Olen viherpiipertäjä. Haluatko kysyä jotain?
En siis itse kutsu itseäni viherpiiperöksi, mutta sellaiseksihan minua varmaan nettipalstoilla haukuttaisiin. Pyrin elämään mahdollisimman eettisesti, oikeudenmukaisesti ja rakkaudellisesti. Nämä periaatteet eivät ole mulle vain trendejä, joita ylläpidetään kerran viikossa joogamatolla ja sitten mennään Maailma kylässä -festareille olemaan tiedostava kansalainen.
Asun maalla ja haluan elää mahdollisimman maanläheisesti. Teen paljon asioita itse. Tällainen elämä ei todellakaan ole "mukavaa", mutta en sellaista mukavuutta kaipaakaan. Pyrin eroon länsimaiselle nykyihmiselle tyypillisestä ahneudesta ja laiskuudesta.
Syy, miksi halusin kirjoittaa tänne, oli ehkä vähän avartaa sitä kuvaa, mikä ihmisillä on minun kaltaisistani. Kovin usein törmään kaikenlaisiin outoihin epäluuloihin. Kun olet maailmanparantaja, et voi koskaan olla tarpeeksi hyvä (eli aina löytyy niitä, joiden mielestä teko X on ihan turha, koska teet kuitenkin asiaa Y, joka kumoaa kaikki hyvät vaikutukset. Ja koska kiinalaiset.)
Kommentit (19)
Kumpi mielestäsi on oikein tässä yhteydessä: piipertäjä vai pipertäjä? Molempia näkee. Piipertäminenhän on liikkumista, mutta pipertäminen on jotakin puuhastelua.
Noooooo öttiäinen? Aiotko vastata?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:13"]
Kannatatko "humanitaarista" maahanmuuttoa? Jos kyllä, eikö se ole ristiriitaista? Kulutus vain kasvaa ihmisillä näin pohjoisessa. Itse haluaisin nähdä enemmän linkolalaisia viherpiiperöitä.
[/quote]
Kysymys on vaikea, koska sinänsä en aseta ihmisten oikeuksia muun elollisen luonnon edelle. Toisaalta monet hätää kärsivien maiden ongelmista ovat syntyneet länsimaiden myötävaikutuksesta. Nämä ongelmat eivät kuitenkaan ratkea siirtelemällä väestöä paikasta toiseen ja syöttämällä rahaa korrputoituneille hallituksille. Kuivuus ja metsien liikahakkuu on todella suuri uhka, joka tulisi ratkaista paikallisesti. Väestönkasvu pitäisi saada pysähtymään, ja siihen yksi apukeino voi olla koulutuksen lisääminen ja naisten aseman parantaminen. Siinä olisi yksi konkreettinen mahdollisuus auttaa: ottaa Suomeen koulutettavaksi paikallisia asiantuntijoita (lääkäreitä, insinöörejä), jotta he voisivat palata kotimaahansa ratkomaan ongelmia. Mutta sitä en tiedä, mitä voimme tehdä korruptiolle.
Tämä maahanmuuttokysymys ei ole sinänsä minulle mikään sydämenasia. En ole sitä kiihkeästi puolustamassa tai vastustamassa (koska en näe sitä niinkään minkään ongelman syynä vaan lähinnä seurauksena). Kyllä tänne syrjäkylille mielestäni voisi tulla ihmisiä hätää kärsivistä maista, mutta heille tulisi silloin taata täällä kunnollinen vastaanotto ja perehdytys, ei vain "tässä on rahaa, koittakaa pärjätä". Uskon, että aika harvat ongelmat ratkeavat pelkällä rahalla.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:14"]
Kumpi mielestäsi on oikein tässä yhteydessä: piipertäjä vai pipertäjä? Molempia näkee. Piipertäminenhän on liikkumista, mutta pipertäminen on jotakin puuhastelua.
[/quote]
Heh, ainakin minä olen enemmän puuhastelija kuin liikkuja. Ehkä maailmalla mielenosoituksissa juokseva ja politiikasta innostunut on piipertäjä. Minä olen tällainen kotona kanoja ruokkiva ja luonnonyrttejä keräilevä pipertäjä.
