Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on sillä, että onko Asperger vaiko vain introvertti luonne?

Vierailija
03.10.2014 |

Kuulostaa jokseenkin samanlaisilta kuvaukset. Miten Asperger-henkilö eroaa "tavallisesta" introvertista eli sisäänpäin kääntyneestä ihmisestä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergeriin kuuluu mm. aistien yliherkkyydet, lähes pakkomielteiset kiinnostuksenkohteet joihinkin asioihin, motorinen kömpelyys sekä riippuvuus rutiineista. Kaikki aspergerit eivät myöskään ole varsinaisesti introvertteja, heidän sosiaaliset taitonsa ja kykynsä lähestyä ihmisiä vain ovat hieman puutteelliset tai erikoiset.

Vierailija
2/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergeri on yksi autismin muodoista eli eroaa melkoisesti pelkistä luonteenpiirteistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienessä päässäni diagnosoinut naapurin nelikymppisen aspergeriksi. On nimenomaan ylisosiaalinen ja sanoo ääneen kaiken, ihan kaiken. Ei passaa hänen seurassaan sanoa edes vitsillä mitään. Jos joku sanoo vaikka jostain kylän merkkihenkilöstä jotain, hyvää tai pahaa, tämä menee möläyttämään samat asiat täsmälleen samoin sanoin asianosaiselle, jos näkee vaikka kaupassa. Ei nöyristele ketään. Menee juttelemaan kenen kanssa tahansa jalkapallosta, joka on hänelle henki ja elämä. Vaikka menisi jotain kuolevaa vanhusta katsomaan, saattaisi kysyä, katsoitko eilen televisiosta sen ja sen pelin. 

Vierailija
4/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu olevan todella yleistä, että diagnosoidaan ihmisiä pelkkien luonteenpiirteiden perusteella. En kyllä ihan ymmärrä sitä, eikös diagnoosien idea ole siinä, että se aiheuttaa myös haittaa elämässä ja sen avulla voi saada tukea/kuntoutusta ongelmiinsa?

Vierailija
5/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö - en kyllä todellakaan voisi kuvitella että joku pitäisi minua aspergerina...

t. Introvertti

Vierailija
6/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:25"]

Nykyään tuntuu olevan todella yleistä, että diagnosoidaan ihmisiä pelkkien luonteenpiirteiden perusteella. En kyllä ihan ymmärrä sitä, eikös diagnoosien idea ole siinä, että se aiheuttaa myös haittaa elämässä ja sen avulla voi saada tukea/kuntoutusta ongelmiinsa?

[/quote]

Mun miehellä on as, eikä ole koskaan tarvinnut tukea tai kuntoutuksia, eikä kärsi asiasta mitenkään. Mikä on siis diagnoosin tarkoitus?

Vierailija
7/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Paula Tillin kirja "Toisin - Minun Asperger-elämäni", siinä kerrotaan jokseenkin yksityiskohtaisesti, mitä Asperger tarkoittaa.

Vierailija
8/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aspergeriakin on eri tasoista, osa pärjää hyvinkin itsenäisesti, osa puolestaan tarvitsee lähes jatkuvaa tukea. Sitä paitsi, "aiheuttaa haittaa" on myös varsin suhteellinen käsite.

Vierailija
9/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIköhän tuo jalkapallomies ole älyllisesti vajavainen, sitä aspergerit eivät ole.

Vierailija
10/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:59"]

Kuulostaa jokseenkin samanlaisilta kuvaukset. Miten Asperger-henkilö eroaa "tavallisesta" introvertista eli sisäänpäin kääntyneestä ihmisestä?

[/quote]  Introvertti ei ole sisäänpäin kääntynyt ihminen, kuten ei aspergeerikaan. Joten perustietosi jo aiheesta ovat ihan hukassa, joten eroa on turha selvittää

Vierailija
11/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs vittua :'D koettakaa ymmärtää et kaikil asseil ei ole samoi oireita..
T: 14v adhd jolla on as-piirteitä

Vierailija
12/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergereilla on taipumus ymmärtää asioita hyvin kirjaimellisesti. Sarkasmi on aika turhaa heidän seurassaan. Ilmeiden ja eleiden tulkinta on vaikeaa, samoin rivien välistä lukeminen. Kasvosokeus on yleistä. Toisten asemaan asettuminen tai tunteiden ymmärtäminen on hankalaa. Näissä ei introvertillä ole vaikeuksia.

