Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sukupuolitauti tarttua suuhun?

Vierailija
29.08.2021 |

Kuulin tänään ystävältäni, että sukupuolitaudit voivat tarttua myös suuhun tai nieluun ja tällöin eivät näy virtsa testissä.

Tietääkö kukaan että onko tämä totta että jokainen sukupuolitauti pitäisi erikseen suusta tarkistaa, jos on ollut satunnaisten miehen kanssa suojaamatonta suuseksiä?

Onko palstalla lääkäreitä, hoitajia tai muita ihmisiä jotka tietävät asiasta?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klamydia ja tippuri näytteet otetaan nykyään naiselta tikkunäytteellä  emättimestä ja tarpeen mukaan myös nielusta eli naisten näytteisiin ei virtsanäyte enää kuulu. Jos olet harjoittnut myös anaaliseksiä kannattaa tikkunäyte ottaa myös peräaukosta. Se missä paikassa tauti on määrittelee lääkkeen jolla se hoidetaan.

Just hoito kävi noissa testeissä ja nimenomaan virtsanäyte otettiin...

No jos hoito on nainen olisi pitänyt ottaa tikkunäyte, googletappa  klamydian käypähoitosuositus.

Vierailija
62/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttuvat suuseksissä. Osa taudeista ei tartu yhtä herkästi kuin sukupuolielimiä toisiinsa hinkkaamalla, mutta tartunta riski on silti. Varsinkin, jos ikenissä on haavoja tai kovin syvälle kurkkuun tyrkkii.

Suojaa siis käyttöön, kortsun voi vaikka halkasta laataksi ja testeihin. Sukupuolitesteissä on periaatteessa 2 pakettia. On suppeampi ja sitten on laaja. Jos ei oo erityistä riskikäytöstä niin testataan yleisimmät ja herkimmin tarttuvat taudit. Jos haluaa kaikki testata ni senkun pyydät. Jos lääkäri ei suostu ni vaihda lääkäriä.

Tuo on kyllä hyvin totta, että lääkärissä käydessä tänä päivänä pitää osata itse vaativamalla vaatia monesti niitä laajoja testejä, varsinkin jos kyseessä on sukupuolitauteihin liittyvät suu- ja nielutestit. Muuten terveyskeskuksessa ainakin yleensä mennään sieltä mistä on halvin eli minimaallisille testeillä.

Lääkärit kyllä suostuvat laajoihin testeihin suusta ja nielusta viimeistään siinä vaiheessa, jos on ollut riskikäyttäytymistä ja potilas uhkaa tehdä hoitovirheestä ilmoituksen, jos ei saa laajoja testejä.

T. Sairaanhoitaja

Meidän terveyskeskuksessa ensisijaisesti hoitajat tekevät lähetteet sukupuolitautitesteihin, eikä niissä kitsastella, testit ovat potilaan oikeus. Eikä siitä montaa vuotta ole, kun tuossa meidän yhdessä kylässä oli oikein tippuriepidemia.

t: lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttuvat suuseksissä. Osa taudeista ei tartu yhtä herkästi kuin sukupuolielimiä toisiinsa hinkkaamalla, mutta tartunta riski on silti. Varsinkin, jos ikenissä on haavoja tai kovin syvälle kurkkuun tyrkkii.

Suojaa siis käyttöön, kortsun voi vaikka halkasta laataksi ja testeihin. Sukupuolitesteissä on periaatteessa 2 pakettia. On suppeampi ja sitten on laaja. Jos ei oo erityistä riskikäytöstä niin testataan yleisimmät ja herkimmin tarttuvat taudit. Jos haluaa kaikki testata ni senkun pyydät. Jos lääkäri ei suostu ni vaihda lääkäriä.

Tuo on kyllä hyvin totta, että lääkärissä käydessä tänä päivänä pitää osata itse vaativamalla vaatia monesti niitä laajoja testejä, varsinkin jos kyseessä on sukupuolitauteihin liittyvät suu- ja nielutestit. Muuten terveyskeskuksessa ainakin yleensä mennään sieltä mistä on halvin eli minimaallisille testeillä.

Lääkärit kyllä suostuvat laajoihin testeihin suusta ja nielusta viimeistään siinä vaiheessa, jos on ollut riskikäyttäytymistä ja potilas uhkaa tehdä hoitovirheestä ilmoituksen, jos ei saa laajoja testejä.

T. Sairaanhoitaja

Meidän terveyskeskuksessa ensisijaisesti hoitajat tekevät lähetteet sukupuolitautitesteihin, eikä niissä kitsastella, testit ovat potilaan oikeus. Eikä siitä montaa vuotta ole, kun tuossa meidän yhdessä kylässä oli oikein tippuriepidemia.

t: lääkäri

Meilläkin hoitajat tekevät lähetteet ensisijaisesti, mutta lääkärin ohjeistuksen mukaan, jos potilas tulee lääkärin vastaanotolta. Jos lääkäri sanoo, että otetaan vain suppeat sukupuolitautikokeet niin ei silloin hoitaja rupea vastaan väittämään vaan toimii lääkärin ohjeistuksen mukaisesti. Ollaan ilmeisesti eri terveyskeskuksissa töissä, jos siellä tehdään ns. laajoja sukupuolitautitestejä kaikille. Meillä yleensä testataan ne yleisimmät sukupuolitaudit vain ellei lääkäri muuta ole ohjeistanut. Olen varsinkin tuttuja jo pidemmän aikaa ohjeistanut, että kannattaa nimenomaan vaatia mahdollisimman laajoja sukupuolitautitestejä, jos on ollut riskikäyttäytymistä. Lääkärinä varmasti tiedät, että eri sukupuolitauteja on todella paljon, vaikka osa olisikin harvinaisempia. Ainakin missä minä työskentelen niin tuntuu, että kaikessa pyritään säästämään, myös mitä testaukseenkin tulee, valitettavasti.

T. Sairaanhoitaja

Vierailija
64/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aina käyttänyt yhden yön jutuissa ja panosuhteissa kondomia yhdynnässä, mutta en koskaan suuseksissä. Alapään testeissä olin monta kertaa käynytkin ja aina puhtaat paperit. Ei ilmeisesti olisi kannattanut lintsata niin paljoa kun sivistys tunnit jäi välistä nuorempana.

No parinkymmenen miehen jälkeen, kuulin että suuhunkin ja nieluun voi tarttua sukupuolitauti ja kävin tarkistuttamassa niin löyty klamydia, kondylooma, mycoplasma genitalium, ja trikomosiaasi.

Ei ihmekkään että kurkku oli monesti kipeä ja oli vaikea niellä ruokaa. Olin pitänyt koko asiaa pitkänä flunssana.

Pahin kuitenkin oli se että piti kaikille joiden kanssa olin ollut kertoa näistä ja kehoittaa menemään testeihin, arvatkaa oliko noloa ja kiusallista ottaa yhteys kaikkiin joidenka kanssa oli säätänyt, kun on ollut käytännössä ties kuinka pitkän aikaa tautinen suu ja nielu... 😰

Sitä en ymmärrä miksi kukaan ei koskaan terveyskeskuksessa kysynyt suuseksistä, kun olin kuitenkin niin monta kertaa käynyt alapää testeissä, siitä olen vähän vihainen kyllä 🤬

Outi 21v

Vierailija
65/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko oikeasti tarttua esim suihinotossa? Oon tähän asti huolettomasti ottanut suihin yhdenillan jutuissakin paljaalla.

Tämähän se on nykyajan nuorison ongelma, kun monet luulevat että ovat turvassa jos yhdynnässä on kondomi, mutta eivät eivät halua tai ymmärrä käyttää suuseksissä suojaa.

Jos on yhden yön juttuja harrastellut enemmänkin ilman suuseksi suojaa niin kipin kapin testeihin vaikka ei olisi oireita sillä on hyvin mahdollista että on tartunnan saanut, tiedän montakin ihmistä jotka on saaneet suuseksissä tartuntoja.

Kuten on sanottu niin ne voivat aiheuttaa pysyvää vahinkoa, joko sinulle tai muille, vaikka olisivat oireettomia. Pahimmillaan naisille jopa lapsettomuutta jos jättää kondomin pois kun aloittaa suhteen ja suussa on sukupuolitauti tai -tauteja.

Vierailija
66/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tarttua. Eli ihan hyvin voi suuhun otta visvaista heppiä tai toosaa.

Vierailija
67/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te olette olleet koulun terveystiedon tunnilla? Vai onko koulussa enää sellaisia ollenkaan?

Kuka muistaa enää aikuisena mitä ala- ja yläasteella on opetettu? Ihan inhimillistä ettei osaa arvata sukupuolitautien leviävän myös suuhun, koska naisen alapäähän laitettavia suojia suuseksiä varten on myynnissä todella harvassa paikassa ja hyvin harva nuori aikuinen niistä edes tietää.

Vierailija
68/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähän nämä saa sitten hoidettua?

Vierailija
69/110 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellekkin tuli yllätyksenä että voi ja sain tartunnan, oli kyllä suu ja nielu kipee ku mikä

Vierailija
70/110 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin voi tarttua. Kaveri sai nuorena klamydian suuhunsa kun oli ottanut vakipanoltaan suihin ilman kortsua.

Ohiksena mitä järkeä edes ottaa suihin kumin kanssa kun suussa maistuu vain kumi?

En ole kyllä koskaan kuullut, että suuseksiä harrastettaisiin sen takia, että antava osapuoli jotenkin erityisesti nauttisi värkkien mausta.

Vierailija
71/110 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin voi tarttua. Kaveri sai nuorena klamydian suuhunsa kun oli ottanut vakipanoltaan suihin ilman kortsua.

Ohiksena mitä järkeä edes ottaa suihin kumin kanssa kun suussa maistuu vain kumi?

En ole kyllä koskaan kuullut, että suuseksiä harrastettaisiin sen takia, että antava osapuoli jotenkin erityisesti nauttisi värkkien mausta.

Jokainen mies jonka kanssa olen ollut on sanonut, että olen maistunut hyvälle enkä asiaa yhtään epäile, kun kaikesta on voitu puhua miesystävieni kesken. Kerran olen meille naisille tehtyjä suuseksi suojia käyttänyt ja tuntui todella epämiellyttävälle se, kun se muovi vai mitä onkaan hankasi minua, paljon paremmalle tuntuu kun kieli ja suu koskettaa ilman että on mitään välissä.

Suusta ja nielusta kyllä myös saa sukupuolitesti näytteet viimeistään siinä vaiheessa, jos niitä ymmärtää itse pyytää. Tänä päivänä jokaisen sinkun jolla on seksielämää pitäisi käydä säännöllisesti suu- ja nielutesteissäkin. Se on vastuullisuutta niin itsestä kuin muista.

Vierailija
72/110 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea on löytää tilastollisia todennäköisyyksiä kuinka eri sukupuolitaudit (klamydia, kondylooma, herpes, kuppa, tippuri, HIV muutamia mainitakseni)  tarttuvat vaikka suojaamattomassa:

- yhdynnässä mieheltä naiselle /naiselta miehelle

- fellaatiossa (eli suihinotossa) saavalle / antavalle osapuolelle

- cunilinguksessa (eli nuolemisessa) saavalle /antavalle osapuolelle

- anaaliyhdynnässä panijalle / pantavalle

Vierailija
73/110 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko oikeasti tarttua esim suihinotossa? Oon tähän asti huolettomasti ottanut suihin yhdenillan jutuissakin paljaalla.

Minkä iköinen olet, kun et mitään tiedä???? Tottakai tarttuu, limakalvo kuin limakalvo. Ja samoin persreiän nuolemisesta tai panemisesta, kaikki taudit loisista lähtien tarttuvat!

Vierailija
74/110 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä te olette olleet koulun terveystiedon tunnilla? Vai onko koulussa enää sellaisia ollenkaan?

Kuka muistaa enää aikuisena mitä ala- ja yläasteella on opetettu? Ihan inhimillistä ettei osaa arvata sukupuolitautien leviävän myös suuhun, koska naisen alapäähän laitettavia suojia suuseksiä varten on myynnissä todella harvassa paikassa ja hyvin harva nuori aikuinen niistä edes tietää.

Netti on jo keksitty!!! KVG!!!

Vierailija
75/110 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tarttua. Eli ihan hyvin voi suuhun otta visvaista heppiä tai toosaa.

Sinä se jaksat vitsejä, ei oikein ironia toimi täällä, jossa teinijesset lukee näitä juttuja!! Hoh hoijaa.

Vierailija
76/110 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuu, herpes varsinkin, joka sairaan tekee aivan sairaan kipeäksi.

Vierailija
77/110 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset voi olla niin tietämättömiä Suomessa, sivistysvaltiossa???

Vierailija
78/110 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset voi olla niin tietämättömiä Suomessa, sivistysvaltiossa???

Tämä ja erityisesti nuoret, jotka jatkuvasti netissä!!

Vierailija
79/110 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kumppaneita myös toistakymmentä ennen kuin selvisi että suuhunkin ja nieluun voi sukupuolitauti tarttua. Kondomia muuten oltiin käytetty paitsi suuseksissä. No tietenkin 3 sukupuolitautia löyty. Elämän hirvein kokemus kun on käsittänyt, että on ties kuinka moneen voinut levittää ja kaikille pitää asiasta kertoa, että menevät testeihin. Ehkä miehille tuo tilanne on helpompi, mutta naisena koin sen ihan hirveäksi. Yksi nainen saattoi joutua lapsettomaksi minun takiani kun hänen miehensä kautta oli saanut alapäähän tartunnan. Siihen ei koskaan täyttä varmuutta löydy aiheuttiko minusta lähtenyt tauti/taudit just sen. Aika varma asia, mutta ei täysin varma. Moni ihminen katsoo tänäpäivänäkin minua vielä paheksuen.

Vierailija
80/110 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartu suuhun. Tartunnan mahdollisuus yhtä harvinainen kuin koronassa…eli olematon