Tiedän, etten voi loppujen lopuksi tehdä kauheasti koko planeetan hyväksi. Lisäksi olen aika vähän kiinnostunut ihmisten keskinäisistä ongelmista (esim tuo maahanmuuttokysymys) tai politiikasta. Keskityn mieluummin omassa elämässni toimimaan niin, että oma jälkeni on mahdollisimman pieni, ja ehkä myös pystyn inspiroimaan lähellä olevia ihmisiä toimimaan samoin. Joskus tuntuu, että olen syntynyt täysin väärälle aikakaudelle...
Mäkin olen viher, mutta yritän elää laiskasti, mikään uusavuton en kuitenkaan ole.
Millaiset ulkovaatteet lapselle, vedenkestävät on niin helpot, mutta sisältävät teflonia, puuvillaiset vaativat päälleen kuravaatteet jotka hiostavat ja alle villa asun...? Kun on neljä lasta ja lähdetään ulos se kestää ikuisuuden ilman teflon ja goretex vaatteita. Olisiko kuitenkin ekologisempaa ja turvallisempaa olla sisällä kun on kosteaa?
Ymmärrätkö miksi ihmiset metsästävät, etkä tuomitse heitä murhaajiksi?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]
Millaiset ulkovaatteet lapselle, vedenkestävät on niin helpot, mutta sisältävät teflonia, puuvillaiset vaativat päälleen kuravaatteet jotka hiostavat ja alle villa asun...? Kun on neljä lasta ja lähdetään ulos se kestää ikuisuuden ilman teflon ja goretex vaatteita. Olisiko kuitenkin ekologisempaa ja turvallisempaa olla sisällä kun on kosteaa?
[/quote]
Mulla ei ole lapsia, joten en oikein osaa vastata tuohon. Kai niitä vedenkestäviä, nopeasti puettavia vaatteita saa käytettynäkin ostettua? Älkää nyt sisälle ainakaan jääkö! Jos pukemisessa kestää kauan, voisiko isommat lapset mennä keskenään jo pihalle odottamaan, kun nuorempia puetaan? Tai jotain tekemistä lapsille eteisessä odotellessa? Sori, en tosiaan lapsettomana osaa antaa tämän parempia neuvoja. -Ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:34"]
Ymmärrätkö miksi ihmiset metsästävät, etkä tuomitse heitä murhaajiksi?
[/quote]
En tuomitse metsästystä murhaamiseksi. Minusta syötäväksi tappaminen ei ole väärin vaan kuuluu luonnon kiertokulkuun. Lihantuotantoa nykymuodossaan en sen sijaan voi hyväksyä, sillä siinä ei ole mitään luonnollista. Toivoisin, että lihan tehotuotanto vähentyisi huomattavasti (ja loppuisi pikkuhiljaa kokonaan). Se taas edellyttää lihansyönnin vähentämistä, koska metsästyksellä ei millään saada sellaista määrää lihaa, mitä suomalaisetkin näinä päivinä syövät.
Metsästys ruuanhankintakeinona on siis ihan ok, mutta ei kovin realistinen vaihtoehto kaikille (meitä on niin paljon ja syömme niin paljon lihaa per henkilö). Riistanhoidon näkökulmastakin periaatteessa hyväksyn metsästyksen, mm. vieraslajien hävittämisen, mutta en todellakaan näe sitä minään ihmisen ylevänä "luonnonherran" tehtävänä, vaan lähinnä seurauksena siitä, että olemme itse horjuttaneet tasapainoa tuomalla luontoomme tänne kuulumattomia lajeja ja hakkaamalla laajoja metsäalueita. Parempi olisi, kun luonto voisi itse hoitaa omaa tasapainoaan ilman meidän aseitamme ja petopelkojamme.
Mitä mieltä olet hallituksen tämänpäiväisestä päätöksestä alentaa turpeen verotusta polttoaineena?
