Onko 34-vuotias iäkäs synnyttäjä?
Olen siis 33-vuotias ja meillä on kaksi lasta, nuorempi jo 5-vuotias. Haluaisimme vielä yhden. Tuttuni, joka on th sanoi minulle joku aika sitten, että "mehän" (tarkoitti siis itseään ja minua, ollaan saman ikäisiä) aletaan olla jo vanhoja synnyttäjiä. Onko asia näin? Jos piakkoin tärppäisi niin olisin 34-vuotias synnyttäjä. Onko sen ikäinen oikeasti jo vanha synnytttäjä?
Tiedän, että riskit saada esim. down-vauva lisääntyy mitä vanhempi synnyttäjä on. Mutta ei kai ne riskit siihen vielä 34-vuotiaana nouse, ainakin muistan lukeneeni, että riskit kasvaisi kovasti jostain 38-vuodesta eteenpäin? Vai muistanko taas omiani?
Kommentit (70)
Siis varsinkin jos on ensi synnyttäjä.
No on ja ei. Eihän se nyt mikään ikäloppu ole eikä nuorikaan. Itse olen synnyttänyt lapseni 24v, 27v ja nyt 36v odotan kolmatta ja tunnen kyllä itseni ihan raihnaksi raskaudessa edellisiin verrattuna vaikka muuten ihan nuorekkaana itseäni pidänkin, mutta ihan eri lailla tämä voimia vie nyt kuin silloin 9v sitten.
Itse olen vasta saanut toisen lapseni 37-vuotiaana, eikä kukaan ole nimittänyt vanhaksi synnyttäjäksi, kuin minä itse. Kakskymmpisille synnyttäjille olen tietysti se mummoäiti, mutta minua se ei haittaa mitä muut ovat mieltä.
No jos sä olet terve, hyvinvoiva, normipainoinen, niin et ole vanha sillä tavalla että ikäsi olisi jokin erityinen riskintuoja raskauteen ja synnytykseen. Et ole siis tietenkään muutenkaan vanha, mutta toki varmaan jonkun mielestä verrattuna nuoremman ikäiseen. Mitä väliä sillä nyt sitten on.
Kiitos kommenteista. Lähinnä mietin, että miten neuvolassa suhtaudutaan, joutuuko tämän ikäinen sitten käymään enemmän tutkimuksissa tms? Olen terve, hoikka, elintavat kunnossa, edelliset raskaudet menneet ongelmitta, mutta olin toki silloin nuorempi. Olen hyvässä fyysisessä kunnossa toki nytkin.
ap
Kun naiset sitä ja tätä ja tota. Mitä jos ei sitä otollista parisuhdetta vaan löydy silloin "sallittuna" ikänä? Sitten ei vissiin enää saisi terveydenhuollon näkökulmasta lapsia saada.
Ei joudu käymään enempää tutkittavana. Hei ei 34-v. ole mikään ikäloppu.
Huh huh. En ollut ajatellutkaan olevani vanha. Jos tulen raskaaksi niin vauva syntyy kun olen 34. Ei olisi kyllä esikoinen.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:51"]
Kaikkien yli 35-vuotiaiden raskaudet ovat lähtökohtaisesti riskiraskauksia terveydenhuollon määritelmän mukaan. Kyllä, olet iäkäs synnyttäjä. T. Sh
[/quote]
Just sain 34-vuotiaana lapsen, eikä kukaan tituleerannut mua iäkkääksi synnyttäjäksi? Pitäiskö tehdä ilmoitus hoitovirheestä?
No, eikä ole vanha synnyttäjä. Ei tod.
ei ole iäkäs synnyttäjä tai ihminen.
mun 47 v tuttu sai just tytön tänään
No ei siitä pääse yli eikä ympäri, että ap on vanha synnyttäjä lääketieteen kannalta
Riskitön suuremmat sanoo sh. Toki on. Mutta riskejä on joka ikäluokassa. Aina raskaus on riski ja synnytys on riski. Aina voi sattua jotain.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:04"]
No ei siitä pääse yli eikä ympäri, että ap on vanha synnyttäjä lääketieteen kannalta
[/quote]
Mä en ymmärrä, miten normaalissa hedelmällisessä iässä oleva nainen on muka lääketieteen mukaan vanha synnyttäjä. Jos olisi vanha synnyttäjä, niin kai sitten olisi myös vanha tulemaan raskaaksi. Menopaussi alkaa kuitenkin yleensä nelikymppisenä, ei kolmikymppisenä. Joten aika kumma lääketiede, jos se määrittää 34-vuotiaan vanhaksi synnyttämään. Ehkä 34 on vanha ensisynnyttäjä, muttei kyllä uudelleensynnyttäjä,
Mulla on kolme lasta, sain heidät ollessani 36v, 37v ja 40v. Ei se vanhuus vaikuttanut raskauksiin tai synnytyksiin mitenkään. Neuvolassa asenne oli se, että ei vissin tarvitse ihan hirveästi neuvoa. En ollut yhdessäkään raskaudessa sokerirasituskokeessa, ei ollut kuulemma tarvetta (ja Hgissä muistaakseni säästettiin just noista).
Menopaussi alkaa 50 v, harvoin jo 40 v.
Joo, ei 34-vuotias ole vanha, mutta 35-vuotias on sitten jo riskiryhmää, jossain sen rajan on oltava. Nainen on hedelmällisimmillään 18-20-vuotiaana, ja 25-vuotiaana alkaa jo alamäki, nin hedelmällisyydessä kuin muutenkin, ihminen alkaa rapautua pikkuhiljaa.
Eiköhän sokerirasitukset tehdä vain ylipainoisille odottajille... niin mulle on sanottu.
Se 35v on parasta ennen päiväys munille, eli ei ole enää ihan hyviä, mutta voi vielä käyttää, tuoreena nekin parhaita ;)
35-vuotiasta pidetään lääketieteellsessä mielessä vanhana synnyttäjänä, varsi on jos on ensisynnyttäjä.