Onko ketään, jolla 100 % työajanseuranta ja joskus hiljaisia hetkiä?
Mitä kirjaatte tehtäviksinne? Meillä on sekalaiset hommat, mutta alkaa huolettaa, kun viime aikoina on tullut paljon sinne, olen koettanus selityskenttään runoilla järkeviä tehtäviä. Hallinnon työt on minulla budjetoitun 20 % työajasta ja olen vähän ylimerkinnyt sinne, mutta ei sinne liikaa voi yli budjetoidun laittaa. Laskutettavaa työtä pitäisi olla 70 % työajasta, ja jokunen viikko on jäänyt alle puolet ajasta. Ei hyvä.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:00"] Riippuu selvästi siitä, että kuka oikeasti palkan maksaa. Jos olet töissä yksityisellä, ovat tuntikirjauksesi dokumentti siitä, kuinka paljon asiakasyritystä laskutetaan. Silloin olisin oikeasti huolissani ja kertoisin tilanteesta heti esimiehelle. Jos taas olet julkisella sektorilla, ei ketään oikeasti kiinnosta mihin työaikasi käytät, koska käytännössä julkinen puoli irtisanoo henkilöstöään harvoin. [/quote] Valtiolla tällä hetkellä yli 13000 työntekijää koskevat YT:t, irtisanottavia noin 2000. Aika harvoin irtisanotaan, mutta kerralla paljon. [/quote] Oletko seurannut tilannetta yksityisellä sektorilla?
[/quote]
Olen. Pitää kuitenkin muistaa, että edellinen kirjoitti, että "julkinen puoli irtisanoo henkilöstöään harvoin". Kommenttini liittyi siihen. Myös yksityisellä puolella on runsaasti työpaikkoja, joista ei irtisanota ketään. Tälläkin hetkellä yksityisellä puolella on reilusti yli 1.5 miljoonaa sellaista työntekijää, joiden työpaikoilla ei ole irtisanomisuhkaa.
[/quote]
Laitahan linkkejä lukuihisi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:26"]Siis joka ikinen tunti kirjataan tuntiseurantaan, ihan normaalia yksityisellä puolella, puolen tunnin tarkkuudella. Ei mitään satunnaisia seurantoja valtion tyyliin. Vielä pari vuotta sitten oli koko ajan tekemistä, mutta nyt on vain hiljentynyt. Työtäni ei voi kokonaan lopettaa, mutta tätä ehtisi tällä hetkellä hoitaa osa-aikaisenakin. Noiden tuntien perusteella tehdään laskutus, eli tarkka on oltava. Ap. Hallinnon töitäkään ei oikein saisi kirjata enempää kuin on, koska niihinkin käytettyä aikaa seurataan. Tämä ei varmaan aukene niille, jotka eivät tee veloitettavia tunteja. Ap = suunnitteluinsinööri siis.
[/quote]
Millainen tilanne on työkavereillasi? Ainakin kannattaa olla aktiivinen ja kysellä uusia projekteja tai työtehtäviä. Jos tilanne on sama muillakin, ei ne kaunistellutkaan tuntikirjaukset kovin kauan auta.
Meillä 75% pitäisi olla laskutettavaa työtä, loput kirjataan "sisäisiksi" riippumatta siitä onko hallintoa, kahvitaukoa ym. Ap:ta neuvoisin työpulassa kirjaamaan selityskenttään itseopiskelun, sitä kun voi käytännössä tehdä määrättömästi. Tietenkään ei ole pahaksi, jos aikaa oikeasti myös käyttää siihen.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:26"]Siis joka ikinen tunti kirjataan tuntiseurantaan, ihan normaalia yksityisellä puolella, puolen tunnin tarkkuudella. Ei mitään satunnaisia seurantoja valtion tyyliin. Vielä pari vuotta sitten oli koko ajan tekemistä, mutta nyt on vain hiljentynyt. Työtäni ei voi kokonaan lopettaa, mutta tätä ehtisi tällä hetkellä hoitaa osa-aikaisenakin. Noiden tuntien perusteella tehdään laskutus, eli tarkka on oltava. Ap. Hallinnon töitäkään ei oikein saisi kirjata enempää kuin on, koska niihinkin käytettyä aikaa seurataan. Tämä ei varmaan aukene niille, jotka eivät tee veloitettavia tunteja. Ap = suunnitteluinsinööri siis. [/quote] Millainen tilanne on työkavereillasi? Ainakin kannattaa olla aktiivinen ja kysellä uusia projekteja tai työtehtäviä. Jos tilanne on sama muillakin, ei ne kaunistellutkaan tuntikirjaukset kovin kauan auta.
[/quote]
Meillä on aika pieni firma, joten ei ole monta projektia kerralla, vaan tiedän joka ikisen projektin mikä menee ja teen tietyt työvaiheet useimpiin niistä. Ap. Meillä ei mene niin, että yksi hoitaa yhtä projektia, vaan enemmänkin työvaiheittain, kun jokaisella on se oma erikoistumisalansa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:48"]
Kadehdin. Mä teen hallinnollisia töitä kaupungilla, laskutusta myös, ja työpäivän tunnit ei tahdo millään riittää. Sama homma myös vanhemmilla ja kokeneemmilla. Onneksi meillä ei ole tuollaista seurantaa vielä lisäksi, ei me ehdittäisi sellaista edes täyttää. Epävirallista ylityötä painetaan koko ajan.
[/quote]
Miksi sinä kadehdit? Onko se kiva odotella, että saisi jotakintekmeistä ja peltää samalal että kohta tulee yt-neuvottelut. Joillakin on se kumma kuvitelma, että tekemätön työpäivä olisi mukava.
Tämä työajan seuranta on mulle ihan vieras asia, tosi mielenkiintoista lukea siitä! Toki siis tiedän mistä on kyse, mutta antaisiko joku ketjuun kirjoittaneista esimerkkipäivän kirjaukset? Työt siis kirjataan johonkin järjestelmään päivittäin/viikoittain tietyillä koodeilla? Monella on kuitenkin ajattelua vaativa työ, miten se pohdinta kirjataan? Entäs vessassa käynti ja se, kun vessareissulla jää hetkeksi juttelemaan työkaverin kanssa niitä näitä/työasioita?
T: lukion opettaja, joka alkaa just nyt korjata kokeita
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 09:38"]
Tämä työajan seuranta on mulle ihan vieras asia, tosi mielenkiintoista lukea siitä! Toki siis tiedän mistä on kyse, mutta antaisiko joku ketjuun kirjoittaneista esimerkkipäivän kirjaukset? Työt siis kirjataan johonkin järjestelmään päivittäin/viikoittain tietyillä koodeilla? Monella on kuitenkin ajattelua vaativa työ, miten se pohdinta kirjataan? Entäs vessassa käynti ja se, kun vessareissulla jää hetkeksi juttelemaan työkaverin kanssa niitä näitä/työasioita?
T: lukion opettaja, joka alkaa just nyt korjata kokeita
[/quote]
Kyllä ajattelua vaativa työ kirjataan ihan siihen projektiin, mihin se kuuluu. Toki niin, että jos on joku kokonaan uusi homma, ei opettelua laskuteta asiakkaalta, vaan se kirjataan projektiin, mutta opetteluun menevää aikaa vähennetään laskusta.
Meillä on projekteille koodinumerot, kuten varmaan kaikilla muillakin. Edellisessä työpaikassa kirjattiin tyyliin projekti 12345 08-10, ei projektia (=ei ollut mitään tekemistä) 10-11, lounas 11-11.0 jne. Kahvitauot sitten oman tunnon mukaan, mutta jos teki koko päivän samaa projektia, niin sitten 7 tuntia sille projektille. Yleensä on ollut että kirjataan puolen tunnin tarkkuudella ja alle vartin hommia ei laskuteta, vaan ne lisätään sitten myöhemmin jos tulee lisää.
Nykyisessä työpaikassa kirjataan vain tuntimäärät.
Tässä mun kirjaukseni vaikka eiliseltä (koodit ovat eri kuin töissä käytössä, ei ole turvallista paljastaa niitä edes sinne pän)
Projekti 1234 1,5 h Alustava suunnittelu (tein luonnoksen, jota pomo ei ole vielä ehtinyt hyväksyä tarkemmin)
Projekti 5678 2 h, suunnittelu ja dokumentit asiakkaalle (pieni lisätyö vanhalle asiakkaalle, joka oli parissa tunnissa tehtävissä alusta loppuun)
Sekalaiset tehtävät 3,5 h (tein yhden arkistohomman, mikä nyt piti tehdä, silppusin papereita, lajittelin vähän tiedostoja, kävin läpi kaikenlaisia esitteitä ja heitin turhat roskiin, siivosin pöytäni..mutta ei näitä joka päivälle riitä)
Hallinnon tehtävät 0,5 h (Eli tsekkasin, että tuntikortit on täytetty, se on minun hommani ja jotain muuta muuta pientä)
Tuollaisia sekalaisia tulee välillä, vaikka kiirekin olisi, kun on noitakin hommia tehtäviä, mutta tunti viikossa on enimmäistavoite. Toimistotarvikkeet huolehdin myös minä, kun meillä ei ole sihteeriä, mutta ei niitäkään ole järkeä joka päivä käydä läpi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:31"]
Kadehdin. Mä teen hallinnollisia töitä kaupungilla, laskutusta myös, ja työpäivän tunnit ei tahdo millään riittää. Sama homma myös vanhemmilla ja kokeneemmilla. Onneksi meillä ei ole tuollaista seurantaa vielä lisäksi, ei me ehdittäisi sellaista edes täyttää. Epävirallista ylityötä painetaan koko ajan.