Mitä tiedät vehnänoraasta? Mulla on purkki semmosta jauhetta, otan joka aamu 1/3 teelusikallisen veden kanssa
Kaikenlaista hassua sinulta kysytäänkin :D Minä olen myös oman tonttini piipertäjä. Jos itsellään on sisäinen rauha omien valintojensa keskellä niin miksi kenenkään on yritettävä horjuttaa pois raiteiltaan? Minul on vahtikoira, hiirikissat, ja pari sylilemmikkiä... juur säilöttiin omenat ja kurpitsat omalta pihalta, perunat nostetaan piakkoin. Halkoja on pihamökki täynnä takassa polttaa mutta on tuolla öljylämmityskin vettä varten ja patteriverkostoon ellei ehdi joka päivä takkaa poltella. Kierrätyksestä tai huuto.netistä hommailin eron jälkeen kaikki mahdolliset huonekalut ja valaisimet sekä astiat. Lapsille on ostettava uusiakin vaatteita iso osa kun ei siskolta pikku-veljelle kierrätys toimi ;D Käydään silti kirpparit läpi pari ketaa vuodessa. Juhlavaatteita varsinkin löytyy kerrankäytettyjä eli hyväkuntoisia, todella sieviä mekkoja ja poikien tyylikkäitä puvunhousuja. Juur nyt on proggiksena viimeisistä kurpitsoista kaivertaa sisus pois ja kuivata takan päällä halloween-lyhdyiksi <3
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 19:44"]
Asumis- ja lämmitysmuotosi?
[/quote]
Pieni n.45m2 "pirtti", jossa on tupakeittiö, kammari, vessa ja sauna. Lämpiää oman metsän puulla pääasiassa (varaava takka), ilmalämpöpumppu on nyt harkinnassa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 19:47"]
Mitä mieltä olet hallituksen tämänpäiväisestä päätöksestä alentaa turpeen verotusta polttoaineena?
[/quote]
En osaa tähän sanoa juurikaan muuta kuin että turvetuotanto uhkaa monipuolista suoluontoamme ja siksi toivon, että turpeelle olisi muita vaihtoehtoja. Energiapolitiikkakin on kinkkinen alue, joten myönnän työntäväni mieluummin pään pensaaseen ja keskittyväni tähän omaan pieneen piperrykseen (jonka taas tiedän olevan mahdotonta kaikille Suomen asukkaille, kaikilla ei ole sitä takkaa ja omaa metsää). No ensiksikin energiankulutusta pitäisi vähentää radikaalisti ja toiseksi pitäisi todella panostaa uusiutuvan energian kehittämiseen. Turve on äärimmäisen hitaasti uusiutuvaa.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 19:51"]
Mitä tiedät vehnänoraasta? Mulla on purkki semmosta jauhetta, otan joka aamu 1/3 teelusikallisen veden kanssa
[/quote]
Käsittääkseni sillä on elimistöä puhdistavia vaikutuksia. Olen joskus itse kasvatellut oraita ja puristanut niistä tuoremehua. Kyllä se virkisti kovasti, en tiedä kuinka iso osa vaikutuksesta oli psykologista :) mutta onhan siinä kasvavassa oraassa hirmuisesti voimaa!
-Ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:46"]
[/quote]
Pieni n.45m2 "pirtti", jossa on tupakeittiö, kammari, vessa ja sauna. Lämpiää oman metsän puulla pääasiassa (varaava takka), ilmalämpöpumppu on nyt harkinnassa.
[/quote]
Eikös tuollainen lämmittäminen ole hyvin epäekologista? Esim. lampaan voisi ottaa sisälle ja turvautua sen kehon lämpöön. Kesäisin lampaasta saa villaa, jota voi käyttää vaatteiden valmistukseen.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:46"]
[/quote]
[/quote]
Eikös tuollainen lämmittäminen ole hyvin epäekologista? Esim. lampaan voisi ottaa sisälle ja turvautua sen kehon lämpöön. Kesäisin lampaasta saa villaa, jota voi käyttää vaatteiden valmistukseen.
[/quote]
Ekologisinta lienee olisi paleltua kuoliaaksi ;) mutta jonkin verran mukavuudenhalua ja itsekkyyttä meistäkin löytyy. Lampaita on tuolla lampolassa, ne lämmittävät kasvihuonetta.
-Ap
Kannatatko "humanitaarista" maahanmuuttoa? Jos kyllä, eikö se ole ristiriitaista? Kulutus vain kasvaa ihmisillä näin pohjoisessa. Itse haluaisin nähdä enemmän linkolalaisia viherpiiperöitä.