Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"ujot" jotenkin vammaisia?

Vierailija
04.10.2014 |

On aivan silmiinpistävää, jos jossain ruokalassa tms. Näkee jonkun pöytäkunnan jossa ei juuri puhuta. Vieläkin säälittävämpää on jos joku ei osallistu tarpeeksi keskusteluun. Tähän "vammaisten" listaan sisällytän kaikki ujot, hiljaiset, puhevikaiset ja muut epäselvää puhetta tuottavat yksilöt. Tarpeeksi juttelua on elämän tärkein juttu. En ymmärä moisia ihmisiä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan jaksa jutella tylsistä, banaaleista ja täysin merkityksettömistä asioista, joista suurin osa ihmisistä haluaa jutella. Ihminen, jolle turhanpäiväinen tyhjä jutustelu on elämän tärkein juttu, on minun silmissäni erittäin luotaantyöntävä.

Vierailija
22/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä häpeän ujottani, mutta sitten vilkaisen Big Brotherin äänekkäitä pellejä, jotkut ei vaan ole tarpeeksi ujoja :D Pidän kyllä puheliaiden ihmisten seurasta, olen parempi kuuntelemaan kuin puhumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei ap, kun sun miehen vehe on sun suussa, ootko sillon vammanen, katso peilistä se ilme niin voit verrata muita sun vamma kuvaas.

Vierailija
24/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä ei vaan kiinnosta sun seuras, ap

Vierailija
25/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA tyhmä puhuu/kirjoittaa ennenku ajattelee...

Vierailija
26/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti ap jos kaikki olisivat niin kuin sinä, eli sosiaalisesti vammaisia?? kukaan ei saisi puheenvuoroa ja kaikki vaan arvostelisivat toistensa luonteenpiirteitä! onneksi maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä, jopa noin rajoittuneita kuin SINÄ AP!

Vierailija
27/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen useimmiten hiljaa siksi kun ap on niin tyhmä, ettei se tajua mitään mistään kuitenkaan. 

Vierailija
28/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oletkin provo, niin harvinaisen urpo sellainen.

Vierailija
29/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujoihin liittyy paljon ennakkoluuloja ihan vain sen vuoksi, että ujous voi estää ihmistä avautumasta tuntemattomille ja näyttämästä välittömästi omaa persoonallisuuttaan. Itse olin nuorempana ja jossain määrin edelleenkin hyvin ujo, mikä johtui siitä, että olin erittäin tietoinen itsestäni ja ympäristöstäni ja jatkuvasti joka tilanteessa hieman tuntosarvet pystyssä.

Silloin tuo piirre todellakin tuntui vammalta, mutta nykyään olen tyytyväinen, että kävin senkin vaiheen läpi, sillä sinä aikana kehittyi mm. empatiakykyni ja arvomaailma, josta voin nykyään olla ylpeä. Tuohon aikaan liittyi myös voimakas eksistentiaaliahdistus, jota yritin lievittää lukemalla kirjoja esim. buddhalaisuudesta, avaruudesta, filosofiasta ja kaikesta ihmisen psyykeeseen liittyvästä. Sinänsä oli siis hassua, että ihmiset saattoivat tuolloin pitää minua ensivaikutelmalta hyvin yksinkertaiselta ja hitaalta, koska olin niin hiljainen ja estynyt. Usein myös ajatellaan, että ujot eivät ole huumorintajuisia, mikä osaltaan voi olla tottakin, sillä sellainen vapaa ja "rempseä" huumori harvoin ainakaan tuntemiini ujoihin kolahtaa, vaan he ovat enemmän sarkastisen ja kuivan huumorin ystäviä. 

Toki ihmisiä ei voi kategorisoida yhden luonteenpiirteen mukaan ja ujoista löytyy monenlaisia ihmisiä. Kannattaa kuitenkin antaa ujoillekin mahdollisuus, vaikka se hieman kärsivällisyyttä vaatiikin, sillä kuoren alla voi olla oikeasti mielenkiintoisia ihmisiä. Ujon ystävän saaminen voi kyllä olla haastavaa, mutta kun sen luottamussuhteen saa rakennettua, ujo on usein hyvin lojaali ja pitkäkestoinen ystävä. 

Ujoutta ei kuitenkaan kannata sekoittaa sosiaaliseen fobiaan, joka siis on ihan elämää rajoittava diagnoosi. Sosiaalinen foobikko siis on niin peloissaan sosiaalisissa tilanteissa, että se invalidisoi ja aiheuttaa vaikeaa ahdistusta ja paniikkireaktioita. Silloinkaan tilanne ei toki ole toivoton, vaan psykoterapialla saadaan monesti aikaan hyviä tuloksia. 

Vierailija
30/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

J

Vierailija
31/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:08"]

Jaa, mä menen yleensä ruokalaan syömään, enkä juttelemaan.

[/quote]

Ja minä uimahalliin uimaan, en puhumaan tai saunomaan, ja ravintolaan syömään, en puhumaan, baariin juomaan, en puhumaan ja kouluun opiskelemaan, en puhumaan sekä töihin työskentelemään, en puhumaan. 

Todellakin koen olevani hieman vammainen. 

Vierailija
32/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä kun tällä palstalla nimitellään toisia urpoksi. Nyt oli paikallaan, mutta usein joku on ihan asiallinen tai kysyy jotain juttua (mikä voi toki olla jonkun mielestä tyhmä kysymys) mutta oikeuttaako se urpoksinimittelyn? Eikö se kerro paljon enemmän siitä nimttelijästä kuin kohteestaan?

Vierailija
33/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujoudesta usein seuraa hiljaisuus, mutta ujous ja hiljaisuus ovat silti kaksi eri asiaa. Voi siis olla hiljaa, vaikka ei olisikaan ujo. Ei viitsi katkaista hyvää hiljaisuutta kun ei ole mitään parempaakaan sanomista tai sitten kiinnostaa omat ajatukset enemmän.

Vierailija
34/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina tiennyt olevani vähän erilainen, mutta nyt kiitos av:n koin ahaa elämyksen; Minähän olen VAMMAINEN, jumaleisson.

Vierailija
35/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:06"]JA tyhmä puhuu/kirjoittaa ennenku ajattelee...
[/quote]

Musta sellaset on pirun rasittavia jotka käyttävät hirveästi energiaa siihen että yrittävät vaikuttaa fiksulta ja filmaattiselta. Luonnollisuus ja aitous on paljon kiinnostavampaa senkin uhalla että vaikuttaa hölmöltä.

Vierailija
36/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/37 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pööö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi