Sähköautojen vuoksi huiputusmaksut sähköön
Lisäksi sähköautojen verovapaus päättyy joskus.
Kalliiksi käy, meille ei autoilijat maksamme sähkölaskussamme naapurin jonnen teslat.
https://www.is.fi/autot/art-2000008228811.html
Taustalla sähköverkon vaatimat investoinnit
Huipputehomaksun taustalla ovat nykyisen sähköverkon vaatimat investoinnit – joita täytyy tehdä sitä enemmän, mitä enemmän verkon tulee kestää pitkäaikaisia kulutushuippuja.
Kommentit (7)
Liikenne on valtion budjetissa noin 8 miljardin siivu. Jostain ne rahat tullaan ottamaan tavalla tai toisella. Sähköautoilu voi olla halpaa vielä hetken.
Meillä on jo käytössä ko. maksu ainakin Helsingissä Helenin verkossa. Sen nimi on tehomaksu.
-----------
TEHOMAKSU
Tehomaksun avulla voidaan paremmin kohdistaa verkon kustannuksia niille sähkönkäyttäjille, jotka sähköverkon kapasiteettia käyttävät.
Sähköverkon kuluista jopa 75 % on kiinteitä kuluja. Ja tämän takia asiakkaan sähkölaskussa on kiinteitä komponentteja. Kiinteän perusmaksun sijaan on oikeudenmukaisempaa kattaa osa sähköverkon kiinteistä kustannuksista tehomaksun kautta. Tehomaksuun asiakas voi vaikuttaa, toisin kuin kiinteään perusmaksuun.
Perinteinen laskutus on perustunut kiinteään kuukausimaksuun ja siirretyn sähköenergian määrän tuntitason mittaamiseen (kWh). Tehomaksun myötä asiakasta laskutetaan kiinteän kuukausimaksun ja siirretyn sähkömäärän lisäksi myös käyttöpaikan kuluttaman sähkötehon (kW) perusteella.
Tehomaksua laskutetaan keskimääräisen tuntitehon (käytännössä sama asia kuin tuntikohtainen sähkönkulutus) perusteella.
Asiakkaan kulutustottumuksilla on vaikutusta tehomaksun suuruuteen. Mitä tasaisempaa asiakkaan sähkönkulutus on, sitä pienempi on kuukausittain maksettava tehomaksu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo käytössä ko. maksu ainakin Helsingissä Helenin verkossa. Sen nimi on tehomaksu.
-----------
TEHOMAKSU
Tehomaksun avulla voidaan paremmin kohdistaa verkon kustannuksia niille sähkönkäyttäjille, jotka sähköverkon kapasiteettia käyttävät.
Sähköverkon kuluista jopa 75 % on kiinteitä kuluja. Ja tämän takia asiakkaan sähkölaskussa on kiinteitä komponentteja. Kiinteän perusmaksun sijaan on oikeudenmukaisempaa kattaa osa sähköverkon kiinteistä kustannuksista tehomaksun kautta. Tehomaksuun asiakas voi vaikuttaa, toisin kuin kiinteään perusmaksuun.
Perinteinen laskutus on perustunut kiinteään kuukausimaksuun ja siirretyn sähköenergian määrän tuntitason mittaamiseen (kWh). Tehomaksun myötä asiakasta laskutetaan kiinteän kuukausimaksun ja siirretyn sähkömäärän lisäksi myös käyttöpaikan kuluttaman sähkötehon (kW) perusteella.
Tehomaksua laskutetaan keskimääräisen tuntitehon (käytännössä sama asia kuin tuntikohtainen sähkönkulutus) perusteella.
Asiakkaan kulutustottumuksilla on vaikutusta tehomaksun suuruuteen. Mitä tasaisempaa asiakkaan sähkönkulutus on, sitä pienempi on kuukausittain maksettava tehomaksu.
Tietenkin! Mitäpä täällä ei veloitettaisi.
Heh. Svedut luulivat keksineensä uuden maksun vaan Suomessa sitä on veloitettu jo vuosia! Heja Finland!
Vierailija kirjoitti:
Liikenne on valtion budjetissa noin 8 miljardin siivu. Jostain ne rahat tullaan ottamaan tavalla tai toisella. Sähköautoilu voi olla halpaa vielä hetken.
Täytyykin tästä hiippailla sähköauto-kaupoille, että kerkiää mukaan halpaan autoiluun.
Miten IS ei kertonut Suomen vastaavasta maksusta uutisessa?
On se selvää että toi vspaamatkustus ja veronkierto loppuu.