Voiko sukupuolitauti tarttua suuhun?
Kuulin tänään ystävältäni, että sukupuolitaudit voivat tarttua myös suuhun tai nieluun ja tällöin eivät näy virtsa testissä.
Tietääkö kukaan että onko tämä totta että jokainen sukupuolitauti pitäisi erikseen suusta tarkistaa, jos on ollut satunnaisten miehen kanssa suojaamatonta suuseksiä?
Onko palstalla lääkäreitä, hoitajia tai muita ihmisiä jotka tietävät asiasta?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kumppaneita myös toistakymmentä ennen kuin selvisi että suuhunkin ja nieluun voi sukupuolitauti tarttua. Kondomia muuten oltiin käytetty paitsi suuseksissä. No tietenkin 3 sukupuolitautia löyty. Elämän hirvein kokemus kun on käsittänyt, että on ties kuinka moneen voinut levittää ja kaikille pitää asiasta kertoa, että menevät testeihin. Ehkä miehille tuo tilanne on helpompi, mutta naisena koin sen ihan hirveäksi. Yksi nainen saattoi joutua lapsettomaksi minun takiani kun hänen miehensä kautta oli saanut alapäähän tartunnan. Siihen ei koskaan täyttä varmuutta löydy aiheuttiko minusta lähtenyt tauti/taudit just sen. Aika varma asia, mutta ei täysin varma. Moni ihminen katsoo tänäpäivänäkin minua vielä paheksuen.
Kerroitko suoraselkäisesti tälle hoitosi naiselle, että tartunta tuli sinulta? Toiselta ilmeisesti todennäköisesti meni kyky saada lapsia sinun välinpitämättömyyden takia käydä sukupuolitesteissä niin "lievästi" sanottuna pistää vihaksi.
En hirveänä empatiaa kohtaasi tuntisi, jos joku päivä kävisi toisinpäin että saat itse jonkun miehen tautisesta varresta taudin joka aiheuttaa sinulle lapsettomuuden.
En ole tuo jolle vastasit, mutta ei taudit aiheuta "todennäköisesti" lapsettomuutta. Vaan silloin, jos tauti on jyllännyt jopa vuosia. Tuo pariskunta oli myös tyhmä, kun ei ollut itse käynyt testeissä. Lisäksi aiempi kirjoittaja oli käynyt kyllä testeissä, mutta ei ollut tajunnut otattaa suusta. Onneksi itse otan sinkkuna ollessani testit joka aukosta jopa monta kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kumppaneita myös toistakymmentä ennen kuin selvisi että suuhunkin ja nieluun voi sukupuolitauti tarttua. Kondomia muuten oltiin käytetty paitsi suuseksissä. No tietenkin 3 sukupuolitautia löyty. Elämän hirvein kokemus kun on käsittänyt, että on ties kuinka moneen voinut levittää ja kaikille pitää asiasta kertoa, että menevät testeihin. Ehkä miehille tuo tilanne on helpompi, mutta naisena koin sen ihan hirveäksi. Yksi nainen saattoi joutua lapsettomaksi minun takiani kun hänen miehensä kautta oli saanut alapäähän tartunnan. Siihen ei koskaan täyttä varmuutta löydy aiheuttiko minusta lähtenyt tauti/taudit just sen. Aika varma asia, mutta ei täysin varma. Moni ihminen katsoo tänäpäivänäkin minua vielä paheksuen.
Kerroitko suoraselkäisesti tälle hoitosi naiselle, että tartunta tuli sinulta? Toiselta ilmeisesti todennäköisesti meni kyky saada lapsia sinun välinpitämättömyyden takia käydä sukupuolitesteissä niin "lievästi" sanottuna pistää vihaksi.
En hirveänä empatiaa kohtaasi tuntisi, jos joku päivä kävisi toisinpäin että saat itse jonkun miehen tautisesta varresta taudin joka aiheuttaa sinulle lapsettomuuden.
En ole tuo jolle vastasit, mutta ei taudit aiheuta "todennäköisesti" lapsettomuutta. Vaan silloin, jos tauti on jyllännyt jopa vuosia. Tuo pariskunta oli myös tyhmä, kun ei ollut itse käynyt testeissä. Lisäksi aiempi kirjoittaja oli käynyt kyllä testeissä, mutta ei ollut tajunnut otattaa suusta. Onneksi itse otan sinkkuna ollessani testit joka aukosta jopa monta kertaa vuodessa.
Kirjoituksen perusteella lääkäri on todennut naiselle, että lapsettomuus erittäin todennäköisesti johtuisi sukupuolitaudista. Se on ainoa mahdollisuus mistä tuo tieto on voinut tulla. Toisekseen viestissä ei käynyt ilmi kuinka pitkään toisella tauti oli ollut. Viestin perusteella aikaa on voinut kulua vuosia. Toivottavasti ne nuoret jotka eivät seksuaali asioita kunnolla ja lukevat nämä tekstit ottavat opikseen ennen kuin on liian myöhäistä. Tiedän monta naista jotka on sukupuolitaudin takia menettänyt kyvyn saada lapsia. Se on todella kova paikka kun näin käy ja jos on lapsiunelmia. Ymmärrän myös tartunnan saanutta miehen naista sillä mistä hän olisi voinut tietää käydä testeissä, jos luotti siihen ettei mies petä?
T. lääkäri
Voi. Omassa kylässäni oli oikea paikallinen suusukupuolitautien epidemia, kun nuoriso käytti ehkäisyä vain yhdynnässä, mutta suuseksissä ei. Aina pitää säännöllisesti käydä testeissä, jos on irtosuhteita ja käyttäkää eri suojia mitä on markkinoilla. Se on karmeaa jos vuosien päästä tilanne on se, että ei voi saada lasta pitkän tartunnan takia alhaalla. Testejä ei pidä pelätä eikä kertoa suoraan jos on ollut mitään suojaamatonta. Ystäviä voi myös sivistää, jos kuulee muuta.
Eivätkö nyky nuoret ole kuulleet naisten alapäähän laitettavasta sukupuolitauti suojasta? Eihän se samalle maistu kuin aito asia, mutta takaa turvan oikein käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nyky nuoret ole kuulleet naisten alapäähän laitettavasta sukupuolitauti suojasta? Eihän se samalle maistu kuin aito asia, mutta takaa turvan oikein käytettynä.
Missä tälläisiä myydään? Ei ainakaan lähiruokakaupassa näy muuta kuin kondomeja eikä muuta oikein viittis siinä kassalla ruveta kysymäänkään..
Itseä hermostuttaa mennä testeihin. Olen ollut yli 100 miehen kanssa, mutta koskaan en ole suuseksissä suojaa käyttänyt. Pelottaa jo että onko tautinen suu, mutta en uskalla testiin vaan mennä :S
Vierailija kirjoitti:
Voi. Omassa kylässäni oli oikea paikallinen suusukupuolitautien epidemia, kun nuoriso käytti ehkäisyä vain yhdynnässä, mutta suuseksissä ei. Aina pitää säännöllisesti käydä testeissä, jos on irtosuhteita ja käyttäkää eri suojia mitä on markkinoilla. Se on karmeaa jos vuosien päästä tilanne on se, että ei voi saada lasta pitkän tartunnan takia alhaalla. Testejä ei pidä pelätä eikä kertoa suoraan jos on ollut mitään suojaamatonta. Ystäviä voi myös sivistää, jos kuulee muuta.
Oliko teidän kylällä joku nälkäinen kurkku johon kylän miehet kävi dippailemassa, vai ihana lirppukieli jossa kylän naiset kävi hakemassa ranskalaista hierontaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teidän kylällä joku nälkäinen kurkku johon kylän miehet kävi dippailemassa, vai ihana lirppukieli jossa kylän naiset kävi hakemassa ranskalaista hierontaa?
Ei välttämättä noin. kyläepidemian taustalla olla joku patukka, jota kylän naiset kävi vuorotellen imemässä, tai herkkupiiras, jota kaikki miehet halusi maistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli osakunnassa yksi mies joka oli meidän tyttöjen keskuudessa tunnettu siitä, että hän oli erittäin taitava suustaan. Tietääkseni kukaan ainakaan ystäväpiirissäni ei edes osannut ajatella, että miehen suusta voisi saada taudin. Nyt en enää suostuisi, enkä taida olla niin estotonkaan, että antaisin kenen vain nuolla mua vaikka kuinka osaisi antaa taivaallisia orgasmeja niin kuin se mies antoi.
Itse olen lesbona harrastanut suuseksiä yli 100 naisen kanssa eikä tartuntaa ole tullut, vaikka koskaan en ole suojaa käyttänyt. Ehkä me naiset vaan ollaan sitten tarkempia terveydestä.
Epäilen, mutta on kai se mahdollista, mutta hyvin epätodennäköistä kun suu ei ole sukupuolielin ja nyt puhutaan sukupuolitaudeista
Kyllä voi. Ja naisella on isompi riski saada peniksestä joku tauti nieluun, kuin mitä on miehen riski saada naisen sukupuolielimistä tauti omaan nieluunsa. Siis, riski on kyllä molemmilla ja suojautuminen on siksi aina tärkeää, mutta naiset ovat tässä(KIN) asiassa suuremmassa vaarassa. Olkaa naiset tarkkoja ja varovaisia. Sehän on ihan tosi yleistä että miehet ei välitä suojautumisesta yhtään millään tavalla, ja etenkin juuri suuseksiin suhtautuvat todella huolettomasti. Mulle on ihan naurettu päin naamaa sängyssä kun olen sanonut etten halua ottaa suihin ilman kondomia. Siinä tulee herkästi itselle kurja olo kun toinen pitää sua ihan nipona. Siksi olen kerran taipunut ottamaan suihin ilman kondomia. Mutta jälkeenpäin sitten vasta tuleekin iso katumus, kun tajuaa minkä riskin siinä otti OMAN terveyden suhteen. Suuseksitaudit voi kuitenkin johtaa esim. kurkkusyöpiin.
Uuden tai satunnaisen kumppanin kanssa AINA kondomi. Vakiintuneessa suhteessa ja testien jälkeen voi sitten jättää kondomin pois, jos yhdessä niin sovitaan ja on sovittu ettei harrasteta seksiä muiden kanssa. Aina jos toinen harrastaa seksiä myös muiden kanssa, niin kondomi käyttöön myös suuseksissä.
Ehkä voi, mutta itse olen välttänyt, vaikka seksipartnereita ollut yli 50.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, mutta on kai se mahdollista, mutta hyvin epätodennäköistä kun suu ei ole sukupuolielin ja nyt puhutaan sukupuolitaudeista
Kyllä suuta voi pitää oikein hyvä sukupuolielimenä intiimisukupuoliyhteyksissä vaikka suvun jatkamiseen se ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suuta voi pitää oikein hyvä sukupuolielimenä intiimisukupuoliyhteyksissä vaikka suvun jatkamiseen se ei käy.
Sukupuolitaudin tarttuminen suusta kaluun taitaa olla merkittävästi epätodennäköisempää kuin pillusta kaluun tarttuminen. Niissä joissakin satunnaisissa suhteissa mitä elämäni aikana on ollut, olen aina käyttänyt kondomia yhdynnässä, mutta muutaman kerran suojaamattomassa kalu naisen suussa sukupuoliyhteydessä. Siinä vaiheessa kun nainen imaisee paljaan kalun suuhunsa ja aloittaa suihinoton, ei vain kykene muuhun kuin vastaanottamaan nautintoa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut ihmisestä jolta olisi otettu suusta tai nielusta näyte. Onko kukaan muu?
Multa on otettu, puhdas oli. Mutta en mennytkään tautiepäilyn vuoksi vaan uuden partnerin kanssa mentiin yhdessä kun kummallakin oli säpinää ollut edellisen vuoden aikana vähän siellä sun täällä ja haluttiin päästä turvallisesti laittamaan paljaalla.
Itse en lesbona ole koskaan käyttänyt suojaa ja ei ole tauteja tullut, ei ole tarvinut tämän vuoksi käydä edes testeissä. Suu ja nielu tuntuvat täysin terveeltä vaikka seksipartnereita ollut todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lesbona harrastanut suuseksiä yli 100 naisen kanssa eikä tartuntaa ole tullut, vaikka koskaan en ole suojaa käyttänyt. Ehkä me naiset vaan ollaan sitten tarkempia terveydestä.
Tuota. Oletko käynyt testeissä koskaan? Sukupuolitaudit suussa ja nielussa eivät välttämättä oireile. Olet saattanut altistaa todella ison määrän naisia sukupuolitautiin, jos sinulle on sellainen tai useampi suussasi.. 👿