Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehdyt joululahjat

Vierailija
02.10.2014 |

Antakaa ideoita itsetehdyiksi joululahjoiksi! Vauvasta vaariin -ikähaitarille pitäisi kehitellä lahjaa. Myös ekologisia paketointivinkkejä saa antaa!

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisille villasukat, ne on aina ihana lahja! Jos vielä osaa tehdä jotain vähän erikoisempia, esim. palmikkoneuletta varteen tms. :) Villasukkia ei ole koskaan liikaa.

Vierailija
2/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä villasukkia on useilla henkilöillä liikaa, itse kyllä tykkään ja "tilaan" niitä äidiltä. 

Ruokalahjat: Kaveriltani toivon omena-chutneyta, koska heillä on tolkuton omenatarha. Muutkin pienet ruokalahjat on hyviä. Opiskelijatyttärelle ostan kallista ja hyvää pähkinöitä yms. kauniisti pakattuna punnitse ja säästä -myymälästä tai stockalta.

Vierailija
4/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten lahjat ainakin voi paketoida sanomalehtien sarjakuvasivuilla :)

Vierailija
5/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdyt karkit ja leivonnaiset ihmisille, joiden tiedät olevan kaupan eines- ja valmisleivonnaisten kanta-asiakkaita.

Vierailija
6/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan usein monta rasiaa paperipäällysteistä karkkeja ja pieniä sifonkipusseja ja teen kaikille sekoituksen noin 20 karkkia pussiin. Paljon kivempi kuin huoltsikalta hätäisesti ostettu konvehtirasia.

Itse tehdyt konvehdit tai marmeladit?

Vierailija
7/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

• Itse tehdyt hillot ja mehut, purkkeihin ja pulloihin voi askarrella kauniit etiketit (tuotteet voi vaikka nimetä hauskasti) ja ympärille solmia sievän nauhan.

• Läheisille ihmisille voi antaa lahjakortteja, joissa lupaa esimerkiksi antaa selkähieronnan tai pestä ikkunat. Parisuhteessa olevat voivatkin keksiä näihin kortteihin pientä extraa. ; )

• Itse annoin viime jouluna perheenjäsenilleni kirjastokassit. Osta kangaskasseja ja kangasvärejä, sitten vaan mielikuvitus valloilleen. Lahjasta saa helposti juuri saajalleen kohdennetun; itse kirjoitin kangaskasseihin sitaatteja kunkin lahjansaajan lempielokuvasta.

Vierailija
8/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saippuat on helppoja tehdä.

Vierailija
9/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalahjat on mun juttu. Voi tehdä nättiin purkkiin sinappia, hilloja, pihalajanmarjahyytelöä, säilöä sieniä, kuivata suppilovahveroita, tehdä ketsuppia, säilöä tomaatteja, marinoida oliiveja yms.

Kiva on myös saada jouluinen kakku tai itse tehty saaristolaisleipä. Nämä tosin vaativat sen, että lahjan teosta sen antamiseen ei kulu liian kauan.

Nätit itsetehdyt ja koristellut piparit on kivoja. Esim. oikein iso sydän, jossa on saajan nimi ja kauniit koristeet.

Vierailija
10/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miinusta saippualle? Onko peseytyminen mennyt pois muodista?

Vierailija
11/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet käsityöihminen, niin villasukat, villapaidat tai kaulaliinat on aika kivoja.

Erilaiset jouluiset kranssit esim. ulko-oveen ovat myös kivoja ja ne on aika nopeita tehdä.

Jouluisen istutuksen voi tehdä itsekin, joko ulos tai sisälle laitettavaksi. Tää tulee myös halvemmaksi kuin valmis istutus.

Itse arvostaisin kovasti virkattua pitsiliinaa.

Vierailija
12/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalahjat on aina ok , siis itse tehdyt hillot, mehut yms. Älä anna lahjaksi pipareita tms joululeivonnaisia, niitä jokainen varaa tarpeellisen määrän. Ehdoton inhokkini on konvehtirasiat ;) (siis kaupan, itsetehdyt ok)

Vierailija
13/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:58"]

[/quote]Ehkä ihmiset ovat tarkkoja siitä, mitä saippuaa käyttävät. Meilläkin on kiinteä pumppu nestesaippualle lavuaarin vieressä.

Vierailija
14/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan joka vuosi purkilliset sinappia, puolukkapunasipulihilloketta, pihlajanmarjahyytelöä ja jonkin hedelmä/marjajutun. Sinappi, puolukkapunasipuli ja pihlajanmarja on kuitenkin ne jutut, joita on alettu jo odottaa, koska kun joinain vuosina olen jättänyt noista jonkun tekemättä, on tullut kommenttia että pitääkin lähteä sitten kauppaan ostamaan sinappia tai muuta.

Hilloja voi tehdä jo syksyllä sitä mukaa, kun marjat/hedelmät kypsyy, säilyvät ihan hyvin. Sinapin teen aina jouluviikolla.

Itsetehdyistä tryffeleistä ja marmeladeista on myös tykätty tosi paljon.

Vierailija
15/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja ideoita olet jo saanutkin.

Lisään vielä:

- sytytyspalat

- kynttilät

- hartiahuivit, torkkupeitot yms. Suuritöisempiä, ja langat maksavat, mutta jos valitsee värin saajan mukaan, ovat ihania lahjoja saada

- korut; korvakorut, rannekorut yms.

- ostoskassit, kivasta kankaasta ommellut, tai ekokassit, joihin painaa/maalaa jotain sopivaa

- ruokalahjat on kyllä kivoja saada!

Itse olen parina jouluna paketoinut lahjat työpaikalleni tulevaan ruskeaan pakkauspaperiin. Meille siis tulee tavaraa tuohon pakattuna, puran paketit varovasti ja leikkaan pois sen osan, missä on osoitelappu.

Voi myös paketoida vanhoihin tapetinpätkiin, kangaspaloihin, julisteisiin, kalenterin sivuihin (kuvaosioon)

Vierailija
16/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain joskus nätin lasipurkin, johon oli kasattu suklaacookieainekset. Vain muna ja rasva piti lisätä. Oli ihan kiva idea, kun tykkään leipomisesta.

Vierailija
17/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:58"]

[/quote]Ehkä ihmiset ovat tarkkoja siitä, mitä saippuaa käyttävät. Meilläkin on kiinteä pumppu nestesaippualle lavuaarin vieressä.

[/quote]

Paljon mahdollista. Mutta ei olla tarkkoja esim. elintarvikehygieniasta (kuka voi tietää, millaisissa oloissa itse tehdyt hillot ja muut on tehty) tai siitä että villasukat sopii omaan tyyliin.

Vierailija
18/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteinen kahvikakku, vaikkapa arabialainen maustekakku tai pähkinä-suklaakakku olisivat minun mieleeni. Tykkään leipoa, mutta nyt kun olen taas työelämässä niin en vaa jaksa käyttää siihen aikaa. Kerran sain työkaverilta oikein ison pähkinä-suklaamaustekakun joka vain parani seistessään päiväkausia jääkaapissa, oli ihana herkutella joka päivä sitä kahvin kanssa! Se on myös helpoo pakastaa vierasvaraksi.

Vierailija
19/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä ja/helppoja neuletöitä: erilaiset ranteenlämmittimet, tuubihuivit, bambuiset tiskirätit, pehmoeläimet lapsille, säärystimet...usein villasukkia on riittävästi omiin tarpeisiin, ellei tee jotekin tosi erikoista ja kivaa mallia.

Vierailija
20/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään marinoiduista valkosipulin kynsistä. :P

Itsetehty myslikin on kiva lahja, jos siinä on hyviä sattumia, pähkinöitä, marjoja ym.