Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rajaton isovanhempi tuppautuu lapsen siivellä

Vierailija
30.08.2021 |

Mummo jäi eläkkeelle ja on ollut leskenä muutaman vuoden. Lapsi taas kulkee itsekseen koulumatkat, aamuisin kaverin kanssa ja iltapäivisin yksin. Lapsen kanssa on sovittu, että tulee suoraan koulusta kotiin, syö välipalaa ja tekee läksyt. Mummo on nyt jo pari viikkoa mennyt melkein joka päivä koululle lasta vastaan, pyysi lapselta lukujärjestystä ja tietää siis tarkkaan miten koulu loppuu. Alkuun vei lapsen kotiinsa ja toi kun me vanhemmat tultiin kotiin, ja kun tämä kiellettiin jos ei erikseen sovita kyläilystä, niin nyt mummo haluaa saattaa lapsen kotiin ettei tämän tarvitse kulkea yksin. Melkein joka päivä on karkkia tai muuta herkkua, tai käyvät ostamassa jotain epäterveellistä liian tuhtia välipalaa. Tänään mummo istui olkkarissa juomassa kahvia kun tulin kotiin, lapsi pelasi ja läksyt oli tekemättä. Huusin mummolle aika rumasti ja heitin pihalle, ja huusin myös lapselle :( Lapsen kanssa on kyllä puhuttu pelisäännöt selviksi, mutta mummo onnistuu silti viemään kuin pässiä narussa. Mitä tässä oikein voisi tehdä? Suora puhe ei tunnu menevän perille.

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että olisi totta. Jos totta, miksi ap vihaa mummoa, miehenkö äiti, ei varmaan oma?

Toinen kysymys, jos totta: jos lapsi pitää mummostaan, miksi pitäisi estää kanssakäyminen? Jos kyse on vain herkuista, ei riitä syyksi. Lähes kaikki mummot syöttää herkkuja. Terve lapsi ei niistä sairastu, jos normiruoka ok.

Hämmästyttää myös aloittajan tunnottomuus tai kovapintaisuus, kun hän ei ymmärrä, että leskeksi jäänyt tarvitsee omaistensa seuraa. Toivottavasti saat samaa kylmää kyytiä aikanaan omalta miniältäsi, kuin annat nyt anopillesi, sitten kun miehesi on kuollut.

Ei ole kyse mistään tuollaisesta näissä tapauksissa. Normaali mummo saa sitä seuraa omaisista, tuollainen joka tekee mitä lystää vanhemmilta kyselemättä, ei ole normaali. 

Tuollaiset mummot on mielisairata ja yrittävät vallata sen tilan, mikä vanhemmilla on. Ehkä tuntevat että oma äitiys meni vituralleen ja nyt on mahdollisuus taas uuteen kertaan. Meillä kun lapset huusi omasta huoneestaan äitiä, mummo huusi takaisin että "Mitä?" Eli kuvitteli olevansa mun lasten äiti. 

Ehkä vitsillä.

Minä vastaan joskus, että mitä, kun lapsi huutaa isäänsä.

Ei. Ei ole kyse mistään vitsistä, tuo oli vain yksi esimerkki. Mummo sai tietää että otin pojalta rangaistukseksi nettiyhteyden pois ja alkoi pommittaa lapsia viesteillä että ne tarvitsevat uuden äidin ja minä olen hullu, lapsia ei saa rangaista mistään. On varmaan vaikea uskoa että tuollaisia on jos ei ole niitä tavannut henkilökohtaisesti. 

