Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?

Vierailija
29.08.2021 |

Siis toisen koneen iskeytyminen.

Kommentit (427)

Vierailija
341/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katselin toisen koneen osumaa livenä kodinkonekaupan TV-osastolla Helsingissä. CNN se kai sitten oli. Muistan hyvin järkytyksen, olin shoppailemassa enkä tiennyt koko iskuista mitään ennen kuin osuin sattumalta ison  TV-ruudun eteen. Muistan jopa ostamani tavarat (uusi talvitakki ja -kengät), jotka minulla oli muovipusseissa kädessäni. Iltapäivää elettiin, olin lähtenut töistä vähän tavallista aikaisemmin, koska tosiaan halusin käydä ostoksilla. 

Vierailija
342/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyi suorana uutislähetyksenä. Ei se eka tietenkään koska se tuli yllärinä mutta heti sen jälkeen YLE laittoi suoraa kuvaa ja näin suorana toisen osuman. Koko ilta ja yö oli erikoislähetystä.

Ensimmäinen tieto oli, että New Yorkissa on pienkone lentänyt päin tornia. Siellä oli aamu ja Suomessa tietenkin aikaeron takia iltapäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt Suomessa suorana. Tästä on tehty pari juttuakin, saattaa löytyä ketjusta. Valemuistot värittää meidän kaikkien käsityksiä. Illan uutislähetystä katsoi sitten varmaan 2,5 miljoonaa suomalaista. Mutta joo, suorana ei Suomen uutiskanavilta tulleet ainakaan.

No mä näin sen noin klo 13 aikaan, en tiiä sitte. t: toi 27v silloin

Vierailija
344/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa tulee hyvin esiin että kuinka epäluotettavia ihmisten havainnot ovat ja sama pätee oikeudessa ns. "silminnäkijöihin" joilla on kuitenkin valtava näyttöarvo. Pöljät luulee näkevänsä vaikka ja mitä.

Mulla on tästä silminnäkemisestä jopa omakohtainen kokemus, kun jouduin kolariin ja muistikuvani poikkesivat täydellisesti tuulilasikameran tallenteesta. 

Vierailija
345/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 27v, siivosin ja tv oli auki taustalla. Ihmettelin, että on outo aika toimintaelokuvalle. Kyllä se on suorana täytyny tulla. 

Ei tullut suorana. Suorana taisi tulla vain WTC:n palaminen, kuvaa siitä oli ruudun ylälaidassa uutisten aikana. Koneiden osumat eivät näkyneet suorana.

Vierailija
346/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo cnn:tä tuli suoraa lähetystä jo koska jo ensimmäinen kone oli iskeytynyt ensimmäiseen torniin. Kaapelissa näkyi tuolloin tilattuna. Sitä jäin katsomaan ja ihan livenä näyttivät kun toinen kone törmäsi toiseen torniin. En tiedä näyttikö mikään suomen kanava samaan aikaan koska katsoin ceeänännää. Epäilen että tuskin.

Vierailija
347/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt Suomessa suorana. Tästä on tehty pari juttuakin, saattaa löytyä ketjusta. Valemuistot värittää meidän kaikkien käsityksiä. Illan uutislähetystä katsoi sitten varmaan 2,5 miljoonaa suomalaista. Mutta joo, suorana ei Suomen uutiskanavilta tulleet ainakaan.

No mä näin sen noin klo 13 aikaan, en tiiä sitte. t: toi 27v silloin

Niin, se oli Suomen aikaa klo 15.30 se eka ja 17 minuutin päästä toka. 

Vierailija
348/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
349/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon ihmisiä nyt hämää se tässä, että tuntikausia iskujen jälkeen näytettiin repeatilla niitä pätkiä, joissa luki LIVE.

Tuntikausia? Olin lähdössä 16.00 töistä. Ja lähetys pyöri ylen kanavalla silloin. Ei ehkä livenä, mutta ei myöskään tuntikausien viiveellä.

Vierailija
350/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyi suorana uutislähetyksenä. Ei se eka tietenkään koska se tuli yllärinä mutta heti sen jälkeen YLE laittoi suoraa kuvaa ja näin suorana toisen osuman. Koko ilta ja yö oli erikoislähetystä.

Ensimmäinen tieto oli, että New Yorkissa on pienkone lentänyt päin tornia. Siellä oli aamu ja Suomessa tietenkin aikaeron takia iltapäivä.

YLE ei näyttänyt suorana eikä mikään muukaan suomalainen kanava.

Vierailija
351/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaisilla kanavilla. Kauppojen elektroniikkaosastoilla saattoi pyöriä CNN tai muu amerikkalainen kanava. Tai joillakin tosi harvoilla kotonakin, mutta oliko kukaan katsomassa, onkin sitten toinen juttu.

Kyllä saatana näkyi. 

Tämä ei ole mikään Mandela-efekti eli valemuisto vaan faktaa.

Tekoäly kertoi näin: "Kyllä, ensimmäisen WTC-tornin romahdus ja myöhemmät tapahtumat näkyivät Suomen televisiossa suorina uutislähetyksinä iltapäivällä 11. syyskuuta 2001. [1]

Tapahtumien kulku Suomen televisiossa

Aikaero: Ensimmäinen lentokone osui World Trade Centerin pohjoistorniin kello 8.46 paikallista aikaa New Yorkissa, mikä oli Suomen aikaa kello 15.46. [1]

Ensimmäiset uutiset: Suomalaiset televisionkatsojat saivat tiedon tapahtumista ja suorat kuvat ruutuun nopeasti, kun Yle ja MTV3 keskeyttivät normaalin ohjelmistonsa ja siirtyivät näyttämään suoraa uutisvirtaa (mukaan lukien kansainvälistä CNN:n ja muiden yhtiöiden materiaalia) tapahtumien edetessä.

Toinen isku ja tornien sortuminen: Toisen koneen osuma (klo 16.03 Suomen aikaa) sekä tornien myöhemmät romahdukset näkyivät suorina lähetyksinä myös Suomessa iltapäivän ja alkuillan aikana."

Vierailija
352/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta kulunut eikä vieläkään tiedetä näkyikö suorana Suomessa.

Vierailija
353/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yhtään mitä silloin tein ja mihin aikaan päivästä näin ensimmäisen kerran uutisia tosta tapahtumasta. Olin varmaan töissä. Ainoa mikä on jäänyt mieleen on se, että telkkarissa näytettiin niiden ihmisten putoaminen tornista. Niitä vaan tömähteli maahan 

Vierailija
354/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaisilla kanavilla. Kauppojen elektroniikkaosastoilla saattoi pyöriä CNN tai muu amerikkalainen kanava. Tai joillakin tosi harvoilla kotonakin, mutta oliko kukaan katsomassa, onkin sitten toinen juttu.

Kyllä saatana näkyi. 

Tämä ei ole mikään Mandela-efekti eli valemuisto vaan faktaa.

Tekoäly kertoi näin: "Kyllä, ensimmäisen WTC-tornin romahdus ja myöhemmät tapahtumat näkyivät Suomen televisiossa suorina uutislähetyksinä iltapäivällä 11. syyskuuta 2001. [1]

Tapahtumien kulku Suomen televisiossa

Aikaero: Ensimmäinen lentokone osui World Trade Centerin pohjoistorniin kello 8.46 paikallista aikaa New Yorkissa, mikä oli Suomen aikaa kello 15.46. [1]

Ensimmäiset uutiset: Suomalaiset televisionkatsojat saivat tiedon tapahtumista ja suorat kuvat ruutuun nopeasti, kun Yle ja MTV3 keskeyttivät normaalin ohjelmistonsa ja siirtyivät näyttämään suoraa uutisvirtaa (mukaan lukien kansainvälistä CNN:n ja muiden yhtiöiden materiaalia) tapahtumien edetessä.

Toinen isku ja tornien sortuminen: Toisen koneen osuma (klo 16.03 Suomen aikaa) sekä tornien myöhemmät romahdukset näkyivät suorina lähetyksinä myös Suomessa iltapäivän ja alkuillan aikana."

Ja sä uuvatti uskot tekoälyyn? 

Vierailija
355/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Ruotsissa näkyi. Luulin pitkään että se on jokua kauhea elokuva, kun töiden jälkeen avasin telkkarin.

Vierailija
356/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Min idol är en setsima

Vierailija
357/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näin, klo oli 16-17 noin. Olen aina luullut että tuli suorana.

Vierailija
358/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyi, olin kotona katsomassa ylen uutisia, joissa kerrottiin ensimmäisestä iskusta ja näytetiin suoraa tapahtumapaikalta. Samaan aikaan iskeytyi toinen kone. 

Tämän muistan myös. Ja selostuksen, joka oli yllättynyt tapahtuneesta. 

Vierailija
359/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 vuotta kulunut eikä vieläkään tiedetä näkyikö suorana Suomessa.

Näkyi se ulkomaisilta kanavilta ainakin. Ihan kotona katsoin joltain jenkkikanavalta lähetystä, jossa toinen lentokone syöksyi torniin. Oli iltapäivä, isä tuli juuri töistä kotiin.

Vierailija
360/427 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tuli suorana. Just sanottiin uutisissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi