Kaupoissa myydään lähinnä kapealestisiä jalkineita vaikka monella suomalaisella on leveälestinen jalka
Kävin juuri budget sportissa katsomassa kenkiä eikä yksikään sopinut jalkaani kunnolla koska minulla on leveä lestinen jalka.
Kommentit (61)
Minun kokemukseni taas on että tarvitsemaani kapeaa lestiä ei myydä juuri missään. En edes kaipaa hyvin kapeaa, kapeahko riittäisi mutta todella harvoin löytyy. Liian leveät eivät tue jalkaa kuten pitäisi ja siitä seuraa ongelmia.
En jää edes katsomaan kuinka paljon tästäkin tulee alapeukutuksia.
Käsittämättömän paljon lättäjalkoja ja leveitä jalkoja teillä, minä löydän kengät heti ja vaikka kuinka monta paria. Mikä teidän jalat on pilannut, kun noin kenkien sopivuutta valitatte?
Lättäjalat Oy kirjoitti:
Käsittämättömän paljon lättäjalkoja ja leveitä jalkoja teillä, minä löydän kengät heti ja vaikka kuinka monta paria. Mikä teidän jalat on pilannut, kun noin kenkien sopivuutta valitatte?
Jos kasvuiän päättymisestä on kertynyt +50kg niin mikä ihme se on jos jalatkin rupeaa antamaan vähän periksi ja leviää painon alla.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni taas on että tarvitsemaani kapeaa lestiä ei myydä juuri missään. En edes kaipaa hyvin kapeaa, kapeahko riittäisi mutta todella harvoin löytyy. Liian leveät eivät tue jalkaa kuten pitäisi ja siitä seuraa ongelmia.
Terve jalka _ei_ tarvitse tukea!
Minulla on kapea ja littanan lattana jalka. Kantapää on olematon, varpaatkin kuin vauvalla, eikä jalkapöydässä ole rintaa ollenkaan. En silti ole lattajalkainen ja kokokin on normaali 37. Mutta usein 37 kenkä on tippua jalasta, kantapää nousee kengästä pois. Jos ostan sellaiset kengät, kantapää hiertyy rakolle ja itsellä menee hermo kun aikuisena pitää lonksutella kuin lapsi aikuisten kengissä.
Tästä syystä moni kenkäpari on mulla 36 tai 36,5. 35 alkaa jo puristaa varpaista.
Tiedän, ettei tästä ollut leveän lestin naisille mitään iloa, mutta halusin vain sanoa että meitä kapeajalkaisiakin suomalaisia on. JA VIELÄ haluan vinkata, että nettikaupoissa on usein wide fit -mallistot! Esim. asos.com brittikaupassa (ei tule tullia, koska varasto EU:ssa). Muuten nettikaupasta voi olla riski ostaa mutta jos tiedät että merkin x kengissä koko z on just sun koko niin go for it!
Lättäjalat Oy kirjoitti:
Ei vaan suomalaisten valtaosalla on leveä ja rintava jalka, ei niitä mikään ole pilannut. Suomalainen kenkä suomalaiseen jalkaan, sievi, pomar jne. Eivät ehkä ole trendikkäimpiä, mutta minulle ovat ainut vaihtoehto. Haixit, helly hansenit yms eivät minun jalkaani käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kyllä vähän mitä niillä jaloillaan tekee, jos on vaikka työssä jossa ollaan liikkeellä koko päivä niin kunnolliset jalkaa tukevat kengät on kyllä ihan must. Toisaalta taas ihan sama mitä on jalassa jos lähinnä heiluttelet niitä pöydän alla koko päivän.
Kuopiolaisilla on useimmiten vain kaksi varvasta ja kippurahäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on se inhottava, jos kenkä heiluu jalassa.
-eri kirjoittaja, sama ongelma
P.s. Ostin juuri paljasjalkakengät, kun muutenkin tykkään olla ilman kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kyllä vähän mitä niillä jaloillaan tekee, jos on vaikka työssä jossa ollaan liikkeellä koko päivä niin kunnolliset jalkaa tukevat kengät on kyllä ihan must. Toisaalta taas ihan sama mitä on jalassa jos lähinnä heiluttelet niitä pöydän alla koko päivän.
Kyllä ihmisen jalat on tehty siihen että niiden päällä ollaan ja kestää sen ilman tukia. Mutta ei kylmiltään, jos on tottunut tuettuihin kenkiin niin menee aikaa ennen kuin jalan lihakset vahvistuu ja alkaa toimia oikein. Jos liikkuu paljon ja yhtäkkiä siirtyy tuetuista kengistä pois niin jalkakivut ja - ongelmat on aika taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis myöntämään että vikaa on. Eipä kuitenkaan ole löytynyt vaan ”vika” on siinä että tulee oltua jalkojen päällä liian paljon.
Mulle menee jalkaan kapealestinen kenkäkin, mutta en sellaisilla nivelreumani vuoksi kovin pitkiä matkoja voi kävellä. Olen löytänyt hyviä leveälestisiä kävelykenkiä Pomarin mallistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisen jalat on tehty siihen että niiden päällä ollaan ja kestää sen ilman tukia. Mutta ei kylmiltään, jos on tottunut tuettuihin kenkiin niin menee aikaa ennen kuin jalan lihakset vahvistuu ja alkaa toimia oikein. Jos liikkuu paljon ja yhtäkkiä siirtyy tuetuista kengistä pois niin jalkakivut ja - ongelmat on aika taattu.
No kipeytä sinä rauhassa jalkasi ja hanki samalla muutama rasitusvammakin siinä samalla mutta suurin osa varmaan käyttää mielummin mukavampia kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut useammat Salomonin ulkoilujalkineet Budgetsportista. Niissä on naisten malleissakin minun leveään ja rintavaan jalkaani sopiva lesti. Lisäksi kengät ovat erittäin kestävät. Suosittelen!
Hei, minäkin suosittelen Salomonia, mutta olen kapealestinen! Oli intersportin ainoa merkki, josta löysin kapeaan mutta pitkään jalkaani sopivan lenkkarin! Eli ilmeisesti tässä on merkki, jokaon ymmärtänyt malleja eri lesteille.
Suomessa on myynnissä kovin vähän leveälestisiä kenkiä. Moni niitä tarvitsee jo mukavuuden, jalan mallin takia tai siksi että käyttää tukipohjallista.
Monilla ulkomaisilla merkeillä on leveää lestiä, sitä ei vaan löydy useinkaan Suomen kaupoista. Urheiluliikkeiden myyjät eivät edes tiedä mitkä heidän mallinsa ovat leveälestisiä. Jos etsii vaikka lenkkareita, kannattaa netistä tarkistaa ennen kauppaanmenoa mitkä haluamansa merkin mallit ovat leveälestisiä ja kaupassa sitten kokeilla niitä. Voi kuitenkin olla että niitä saa vain verkkokaupoista. Itse hankin lenkkarit tästä syystä ulkomaisista verkkokaupoista.
Ainakin Helsingissä on vielä muutama kunnollinen kenkäkauppa, jossa myyjätkin ovat osaavia ja valikoimassa löytyy leveää lestiä. Kenkä-Ralessa löytyy kenkiä myös reumaatikoille ja kipeäjalkaisille yms. Kenkä-Pekka on hyvä kauppa myös.
Verkkokauppa Klingelissä on myös sekä kapea- että leveälestisiä kenkiä. He käyttävät lestin leveyttä kuvaamaan aakkosia, joissa G on normaalileveys, F on kapea lesti, H on leveä, ja K erityisleveä.
Lisäksi voi lukea kengästä mainittavan että se on "tilava", joka tarkoittanee että se voi sopia jos on rintava jalka.
