Hauska äidinkielen 'arvoitus'
Kerro kolme merkitystä sanalle 'hauista'.
Lukion äidinkielen opettajamme kysyi kerran meiltä tämän saman, oli ollut koekysymyksenä hänen hakiessaan opettajankoulutuslaitokseen.
Eikä ole tarkoitus, että menette heti googlettamaan vastauksen. Jos teitä ei kiinnosta, niin antakaa muiden kuitenkin pohtia itse.
Kommentit (66)
Lukematta muiden vastauksia tai googlaamatta amiksena vastaan. Hauki kaloista =hauista, käsilihasta = hauista, haku sanasta monikossa = hauista :D
Jee! Olen itestäni ylpeä. Ei edes pitänyt kovin kauaa miettiä.
Täydennä alaoleva virke suomenkielisellä, perusmuodossaan olevalla sanalla (4 kpl).
Älä _____, että _____ meni rikki, vaan _____ _____ pois!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:51"]Täydennä alaoleva virke suomenkielisellä, perusmuodossaan olevalla sanalla (4 kpl).
Älä _____, että _____ meni rikki, vaan _____ _____ pois!
[/quote]
Kantele
Hae lakkaa satamasta, kun lakkaa satamasta
Suomenkielessä kaikki myös paistaa, hella, tuli, aurinko ja perse.
Markku hieroo mielellään Ilkan hauista.
Pertti-Kyllikki ei saanut tanssiseuraa lukuisista hauista huolimatta.
- Pieraisitko uidessasi vai tulivatko nuo kuplat hauista?
Bonus: Olet idiootti. Hauista kukkanen.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:28"]
Kerro kolme merkitystä sanalle 'hauista'. Lukion äidinkielen opettajamme kysyi kerran meiltä tämän saman, oli ollut koekysymyksenä hänen hakiessaan opettajankoulutuslaitokseen. Eikä ole tarkoitus, että menette heti googlettamaan vastauksen. Jos teitä ei kiinnosta, niin antakaa muiden kuitenkin pohtia itse.
[/quote]
hauki-kaloista
hauis-lihasta
jaa, olisko haku-sanan monikon elatiivi?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:32"]
Katsomatta muita: perussana on hauki, hauis tai haku
Tämä on vanha, mutta sanokaapa toisin sanoin: sutuus on hukalla pinninnä.
[/quote]
Nyt tarvitaan selitystä tälle!
Entäs suomalainen sana, jossa on neljä vokaalia peräkkäin ilman väliviivaa?
Ok, en katsonut vaan pohdin itse ja siirryin suoraan vastaamaan.
1. Hauki- hauet - hauista
2. Hauis - hauista
3. Haku - haut - hauista
Kaksi ensimmäistä tuli samalla sekunnilla mieleen, viimeisen hoksasin vasta n. 10-15 sekuntia pohdittuani. Olen ammatiltani kääntäjä, onko huono vai hyvä tulos?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:32"]
sutuus on hukalla pinninnä.
[/quote]
Selitä tämä! Sutuuden ymmärrän, mutta mitä ihmettä on tuo "pinninnä"?
[/quote]
Kertokaa joku! Muakin jäi häiritsee :D
Espanjassa hassu: cómo "óomo como?" como como como!
Mitä tarkoitat "miten syön"? Syön miten syön!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:32"] sutuus on hukalla pinninnä. [/quote] Selitä tämä! Sutuuden ymmärrän, mutta mitä ihmettä on tuo "pinninnä"? [/quote] Kertokaa joku! Muakin jäi häiritsee :D
[/quote]
pinninnä eli päällimmäisenä
[/quote]
En käsitä vieläkään. Onko tämä jotakin murretta?
[/quote]
Ei ole murretta, vaikka niin voisi luulla. Minä ymmärrän tuon sisällön jotenkin niin, että hukalla sutena oleminen (=sutuus) on pinnassa tai päällimmäisenä (= pinninnä) sen olemuksessa.
Kalakeittoa tehtiin hauista. Treenasin hauista. Lukuisista hauista huolimatta etsimääni tavaraa ei löytynyt. (En kattonu muiden vastauksia)