Onko 34-vuotias iäkäs synnyttäjä?
Olen siis 33-vuotias ja meillä on kaksi lasta, nuorempi jo 5-vuotias. Haluaisimme vielä yhden. Tuttuni, joka on th sanoi minulle joku aika sitten, että "mehän" (tarkoitti siis itseään ja minua, ollaan saman ikäisiä) aletaan olla jo vanhoja synnyttäjiä. Onko asia näin? Jos piakkoin tärppäisi niin olisin 34-vuotias synnyttäjä. Onko sen ikäinen oikeasti jo vanha synnytttäjä?
Tiedän, että riskit saada esim. down-vauva lisääntyy mitä vanhempi synnyttäjä on. Mutta ei kai ne riskit siihen vielä 34-vuotiaana nouse, ainakin muistan lukeneeni, että riskit kasvaisi kovasti jostain 38-vuodesta eteenpäin? Vai muistanko taas omiani?
Kommentit (70)
Synnytin kolmannen lapseni 37-vuotiaana eikä minua neuvolassa tai sairaalassa ainakaan avoimesti kutsuttu iäkkääkäsi synnyttäjäksi. Jos itse jaksaa eikä ole suurempia ongelmia raskauden kanssa, niin miksi iästä pitäisi tehdä niin suuri numero? Kävin kyllä sokerirasituskokeessa raskausaikana, mutta siihen oli syytä muuten kuin iän vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:21"]
Eiköhän sokerirasitukset tehdä vain ylipainoisille odottajille... niin mulle on sanottu.
[/quote]
Tuokin riippuu paikkakunnasta, joissain kunnissa tehdään sokerirasitustesti kaikille, joissain vain niille joilla on riski siihen sairastua.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:21"]Eiköhän sokerirasitukset tehdä vain ylipainoisille odottajille... niin mulle on sanottu.
[/quote]
Höpöhöpö. Mun bmi oli 19, kun tulin raskaaksi, mutta olin yli 25v, niin jouduin sokerirasitukseen. Näin Turussa
Itse sain silloin toisen ja ekan sain 33-vuotiaana. Neljännen sain lähes 43-vuotiaana. Silloin olin jo mielestäni vanhahko synnyttäjäksi, mutta hyvin meni, ihana lapsi.
No et ole vanha! Ihan normi-ikä. Kaikesta sitä paineita nykyään otetaan...
Sain esikoisen 35-vuotiaana. Mua ei rassannut mitenkään olla "vanha ensisynnyttäjä" ja neuvolan sekä synnärin suhtautuminenkin oli ok. En edes tunne itseäni vanhaksi äidiksi. Raskaus meni hyvin ja terve lapsi tuli. Synnytyskin oli helppo.
Miksi täällä mammat repii palkokasveja nenäänsä, kun sanotaan, että ap on vanha synnyttäjä. Ei kukaan ole sanonut, että automaattisesti tuon ikäinen synnyttäjä makaa sängynpohjalla radin kourissa ja saa taatusti down-lapsen. Varmasti moni saa lapsen vanhemmalla iällä ja voi koko raskauden hyvin eikä lapsella ole hätää.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:51"]Kiitos kommenteista. Lähinnä mietin, että miten neuvolassa suhtaudutaan, joutuuko tämän ikäinen sitten käymään enemmän tutkimuksissa tms? Olen terve, hoikka, elintavat kunnossa, edelliset raskaudet menneet ongelmitta, mutta olin toki silloin nuorempi. Olen hyvässä fyysisessä kunnossa toki nytkin.
ap
[/quote]
Mitä väliä sillä miten neuvolassa suhtaudutaan ja jos on jonkun mielestä vanha synnyttäjä?
Minutkin äitini synnytti 36-vuotiaana ja siskoni 38-vuotiaana ja täysin terveitä olemme :)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:30"]
Miksi täällä mammat repii palkokasveja nenäänsä, kun sanotaan, että ap on vanha synnyttäjä. Ei kukaan ole sanonut, että automaattisesti tuon ikäinen synnyttäjä makaa sängynpohjalla radin kourissa ja saa taatusti down-lapsen. Varmasti moni saa lapsen vanhemmalla iällä ja voi koko raskauden hyvin eikä lapsella ole hätää.
[/quote]
No mä haluaisin vain selityksen sille, miten hedelmällisessä iässä, ei lähelläkään menopaussia oleva nainen voi olla vanha synnyttäjä. Mun logiikan mukaan vanha synnyttäjä on sellainen, joka on lähempänä sitä ikää, ettei voi enää tulla raskaaksi.