Kannattaa myös tarkkailla omia jalkojaan ja kenkiään tarkemmin, että mikä kohta on se eniten/vähiten leveyttä ja mikä enemmän/vähemmän tilavuutta vaativa. Mulla esimerkiksi varpaiden päällä on kiva on tarpeeksi tilaa, muuten kynnet hankaavat kenkää, joten katson aina kengän korkeutta varpaiden kohdalla sivusta (nykyään on muotia että kengät ovat kovin litteät siitä). Leveyttä en tarvitse niinkään paljon jalkapöydän kohdalle vaan siihen jalan keskikohtaan (joka monissa kengissä on todella kapea). Mulla on tapana myös katsoa kengän leveyttä pohjasta, siitä hahmottaa helposti onko kenkä karhutassulle (leveä) vai ketunkäpälälle (kapea) sopiva, ja missä kengän kapein kohta on.
Sitten on noita monille tuttuja merkkejä, kuten Rieker, joilla on myös erilevyisiä lestejä, pitää vaan kysellä kaupassa myyjältä. Myös Gabor, Högl ja Clarks. Suomalaiset merkit ovat yleensä tavallista leveämpiä kuten Pomar, Sievi jo mainittiinkin.
Ainakin Helsingissä ja Tampereella on myös Mephisto-kauppa, joissa on alamerkkiä Mephisto Mobils, jonka kengät ovat hieman leveämpiä.
Ai niin laitan vielä vinkin. Jos olet ostamassa kenkiä ulkomaisesta verkkokaupasta, vaikkapa lenkkareita, niin US ja UK kokoja on enemmän kuin Eurokokoja joita Suomessa käytämme. Siellä on siis puolikoot olemassa.
Eli esimerkiksi koko 6 ja 6.5 vastaavat kummatkin Suomen kokoa 37; toinen on siis "pienempi 37" toinen "isompi 37". Silloin on leveyttä kenkään kaipaavan helppo ottaa tuo koko 6.5 tai jopa 7, jos täyttää yleensä koon 37 hyvin. Silloin saa kenkään hieman leveyttä ilman että tulee liikaa pituutta kuten tapahtuu kun joutuu eurokoon kengissä ottamaan yhtä kokonaista kokoa suuremman kengän.
Lenkkareita ostaessa isoilta merkeiltä kannattaa lukea uusien mallien arvostelua ulkomaisista blogeista. Niitä pitävät juoksijat, jotka ovat kovin pedantteja juoksukenkiensä suhteen, eli kaikki tiedot ja mitat lenkkarimalleista kerrotaan tarkkaan. Osaavat myös vertailla lestien leveyttä edellisiin vastaaviin malleihin, mistä ainakin itse sain vinkin, jonka avulla uutta (tuntematonta) mallia ostaessa verkkokaupasta osasin nostaa kokoa puolella, jolloin sain sopivan leveän -- se mun vanhan lenkkarin koko olisi ollut liian kapea.
Unohdin myös mainita että Englannissa on naisten kengissä oma merkintä lestien leveydelle: AA on erityisen kapea, B on kapea, D on medium eli normaali, E hieman normaalia leveämpi, 2E tai EE on leveä lesti, sitten voi olla sitäkin leveämpiä tyyliin 3E tai EEE, 4E tai EEEE jne...
Mistä sen tietää onko itsellä kapea vai leveä lesti? Ei ole tullut ajateltua. Eli ei taida jalkani olla kummastakaan ääripäästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kipeytä sinä rauhassa jalkasi ja hanki samalla muutama rasitusvammakin siinä samalla mutta suurin osa varmaan käyttää mielummin mukavampia kenkiä.
Paljon vähemmän minun jalat nykyään kipuilee, kun luovuin liian tuetuista kengistä :) samoin esim selkä jaksaa paljon paremmin ilman kantakorotettuja kenkiä. Mutta ihan miten vaan, omapa on kroppasi ja voit päättää haluatko tukea toimivista lihaksista vai kenkien muotoiluista.
"Kaikki muutkin tekee näin mikset sinä tee" tai "me kaikki muut ihmettelemme miksi sinä teet näin" Tämä oli tyypillinen ilmaisutapa työpaikkani narsistille.