Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kuparikierukkaa suositella synnyttämättömille?

Vierailija
01.10.2014 |

Miksei missään ehkäisyyn liittyvissä artikkeleissa/uutisissa/julkaisuissa mainita kuparikierukkaa vaihtoehtona myös nuorille tai synnyttämättömille naisille? Pillerit on aina ja ikuisesti se numero 1, nyt on alettu tarjota myös hormonikierukkaa "vähähormonisempana" vaihtoehtona. Kun olen asiasta kysynyt usealta lääkäriltä, kaikki ovat sanoneet, että kuparikierukan voi aivan hyvin laittaa myös synnyttämättömälle. Jossain mainittiin tautien riski. No paljonko ne pillerit taudeilta suojaa? Ja sitä paitsi miksi aina oletetaan, että nuoret harrastaa seksiä kaikkien vastaantulevien kanssa? Itse olen 27v, ollut saman miehen kanssa 5 vuotta. Hormoniehkäisyä en halua. Silti kuparikierukkaa ei ole ehdottanut yksikään lääkäri ennen kuin olen itse ottanut asian esille. Miksi ihmeessä? Lääkeyhtiöiden lobbausta?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää myös miksi kuparikierukkaa ei markkinoida ollenkaan. Minulla on ollut se nyt n. Vuoden. Ensimmäisten kuukausien jälkeen menkat on normalisoituneet (meneehän keholla aikaa tottua mihin tahansa muuhunkin ehkäisymuotoon),  kierukka oli ilmainen ja se tarvitsee vaihtaa vain 5 vuoden välein. Mieheltä olen kysynyt, ja hänkään ei huomaa kierukkaa mitenkään vaikka on ns. Hyvin varusteltu. Itse en ainakaan tule enää käyttämään muita ehkäisyjä. Suosittelen kokeilemaan ja odottamaan kärsivällisesti pari kuukautta jos on alkuun runsaammat kuukautiset.

Vierailija
22/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupari parempi, koska siinä ei oel mitään keinotekoisia hormoneja, on luonnotonta että kuukautisvuoto jää pois. Mutta monet ei välitä, niin kuin ei mistään muustakaan, tungetaan kaiken maailman kemikaaleja kehoon ja lapsillekin minkä ehtivät, kukapa sellainen haaskaisi sekunttiakaan aikaa siihen, mitä keinotekoiset hormonit tekee naisen keholle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vuosikaudet pillereitä, halut häipyi ja lopetuksen jälkeen hiuksetkin. Muiden karvojen kasvu sen sijaan yltyi. Lasten saannin jälkeen halusin kuparikierukan, koska en enää ikinä halua mitään hormoneja. Nyt toivon, etten olisi ikinä niitä aloittanutkaan. Kierukkaa ei huomaa mitenkään, ei mieskään. Vuodot normaalit ja säännölliset, ei kipuja. Asennuskaan ei ollut lainkaan niin kivuliasta kuin olin etukäteen ajatellut. Viisi vuotta huoletonta ehkäisyä, suosittelen!

Vierailija
24/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle paras ehkäisy on ollut ihan luonnollinen rytmimenetelmä eli ns. varmat päivät. toiminut vuosia, ilmainen (no kortsu tai pari saattaa mennä kerran kuussa, ei aina edes). vaatii vain säännöllisen kierron ja oman kehon tuntemuksen, johon menee alkuunsa aikaa mutta sen jälkeen mahtavaa :) helppo myös käänteisesti käyttää kun haluaa raskaaksi.

Vierailija
25/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on jo päteviä syitä listattu...jos kierukan ottaja on motivoitunut (eli tietää, että asennus voi sattua, infektioriskit korkeammat jne.) niin toki voi laittaa. Mutta ei ole em. syistä useimmiten se paras vaihtoehto. Useimmat toivoo helppoa ehkäisyä, jolloin e-pillerit tai hormonikierukka on usein helpoin valinta, mutta toki jokaisen kohdalla tilanne arvioidaan erikseen.

Vierailija
26/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin hormonikierukkaa kovin suositellaan, ilmeisesti se sitten useimmille sopii. Itselleni kävi niin että tuli jatkuvat tiputteluvuodot mikä oli tosi tylsää. Lisäksi tuli samantapaisia oireita kuin muistakin pillereistä mm. mielialaan ja haluihin. Vaihdoin kuparikierukkaan ja tämä on hyvä.

Vierailija
27/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kuparikierukasta. Olin synnyttämään ja laitto oli kivulias. Toimi hyvin kaksi vuotta kunnes kuukautiset jäivät pois ja no.. seuraus tuhiisee nyt kainalossani :) oli ilmeisesti liikkunut pois paikoiltaan, tai sitten ollaan todella hedelmällistä sakkia. . mutta hyvä näin!

Vierailija
28/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

P

Vierailija
29/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa aivoon, kun kerron haluavani hormonittoman ehkäisyn, ja gyne sitten tuputtaa VÄHÄhormonista vaihtoehtoa. Argh.

Mulla on perinnöllinen kohonnut veritulppariski, pillerit aiheuttivat aikanaan migreenin, masennuksen ja hiustenlähdön (silloinkin toki kokeiltiin myös sitä  "vähähormonista" vaihtoehtoa...) ja kaiken lisäksi en halua, että vesistöön pääsee edes pieniä määriä hormoneja minun ehkäisyni takia. Alkaa olla niin kemikaaleista saastunut tää pallo jo muutenkin.

Näihin verrattuna kohonnut tulehdusriski ja se, että kierukan laittaminen saattaa sattua, ei tunnu kyllä missään.

Vierailija
30/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:08"]mulle paras ehkäisy on ollut ihan luonnollinen rytmimenetelmä eli ns. varmat päivät. toiminut vuosia, ilmainen (no kortsu tai pari saattaa mennä kerran kuussa, ei aina edes). vaatii vain säännöllisen kierron ja oman kehon tuntemuksen, johon menee alkuunsa aikaa mutta sen jälkeen mahtavaa :) helppo myös käänteisesti käyttää kun haluaa raskaaksi.
[/quote]

Ei toimi niille ketkä haluaa naida joka päivä :D

Vierailija
31/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:19"]Tässähän on jo päteviä syitä listattu...jos kierukan ottaja on motivoitunut (eli tietää, että asennus voi sattua, infektioriskit korkeammat jne.) niin toki voi laittaa. Mutta ei ole em. syistä useimmiten se paras vaihtoehto. Useimmat toivoo helppoa ehkäisyä, jolloin e-pillerit tai hormonikierukka on usein helpoin valinta, mutta toki jokaisen kohdalla tilanne arvioidaan erikseen.
[/quote]

Jos tuo olisi lääkärien asenne, niin hyvä. Mutta eiiii, jos nyt et kuninkaan sitä kierukkaa kun se ei suojaa sukupuolitaudeilta. Alkaa tuntua jo vittuilulta t. Koko elämä yhden miehen kanssa, hormoniehkäisy ei käy

Vierailija
33/33 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostoo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi