Nuorena lapsen saaneiden kasvatuksessa on jokin mennyt pieleen.
Kommentit (12)
Mitä tarkoitat nuorilla? Teini-äitejä? 20-25 vuotiaita?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:16"]En usko, että vika on kasvatuksessa. Eiköhän se ole oman elämän sisällöttömyydessä: ei mielenkiintoista opiskelua tai työtä. Ei rahaa esim. matkusteluun. Näköpiiristä puuttuu mielenkiintoinen/mielekäs tulevaisuus joten aletaan tekemään lapsia, jotta olisi edes jotain "saavutettu"
[/quote]
Tein lapset nuorena juuri näistä syistä! En näe siinä mitään pahaa, sain elämääni kaipaamani sisältöä. Jos näköpiirissä olisi ollut jotain merkityksellistä esim. töiden osalta niin tuskinpa olisin näin nuorena niitä tehnyt. Ja jos olisi rahaa kokea elämää esim. matkustellen niin en olisi tehnyt. Mutta kun ei ole, niin ei ole!
Mun äitini kasvatuksessa oli todellakin mennyt jotain pahasti vikaan, isoisäni oli karsea seinähullu. Mutta siitä huolimatta äitini, joka sai minut 20-vuotiaana, osoittautui aivan erinomaiseksi äidiksi, upeaksi ystäväksi ja menestyjäksi työelämässä.
Häkellyttävää kyllä myös äitini sisarukset ovat erittäin mukavia ja täysipäisiä. Osoittanee, ettei huono kasvatus ole kaikki kaikessa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:16"]En usko, että vika on kasvatuksessa. Eiköhän se ole oman elämän sisällöttömyydessä: ei mielenkiintoista opiskelua tai työtä. Ei rahaa esim. matkusteluun. Näköpiiristä puuttuu mielenkiintoinen/mielekäs tulevaisuus joten aletaan tekemään lapsia, jotta olisi edes jotain "saavutettu"
[/quote]
Helppo sanoa jos elämässä on sisältöä ja intohimoista tekemistä muutenkin! Itselläni ei ollut, joten tein lapset nuorina. Lapset ovat edelleenkin suurin "saavutukseni", valitettavasti!
Sun kasvatuksessa on mennyt paljonkin pieleen. Hoitakoon kukin omat asiansa, muita tuomitsematta.
Itse olisin ollut huono äiti nuorena. Lähdin opiskelemaan noin 25-vuotiaana ja sain lapseni todella aikuisiena. Emme olisi kyenneet antamaan mallia itsensä kehittämiseen, tavoitteiden aettamiseen ja tasapainoinen lapsuus olisi ehkä jäänyt antamatta. Nyt lapsemme opiskelee lääkiksessä ja pidän sitä kelpo koulutuksena. Jos olisin saanut lapseni nuorena, ainakin ammatillinen kunnianhimo olisi jäänyt periytymättä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:25"]
Itse olisin ollut huono äiti nuorena. Lähdin opiskelemaan noin 25-vuotiaana ja sain lapseni todella aikuisiena. Emme olisi kyenneet antamaan mallia itsensä kehittämiseen, tavoitteiden aettamiseen ja tasapainoinen lapsuus olisi ehkä jäänyt antamatta. Nyt lapsemme opiskelee lääkiksessä ja pidän sitä kelpo koulutuksena. Jos olisin saanut lapseni nuorena, ainakin ammatillinen kunnianhimo olisi jäänyt periytymättä.
[/quote]
Puhu vain omasta puolestasi.
T. 23-v. esikoisen saanut, 25v. KTM:ksi valmistunut
Minä tein lapsia teininäkin, minulla on korkeakoulututkinto ja olen matkustellut ympäri maailmaa
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:25"]
[/quote]
Puhu vain omasta puolestasi.
T. 23-v. esikoisen saanut, 25v. KTM:ksi valmistunut
[/quote]
Varmaan sen takia kyseinen henkilö puhuikin itsestään, korosti sitä vielä sanamuodolla Itse olisin ollut.
KTM ei anna kovin hyviä valmiuksia ymmärtää lukemaansa.
Ihan yhtä hyvin voisi sanoa, että kasvatuksessa on ollut vikaa myös niiden kohdalla, jotka tarkoituksella antavat lapsenteon odottaa lähes nelikymppisiksi. ;)
Jospa hiljentyisimme ja muistaisimme kuitenkin sen tosiasian, että lapsen tekeminen sisältää suuren vastuun. Lapsia ei pidä tehdä vain sen takia että sattui huvittamaan ja ei ollut parempaakaan tekemistä. Siinä ei kärsi kuin lapsi.
En usko, että vika on kasvatuksessa. Eiköhän se ole oman elämän sisällöttömyydessä: ei mielenkiintoista opiskelua tai työtä. Ei rahaa esim. matkusteluun. Näköpiiristä puuttuu mielenkiintoinen/mielekäs tulevaisuus joten aletaan tekemään lapsia, jotta olisi edes jotain "saavutettu"