Etätyöt ja työmatkavähennys
Aloitin työt toukokuussa. Olin paikalla kuukauden, nyt etänä 2kk. Syyskuu etää. Sitten alkaa ns hybridimalli eli saa olla 2pv viikosta etänä. Miten ilmoitan työmatkakulut verottajalle? Saako jostain tietää jos ilmoitan sen perusteelle että olisin ollut työpaikalla koko ajan?
Kommentit (31)
Verottajan kanssa ei kannata ruveta pelleilemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos rupeavat tutkimaan, niin luultavasti saavat.
Miten tutkivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tutkivat?
Vertailevat saman työpaikan muiden ihmisten vähennyksiä?
Ilmoitat sen mukaan miten olet oikeastikin ollut työpaikalla ja miten siis työmatkakulut on muodostuneet. Helppoa.
Työmatkoissa on iso omavastuu, joten tuskin pääset tänä vuonna sen yli. Verottajan sivuilla on ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tutkivat?
Vertailevat saman työpaikan muiden ihmisten vähennyksiä?
Ok? Ja työtehtävien sisältöä? Meillä on toimihenkilöitä jotka ovat koko korona-ajankin olleet työpaikalla, toiset taas ei. Eli siitä ei voi tehdä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoissa on iso omavastuu, joten tuskin pääset tänä vuonna sen yli. Verottajan sivuilla on ohjeet.
Mulla on pitkä työmatka joka on pakko ajaa omalla autolla.
Parempi selvittää verottajalta Verovirastosta, miten pitää toimia niin ei tule ikävää yllätystä mötkyjen tms muodossa.
Jos työpaikalla on ihmisiä samalla sapluunalla niin kannattaa puhua heidänkin kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman auton käyttö pitää perustella, siinä on tarkat rajat, milloin hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman auton käyttö pitää perustella, siinä on tarkat rajat, milloin hyväksytään.
On aina kohdallani hyväksytty. Lähimmälle pysäkille niin pitkä matka.
Jos teet matkavähennyksen ikään kuin olisit joka päivä ollut toimistolla, niin et voi tehdä työhuonevähennystä. Ensin mainittu saattaa toki olla kohdallasi suurempi omavastuuosuuden jälkeenkin, joten silloin työhuonevähennyksen menettämisellä ei ole sinulle merkitystä.
Ei verottaja sitä mistään saa selville eikä sillä ole resursseja kytätä yksittäisen ihmisen työmatkoja.
Siitähän se ihan riippuu, että jääkö haaviin. Kai noita jollain satunnaisotannalla valitaan tarkempaan syyniin. Jos käy huono tuuri niin tarkistelevat. Todennäköisesti ei.
Pitää kuitenkin muistaa, että sanonta "elämässä on vain kaksi pakollista asiaa: kuolema ja verojen maksu", ei ole tullut tyhjästä.
Miksi sun pitäis saada vähennettyä matkoja, mitä et tee?
Oletpa ”todella rehellinen”. Töissäkin kenties samanlainen?
Eikös se mene niin, että voit saada joko työmatkavähennyksen tai työhuonevähennyksen? Työhuonevähennykseen tarvitaan tietty määrä etätyöpäiviä. En nyt muista, miten se menee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan siksi että olen pienituloinen ja köyhä. En sentään ulkomaille siirrä tulojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan siksi että olen pienituloinen ja köyhä. En sentään ulkomaille siirrä tulojani.
Mä olen suurituloinen ja rikas, enkö saa tehdä samalla lailla, missä menee raja, että tuo on härskiä ja laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun otit tuon vertailuksi.
Omien rahojensa siirto ulkomaille on ihan ok ja laillista - sitä vastoin sinä syyllistyisit veropetokseen, joka on siis tietenkin laiton.
Tämän vuoden ja viime vuoden verotuksissa, kun on ollut poikkeukselliset etätyö-jutut, on hyvin todennäköistä, että verottaja pyytää satunnaisotoksella lisäselvityksiä, jos toimenkuva on sellainen, mikä kautta linjan saattaa mahdollistaa tuon etätyön (mistä on siis ollut "erittäin vahva suositus" jo yli vuoden) - tätä tuskin ymmärrettävästi osuu sairaanhoitajlle, kaupan kassalle ym mutta vaikkapa joku 'suunnittelija', 'myyntineuvottelija', 'insinööri' tai 'asiantuntija' saattaa hyvinkin päätyä selvittämään (kuittien tms avulla) että ne matkat oikeasti on tullut tehtyä.
Eikö kannata ennemmin pyytää työtilavähennystä ?? (Molempiahan nyt ei voi saada)
Pari vuotta vanha juttu, mutta kyllä niitä ilmoituksia vaan tarkastetaan.
https://yle.fi/uutiset/3-9122493