Voiko down-nuori jutella täsmälleen samalla tavalla kuin normaali nuori?
Näin kaupassa tytön, joka oli down -tai niin minä ulkonäöstä oletin. Odotellessani vuoroani nimittäin kuulin, kun hän jutteli kassan kanssa. Täysin normaalisti jutteli, fiksustikin. Ei puhevikaa, ei motoriikkaongelmia. Voiko joku siis olla down, mutta ihan normaali silti? "Lievä down"? Tai voiko joku tavis oikeasti näyttää downille?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi.
Luulin että trisomiaan liittyy aina jonkinasteinen kehitysvammaisuus.
Down joko on tai ei, mutta se oireilee eri tavalla eri yksilöillä. Jotkut käyvät autokoulun ja töissäkin.
Laita kieli kitalakeen ja yritä puhua kuin vammainen.
Downia on todella eriasteisena. Osa on käänneltäviä vihanneksia. Olen tällaisen nähnyt. Osa on älyltään lähellä semmoista perusheikkolahjaista ns. normaalia ihmistä.
Onneks tein lapsivesipunktiot jokaisen lapsen kohdalla.
Ei mulla muuta kirjoitti:
Onneks tein lapsivesipunktiot jokaisen lapsen kohdalla.
Tietäen, että siinä ei näy kaikki ja lapsella voi olla paljon vaikeampi vamma kuin ds.
Mitäs fiksua kaupan kassalla puhutaan? :D
"Downin syndrooma voi esiintyä myös mosaiikkimuodossa (2-3 % niistä Downin oireyhtymä-tapauksista, joista kaikki kolme kromosomia 21 ovat irti toisistaan). Mosaikismissa osassa soluista on ylimääräinen kromosomi, osassa ei. Mosaiikkioireyhtymä syntyy joko hedelmöityneen munasolun ensimmäisissä jakaantumisissa niin, että häiriö koskee vain osaa solulinjoista. Lapsen tulevaa kehitystä ei voi ennustaa sen perusteella, kuinka suuri osa hänen soluistaan sisältää ylimääräisen kromosomin. Mosaiikistinen trisomia 21 voi olla vaikutuksiltaan lievempi kuin muulla tavoin syntynyt Downin syndrooma."
Lähde: Harvinaiskeskus Norio
Vierailija kirjoitti:
No tarkoitan, että oli kohtelias ja asiallinen, pientä small talkia sopivasti. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tarkoitan, että oli kohtelias ja asiallinen, pientä small talkia sopivasti. ap
Kehitysvammainen voi puhua näinkin. Ei vammaa aina juurikaan huomaa etenkin jos se on lievä.
Tietenkin voi.