[/quote]
Miksi sinä kadehdit? Onko se kiva odotella, että saisi jotakintekmeistä ja peltää samalal että kohta tulee yt-neuvottelut. Joillakin on se kumma kuvitelma, että tekemätön työpäivä olisi mukava.
[/quote]
Voi kuule, olen valtiolla töissä, työaikaa saa päivässä kirjata vain 7 h 15 min, loput on liukumaa eli palkatonta ylityötä. Töitä on enemmän kuin ehdin tehdä, nytkin olen aamulla 8 - 11 tehnyt työtehtäviä, joita en ehtinyt viikolla tekemään, kiitos valtakunnallisten palaverien. TYökavereilla sama tilanne, moni nauraa, että tavallisin lomanviettopaikka on oma virasto. Silti meillä on YT:n päällä ja 20% porukasta irtisanotaan.
Minä olen valtiolla töissä ja meillä kirjataan kyllä kaikki 7 h 15 min ylittäväkin työaika, vaikka se ei ns. ylityötä olekaan, koska virallista ylityötä ei saa tehdä kuin hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa.
Työaika kirjataan tunnin tarkkuudella, esimerkkinä mulla 8 tunnin työpäivä viikolta:
2 h yleishallintoa
1 h ammatillista koulutusta
5 h substanssitehtäviä
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 11:15"]
[/quote]
[/quote]
Voi kuule, olen valtiolla töissä, työaikaa saa päivässä kirjata vain 7 h 15 min, loput on liukumaa eli palkatonta ylityötä. Töitä on enemmän kuin ehdin tehdä, nytkin olen aamulla 8 - 11 tehnyt työtehtäviä, joita en ehtinyt viikolla tekemään, kiitos valtakunnallisten palaverien. TYökavereilla sama tilanne, moni nauraa, että tavallisin lomanviettopaikka on oma virasto. Silti meillä on YT:n päällä ja 20% porukasta irtisanotaan.
[/quote]
Ai valtiolla on tämä systeemi muuttunut. Ennen sai olla jotain olisiko ollut 20 tuntia plussaa ja 5 tuntia miinusta. Esimiehen luvalla sai tehdä ylitöitä. Onko asialle tehty muuta kuin valitettu (työaikana) käytävillä kiirettä? Mulla oli kerran esimies, joka kuuli tuollaisen käytävävalituksen, järjesti palaverin ja vähän järjesti hommia uudelleen. Ei sekään kelvannut...kun osalta lähti pois ne tehtävät, minkä tekemisestä ennen valitti.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 11:33"]
Ai valtiolla on tämä systeemi muuttunut. Ennen sai olla jotain olisiko ollut 20 tuntia plussaa ja 5 tuntia miinusta. Esimiehen luvalla sai tehdä ylitöitä. Onko asialle tehty muuta kuin valitettu (työaikana) käytävillä kiirettä? Mulla oli kerran esimies, joka kuuli tuollaisen käytävävalituksen, järjesti palaverin ja vähän järjesti hommia uudelleen. Ei sekään kelvannut...kun osalta lähti pois ne tehtävät, minkä tekemisestä ennen valitti.
[/quote]
Valtiollahan on satayksi eri työpaikkaa, käytännöt eroaa toisistaan vaikka ves:iä noudatettaisiinkin. Meillä plussaa kertyy kaikista normaalin työajan ylittävistä tunneista oli niitä sitten 10 tai 100. Miinustunteja kytätäänkin sitten tarkemmin ja niitä saa olla vain 10. Harmaa ylityö on tuota plussatuntien kertymistä ja virallista ylityötä saa tehdä vain esimiehen kirjallisella määräyksellä. Käytännössä kaikki ylityö menee niillä plussatunneilla. Jos on kiire viikko, plussatunteja voi tulla kymmenkunta minulla, mutta sitten teen jonain hiljaisena aikana lyhyitä, 6 tunnin työpäiviä joilla saan plussat pois.
Tästä saan kyllä muutaman niskoilleni, mutta muutamalla työkaverilla oli jatkuva kiire, kun olivat niin hitaita. Yksi taas sähläsi koko ajan ja kiire tuli virheiden korjailusta. Yksi taas oli mielestäni todella ylikuormitettu, kun teki noiden hitaiden töistä osan sillä aikana kun noilla meni aika kiireen valittamiseen ja korjasi vähän sählärin virheitä. Sähläri oli pomon lähisukua, joten vaikea sanoa. Jotta ei ehditä sanota kateelliseksi, niin toinen lähisukulainen eri osastolla oli hyvä työntekijä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 11:15"]
[/quote]
Miksi sinä kadehdit? Onko se kiva odotella, että saisi jotakin tekemistä ja pelkää samalal että kohta tulee yt-neuvottelut. Joillakin on se kumma kuvitelma, että tekemätön työpäivä olisi mukava.
[/quote]
[/quote]
Teillä on siksi yt-neuvottelut, koska osa teistä tekee ilmaiseksi töitä. Työnantajalle menee väärä signaali resursseista. Teette varmaan turhiakin asioita ja väärällä tavalla. Kannattaisi kadehtia mieluummin niitä, joilla on sopivasti töitä ja vapaa-aikaa, ei niitä, jotka joutuvat väkisin luppoilemaan töissään. Suurimmalla osalla kun on halu tehdä jotakin töissä. Varmasti näin on sinullakin, mutta tuo ilmainen palvelu ei ole hyväksi kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:00"]Riippuu selvästi siitä, että kuka oikeasti palkan maksaa. Jos olet töissä yksityisellä, ovat tuntikirjauksesi dokumentti siitä, kuinka paljon asiakasyritystä laskutetaan. Silloin olisin oikeasti huolissani ja kertoisin tilanteesta heti esimiehelle.
Jos taas olet julkisella sektorilla, ei ketään oikeasti kiinnosta mihin työaikasi käytät, koska käytännössä julkinen puoli irtisanoo henkilöstöään harvoin.
[/quote]
Kunnat on myös julkista puolta ja ,koko ajan joku kunta irtisanoo. Päälle vielä soteuudistus, toimeentulotuen siirto kelaan ja metropolihallinto niin kyl niitä irtisanomisia riittää pitkälle ensi vuosikymmenelle.
Omassa työssäni ei ole työaikaa, eikä asiakkaita laskuteta tuntiperusteisesti, vaan projektin maaliin menemisestä success fee ja kuukausittain retainer riippumatta työn tosiasiallisesta määrästä. Turhaan byrokratiaan ei mene aikaa ja jokaisella on insentiivi tehdä omat hommat ripeästi ja hyvin, jotta pääsee aiemmin kotiin ja saa kunnon bonarit. Tuntihommissa työntekijän ja työnantajan intressit harvemmin kohtaavat.
Eihän se tutkitusti edes ole tehokasta tehdä ylipitkää päivää, vaan virkeämpänä ihminen on tehokkaampi. Väsyneenä tehdään virheitä ja sitten menee aikaa niiden korjaamisen. Olen myös varma, että aikaa menee omassa mielessä sen miettimiseen, että veetuttaa kun on niin paljon töitä. Ihmiset eivät opi mitään, vaan yrittävät tehdä itsensä tärkeämmäksi kuin ovat. Hyvä esimerkki, kun entisellä työpaikalla pomo sai sydärin ja johto hoidettiin muutaman kk:n ajan etänä pääkonttorista. Kun ei ollut koko ajan ketään, kenelle piti päteä, niin osa lusmuili toki, mutta osa teki töitä normaalisti päivätyönajan ja sai ihan saman verran aikaan kuin ennenkin, kun yritti näyttää miten joustava on.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:00"] Riippuu selvästi siitä, että kuka oikeasti palkan maksaa. Jos olet töissä yksityisellä, ovat tuntikirjauksesi dokumentti siitä, kuinka paljon asiakasyritystä laskutetaan. Silloin olisin oikeasti huolissani ja kertoisin tilanteesta heti esimiehelle. Jos taas olet julkisella sektorilla, ei ketään oikeasti kiinnosta mihin työaikasi käytät, koska käytännössä julkinen puoli irtisanoo henkilöstöään harvoin. [/quote] Valtiolla tällä hetkellä yli 13000 työntekijää koskevat YT:t, irtisanottavia noin 2000. Aika harvoin irtisanotaan, mutta kerralla paljon. [/quote] Oletko seurannut tilannetta yksityisellä sektorilla?
[/quote]
Olen. Pitää kuitenkin muistaa, että edellinen kirjoitti, että "julkinen puoli irtisanoo henkilöstöään harvoin". Kommenttini liittyi siihen. Myös yksityisellä puolella on runsaasti työpaikkoja, joista ei irtisanota ketään. Tälläkin hetkellä yksityisellä puolella on reilusti yli 1.5 miljoonaa sellaista työntekijää, joiden työpaikoilla ei ole irtisanomisuhkaa.