Uudessa työssä aloittaminen ja ulosotto
Miten olette kertoneet uudelle työnantajalle olevanne ulosotossa? Mua hävettää tän asian kertominen niin paljon että työnhaku junnaa sen takia :/
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkavereillesi ja pomollesi voit kertoa itse jos haluat.
Minkä ihmeen takia kukaan kertoisi työkavereilleen ja pomolleen ulosotostaan? Mitä se niille kuuluu? Pitääkö ulosteen koostumuskin tiedottaa työpaikalla?
Mutta se tieto menee automaattisesti ulosottoon, kun palkka alkaa juosta. Ulosotto lähestyy työnantajaa/palkanlaskentaa maksukiellolla.
Totta kai menee, entä sitten? Olettaen että ulosotossa olevan henkilön esimies ja työkaverit eivät työskentele palkanlaskennassa, niin kuvitteletko että asiasta lähtee joki firman sisäinen tiedote koko talolle että tiedoksi kaikille, meillä juuri aloittanut Sirpa Möttönen on ulosotossa ja velkaa Tjäreborgille tuhansia euroja.
Mutta kun ei se tieto välttämättä mene suoraan sinne palkanlaskentaan. Ulosoton kirje tulee usein vain firman nimellä ja osoitteella ja luonnollisesti se siellä avataan ja siitähän se selviää ketä asia koskee. Eikä tuollaiset useinkaan sitten pysy salassa...
Siinä lukee yrityksen nimi / palkanlaskenta. Muistaakseni. T. Yrittäjä
Eipä ole lukenut ainakaan meidän yritykseen tulleissa kirjeissä, ihan vaan yrityksen nimi.
Voi kai sanoa, että noin joka kymmenes suomalainen on ulosotossa. Asia on monelle häpeällinen ja tuntuu joskus, että sitä kritisoidaan paljon enemmän kuin esimerkiksi sellaista, jos joku on hakannut jonkun katuojaan tai muuta henkeä uhkaavaa.
Huu pelottavaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun työpaikassa olisi samantekevää, vaikka ohjaisi ulosoton ottamaan yhteyttä suoraan palkanlaskentaan, sitä hoitaa nimittäin pomon vaimo oman firmansa nimellä, ja ihan varmasti tieto kantautuisi myös pomolle...
Ja sitten kun kantautuu pomolle?
Ei sitten varmaan mitään, mutta tässä kun oli puhe siitä, että tiedon saisi olemaan menemättä johdolle pitämällä huolen siitä, että tieto menee vain palkanlaskentaan.
Näitä on nykyisin aika paljon ja eri taustaisilla ihmisillä, eli ei mitään hävettävää.
Ulosotolla palkasta ei isoilla paikkakunnalla ole niinkään väliä, mutta tuppukylissä juttu leviää ja vaikuttaa työpaikan saantiin.
Samoin tietysti vaikuttaa kaikki muutkin juorut.
Jos kyseessä on pienempi työnantaja, jossa tieto ei säily vain ns. palkanlaskennan tiedossa, kannattaa yrittää sopia asia ulosoton kanssa. Ehdottaa ainakin, että aluksi maksaa itse sen ulosoton ainakin koeajan osalta, ettei irtisanominen ilman syytä ja perusteita olisi mahdollista. Sen jälkeenhän se on ihan sama meneekö ne palkasta. Ei pitäisi olla vaikutusta työtehtäviin ja työn tekemiseen. Eikä ainakaan ole irtisanomisen peruste.
Minulla meni rahaa ulosottoon, mutta se oli tuomiosta, joka oli mitä kummallisemmasta paskasesta oikeusjutusta, josta siis kuitenkin sain tuomion ja piti maksaa sekä MS-sairaalle että tämän sairaanhoitajavaimolle. Minulla sattui sitten olemaan mitä ihanin Brunnbergin neekeripusuja myyvä ulosottomies, alhaisessa virassa ulosottotoimessa Espoon vikisevässä oikeuslaitoksessa. Olin sitä mieltä että tämmöisiä sakkojahan en maksa ja niinpä sovin tämän ihanan ulostusmiehen kanssa, että hän järjestää minut vankilaan niin sillä hoituu sakko ja ulosotto... Selvitä voisitko hoitaa koko rahavelan tekemällä turistimatkan johonkin vankilaan ja katsomaan miltä siellä näyttää... vois olla avartavaa... siellä vois olla sun tuttujakin... tai vihamiehiä jotka vievät sulta sapuskatkin... Jos olisin sinä niin selvittäisin kuinka pitkällä lomamatkalla pääsis eroon koko ulosottopaskasta... Mun Brunnbergin neekeripusu oli mitä ihanin ihminen joka kyllä ymmärsi ongelmat... Nyt tilanne voi olla se, että Brunnbergin neekeripusu joutuu vielä järjestämään mulle takaisin joka ikisen euron tai markan, jotka on väärin perustein ulosotettu minulta... LYCKA TILL OM DU UTFÖR EN TURISTRESA TILL FÄNGELSEHOTELLET T EX PÅ SKATUDDEN!!!
Työnantajan palkanlaskentaan menee ilmoitus maksukiellosta. Se tulee suoraan ulosotosta. Ei siis tarvitse itse missään vaiheessa mainita työnantajalle asiaa.
Voi tehdä myös itse sopimuksen, että maksaa suoraan ulosottoon vähintään saman verran, kuin mitä maksukieltolaskurin mukaan pitäisi maksaa.
Yllättävän (?) usein työnantaja suhtautuu hyvin ymmärtäväisesti ulosotossa olevaan työntekijään. Sitäkin on sattunut, että työnantaja on lainannut palkkaennakkona ulosotossa olevan summan, jos kyse on ollut pienestä määrästä.
Miten jouduit ulosottoon?
Jos ulosottovelallinen saa palkkaa tai muuta tuloa, kuten eläkettä tai työttömyysetuutta, se voidaan ulosmitata. Näissä tilanteissa työnantajalle tai tulon maksajalle lähetetään maksukielto. Maksukiellossa määrätään, miten tulee menetellä, kun työntekijän palkka on ulosmitattu.
Ja sitten kun kantautuu pomolle?