Vierailija
13/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jotenkin vedän aspergereja puoleeni, olen parin kukauden sisään tutustunut kahteen uuteen, ja yhden kanssa seurustelen jo toista vuotta. Poikaystäväni ei tunne näitä kahta tai nämä kaksi toisiaan, vain olen muuta kautta heihin tutustunut. Yksi on äärettömän kiinnostunut musiikista, osaa tyyliin korvakuulolla soittaa radiossa kuulleensa biisin, toinen tietää tietokoneista ihan älyttömästi, ja kolmatta kiinnostaa ylipäänsä kaikenlainen informaatio. Aspergerin omaava ihminen voi olla introvertti, mutta kaikilla introverteillä ei ole aspergeria.

Vierailija
14/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:46"]

[/quote]

Aspergeriakin on eri tasoista, osa pärjää hyvinkin itsenäisesti, osa puolestaan tarvitsee lähes jatkuvaa tukea. Sitä paitsi, "aiheuttaa haittaa" on myös varsin suhteellinen käsite.

[/quote]

Juu, mutta eikös diagnoosien perimmäinen tarkoitus ole silti kuntouttaa ja tukea?

Vierailija
15/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:52"]Aspergereilla on taipumus ymmärtää asioita hyvin kirjaimellisesti. Sarkasmi on aika turhaa heidän seurassaan. Ilmeiden ja eleiden tulkinta on vaikeaa, samoin rivien välistä lukeminen. Kasvosokeus on yleistä. Toisten asemaan asettuminen tai tunteiden ymmärtäminen on hankalaa. Näissä ei introvertillä ole vaikeuksia.
[/quote]

Ohis, mutta mun as-poikaystävä heittää parasta sarkasmiläppää ikinä :D

Vierailija
16/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi aivan erityistä assia. Toinen osaa almanakan ulkoa. Kun sanot, mikä on syntymäpäiväsi, hän tietää viikonpäivän, minä olet syntynyt. Toinen on taas matemaattinen lahjakkuus. Koulussa sai huonoja numeroita matikankokeesta, kun ei kirjoittanut koskaan laskua, vaan aina vastauksen, mikä oli oikein. Ei kirjoittanut siksi, koska laski sen hetkessä päässään.

Toki kaikilla asseilla ei näitä erityislahjakkuuksia ole. 

Vierailija
17/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:52"]

Aspergereilla on taipumus ymmärtää asioita hyvin kirjaimellisesti. Sarkasmi on aika turhaa heidän seurassaan. Ilmeiden ja eleiden tulkinta on vaikeaa, samoin rivien välistä lukeminen. Kasvosokeus on yleistä. Toisten asemaan asettuminen tai tunteiden ymmärtäminen on hankalaa. Näissä ei introvertillä ole vaikeuksia.

[/quote]

Noin lapsilla. Moni aikuinen asperger on oivaltanut jujun sarkasmissa ja tunteissa. He kykenevät myös helposti matkimaan ja teeskentelemään tunteita vaikkeivat tuntisi mitään. Minä olen sellainen. Ilmeiden tulkinta ja niiden matkinta vie voimia. Siksi moni asperger uupuu eikä kykene samaan työpanokseen, vaikka itse työ sujuisikin leikiten. Työpaikat sisältävät paljon ylimääräistä "työtä".

T: Muita ihmisiä vähän älykkäämpi yksilö

Vierailija
18/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:52"]

[/quote]

Ei aivan näinkään. Sarkasmissaan ovat helmiä.

Vierailija
19/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:50"]No mitäs vittua :'D koettakaa ymmärtää et kaikil asseil ei ole samoi oireita..
T: 14v adhd jolla on as-piirteitä
[/quote]

Hei sinne ruudun taakse :D T. 17v add, jolla as-piirteitä

Vierailija
20/30 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:52"]Aspergereilla on taipumus ymmärtää asioita hyvin kirjaimellisesti. Sarkasmi on aika turhaa heidän seurassaan. Ilmeiden ja eleiden tulkinta on vaikeaa, samoin rivien välistä lukeminen. Kasvosokeus on yleistä. Toisten asemaan asettuminen tai tunteiden ymmärtäminen on hankalaa. Näissä ei introvertillä ole vaikeuksia.
[/quote]

Ohis, mutta mun as-poikaystävä heittää parasta sarkasmiläppää ikinä :D
[/quote]

Joo, tää oli ehkä vähän stereotyyppinen. Mun mies taas ei tajunnut sarkasmia ollenkaan, nyt om hiljakseen oppinut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi