Auttaako LYMFA turvotukseen?
Kolmas raskaus rv 30+ menossa ja kamala turvotus jalkaterissä, nilkoissa ja käsissä. Kotikonstit on kokeiltu ja epätoivoisena rupesin pohtimaan, jos lymfahieronnasta olisi apua. Onko kellään kokemusta?
Kommentit (9)
Kyllä minulle hoidon teki ihan koulutettu Lymfahoitaja, joten kai hän olisi tiennyt jos sitä ei raskaana olevalle saa tehdä.
Ensin hän oli suunnitellut hierovansa minut, mutta kun näki turvotukseni, sanoi että tehdään sittenkin lymfahoito.
En suosittele hoitoa, jos on herkkä kutiamaan, se on sellasta "sivelyä" mutta minä kun tykkään sellasesta sivelystä, niin oi että se oli lisäksi rentouttavaa :o)
ja kyllä se nyt vaan on niin, että lymfaterapiasta ei ole raskaana olevalle mitään haittaa!! Olen siis raskausmyrkytysepäilyn vuoksi seurannassa Naikkarilla ja kysyin lääkäriltä, että voinko varata itselleni lajan ymfaterapiaan ja lääkäri sanoi, että totta kai. Kertoi, että joskus jopa lymfahoitajat ovat käyneet osastolla tekemässä hoitoja odottaville äideille. Joten kyllä mä ainakin menen sinne oikein hyvin ja turvallisin mielin!
... olen itse kokeillut. Akupunktiota tosin muihinkin vaivoihin (mm. häpyliitoskipuihin ja unettomuuteen) ja turvotus on vähentynyt huomattavasti.
Saneline 31+5
Ehkä mä käyn kokeilemassa lymfaa. Anteeksi skeptisyyteni, mutta en jaksa uskoa noihin kuonakertymiin, joten en myöskään usko lymfasta olevan haittaa. Mä voin sitten tulla kertomaan oliko lymfasta apua.
Liikunta muuten tosiaan auttaa. Huomasin sen eilen, kun kävin jumpassa ja ennen sitä jalat oli ihan turvoksissa, mutta jumpan jälkeen kengät solahti jalkaan kuin aikana ennen isoa mahaa, vaikka olin ollut jaloillani suurimman osan tunnista. Suht viimeisillään raskaana oleva kahden lapsen kotiäiti ei vaan ehkä voi käydä ihan kovin montaa kertaa päivässä rehkimässä jumppasalilla.
MUTTA ei sovellu raskaana olevalle, koska laittaa myös kuonat liikkeelle
Oletko vaippaliina ihan satavarma, ettei sovellu raskaana oleville? Sen mitä pikagooglauksella selvitin, niin aika monessa paikassa sanotaan, että soveltuu nimenomaan raskauden aikaisen turvotuksen hoitoon. Jostain luin, että alkuraskaudessa ei suositella, mutta pidemmällä kyllä sopii.
Uusimmassa Vauva-lehdessä oli juuri artikkeli lymfaterapiasta, jossa asiakkaana oli raskaana oleva nainen. Ja kuulemma auttaa!
Itse aion kokeilla! :)
Cisse rv 31+3
Minä olin ekassa raskaudessa rv38 Lymfassa ja kyllä sen jälkeen ainakin pissalla tuli ravattua tiheämmin ku normaalisti. Kävin vain sen kerran(sain lahjaksi), mutta uskoisin että jos käy muutaman kerran niin voi kyllä näkyvääkin hyötyä, kannattaa kokeilla :o)
Lootuska
Mutta myös kuona-aineet lähtevät kiertämään. Se jos mikä on tosi. Kuonaahan jokaisessa riittää. En kuitenkaan usko, että kukaan koulutettu lymfahoitaja tekee kunnon hoitoa raskaana olevalle. Esim. paikallista lymfaa ehkä kylläkin. Esim. turvonneissa jaloissa tms. Toiset ehkä perustelee sen turvallisuutta sillä, ettei niitä kuona-aineita niin paljon istukkaan kulkeudu. Kevyt lymfahoito tuskin on pahitteeksi, mutta nesteen juominen ja liikuntakin voivat auttaa turvotukseen. Suolan vähentäminen aivan minimiin. Tietysti on muistettava, että jokainen tarvitsee jodia, mitä suolasta saa eli ei kokonaan voi suolaa jättää pois.