Ja tutkimuksia/neuvolakäyntejä on ainakin meillä päin (Pirkanmaa) harvennettu rutkasti edelliseen raskauteen verrattuna (v. 2005/27-vuotiaana), eli ei tarvi enempää tutkimuksia, jos olet ihan perusterve ja kaikki menee suunnitelmien mukaan.
t. 4
Kaikkien yli 35-vuotiaiden raskaudet ovat lähtökohtaisesti riskiraskauksia terveydenhuollon määritelmän mukaan. Kyllä, olet iäkäs synnyttäjä. T. Sh
Muistaakseni jossain meidän neuvolan paperissa luki että sokerirasituskoe tehdään kaikille vanhoille eli yli 25-vuotiaille odottajille.
Juu ei ole. Sain just esikoiseni 33-vuotiaana ja ei ole mitään ongelmia edes jaksamisen kanssa. Väsyneempi mä olin parikymppisenä kuin nyt. Ja ihan samat kokeet tehtiin kuin muillekin, ei mitään ylimääräisiä. Mun äiti sai mut 35-vuotiaana, siskoni sai lapsensa lähempänä neljääkymppiä ja mummokin kuopuksen 42-vuotiaana. Mun mielestä täysin normaalia.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:52"]Juu ei ole. Sain just esikoiseni 33-vuotiaana ja ei ole mitään ongelmia edes jaksamisen kanssa. Väsyneempi mä olin parikymppisenä kuin nyt. Ja ihan samat kokeet tehtiin kuin muillekin, ei mitään ylimääräisiä. Mun äiti sai mut 35-vuotiaana, siskoni sai lapsensa lähempänä neljääkymppiä ja mummokin kuopuksen 42-vuotiaana. Mun mielestä täysin normaalia.
[/quote]
Voi olla normaalia, mutta terveydenhuollon näkökulmasta 34-vuotias on iäkäs synnyttäjä ja lähtökohtaisesti kaikki riskit suuremmat kuin kymmenen vuotta nuoremmalla. Jokaisella voi olla asiasta oma mielipide, mutta tämä on terveydenhuollon näkökulma.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:31"]
35-vuotiasta pidetään lääketieteellsessä mielessä vanhana synnyttäjänä, varsi on jos on ensisynnyttäjä.
[/quote]
Näin. Suomessa vähätellään korkean iän mukanaan tuomia keskenmenoja, kehitysvammoja ym. yhteiskunnallisista syistä. Kun naiset halutaan työelämään, niin hinta on se, että kääntöpuolesta ollaan hys.hys. Tämä on tosi ikävää, etekin, kun moni vanha synnyttäjä on ylipainoinen ja huonossa fyysisessä kunnossa. Oma tuttuni sai raskausdiabeteksen ja sokeutui. Aika hinta siitä, että ei ehtinyt tehdä aiemmin lasta :/
No jaa, minä olen 37-vuotias ja synnytin viikko sitten terveen vauvan. En olisi voinut aiemmin tehdä lapsia, sillä opiskelin ja valmistuin 26-vuotiaana maisteriksi. Ja sen jälkeen hyppäsin työelämään, ja kun rauta on kuumaa, niin sitä täytyy takoa - ei siis lisääntyä, ennen kuin on vakiinnuttanut paikkansa. Eikä kiinnosta minkään sairaanhoitajan mielipide.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:31"]
35-vuotiasta pidetään lääketieteellsessä mielessä vanhana synnyttäjänä, varsi on jos on ensisynnyttäjä.
[/quote]
Näin. Suomessa vähätellään korkean iän mukanaan tuomia keskenmenoja, kehitysvammoja ym. yhteiskunnallisista syistä. Kun naiset halutaan työelämään, niin hinta on se, että kääntöpuolesta ollaan hys.hys. Tämä on tosi ikävää, etekin, kun moni vanha synnyttäjä on ylipainoinen ja huonossa fyysisessä kunnossa. Oma tuttuni sai raskausdiabeteksen ja sokeutui. Aika hinta siitä, että ei ehtinyt tehdä aiemmin lasta :/
[/quote]
Tottahan riskit kasvavat. Minusta kyllä kuitenkin saisi lopettaa naisten syyttelyn tässä asiassa. Juurihan tuli tutkimus, jonka mukaan naiset kyllä tiedostavat nämä riskit suhteellisen hyvin, mutta miehistä yli puolella on virheellisiä käsityksiä hedelmällisyyden - eikä siis vain naisten hedelmällisyyden - laskusta. Moni nainen polttaa hedelmälliset vuodet odotellessa, että mies olisi valmis isyyteen. Ja moni mies katuu viivyttelyä sitten, kun ensimmäinen lapsi on usein pitkän yrittämisen jälkeen saatu.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:56"]
Kun naiset sitä ja tätä ja tota. Mitä jos ei sitä otollista parisuhdetta vaan löydy silloin "sallittuna" ikänä? Sitten ei vissiin enää saisi terveydenhuollon näkökulmasta lapsia saada.
[/quote]
Ei se sitä tarkoita ettei saisi tulla raskaaksi, tai että pitäisi lapsia tehdä ennen vakaata, hyvää parisuhdetta. Vaan riskit kasvavat ja hedelmällisyys vähenee koko ajan vanhetessa, se on vain fakta.