Tämä kuulostaa minun tulevaisuudeltani. Minulla ei ole ollut kuin vasta koiria, ja äitini hermostuu minulle aina kurinpidosta (= jos käskytän tai vaadin, ettei koira esim. kerjää pöydästä). Edes koiralta ei saisi vaatia mitään, ei edes perusjuttuja kuten se että sänkyyn ei saa mennä. Äitini on suoraan sanottuna houkutellut koirani sänkyyn, kutsunut sohvalle istumaan sellainen kokeileva, ovela katse silmissään  minua vilkuillen jne. Ja sitten kun koira on oppinut huonoille tavoille, äiti saa syyn uhriutua ja valittaa - onpas taas siivo ja voi kun sitä ja äh miten taas tätä, ja samalla katselee silmät kiiluen kun koira ei opi ikinä olemaan nätisti. Toisaalta (pikku)koira pitäisi ruokkia 5 kertaa päivässä aikuisen miehen annoksilla ja koiran ainoa "hyvä mielentila" on flegmaattinen ähky. Sen kerran kun uskalsin jättää koirani hänelle yhdeksi(!) päiväksi hoitoon, koira kakki kahdeksan kertaa... se ei ollut varmaan muuta tehnytkään kuin syönyt koko päivän! :D Äiti tuntuu oikein rakastavan sitä kaaosta ja stressiä, jonka se luo itselleen - ja erityisesti minulle. 20 vuotta ja kaksi koiraa eivät ole opettaneet äidille yhtään mitään. Ja ei, kirjalliset ohjeet eivät auta. Jos joskus perustan perheen, niin se tapahtuu vähintään 150 km päässä äidistäni tai muuten huoltajuus pitäisi luovuttaa äidilleni, olisin vain joku synnyttäjä hänen syöttöpossulleen :D 

Tämä! Aivan samanlaista meilläkin on, mutta kohteena ne minun lapset. Jokainen kielto kumotaan ja kehotetaan lapsia rikkomaan niitä.

Vierailija
102/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen ketju. Jos mun lapseni olis alakoululainen, olisin tosi iloinen, jos mummo hakisi hänet koulusta iltapäivisin ja laittais välipalan lapselle. Toki sovittaisiin, miten herkkuja saa tai ei saa syödä.

Moni jopa maksaa siitä palvelusta vieraalle.

Onko sun noin vaikea käsittää lukemaasi? Tässä EI ole kyse siitä että normimummo hakee SOVITTAESSA lapsen koulusta tai syöttäisi SOVITTUJA herkkuja, vaan mummo tekee just mitä lystää, välittämättä pätkääkään vanhempien toiveista tai sovituista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos täällä on joku, jolla on tuollainen mummo lapsillaan ja ne lapset on vielä pieniä, niin ottakaa opiksenne. Siinä vaiheessa kun sillä lapsella on oma puhelin, teillä ei ole enää mitään sananvaltaa mummon touhuihin.

Vierailija
104/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen ketju. Jos mun lapseni olis alakoululainen, olisin tosi iloinen, jos mummo hakisi hänet koulusta iltapäivisin ja laittais välipalan lapselle. Toki sovittaisiin, miten herkkuja saa tai ei saa syödä.

Onko sun noin vaikea käsittää lukemaasi? Tässä EI ole kyse siitä että normimummo hakee SOVITTAESSA lapsen koulusta tai syöttäisi SOVITTUJA herkkuja, vaan mummo tekee just mitä lystää, välittämättä pätkääkään vanhempien toiveista tai sovituista asioista.

Niinku mitä?

Jotain konkreettista kiitos.

Kerroit, että laps ja mummo oli teillä kotona kun tulit töistä kotiin. Ei kuulosta kovin pahalle.

Vierailija
105/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinku mitä?

Kerroit, että laps ja mummo oli teillä kotona kun tulit töistä kotiin. Ei kuulosta kovin pahalle.

Entä jos ap:lla oli viinilasit tiskipöydällä, menkkapikkarit pyykissä likoamassa, dildo pyykkikaapissa kuivumassa, kauhea sotku kotona tai ihan mitä tahansa, mitä ei tahdo yllärivieraalle näyttää?

Entä jos lapsi oli sopinut menevänsä kaverin kanssa kirjastoon koulun jälkeen?

Entä jos oli ihan mitä tahansa muita suunnitelmia kuin mummon yllätysvierailu?

