Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyöt ja työmatkavähennys

Vierailija
29.08.2021 |

Aloitin työt toukokuussa. Olin paikalla kuukauden, nyt etänä 2kk. Syyskuu etää. Sitten alkaa ns hybridimalli eli saa olla 2pv viikosta etänä. Miten ilmoitan työmatkakulut verottajalle? Saako jostain tietää jos ilmoitan sen perusteelle että olisin ollut työpaikalla koko ajan?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitäis saada vähennettyä matkoja, mitä et tee?

Ihan siksi että olen pienituloinen ja köyhä. En sentään ulkomaille siirrä tulojani.

Hassua kun otit tuon vertailuksi.

Omien rahojensa siirto ulkomaille on ihan ok ja laillista - sitä vastoin sinä syyllistyisit veropetokseen, joka on siis tietenkin laiton.

Tämän vuoden ja viime vuoden verotuksissa, kun on ollut poikkeukselliset etätyö-jutut, on hyvin todennäköistä, että verottaja pyytää satunnaisotoksella lisäselvityksiä, jos toimenkuva on sellainen, mikä kautta linjan saattaa mahdollistaa tuon etätyön (mistä on siis ollut "erittäin vahva suositus" jo yli vuoden) - tätä tuskin ymmärrettävästi osuu sairaanhoitajlle, kaupan kassalle ym mutta vaikkapa joku 'suunnittelija', 'myyntineuvottelija', 'insinööri' tai 'asiantuntija' saattaa hyvinkin päätyä selvittämään (kuittien tms avulla) että ne matkat oikeasti on tullut tehtyä.

Eikö kannata ennemmin pyytää työtilavähennystä ?? (Molempiahan nyt ei voi saada)

Tällaisessa fiftyfiftytilanteessa tuskin omavastuu ylittyy jos kumpaakin hakee.

Vierailija
22/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mulla ole kuitteja jos ajan omalla autolla. Ehkä verottaja sitten soittaa työnantajalle ja kysyy onko mua näkynyt toimistolla. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita vain oikeat matkakulut. Sitten voit tehdä työhuone vähennyksen etätyöstä + kaikki mitä olet työtä varten hankkinut kotiin esim.työtuoli tms. Mutta katso että menee yli normaalin työvägennyksen. Ohjeet verottajan sivuilla.

Vierailija
24/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän mulla ole kuitteja jos ajan omalla autolla. Ehkä verottaja sitten soittaa työnantajalle ja kysyy onko mua näkynyt toimistolla. Ap

Työajanseuranta on ihan lakivaatimus, kyllä se tieto pitäisi olla hyvinkin helpolla saatavilla ettei tarvitse mitään näköhavaintoja kysellä.

Vierailija
25/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työajanseuranta on ihan lakivaatimus, kyllä se tieto pitäisi olla hyvinkin helpolla saatavilla ettei tarvitse mitään näköhavaintoja kysellä.

Onko kaikilla työpaikoilla leimauslaitteet?

Vierailija
26/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verottaja ottaa tiukalle, katsotaan suurin piirtein sekin, paljonko olet autolla ajanut. Kiinni jäämisen riski on pienehkö, mutta se on olemassa.

Voihan ne työpaikalle olla yhteydessä jos satut otokseen

Vierailija
27/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikilla työpaikoilla leimauslaitteet?

Ei se leimauslaite ole pakollinen, mutta jonkinlainen seuranta kyllä.

Vierailija
28/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos verottaja ottaa tiukalle, katsotaan suurin piirtein sekin, paljonko olet autolla ajanut. Kiinni jäämisen riski on pienehkö, mutta se on olemassa.

Voihan ne työpaikalle olla yhteydessä jos satut otokseen

No ei jestas. Ainahan voi lainata jonkun autoa.

Vierailija
29/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita vain oikeat matkakulut. Sitten voit tehdä työhuone vähennyksen etätyöstä + kaikki mitä olet työtä varten hankkinut kotiin esim.työtuoli tms. Mutta katso että menee yli normaalin työvägennyksen. Ohjeet verottajan sivuilla.

Joo. Täytyykin tutkia mitä voi vähentää. Pitääkö tässäkin olla kuitit työtuoleista ja nettiyhteyksistä jne?

Vierailija
30/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Täytyykin tutkia mitä voi vähentää. Pitääkö tässäkin olla kuitit työtuoleista ja nettiyhteyksistä jne?

Jos olet tehnyt yli 50 % työpäivistä etänä, saat tehdä 900 euron työhuonevähennyksen. Kaavamaisestihan tehdään se 750 euron vähennys tuloista, eli tässä on 150 euroa ylimääräistä. Tai nämä oli vuoden 2020 rajat, mutta tuo suuruusluokka. Tuolit yms sisältyy tähän, paitsi jos on kuitit ja summa menee yli 900 euron. Jos menee paljon yli, niin jaksotetaan eri vuosille. Nettiyhteydestä saa lisäksi vähentää puolet, jos sitä käyttää työhön ja vapaa-aikaan.

Vierailija
31/31 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita verottajalle niin kuin asia on. Työhuonevähennyksen saa etätyöajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän