Antakaa vinkkejä lapsen tapaamisasioita koskien
Olemme exäni kanssa eronneet jo raskausaikana. Exä on ollut alusta saakka mukana vauvan elämässä, lähinnä pari kolme kertaa viikossa iltaisin muutaman tunnin. Paikalla ollessaan on kyllä hyvä isä, muttei tahdo käsittää ettei lapsi häntä osaa pitää isänä (lapsi on reilu puolivuotias) termin varsinaisessa merkityksessä vaan vähän vierastaa ja sitten on ihan kaveria, käyttäytyy siis kuten kenen tahansa muunkin (poislukien äiti) seurassa. Exäni on myös sanonut ettei lapsi ole hänen "arvojärjestyksessään" ensimmäisenä, vaan ensimmäisenä tulee uusi parisuhde ja vasta sitten tämä lapsi. Exä kuitenkin samalla maalailee kuvia mielessään miten voisi aloittaa jo yökyläilyt yms ja paasaa minulle suosituksista ("suositushan on, että lapsi voi vuoden ikäisenä aloittaa yökyläilyt joka viikonloppu"), muttei kuitenkaan halua (tai ehdi) nähdä lasta useammin kuin tuon 2-3 kertaa viikossa (useimmiten kaksi). Itselläni ei ole missään nimessä mitään sitä vastaan, että ex ja lapsi viettävät aikaa keskenään ja se on minusta hienoa, mutta silti välillä tuntuu että ex haluaisi syödä vain sokerit pohjalta ja unohtaa sen kaiken muun. Eli tahtoo lapsen luokseen mutta samalla sanoo, ettei lapsi ole ykkösenä eikä ole valmis tapaamaan lasta useammin vaikka se tarkoittaisi, että lapsi ehkä tunnistaisi isänsä paremmin. Syyttää siis välillä minua siitä, etten anna lasta vielä pidemmille reissuille, vaikka lapsi selkeästi vierastaa.
Miten tällaisessa tilanteessa voisi toimia fiksusti? En tahdo vahingoittaa isäsuhdetta mutta en myöskään halua lapselle tunnetta, ettei hän ole tärkeä tai että hän joutuisi menemään äidistään erikseen, verbin "joutua" tilalle haluaisin mieluummin "päästä". Apuja? :(
Kommentit (3)
Ole yhteydessä lastenvalvojaan ja pohtikaa yhdessä hänen kanssaan, millaiset järjestelyt olisi toimivia huomioiden lapsen ikä.
mielestäni tuo nykyinen 2-3 kertaa viiikossa on jo hyvä tahti, ihan hyvin voit antaa vuoden ikäisenä yön yli: aluksi yksi yö, sitten aikaa pidentäen.
Anna exäsi puheiden tärkeysjärjestyksestä mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, hän kuitenkin välittää lapsesta ja haluaa tavata tätä ja viettää lapsen kanssa aikaa. Se on tärkeintä.
Kuulostaa hieman siltä, että haluat kuitenkin rajoittaa isän ja lapsen suhdetta, verhoat sen vain "lapsen paras" juttujen taakse. Ihan varmasti pienelle tulee tapaamisissa ikävä äitiä, mutta isäsuhde on tärkeä.
Ja lienee ymmärrettävää, että isä haluaa tapaamiset mahdollisimman nopeasti sellaisiksi, ettet sinä ole läsnä ja että ne ovat isän kotona, isän elämässä.
Tiedän, että tilanne on vaikea sinulle (olen itse ollut samassa tilanteessa), mutta sinun täytyy ajatella lapsesi parasta.
Tulipa pötköön. Mobiililla ei näköjään kappalejaot toimi... sori.