Jos ap tai hänen lapsensa ei vaan tykkää, että heille tullaan ilmoittamatta? Ketkä muut saavat tulla kuin mummo? Toinen mummo? Exän uusi vaimo? Hänen vanhempansa? Naapuri? Naapurin vanhemmat? Kaverit? Kaverin vanhemmat?

Vierailija
106/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä jatkuu edelleen, vaikka lapset on jo täysi-ikäisiä.... On ollut välirikkoja vuosien varrella useitakin, mutta aina pystyy luikertelemaan takaisin lahjomalla lapsia. Kaikkiin tärkeisiin elämäntapahtumiin, jotka haluaisi itse kokea lasten kanssa, tulee mummo väliin.

Vierailija
107/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinku mitä?

En ole ap. Tässä ketjussa olen jo kertonut niitä konkreettisia asioita.

Vierailija
108/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinku mitä?

Kutsumatta, vastoin erillistä puhuttelua ja kieltoa.

Stalkattu lapsi ja kotirauha rikottu.

Vierailija
109/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen mummovihaa täällä lietsotaan? Kun tehtaillaan näitä provoja, voisi edes yrittää olla realiteeteissa.

Aloituksessa ei ole mikään uskottavaa. Kukaan mummo ei tekisi noin sopimatta siitä vanhempien kanssa. Lapsen ikää ei ilmoiteta, mutta joka tapauksessa alakoululaiselle on paljon parempi viettää iltapäivä mummon kanssa kuin yksin. Yksin on turvatonta ja monet lapset pelkäävät. Tuo karkkijuttu samoin. Kukaan vähän yli 60-vuotias ei syötä lapsille karkkeja. Olen 10 v. vanhempi ja jo omien lasten aikaan karkit olivat kiellettyjä. Nykyajan mummot ovat hyvin selvillä asioista. Ja läksyt? Väittääkö tämä provotehtailija, että pieni lapsi tekee läksyt yksin ollessaan, mutta mummo jotenkin estää häntä siitä? Häh? En ymmärrä tällaisten aloitusten tarkoitusta.

Vierailija
110/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen mummovihaa täällä lietsotaan? Kun tehtaillaan näitä provoja, voisi edes yrittää olla realiteeteissa.

Aloituksessa ei ole mikään uskottavaa. Kukaan mummo ei tekisi noin sopimatta siitä vanhempien kanssa. Lapsen ikää ei ilmoiteta, mutta joka tapauksessa alakoululaiselle on paljon parempi viettää iltapäivä mummon kanssa kuin yksin. Yksin on turvatonta ja monet lapset pelkäävät. Tuo karkkijuttu samoin. Kukaan vähän yli 60-vuotias ei syötä lapsille karkkeja. Olen 10 v. vanhempi ja jo omien lasten aikaan karkit olivat kiellettyjä. Nykyajan mummot ovat hyvin selvillä asioista. Ja läksyt? Väittääkö tämä provotehtailija, että pieni lapsi tekee läksyt yksin ollessaan, mutta mummo jotenkin estää häntä siitä? Häh? En ymmärrä tällaisten aloitusten tarkoitusta.

Ikävä kyllä ne rajattomat mummot nimenomaan tekevät noin. Eikä se ole lapselle turvallista.

Vierailija
111/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mummun rajattomuus olisi ongelma, ellei rajaton mummu tahtoisi lapsesta oman mielihyvänsä jatketta. Lapselle loputtomasti karkkia ja pelejä, ja sitten mummu pääsee taivastelemaan vanhempien kyvyttömyyttä, kun parilla on niin yliaktiivinen, huonouninen ja läksyt laistava lapsi. Mummuhan vaan rakastaa! Ja vanhemmat ovat umpisurkeita kasvattajia. Ja mummu saa syyn rakastaa lasta piloille vielä lisää. 

Vierailija
112/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raju anaalipano makkarin puolella kun mummo tuppautuu seuraavan kerran kylään omineen.

Vierailija
113/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä paljon mainostettua vihapuhetta, tämä aloitus. Kiihotetaan ihmisiä vihaamaan vanhempia naisia. Voi vain kysyä, että miksi?

