Arkisia asioita joita teet eri lailla kuin lapsuudenkodissasi?
Otsikossa kysymys.
Itselläni ehkä suurin ero koskee ruokavaliota. Lapsuudenkodissa mentiin perinteisellä jauhelihakastike-peruna-einekset ja puolivalmiit ruuat-linjalla, kasviksia syötiin todella vähän (perunaa lukuunottamatta). Kasviksia meni lähinnä keitoissa, leivän päällä ja silloin tällöin jotain pakastekasvissekoitusta jonkun ruuan kyljessä. Jatkoin samalla linjalla +20-vuotiaaksi kunnes yksi päivä tajusin, että kuinka vähän oikeasti syön kasviksia ja joitakin kasviksia en ole koskaan edes syönyt (esim. kesäkurpitsa, munakoiso). Aloin lisätä tietoisesti kasviksia ruokavaliooni ja nykyään syön vegaanisesti.
Kommentit (62)
Laitan aina kaksi kinkkua leivän päälle. Lapsuudenkodissa sai laittaa puolikkaan... :D
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:21"]Laitan voiveitsen jääkaappiin voirasian päälle. Mieheltä opittu tapa.
[/quote]
Mulla sama. Ensin olin täysillä vastaan tuota veitsen säilömistä jääkaapissa, mutta jotenkin siihen totuin. Nyt pesäeron jälkeen huomaan itse laittavani veitsen voirasian päälle ja kaappiin :D
[/quote]
Mä olen oppinut laittamaan juustohöylän jääkaappiin mun mieheltä. Ei sitäkään oikeast tarvii joka kerta pestä.
Meillä AP sama! Lisukkeet lihan kera oli maksimissaan jotain perunaa, hyvällä lykyllä ehkä pari kurkkua ja salaatinlehti ja siinäpä olikin sitten meidän vihannekset. Opin inhoamaan lihaa sen "yksipuolisuuden" vuoksi ja tätä nykyä olen melkolailla kasvissyöjä. Se tunne kun muutin opiskelemaan omaan kämppään ja tajusin että vihanneksetkin on ruokaa, ah.
Teen juustoleivät mikrossa(mieheltä opittu) olen erittäin laiska tiskaamaan ja pesen kaikki kattilat yms koneessa. Jos koneeseen ei mahdu niin kattilat jää odottamaan seuraavaa koneellista.
Meillä syötiin lapsena kasvisruokia paljon koska isäni on kasvissyöjä. Tekisin mielelläni nykyisinkin enemmän kasvisruokia, osaan kyllä tehdä kotona tehtyjä juttuja, mutta mies ei niistä välitä joten teen harvemmin, noin kerran, pari viikossa.
Salaatteja ja kasviksia on enemmän. Siistimpää, vaikka en himosiivooja olekaan. Maksan laskuni aina ajoissa. Kylässä en käy enkä tykkää käydä juurikaan, vanhempani oliva kovia kyläluutia. Sain kai yliannostuksen.
Säilytän tomaatit huoneenlämmössä enkä jääkaapissa. En osta valmismarinoitua lihaa. Siivoan silloin kun huvittaa.
Meillä ei ole tiettyä viikottaista siivous, pyykinpesu-, tai saunapäivää. Siivotaan sitten kun tarvitaan ja sunotaan niin usein kun mieli tekee.
Ruokana voi joskus olla pelkkä tukeva leipä tai salaatti (kotona oli AINA lämmin ruoka)
Meillä ei pestä lattioita joka viikko, eikä silitetä kaikkea pyykkiä
Meillä ei käytetä yöpukuja.
Meillä ei ole pöytäliinaa keittiönpöydällä.
Meillä ei leivota pullaa joka lauantai.
Tosiaan, minulta jäi tuo pois. Meilläkään ei leivota joka lauantai ja leivotaan yleensä harvoin. Pullakahvi ei ole jokapäiväistä, edellisestä johtuen. 9.
Saunon melkein joka päivä. Meillä kotona saunottiin vain lauantaisin.
Siivoan pari kertaa viikossa (imurointi ja moppaus). Meillä kotona ei siivottu kuin jouluksi ja juhannukseksi.
Leikin paljon lapsen kanssa. Koskaan ei ole niin kiire, ettenkö ehtisi viettää hänen kanssaan aikaa. Minun kanssani ei koskaan leikitty, yksin sain viihdyttää itseäni.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:26"]
Meillä AP sama! Lisukkeet lihan kera oli maksimissaan jotain perunaa, hyvällä lykyllä ehkä pari kurkkua ja salaatinlehti ja siinäpä olikin sitten meidän vihannekset. Opin inhoamaan lihaa sen "yksipuolisuuden" vuoksi ja tätä nykyä olen melkolailla kasvissyöjä. Se tunne kun muutin opiskelemaan omaan kämppään ja tajusin että vihanneksetkin on ruokaa, ah.
[/quote]
Juu, herääminen siihen, että vihanneksetkin (+linssit, pavut, tofu, siemenet, pähkinät ja kaikki muu mitä meillä ei syöty) on ruokaa oli aika kova kolaus. Samoin kuin sen tajuaminen, että kasvissyöjät ei ole nälässä koko aikaa niin kuin oli aiemmin luullut.
Mulla aikalailla sama kuin ap:lla eli kasvispitoisempaa ruokaa. Lapsuudessani kasviksia edustivat suolakurkku ja etikkapunajuuret, joskus porkkanamuhennos. Joskus kesällä sunnuntaina saattoi olla vihreää salaattia ja tomaatteja, jos ehtivät kypsyä. Perunaa ja kastiketta piti olla aina. Minä keittelen harvemmin perunaa ja kastikkeita en tee oikeastaan koskaan, paitsi uusien perunoiden kanssa munakastiketta.
