Ei ole varaa ajokorttiin :(
Kun kauan kauan sitten täytin 18v, ei minun vanhemmillani ollut mitään halua kustantaa minulle ajokorttia. Itse kävin opiskelujen ohella töissä enkä saanut mitenkään revittyä siihen rahoja. Sitten sairastuin vakavaan masennukseen ja paniikkihäiriöön, eikä ajokoulusta olisi tullut yhtään mitään.
Nyt yritän päälle kolmekymppisenä päästä elämänsyrjään kiinni, mutta hankalaa se on: ei ole varaa kunnon terapiaan, ei ole varaa hoidattaa hampaita kuntoon, eikä ole varaa ajokorttiin. Tunnen itseni kakkosluokan kansalaiseksi jo valmiiksi. MISTÄ siihen rahat? Saan työkyvyttömyyseläkettä jonka turvin nyt hiljakseen yritän opiskella.
Kommentit (31)
Ainakaan ei ole oma vika. Ajokortti on ihan hullun kallis. Kaikki on kallista. Koita pärjätä.
Jos ei ole varaa säästää ajokorttiin, ei ole varaa ylläpitää autoa. Jos ei ole autoa, mitä tekee ajokortilla?
Ei mullakaan ole korttia, olen melkein 50 v., korkeakoulutettu ja tienaan keskivertoa enemmän. Ei kortti ole pakollinen!
Turhaan ajat ajokortin ennenkun on varaa ylläpitää autoa.
Kuitenkin kortin saatua olisi hyvä päästä treenaamaan ajoa useasti (omalla) autolla, ja jos autoon ei ole varaa, ei ajamiseen tule rutiinia.
Jos olet pärjännyt ilman autoa, niin tulet myös pärjäämään tästedes. Se on hyvin kallis ja auto myös, joten julkisilla säästät.
Ajokortti ei ole välttämätön. Etenkin, jos asut isossa kaupungissa. Unohda kortti ja keksi rahoille muuta käyttöä. Onnea, säästit juuri 3,5 tonnia.
Itseltä ajokortti löytyy, mutta ei tod. ole varaa autoon eikä oikein muuhunkaan. Ja kuulun itsekin työkyvyttömyysporukkaan. :( Jos sattuisin saamaan paljon rahaa jostain, niin käyttäisin sen itselleni tärkeimpiin asioihin ja auto ei kuulu niihin, ainakaan näillä näkymin.
Oot vain trendikäs tänä päivänä kun et omaa korttia saatikka autoa, oikeesti.
Auto ja sillä ajaminen oli joskus statussymboli, nykyisin arvostetaan ekologisuutta ja julkista liikennettä. Pää pystyyn
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:22"]
Oot vain trendikäs tänä päivänä kun et omaa korttia saatikka autoa, oikeesti. Auto ja sillä ajaminen oli joskus statussymboli, nykyisin arvostetaan ekologisuutta ja julkista liikennettä. Pää pystyyn
[/quote]
Helsingin keskustassako?
Ajokortti on kallis, mutta auton omistaminen ja käyttö on vielä kalliimpaa, laita ne rahat terapiaan ja hampaat saa kyllä kunnallisesti kuntoon.
Huomaa kuinka yläluokkainen persulainen eliitti on kadottanut jo viimeisenkin kosketuksensa pienituloisen arkielämään. Ilman ajokorttia et saa töitä. Ilman töitä et saa ajokorttia. Olet tuomittu ikuiseen köyhyyteen ts. kadotukseen. Mutta pääasiahan tässä maassa onkin nykyään että euromiljönäärit Soini ja Terho saavat miljoonapalkkaa Ministeriaudin takapenkillä istumisesta. Pienituloisista viis välit, persueliitille emme ole vaalien jälkeen enää minkään arvoisia.
Muuta kaupunkiin. En minäkään tarvitse ajokorttiani. Ihan turhaan sen hankin 18 vuotiaana omilla kesätyötuloillani, kun en edes pidä autoilusta. Hampaat hoidatat julkisella puolella. Varaat vain aikoja riittävän aktiiviisesti ja itse alat puhdistamaan ne aamuin illoin myös hampaiden väleistä langalla tai hammasväliharjalla. Varaa samalla aika sosuun, jos rahat ovat vähissä ja terveydenhoito tulee vaatimaan rahaa. Pyydä päästä KELA.n kuntoutukseen.
Minulla on ajokortti, mutta ei sille käyttöä. Bussilla liikkuminen on paljon halvempi vaihtoehto!
Olen saanut töitä. Joissakin työpaikoissa on ehdotettu siirtymistä auton rattiin, mutta missään siihen ei ole pakotettu, kun työsuhteen alussakaan ei ole ollut autonkäyttöpakkoa.
14.
Jos joku tuttusi hommaisi opetusluvan ja hankkisit siten ajokortin. On huomattavan paljon edullisempi kuin autokoulusta hankittu kortti. Itse olen opettanut tyttäreni ajamaan ja sai paljon enemmän yksilöllistä ajoharjoittelua kuin autokoulussa olisi saanut.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:17"]Jos joku tuttusi hommaisi opetusluvan ja hankkisit siten ajokortin. On huomattavan paljon edullisempi kuin autokoulusta hankittu kortti. Itse olen opettanut tyttäreni ajamaan ja sai paljon enemmän yksilöllistä ajoharjoittelua kuin autokoulussa olisi saanut.
[/quote]
Vuonna nakki ehkä mutta noita on juuri muutettu niin ettei paljoakaan halvemmaksi tule. Ellei sitä ole taas sen jälkeen muuttunut kun noita on venkslattu eestaas vähän väliä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:17"]Jos joku tuttusi hommaisi opetusluvan ja hankkisit siten ajokortin. On huomattavan paljon edullisempi kuin autokoulusta hankittu kortti. Itse olen opettanut tyttäreni ajamaan ja sai paljon enemmän yksilöllistä ajoharjoittelua kuin autokoulussa olisi saanut. [/quote] Vuonna nakki ehkä mutta noita on juuri muutettu niin ettei paljoakaan halvemmaksi tule. Ellei sitä ole taas sen jälkeen muuttunut kun noita on venkslattu eestaas vähän väliä.
[/quote]
Ajokortti opetusluvalla tulee maksamaan noin tonnin, mutta autokoulussa helposti monta tonnia.
Auto ja auton pito on Suomessa sikakallista, verottajan lypsylehmä. Kaikki autoon ja autoiluun liittyvä maksaa hunajata.
Riippuu missä asuu, ja monesta muustakin asiasta.
Ajattele positiivisesti. On parempi ettei sinulla ole siihen varaa. Ihan kahdestakin syystä, et joudu ratissa paniikkiin ja sinulla jää rahaa muuhunkin kun auton ylläpitokuluihin.