Epäilen ap:n olevan itänaapurin palkkalustoilla.

Vierailija
114/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että olisi totta. Jos totta, miksi ap vihaa mummoa, miehenkö äiti, ei varmaan oma?

Toinen kysymys, jos totta: jos lapsi pitää mummostaan, miksi pitäisi estää kanssakäyminen? Jos kyse on vain herkuista, ei riitä syyksi. Lähes kaikki mummot syöttää herkkuja. Terve lapsi ei niistä sairastu, jos normiruoka ok.

Hämmästyttää myös aloittajan tunnottomuus tai kovapintaisuus, kun hän ei ymmärrä, että leskeksi jäänyt tarvitsee omaistensa seuraa. Toivottavasti saat samaa kylmää kyytiä aikanaan omalta miniältäsi, kuin annat nyt anopillesi, sitten kun miehesi on kuollut.

Ei ole kyse mistään tuollaisesta näissä tapauksissa. Normaali mummo saa sitä seuraa omaisista, tuollainen joka tekee mitä lystää vanhemmilta kyselemättä, ei ole normaali. 

Tuollaiset mummot on mielisairata ja yrittävät vallata sen tilan, mikä vanhemmilla on. Ehkä tuntevat että oma äitiys meni vituralleen ja nyt on mahdollisuus taas uuteen kertaan. Meillä kun lapset huusi omasta huoneestaan äitiä, mummo huusi takaisin että "Mitä?" Eli kuvitteli olevansa mun lasten äiti. 

Ehkä vitsillä.

Ei. Ei ole kyse mistään vitsistä, tuo oli vain yksi esimerkki. Mummo sai tietää että otin pojalta rangaistukseksi nettiyhteyden pois ja alkoi pommittaa lapsia viesteillä että ne tarvitsevat uuden äidin ja minä olen hullu, lapsia ei saa rangaista mistään. On varmaan vaikea uskoa että tuollaisia on jos ei ole niitä tavannut henkilökohtaisesti. 

Tämä kuulostaa minun tulevaisuudeltani. Minulla ei ole ollut kuin vasta koiria, ja äitini hermostuu minulle aina kurinpidosta (= jos käskytän tai vaadin, ettei koira esim. kerjää pöydästä). Edes koiralta ei saisi vaatia mitään, ei edes perusjuttuja kuten se että sänkyyn ei saa mennä. Äitini on suoraan sanottuna houkutellut koirani sänkyyn, kutsunut sohvalle istumaan sellainen kokeileva, ovela katse silmissään  minua vilkuillen jne. Ja sitten kun koira on oppinut huonoille tavoille, äiti saa syyn uhriutua ja valittaa - onpas taas siivo ja voi kun sitä ja äh miten taas tätä, ja samalla katselee silmät kiiluen kun koira ei opi ikinä olemaan nätisti. Toisaalta (pikku)koira pitäisi ruokkia 5 kertaa päivässä aikuisen miehen annoksilla ja koiran ainoa "hyvä mielentila" on flegmaattinen ähky. Sen kerran kun uskalsin jättää koirani hänelle yhdeksi(!) päiväksi hoitoon, koira kakki kahdeksan kertaa... se ei ollut varmaan muuta tehnytkään kuin syönyt koko päivän! :D Äiti tuntuu oikein rakastavan sitä kaaosta ja stressiä, jonka se luo itselleen - ja erityisesti minulle. 20 vuotta ja kaksi koiraa eivät ole opettaneet äidille yhtään mitään. Ja ei, kirjalliset ohjeet eivät auta. Jos joskus perustan perheen, niin se tapahtuu vähintään 150 km päässä äidistäni tai muuten huoltajuus pitäisi luovuttaa äidilleni, olisin vain joku synnyttäjä hänen syöttöpossulleen :D 

Tämä kommentti kaaoksesta ja stressistä oli kyllä asian ytimessä.

Mun äiti aiheuttaa samaa jos vain saa tilaisuuden ja on tehnyt sitä aina.