Muista töistä kotona lattia piti pestä kontaten kalsarinlahkeella. Ei tule mulla kauppoja. Moppi hoitaa homman. Monet työt, jotka olisi voinut tehdä istuenkin, piti tehdä seisten, siis vaikkapa tiskaaminen tai marjojen perkaus ja pakastaminen. En koskaan päässyt perille, miksi niin piti tehdä. Pelkäsikö äiti leimautumista laiskaksi, jos istuisi? Ja pappa, äidin isä, opetti minut työskentelemään istuen!
Lapsuudenkodissa syötiin valtavasti jauhelihaa, makkaraa ja nakkeja. Mun kodissa niitä syödään hyvin satunnaisesti.
En laita risottoon hernemaissipaprikaa.
Hoidan raha-asiat paremmin. Lapsuudessani luulin, että meidän perhe on jotenkin köyhä. Aikuisena olen tajunnut, että vanhemmillanihan on oikeasti hyvät tulot, mutta he ovat ihan armottoman huonoja rahankäyttäjiä. Ostetaan kaikenlaista turhaa tosi kallista, mutta sitten perus arkiset asiat jää roikkumaan. Tästä johtuen vanhemmilla oli lapsuudessani esim. paljon velkaa, luottohäiriömerkintä, rahat aina lopussa, jatkuvasti riitaa rahasta ja sen käytöstä jne. vaikka tulot oli kummallakin hyvät.
Ei ole säännöllisiä siivouspäiviä. Kaikki tiski pestään pesukoneessa. Kaikki uudet vaatteet ja lakanat pesen ennen ensimmäistä käyttöä, äitini ei näin tehnyt. Teen myös terveellisempää ruokaa, ei marinoituja lihoja, nakkeja tai makkaroita. Mitäs muuta.. Tykkään pitää kodin kauniina, äitini ei niinkään välittänyt esteettisyydestä.
Voiveitsi ja juustohöylä jääkaapissa, huuhdon astiat ennen kuin laitan koneeseen, siivoan silloin kun haluan, silitän vaatteet ennen kuin laitan henkariin, jalkoja ei saa pitää sohvapöydällä ja sohvalla saa syödä, jätän kahvinkeittimen "auki", eli kaikki luukut selällään, pyyhin pölyt joka päivä, pidän verhot auki, tuuletan suihkun jälkeen, poltan huvikseni kynttilöitä enkä vain juhlapäivinä tai sähkökatkon aikana, pidän vihannekset jääkaapin alalaatikoissa, en syö leipää
Meillä ei pakoteta lapsia nukkumaan klo 20:00. Meillä ei singahdeta viikonloppuisin kukonlaulunaikaan hereille. Meillä imuroidaan vasta sitten kun on likaista ja pyykkiä pestään sitten kun pyykkikorit on täynnä tai puhtaat loppu. Meillä siivotaan likaiset astia koneeseen vasta sitten kun niitä on koko koneellinen pöydällä likaisena (no tämä minua kyllä vituttaa), meidän koti on "edustuskunnossa" vain silloin, kun tiedän odottaa vieraita, ei siis aina. Meillä ei ole pakkanen täynnä leivottuja leivonnaisia, tai siis ei niitä ole lainkaan. Meillä saa notkua yöpaidassa koko päivän jos ei ole mitään erityistä. Meillä mennään saunaan silloin kun siltä tuntuu eikä saunomisaikoja ja päiviä ole kalenteriin merkattu. Meillä ei haittaa, jos jokaisella ruualla ei ole salaattia mukana. Meillä voidaan hakea noutoruokaa. Meillä saa syödä karkkia ihan koko pussillisen kerralla. Meillä koko perhe tekee kotitöitä, eikä vain äiti yksin. Lusikat, haarukat ja veitsetkin on laatikossa täysin väärässä järjestyksessä.
En tunge astianpesukonetta niin täyteen, että puolet astioista jää likaisiksi.
Ripustan pyykin kuivuman niin etteivät ne ole rypyssä narulla.
Meillä ei eletä velaksi. Mulla ei edes ole luottokorttia ja asuntolaina on maksettu. Omat vanhemmat oli hirveitä rahankäyttäjiä ja eli jatkuvasti yli varojensa.
Lapsuudenkodissa keittiön rätti laitettiin roikkumaan hanalle. Yäk. Meidän huusholissa on tiskipöydän nurkassa sellainen korisysteemi, johon rätin saa levitettyä kuivumaan. Miehen idea, jolle aluksi vähän naurahdin, mutta totesin myöhemmin toimivaksi.
Vessan rätti. Meillä oli ties kuinka pitkään vessassa sama rätti, jolla viikosta toiseen pestiin pesuallas ja vessan pytty. Joskus taisin äidiltä kysyäkin, että eikö ne pöpöt muhi siinä ja päädy seuraavalla viikolla hanaan. Meillä pestään pytty vanhoilla rievuilla, jotka menevät saman tien roskiin. Pestävät rätit pestään aina käytö jälkeen.
Kaiken. Mun koti oli kahden juopon ylläpitämä tölli, jossa oli tuskin ruokaa kaapeissa, paskasta oli kuin sikalassa, jatkuvaa tappelua, huutoa ja mekastusta. Elämänohjeena on ollut tehdä kaikki toisin.