Jos saa verorahaa ja on aikaisemmin saanut toimeentulotukea niin minkä ajan jälkeen
voi taas hakea toimeentulotukea? jos on esim. saanut tt tukea 100 euroa kuukaudessa. ja sain verorahaa elokuussa 400 euroa. Maksoin kuitenkin tästä itse kaikki laskut, eli niihin meni jotain 60 euroa, lisäksi syyskuussa päälle sairaala ja terveuskeskus maksut yli 100 euroa. Kuuluuko minun maksaa nämä laskut itse vai haenko niihin tt tukea?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu maksaa ksikki itse mihin sinulla on rahaa tietenkin.
Mutta pitääkö minun itse pitää kirjaa, että paljon mennyt laskuihin ja milloin tulee hakea tt- tukea? koska minun kuului aina saada tuo 100 euroa tt tukea joka kuukausi, enkä ole pitänyt kirjaa. Olen maksanut nyt itse sähkö ja vakuutus laskut ja aijon maksaa sairaalamaksut
Ei tarvi itse maksaa, laita laskujen tiedot niin voin maksaa sinun puolesta.
Kaksi kuukautta otetaan huomioon. Tosin huolehdi että otat ylimääräiset käteiselle jos tulee paljon palautuksia.
Mitä tarkoittaa veroraha? Veronpalautusta vai mitä? Se otetaan huomioon tulona toimeentulotukilaskelmassa.
Mikä ihmeen ajatus on, että veronpalautus olisi joku lahja? Tai joku ylimääräinen hyväskä, jota ei laskettaisi tuloksi?
Toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN tulonlähde, jos muutakaan rahaa ei ole. Jos saa veronpalautusta, elää sitten sillä ja kela kyllä hylkää tt-hakemuksen niin kauan kuin siellä sääntöjen mukaan katsotaan sen palautuksen riittävän elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pitääkö minun itse pitää kirjaa, että paljon mennyt laskuihin ja milloin tulee hakea tt- tukea? koska minun kuului aina saada tuo 100 euroa tt tukea joka kuukausi, enkä ole pitänyt kirjaa. Olen maksanut nyt itse sähkö ja vakuutus laskut ja aijon maksaa sairaalamaksut
No jos sait ”verorahaa” 400e ja yleensä olet saanut kk 100e tt tukea niin kuinka pitkäksi aikaa tuo 400e riittää…? 400 jaettuna sadalla on…?
Veronpalautuksesta kaikkia ei huomioida.
Viisaimmiten soitat Kelan toimeentulotuen numeroon ja jätät soittopyynnön. Kun soittavat kertot henkkarisi ja kysyt olevasi tt-tukiasiakas kuukausittain ja tahtoisit tietää milloin mille kuulle sinun tulisi laittaa uusi hakemus jos sait / saat nyt veronpalautusta niin ja niin paljon.
JOS SINULLA NYT ON SAMAN SAUMAAN MYÖS KELAN TT-TUESSA HYVÄKSYMIÄ MENOJA JOITA SINULLA EI TAVALLISESTI OLE OLLUT SIINÄ MÄÄRIN (KUTEN SAIRAUSKULUJA) KERROT MYÖS PALJONKO JA MISSÄ KUUSSA ERÄÄNTYVIÄ.
Virkailija osaa arvioida.
Jos olet elokuussa sairaalassa tai julkisen terveydenhuollon lääkärin vastaanotoilla tai maksullisissa tutkimuksissa poleilla, laskun pitäisi tulla erääntyväksi syyskuulle. Jos olet syyskuulla, lokakuulle.
Pistä nämä kalenteriisi / johonkin vihkoon listaan.
Noissaon noin 2 vkon maksuaika.
Lisää maksuaikaa voi pyytää laskussa olevasta numerosta jopa 6kk asti tarvitessa. Sairaanhoitopiirin laskutus tai kunnan terveydenhuoltopuolen laskutus siis. Niiden numeroista.
Jollei tiedä millä saa oikein maksetuksi aina hankit ensin maksuaikaa, laitat ylös muistiin ja muistat sen myös maksaa, ja sitten yrität miettiä mistä ne rahat. Sillä välillä voi esimerkiksi säästää, maksaa osissa ja yrittää hakea tt-tukea.
Se tulee hakea (hakemus toimittaa Krlaan perille asti) viimeistään sen kalenterikuun aikana ja tehdä hakemus ainakin SILLE KUULLE kuin sellaisten laskujen eräpäivät ovat, jotka aiheuttavat sen tuen haun tarpeen. Muutoin niitä ei voida huomioida. Tukea voi hakea etukäteen useammallekin kuulle mutta ei takakäteen.
Toimeentulotuessa huomioitavan menon tai laskun määrä huomioidaan sille kuulle jolla se alkuperäinen eräpäivä on ollut. Ei sille myöhemmälle kuulle enää jos maksat sen myöhässä; ei vaikka olisit miten hakenut siihen asiallisesti maksuajan.
Kela
Toimeentulotuen palvelunumero: 020 692 207 (ma–pe klo 9–16)
Näytään nykyään Kelassa jättävän huomiotta veronpalautuksesta vain 50€.
Huhuh. Jopas on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sait ”verorahaa” 400e ja yleensä olet saanut kk 100e tt tukea niin kuinka pitkäksi aikaa tuo 400e riittää…? 400 jaettuna sadalla on…?
Ei se noin mene. Joka kuukausi saa olla tuloja korkeintaan 50e. Eli 400e:sta vähennetään 50e + se 100e minkä ap normaalisti saa + sähkölaskut, lääkkeet yms. hyväksyttävät kulut. Ap, sun kannattaa hakea toimeentulotukea elokuulle niìn näet paljonko on syyskuulle siirtyvää ylijäämää.
Sillä se selviää, kun aet sitä toimeentulotukea, näet päätöksestä miten pitkälle vyörytetään.