Tarttuu joka asiaan, vatvoo, vatkaa, säätää ja säheltää.

Se on myös vallankäyttöä ja kontrollointia.

Välimatkaa on lähes 300 km ja olen harkinnut sen kasvattamista entisestään.

Se kaaoksen ja stressin resepti menee suunnilleen näin:

äitini saa jonkin asian päähänsä, jolla 'auttaa'. Nykyisin osaan jo torpata nämä yritykset aika hyvin, mutta esim lasteni ollessa ihan pieniä ja itse univelkainen ja mies joutui ajoittain työreissuille, en aina saanut juonesta kiinni tarpeeksi ajoissa.

Lisäksi rajattoman/narsistisen/luonnehäiriöisen/kusipäisen vanhemman lapsena on tavallaan ohjelmoitu tähän. Onneksi voi irrottautua, mutta se ei helppo tie sekään.

No, kaaos ja stressi siis alkaa jostain 'auttamisesta', tai muusta tilanteesta, jossa äiti pääsee johonkin mun elämän osa-alueeseen kiinni. Nyt ei, koska en juuri puhu asioistani, mutta esim teininä tässä oli kestämistä.

Enpä silloinkaan hirveästi huudellut kotona asioistani, mutta jos äiti sai hajua jostain alkoi armoton vatvominen. Asiaa jauhettiin loputtomasti, vatkattiin niin ja näin, säädettiin ja sähellettiin. Lopputulos oli yleensä se, että hermostuin, suutuin, ja äitini pääsi viattomana sanomaan kuinka hän vain hyvää tarkoittaa ja pakkohan hänen on, kun kukaan ei osaa asioitaan hoitaa.

Kyseessä saattoi olla ihan tavallinen asia, joita nuorille voi tulla vastaan, huono koenumero, ihottuma, eka seurustelusuhde jne.

Omien lasteni kanssa äitini on kokeillut samoja temppuja , todellakin luojan kiitos välimatkasta.

Ymmärrän hyvin aloittajaa, hyväntahtoisuuteen kääritty vallankäyttö, kontrollointi ja juuri se kaaoksen ja stressin aiheuttaminen on viimeinen asia, jota kukaan elämäänsä tarvitsee.

Vierailija
115/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen kanssa on sovittu pelisäännöt, niin ehkä nyt mummonkin kanssa tarvitsee sopia pelisäännöt. Siis sopia niinkuin aikuiset, eikä antaa määräyksiä niinkuin lapselle (vaikka mummon iästä riippuen se lapseksi taantuminen on saattanut tietty alkaa, joten ihan kaikki tuskin yhdestä kerrasta menee jakeluun), ja sopia että näiden mukaan kun toimitaan, niin on oikein tervetullut joka kerta (jos tosiaan haluatte mummon arkeenne ylipäätänsä). Tehkää vaikka kirjalliset ohjeet jääkaapin oveen, josta mummo ja lapsikin sen näkee.

Voi puhua esim. että minä päivinä mummo voi tulla kylään; minä päivinä voisi mennä lasta vastaan koululle (jos lasta se ei haittaa, vai olisiko mielummin teillä odottamassa muksua kotiin); mitä välipalaa voivat laittaa yhdessä lapsen kanssa koulupäivän jälkeen (sen karkin sijaan kasvistikkuja, kahvileipiä, marjakiisseliä jne.); miten lapsen läksyjen teosta visiittipäivinä huolehditaan; mitä muita aktiviteettejä voisi lapsen kanssa tehdä (jos haluatte sitä peliaikaa yleisestikin pitää kohtuullisena)...

Kuvittelisin, että mummo on yksinäinen, tekemisen puutteessa, ja haluaa olla läsnä lapsenlapsen arjessa, ja nämä ajatukset nyt sitä linjaa tukevat, jotta kaikki asetelmasta hyötyisivät. Nyt vaan mummo on ottanut itse asian hoitaakseen niin kuin parhaiten tällä hetkellä näkee, eikä keskustellut vanhempien kanssa siitä, miten voisi osallistua enemmän perheen ehdoilla.

Ja taitaa olla aika universaalia, että mummot lapsenlapsiaan herkuilla hemmottelevat sen kummemmin miettimättä, kuinka paljon enemmän sokeripulla tai pari sekoittaa lasta kuin aikuista. En tiiä, onko pula-aika useimmille laittanut sen ajatuksen päähän, että ruokaa on jatkuvasti tuputettava, mutta sen tuputustarpeen saattaisi saada ohjattua terveellisempien eväiden suuntaan.

AJattelet vain ja ainoastaan mummoa ja mummon hyvinvointia.

Entäs se lapsi? Ei läheskään jokainen lapsi halua, että koulupäivän jälkeen joutuu kävelemään koulumatkan mummon kanssa ja vielä kotona sitä viihdyttämään. Lapsi tarvitsee koulun jälkeen omaa aika ja rauhaa.

Muistan ikuisesti, kuinka oma mummoni tuli kerran pyytämättä kylään. Olin jotain kolmannella. Rakastin kyllä mummoa, mutta oli ihan helvetin ahdistavaa kun en saanut tehdä koulun jälkeen omia juttujani rauhassa. Mietin, että pitääkö minun tarjota sille jotain jne. Todella, todella kammottavaa, ettei saanut olla omassa kodissaan rauhassa.

Toinen, vielä rakkaampi mummoni muutti meille pariksi viikoksi papan kuoltua. Raskasta sekin. Olin lukiossa, tosi väsynyt koulupäivien jälkeen, olisi pitänyt opiskella ja papan poismeno suretti minuakin, mutta niin vaan olisi pitänyt heti koulun jälkeen alkaa viihdyttää mummoa.

Päivän parhaat hetket ovat minulle aina olleet yksin ja rauhassa kuljetut koulu- ja työmatkat. On todella itsekästä mummolta tunkea pilaamaan lapselta sekin oma rauha.

Vierailija
116/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä lainkaan, mikä tuossa on ongelmana. Hyvä vaan, että lapsella on seuraa, kun olette pois. On arvokasta, että mummoikäinen myös jakaa aika lapsenlapsen kanssa. Hänellä on kokemusta myös menneistä ajoista

Ihan ainoa ongelma tuossa on naposteltavat. Sanokaa mummolle, millaisilla herkuilla hän saa hemmotella lapsenlastaan.

Itsellä on teini-ikäiset lapset. Jo joskus saavat omia lapsia, niin olen mielelläni menossa mukana.

Ennen vanhaan oli tavallista, että isovanhempia asui samassa taloudessa. Isovanhempieni isovanhemmat molemmista suvuista asuivat vuosittain eri lastensa luona.

Entäs sen lapsen halut ja tarpeet?

Lapsen pitäisi myös pystyä tekemään läksynsä rauhassa. Ja sen jälkeen olisi kiva, jos olisi omaa aikaa, ei mitään mummonviihdytystä.

Lapsikin on ihminen, eikä mikään koira.

Vierailija
117/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ompa taas kovaa tekstiä. Puhu ap mummon kanssa ja koittakaa sopia asiaa, jos vaikka pari kertaa viikossa lapsen hakisi koulusta. Lapsi tarvitsee isovanhempaa ja sama toisin päin. Itselleni lapsenlapset ovat maailman rakkaimmat, mutta niin vaan korona meidät erotti ja se kun lapset ovat koulussa ja kasvavat. Inhimillisyys on sellainen arvo jota kaikki eivät tunnu arvostavan ( tai tietävän edes mitä se tarkoittaa). Mietipä ap tulevaisuutta, kun olet itse leskirouva tms, niin saattaa lapsen lapset kiinnostaa sinuakin....

Kannattaa varmaan ensin kysyä, haluaako lapsi että haetaan koulusta. Veikkaan, että suurin osa lapsista ei missään nimessä tahdo tuollaista.

Lapsen etu ei myöskään ole se, että mummo tulee kotiin häiritsemään niin, ettei koulupäivän jälkeen saa rauhassa tehdä läksyjä ja sen jälkeen levätä.

Eikä varsinkaan se, että syötetään herkkuja.

Vierailija
118/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vitsillä.

Tämä kommentti kaaoksesta ja stressistä oli kyllä asian ytimessä.

Mun äiti aiheuttaa samaa jos vain saa tilaisuuden ja on tehnyt sitä aina.

Tarttuu joka asiaan, vatvoo, vatkaa, säätää ja säheltää.

Se on myös vallankäyttöä ja kontrollointia.

Välimatkaa on lähes 300 km ja olen harkinnut sen kasvattamista entisestään.

Se kaaoksen ja stressin resepti menee suunnilleen näin:

äitini saa jonkin asian päähänsä, jolla 'auttaa'. Nykyisin osaan jo torpata nämä yritykset aika hyvin, mutta esim lasteni ollessa ihan pieniä ja itse univelkainen ja mies joutui ajoittain työreissuille, en aina saanut juonesta kiinni tarpeeksi ajoissa.

Lisäksi rajattoman/narsistisen/luonnehäiriöisen/kusipäisen vanhemman lapsena on tavallaan ohjelmoitu tähän. Onneksi voi irrottautua, mutta se ei helppo tie sekään.

No, kaaos ja stressi siis alkaa jostain 'auttamisesta', tai muusta tilanteesta, jossa äiti pääsee johonkin mun elämän osa-alueeseen kiinni. Nyt ei, koska en juuri puhu asioistani, mutta esim teininä tässä oli kestämistä.

Enpä silloinkaan hirveästi huudellut kotona asioistani, mutta jos äiti sai hajua jostain alkoi armoton vatvominen. Asiaa jauhettiin loputtomasti, vatkattiin niin ja näin, säädettiin ja sähellettiin. Lopputulos oli yleensä se, että hermostuin, suutuin, ja äitini pääsi viattomana sanomaan kuinka hän vain hyvää tarkoittaa ja pakkohan hänen on, kun kukaan ei osaa asioitaan hoitaa.

Kyseessä saattoi olla ihan tavallinen asia, joita nuorille voi tulla vastaan, huono koenumero, ihottuma, eka seurustelusuhde jne.

Omien lasteni kanssa äitini on kokeillut samoja temppuja , todellakin luojan kiitos välimatkasta.

Ymmärrän hyvin aloittajaa, hyväntahtoisuuteen kääritty vallankäyttö, kontrollointi ja juuri se kaaoksen ja stressin aiheuttaminen on viimeinen asia, jota kukaan elämäänsä tarvitsee.

Mulla on myös tällainen äiti. Hän aivan kuin haistaa verta ja käy kimppuun.

Aina kun olen jotenkin väsynyt, kiireinen, sairas tms, hän luikertelee "auttamaan" ja siitä alkaa helvetti.

Viimeksi sotku alkoi siitä kun nuorin lapsi oli vakavasti sairas ja erehdyin pyytämään apua, että ottaisi isomman luokseen, ettei tämän tarvitse notkua sairaalalla, jonne veimme pienemmän.

Jouduin hakemaan lähestymiskieltoa kolmesti, että pääsin hänestä eroon.

Edelleen parjaa ja riehuu ja solvaa selän takana ja ajelee bussilla talon ohi ja stalkkaa somessa jne.

Vierailija
119/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ompa taas kovaa tekstiä. Puhu ap mummon kanssa ja koittakaa sopia asiaa, jos vaikka pari kertaa viikossa lapsen hakisi koulusta. Lapsi tarvitsee isovanhempaa ja sama toisin päin. Itselleni lapsenlapset ovat maailman rakkaimmat, mutta niin vaan korona meidät erotti ja se kun lapset ovat koulussa ja kasvavat. Inhimillisyys on sellainen arvo jota kaikki eivät tunnu arvostavan ( tai tietävän edes mitä se tarkoittaa). Mietipä ap tulevaisuutta, kun olet itse leskirouva tms, niin saattaa lapsen lapset kiinnostaa sinuakin....

Ei se lapsi tai ap mitään tarvitse. Mummolla on tarpeita joita tyydyttää käyttämällä lasta hyväkseen.

Eikä rikollisen kieron käytöksen kiertoon laitto ole mikään peruste häiriökäytökselle.

Ja tuossahan sinä paljastat itsekin täysin selkeästi, että mummolla vain omat tarpeet ja hän hyväksikäyttää lapsenlasta.

Et ole ihan terve?

Miten tuon voikin joku saada niin kumolleen, että mummo käyttää lasta hyväkseen. Päin vastoin mummo rikastaa lapsen elämää.

Todellakin rikastaa. Kuten Kurskin hylky Jäämerta.

Mummo hakee lasta koulusta, vaikkei lapsi ole pyytänyt? Vie kotiinsa, vaikkei lapsi ole pyytänyt? Kun tämä kielletään, änkeää lapsen kotiin, vaikkei lapsi ole pyytänyt?

Lapsillakin on oikeus yksityisyyteen ja omaan tilaan ja aikaan. Lisäksi lapsen ensisijainen velvollisuus on käydä koulua, ja tässä nyt mummo sen sabotoi. Harva lapsi kykenee tekemään läksyjä, jos joku vieras notkuu nurkissa -ja kyllä, jokainen joka ei asu samassa talossa on siinä mielessä vieras.

Vierailija
120/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä ovat omia äitejä. Niille kun ei ole pystynyt lapsena sanomaan, että painupa kuuseen, kuten anopille voisi sanoa aikuisena.

Yhdenkään lapsenlapsen tehtävänä ei ole olla surevan lesken lemmikkieläin, jota tullaan omista mielihaluista ja omasta tarpeesta joka hiton päivä hakemaan koulusta kuin jotain vajaaälyistä. Eikä yhdenkään tyttären tai miniän tarvitse sietää ylimääräistä vierasta kotonaan jokaikinen päivä.

t. vastaavan lapsi, ja noista "ilman lupaa säännöllisesti meille"-tempuista meni lopulta välit poikki

Surevan lesken lemmikkieläin. No just. Enpä taas ole hirveämpää kuullut pitkään aikaan. Isoäiti ei saisi hakea lohtua perheestään kun on jäänyt aivan yksin elämässään? Ei helvetti mitä tunnekylmiä paskiaisia onkaan olemassa. Toivottavasti sinua kohdellaan juuri samoin kun itse jäät leskeksi,

Oman isäni kuoltua järjestimme niin että hänen leskensä sai surussaan viettää mahdollisimman paljon aikaa lastemme kanssa jotka olivat myös hänelle läheisiä. Sai tuoda ja viedä ja olla seurana, varmasti oli pullaakin leiponut joka kerta.

Tunteetön ja kylmä äiti, joka asettaa oman äitinsä lastensa hyvinvoinnin edelle.

Lapselle on hirvittävä taakka joutua kantamaan aikuisten surua ja toimimaan lohtuna. Lapsikin suree sitä kuollutta läheistä, ja normaali äiti huolehtisi siitä, että lapsen elämä pysyy mahdollisimman normaalina. Ei tekisi lapsestaan pehmolelua äidilleen.

Itse olin jo teini, kun pappani kuoli. Sain eräältäkin sukulaistädiltä kirjeen, että "muista nyt tukea äitiäsi ja mummuasi, koska sinä olet teistä vahvin tämän surun kantamaan". Kukaan ei koskaan piitannut pätkääkään minun tunteistani, minun yksityisyyden tarpeestani -tai edes yo-kirjoituksistani. Ei, minun piti panna oma elämä jäähylle ja silittää äidin ja mummun päätä.

ÄLKÄÄ panko tuollaisia taakkoja lastenne päälle. ERityisen tuomittavaa tuollainen on alakouluikäisen lapsen tapauksessa.