Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään, jolla 100 % työajanseuranta ja joskus hiljaisia hetkiä?

Vierailija
03.10.2014 |

Mitä kirjaatte tehtäviksinne? Meillä on sekalaiset hommat, mutta alkaa huolettaa, kun viime aikoina on tullut paljon sinne, olen koettanus selityskenttään runoilla järkeviä tehtäviä. Hallinnon työt on minulla budjetoitun 20 % työajasta ja olen vähän ylimerkinnyt sinne, mutta ei sinne liikaa voi yli budjetoidun laittaa. Laskutettavaa työtä pitäisi olla 70 % työajasta, ja jokunen viikko on jäänyt alle puolet ajasta. Ei hyvä. 

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen työpaikka? Kauppa, valtio, kaupunki...?

Valtiolla ainaki on parin vuoden välein noita selvityksiä ja tosiaan eihän niissä työtehtävissä mene koko työaikaa. Paljon porukka pelailee pasianssia koneella tai juoruilee kahvilla tai on ulkona tupakalla. Nimim. Puoli vuotta valtiolla vuorotteluvapaan sijaisena

Vierailija
2/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä esimiehesi on työtilanteestasi?

Ja kyllä, meillä tuntikirjauksia seurataan ja "hallinto" on suunnilleen kirosana. Laskutettavan työn raja on tosin enemmän. Näin siis konsulttiyrityksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:40"]Millanen työpaikka? Kauppa, valtio, kaupunki...?

Valtiolla ainaki on parin vuoden välein noita selvityksiä ja tosiaan eihän niissä työtehtävissä mene koko työaikaa. Paljon porukka pelailee pasianssia koneella tai juoruilee kahvilla tai on ulkona tupakalla. Nimim. Puoli vuotta valtiolla vuorotteluvapaan sijaisena
[/quote]

Vahvistaa mielikuvaani valtion töistä.

Vierailija
4/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin. Mä teen hallinnollisia töitä kaupungilla, laskutusta myös, ja työpäivän tunnit ei tahdo millään riittää. Sama homma myös vanhemmilla ja kokeneemmilla. Onneksi meillä ei ole tuollaista seurantaa vielä lisäksi, ei me ehdittäisi sellaista edes täyttää. Epävirallista ylityötä painetaan koko ajan.

Vierailija
5/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä työpaikassani työtunnit kirjataan viikoittain. Seuranta on myös jatkuvaa. Jos alkaisi työt vähetä, olisi se merkki siitä, että firmalla menee huonosti.

Valtiolla ja kunnallakin olen työskennellyt. Jostain syystä siellä monet jopa vastustivat työaikaseurannan käyttöönottoa, koska "on kuulemma niin kiire, ettei sitä ehtisi täyttää".

Vierailija
6/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa. Kirjasin hiljaisina hetkinä mm. ohjeiden ylläpitoa, papereiden setvimistä, mapittamista ym ym... Välillä oli vaikea laittaa/keksiä mitään... Ärsyytti kun tosiaan piti ihan kaikki kirjata, päivittäin oli joku 40min kahvin hakua ja vessataukoa... Et siinä joku voi sit seurata onko vatsa toiminut sinä päivänä vai ei...

Vierailija
7/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan projekteille niin paljon kuin kehtaan, liioittelen paltsutunteja, yms. sekä tietenkin osa pakko laittaa "itseopiskeluun, yms.", vaikka onkin kahvin juontia ja netissä surffaamista. Todella sylettävää vielä sen lisäksi, että aika kuluu töissä todella hitaasti.

Viikon, kahden jälkeen olen myös alkanut katsella työpaikkailmoja.

Onneksi nyt alko proggis, mikä kestää vuoden loppuun.

Vierailija
8/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän ei tarvitse tuolla tasolla täyttää tuntiseurantaa. Riittää että laittaa '' 1 h matkahallinto'', eikä mitään ''matkalaskun tekoa 20 min, uuden matkan varaaminen 15 min, matkan peruminen 5 min, matkasuunnitelman teko 20 min''

Vierailija
9/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu selvästi siitä, että kuka oikeasti palkan maksaa. Jos olet töissä yksityisellä, ovat tuntikirjauksesi dokumentti siitä, kuinka paljon asiakasyritystä laskutetaan. Silloin olisin oikeasti huolissani ja kertoisin tilanteesta heti esimiehelle.

Jos taas olet julkisella sektorilla, ei ketään oikeasti kiinnosta mihin työaikasi käytät, koska käytännössä julkinen puoli irtisanoo henkilöstöään harvoin.

Vierailija
10/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo kyllä tietää työtilanteet. 30 min tarkkuudella raporttiin.
Jos ei ole mitään hätäaputöitäkään, tyyliin varaston siivous. Niin sitten ne laitetaan sinne "hallinto" ja lähdetään kotiin.
Edellsessä firmassa oli aina mahdollisuus kaataa kohtaan "koulutus", intra oli täynnä kaikkea hyödyllistä ja hyödytöntä luettavaa mm. eri muovien ominaisuuksista tai uusista valmistustekniikoista.

Vierailija
11/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä saat aikasi kulumaan?

Vierailija
12/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kirjataan luppoaika sille varatulla kirjauskoodilla. Ja tietysti infornoidaan esimiestä, että lisääkin töitä voisi ottaa vastaan.

Vierailija
13/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joka ikinen tunti kirjataan tuntiseurantaan, ihan normaalia yksityisellä puolella, puolen tunnin tarkkuudella. Ei mitään satunnaisia seurantoja valtion tyyliin. Vielä pari vuotta sitten oli koko ajan tekemistä, mutta nyt on vain hiljentynyt. Työtäni ei voi kokonaan lopettaa, mutta tätä ehtisi tällä hetkellä hoitaa osa-aikaisenakin. Noiden tuntien perusteella tehdään laskutus, eli tarkka on oltava. Ap. Hallinnon töitäkään ei oikein saisi kirjata enempää kuin on, koska niihinkin käytettyä aikaa seurataan. Tämä ei varmaan aukene niille, jotka eivät tee veloitettavia tunteja. Ap = suunnitteluinsinööri siis. 

Vierailija
14/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:40"]

Millanen työpaikka? Kauppa, valtio, kaupunki...? Valtiolla ainaki on parin vuoden välein noita selvityksiä ja tosiaan eihän niissä työtehtävissä mene koko työaikaa. Paljon porukka pelailee pasianssia koneella tai juoruilee kahvilla tai on ulkona tupakalla. Nimim. Puoli vuotta valtiolla vuorotteluvapaan sijaisena

[/quote]

Aha. Olen valtiolla ja meillä on tuntikirjanpito 15 minuutin tarkkuudella. Hiljaisia hetkiä ei ole eikä koneessa pasianssia. Kaikesta päätellen olit töissä puolustusvoimissa, siellä on kohtalaisen vähän tekemistä.

Vierailija
15/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:00"]

Riippuu selvästi siitä, että kuka oikeasti palkan maksaa. Jos olet töissä yksityisellä, ovat tuntikirjauksesi dokumentti siitä, kuinka paljon asiakasyritystä laskutetaan. Silloin olisin oikeasti huolissani ja kertoisin tilanteesta heti esimiehelle. Jos taas olet julkisella sektorilla, ei ketään oikeasti kiinnosta mihin työaikasi käytät, koska käytännössä julkinen puoli irtisanoo henkilöstöään harvoin.

[/quote]

Valtiolla tällä hetkellä yli 13000 työntekijää koskevat YT:t, irtisanottavia noin 2000. Aika harvoin irtisanotaan, mutta kerralla paljon.

Vierailija
16/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:53"]

Nykyisessä työpaikassani työtunnit kirjataan viikoittain. Seuranta on myös jatkuvaa. Jos alkaisi työt vähetä, olisi se merkki siitä, että firmalla menee huonosti. Valtiolla ja kunnallakin olen työskennellyt. Jostain syystä siellä monet jopa vastustivat työaikaseurannan käyttöönottoa, koska "on kuulemma niin kiire, ettei sitä ehtisi täyttää".

[/quote]

Joo, olin valtiollakin joskus ja siinä ajassa, mitä porukka valitti sen listan täyttämiseen menevästä ajasta, sen olisi täyttänyt. Ei se tuntien kirjaaminen paljoa aikaa vie ja tärkein on olla tarkkana projektien kanssa. Joskus menee enemmän aikaa, kun samaan kohteeseen tehdään kolmea eri projektia ja täytyisi muistaa mitkä tunnit kuuluvat mihinkin hommaan - asiakas haluaa niistä erilliset laskut ja itsekin seurataan minkä verran mikäkin toimenpide vie aikaa. 

Tuntiseurannan tarkoitus on paitsi tuntiveloittavien tuntien kirjaaminen, myös seurata tuntien käyttöä, että voidaan arvioida kiinteähintaiset projektit tarjouksiin oikein. 

Vierailija
17/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:27"]

Millanen työpaikka? Kauppa, valtio, kaupunki...? Valtiolla ainaki on parin vuoden välein noita selvityksiä ja tosiaan eihän niissä työtehtävissä mene koko työaikaa. Paljon porukka pelailee pasianssia koneella tai juoruilee kahvilla tai on ulkona tupakalla. Nimim. Puoli vuotta valtiolla vuorotteluvapaan sijaisena

[/quote]

Aha. Olen valtiolla ja meillä on tuntikirjanpito 15 minuutin tarkkuudella. Hiljaisia hetkiä ei ole eikä koneessa pasianssia. Kaikesta päätellen olit töissä puolustusvoimissa, siellä on kohtalaisen vähän tekemistä.

[/quote]

Riippuu virastosta. Olin yhdessä korkeamman tason virastossa ja siellä meni aika paljon aikaa sen valittamiseen, miten kiire on. 

Vierailija
18/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:30"]

[/quote]

[/quote]

Riippuu virastosta. Olin yhdessä korkeamman tason virastossa ja siellä meni aika paljon aikaa sen valittamiseen, miten kiire on. 

[/quote]

Valtiolla ei ole mitään korkean tason virastoja ellet sitten tarkoita ministeriötä.

Vierailija
19/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Valtiolla ei ole mitään korkean tason virastoja ellet sitten tarkoita ministeriötä.

[/quote]

No itseään pitivät parempana, sekä sen jälkeen on systeemit muuttuneet jo pariinkin kertaan. Tuo olisi pitänyt laittaa lainausmerkkeihin. 

Vierailija
20/51 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:00"]

Riippuu selvästi siitä, että kuka oikeasti palkan maksaa. Jos olet töissä yksityisellä, ovat tuntikirjauksesi dokumentti siitä, kuinka paljon asiakasyritystä laskutetaan. Silloin olisin oikeasti huolissani ja kertoisin tilanteesta heti esimiehelle. Jos taas olet julkisella sektorilla, ei ketään oikeasti kiinnosta mihin työaikasi käytät, koska käytännössä julkinen puoli irtisanoo henkilöstöään harvoin.

[/quote]

Valtiolla tällä hetkellä yli 13000 työntekijää koskevat YT:t, irtisanottavia noin 2000. Aika harvoin irtisanotaan, mutta kerralla paljon.
[/quote]

Oletko seurannut tilannetta yksityisellä sektorilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi