Miksei työttömät pääse töihin, vaikka oikeus työhön on kirjattu Suomen perustuslakiin?
18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.
Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.
Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
Kommentit (12)
No miten sä ajattelit tän käytännössä hoitaa? Että ihan jokainen saa töitä, oli vaikka huumeiden käyttäjä, työtä vieroksuva, varasteleva, juoppo tai kieltä osaamaton ummikko? Sinäkö heidät otat työhön?
Kuka sinulta työt kieltää? Kaikkia muita töitä voit tehdä, paitsi niitä, joiden tekemiseen tarvitaan erillinen lupa tai tietty spesifi tutkinto kuten lääkärit.
Ole hyvä, työtä on vaikka miten tarjolla. Palkan maksat tietty itse itsellesi eli hinnoittelet työsi niin, että asiakas maksaa siitä.
Työ ihmisoikeus.Kukaan ei ole haastanut Suomen valtiota oikeuteen.Nythän saatetaan laittaa ihminen työhön mikä ei ole työntekijän omaa alaa ..Työpajalle jne.Kieltäytyy työstä .Tää sai jarenssin olen kieltäytynytpajatyötoiminnasta,kaksi lääk.todistusta.Hometilat..vaikea astma.Betonitöitä,puu,liima,lanka pölyjä.Oliko hyvä paikka keuhkosairaalle,sairastuinkin sisäilmaongelmasta pahasti!
Eihän kukaan estä sinua tekemästä työtä, mutta kenelläkään ei myöskään ole velvollisuutta ottaa sinua työhön. Nämä ovat eri asioita. Jos et pääse toiselle töihin, olet vapaa hankkimaan elantosi yrittäjänä.
Palkanmaksajat on harvassa ja heitä vielä yritetään harventaa tuomalla ulkomaalaista työvoimaa ohi te-toimiston palvelujen. Eipä tarvitse paljon TESseistä välittää, kun tulija ei osaa Suomea eikä kunnolla edes englantia.
Viisastelu on paras ratkaisu kaikkiin muiden ihmisten ongelmiin, joten viisastellaan nyt sitten silkasta ilosta...
Kaikilla on oikeus hankkia toimeentulonsa työllä? Niin, totta, oikeus hankkia. Hankkikoot itse! Hankkikoot itse sen työpaikan itselleen. Siihen heillä on täysi oikeus, kukaan ei estä heitä hankkimasta itselleen työpaikkaa.
Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan kaikille oikeus työhön? Hah! Kyllähän sitä voi monenlaisiin päämääriin monenlaisilla toimenpiteillä "pyrkiä". Siis tyyliin: "Oho? Mursinko mä sun jalan kun mä löin sitä täysiä tällä lekalla? Ei ollut tarkoitus! Mä pyrin tapppamaan hyttysen joka sun jalalla oli."
Kylläpäs perustuslaissa lukee perustavanlaatuista turhaa kakkaa!!!
On oikeus tehdä työtä, mutta ei velvollisuutta.
Oikeus ei tarkoita myöskään sitä, että kenelläkään olisi velvollisuutta ottaa joku töihin.
Tavallaan tuo "oikeus" on aika hämärä käsite. Koska esim. irtisanottu ihminen ei voi vedota siihen, että perustuslain mukaan hänellä on oikeus olla töissä. Koska hänellä ei ole kuitenkaan oikeutta olla juuri siinä työssä, mistä hänet irtisanottiin.
Eikä kukaan voi mennä mihinkään työpaikalle ja sanoa, että minä tulen nyt tänne töihin, koska minulla on oikeus.
Eli mitä se oikeus työhön oikeastaan tarkoittaa? Laki suojelee ja säätelee työn tekemistä monin sanoin, mutta loppujen lopuksi kaikki on kierrettävissä jotenkin. Ilman lakiin perustuvaa syytä ei saa erottaa ketään? Mutta kyllä se lakiin perustuva syy aina löytyy, ainakin yksityisellä puolella hyvinkin helposti. Onhan keksitty sellainen taikailmaisu, kuin "tuotannolliset ja taloudelliset syyt."
Sen mitä olen huomannut, sitä ei tarvitse mitenkään erityisesti perustella.
voitaisiin vaatia elintasoindeksiin sidottua minimipalkkaa mutta se romuttaisi nykyisen suomen.
HIENO aloitus, jokaisella pitäisi olla varmistettu työpaikka heti koulutuksen jälkeen! Päästä heti leivänkylkeen kiinni ja voisi toteuttaa haaveet esim. laittaa oma koti ja voisi tehdä asioita mitä haluaa kun on sitä työstä tulevaa rahaa mitä käyttää.
On käsitelty väärin, se ei ole oikeus päästä, vaan oikeus itse hankkia elantonsa, vissi ero.
Lakiin pitäisi kyllä kirjata oikeus tienata leipänsä työllä esim. puolen vuoden kuluessa työttömyyden alkamisesta, jos todella tahtoo sitä. Enkä nyt tarkoita subjektiivista oikeutta kokoaikatyöhön 3000 €/kk palkalla tai sitä, että halukkaille myönnettävä oikeus työhön muuttuu kaikkia työttömiä koskevaksi velvollisuudeksi. Kaikilla pitäisi olla halutessaan mahdollisuus saada edes jotain osa-aikaisia hanttihommia, joilla tienaa saman verran kuin muuten saa tukina.
Töitä voi tehdä jos haluaa, palkkaa ei joka työstä vaan makseta.