löytää tyylikkäitä kenkiä. Itse välitän jonkin verran siitä, miltä näytän, eli pukeudun huolellisesti. Sille en voi mitään, että jalkani ovat tosi leveät lättäjalat. Eivät nyt parasta osaa kropastani.
Työn puolesta jonkin verran matkustan ja kuinka ollakaan, suuri osa kengistä on tarttunut matkaan Saksasta tai Hollannista. Jotenkin tavat ovat siellä erilaiset. Lestien leveyksiä on saatavilla runsaasti, eikä leveä lättäjalka kaupassa ole mikään ihmetyksen aihe. Vinkiksi, että ainakin miehille k-lesti on tuolla Euroopan mantereella se avain sana lättäjaloille kenkäkaupoilla!
Lättäjalat Oy kirjoitti:
Käsittämättömän paljon lättäjalkoja ja leveitä jalkoja teillä, minä löydän kengät heti ja vaikka kuinka monta paria. Mikä teidän jalat on pilannut, kun noin kenkien sopivuutta valitatte?
😂😂😂 ei se haittaa niinkään, mutta mikäs sun pään o pilannu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni taas on että tarvitsemaani kapeaa lestiä ei myydä juuri missään. En edes kaipaa hyvin kapeaa, kapeahko riittäisi mutta todella harvoin löytyy. Liian leveät eivät tue jalkaa kuten pitäisi ja siitä seuraa ongelmia.
En jää edes katsomaan kuinka paljon tästäkin tulee alapeukutuksia.
Terve jalka _ei_ tarvitse tukea!
Riippuu kyllä vähän mitä niillä jaloillaan tekee, jos on vaikka työssä jossa ollaan liikkeellä koko päivä niin kunnolliset jalkaa tukevat kengät on kyllä ihan must. Toisaalta taas ihan sama mitä on jalassa jos lähinnä heiluttelet niitä pöydän alla koko päivän.
Kyllä ihmise
miten lihakset liittyy anatomiseen poikkeavuuteen? jos on leveästä lestistä poikkeava lesti niin mitä lihakset siinä auttaa jos luusto on yleisimmin leveätä lestiä leveämpi eli leveä lestiset / xl on kapeita? herran jestas kun jotkut marisee muiden ihmisten avuntarpeista. taitaa olla jalat ristissä kun heiluttelee stifloja pöydän alla.