Mitä voi vaatia kyläpaikassa ruoan osalta?
Nykyaikana on melko haastavaa keksiä ja valmistaa tarjottavia vieraille. Ihmisillä on monen tyyppisiä ruokavalioita, ruokarajoituksia, allergioita ja tietysti myös erilaisia mieltymyksiä ruoan suhteen. Olen itse tottunut siihen, että talossa talon tavalla. Enkä myöskään itse esitä minkään sortin vaatimuksia tarjottavien suhteen. Toki tilanteeni on siinä mielessä helppo, että voin syödä mitä vain. Kun omat varsin "nirsot" lapseni olivat pieniä, niin vein aina mukanani heille maistuvaa ruokaa enkä odottanut, että kyläpaikassa osataan arvata mitä lapseni syövät ja mitä ei.
Jos joku on kasvissyöjä, niin teen kasvisruokaa ja muutoinkin kohtuudella huomioimaan vieraiden mieltymykset. Jos joku vieraista on vegaani, niin en kyllä lähde opiskelemaan mitä kaikkea hän voi syödä ja mitä ei. Varsinkin, jos kyse on useamman yön vierailusta. Koen, että onnistumisprosentti on varsin huono, kun tuskin vegaanillekaan maistuu kaikki vegaaniseksi luokiteltava vaan hänellä on myös omat makumieltymykset ruokavalion lisäksi. Kerron etukäteen, että tällaista ja tällaista on tarjolla ja sanon, että tuo ihmeessä mukana sellaisia ruokia mitkä itsellesi maistuvat. Esim. yksi ystäväni juo aamupalaksi Puhdistamon smoothieta ja hän tuo ne aina mukanansa ja mielestäni homma toimii vallan hyvin niin.
Pari viikkoa sitten luonani oli ystäväni kouluikäisen lapsen kanssa pari yötä. Näemme pari kertaa vuodessa, koska he asuvat ulkomailla. Olen tietoinen, että ystäväni on hyvin tarkka ruoasta. Sen pitää olla hänen kriteeriensä mukaan terveellistä, laadukasta ja maistuvaa. Pyrin sellaista heille myös tekemään. Parin viime vuoden ruokailut ovat aiheuttaneet omituista kireyttä ja erikoisia "letkautuksia". Tein alkuruoaksi lanttucarpacciota, jossa oli myös hieman intiaanisokeria. Kun tämä selvisi ystävälleni, niin näin että hän ei pitänyt kuulemastaan. Hän sanoi, että tekemäni hernepyre on erittäin hyvää ja hän kysyi mitä siinä on. Kun kerroin, että siinä on mm. hieman kermaa, niin pyre ei enää ollutkaan hyvää. Kysyi vielä, että mihin olin laittanut ranskankermaa. Oli nähnyt, että jääkaapissa on avattu purkki. Kerroin mihin ruokaan olin sitä laittanut. Hän ei sanonut mitään, mutta ilmeestä näin että hän oli ärtynyt.
Kolmantena päivänä olin ajatellut, että syömme lounaaksi edelliseltä illalta jääneitä ruokia tai sitten esim. munakasta tai jotain helppoa ja nopeaa. Kun ystävälleni selvisi mitä on tarjolla, niin sätti minua sanoen, että kasvava lapsi tarvitsee kunnon lounaan jne. Tähän asti olin jättänyt erikoiset kommentit omaan arvoonsa, mutta tässä kohtaa hermostuin. En lähtenyt kyselemään mitä tämä kunnon lounas mahtaisi sisältää vaan sanoin, että jos tuntuu että tarjolla olevat ruoat ei käy, niin kauppa (joka on parin korttelin päässä) on auki. Sieltä voi käydä hakemassa. Päätyi kuitenkin syöttämään niitä "tähteitä" lapselleen puolipakolla ja jätti itse kokonaan syömättä.
Olemme olleet ystäviä lähes 20 vuotta ja koen, että meillä on ollut hyvä ystävyyssuhde. Olemme jakaneet niin ilot kun surutkin. Mietin kaksi päivää heidän lähtönsä jälkeen mitä tehdä. Näin ei voi jatkua. Yritän parhaani vierailun eteen. Pyrin tekemään hyvää ruokaa, keksin kaikkia tyydyttävää yhteistä tekemistä jne. ja sitten saan sättimistä osakseni. Laitoin ystävälleni viestin jossa kerroin mistä pahotin mieleni ja ehdotin, että voidaanko keskustella asiasta puhelimitse. Mieluiten puhuisin asiasta kasvokkain, mutta se ei ole mahdollista koska ovat jo lähteneet kotimaahansa. Ystäväni on suomalainen, mutta on asunut ulkomailla jo kymmenisen vuotta. Hän sanoi, että voidaan soittaa, mutta hänestä ei ole kuulunut mitään kahteen viikkoon.
Kiinnostaisi tosi paljon kuulla miten te muut klaaratte vierailujen ruokailut.
Kommentit (33)
Mielestäni huonoa käytöstä ystävältäsi. Jos olen itse vieraana, tiedustelen etukäteen mitä isäntäväki on ajatellut tarjota. Mainitsen tässä yhteydessä lapsemme allergiat ja että jos on ajatellut näitä raaka-aineita käyttää, niin tuon sitten lapselle omat ruoat mukana. Yleensä kuitenkin sitten isäntäväki päättää hieman vaihtaa tarjottavia ruokia siten, että lapsemmekin voi syödä, koska allergiaa aiheuttavia ainesosia on helppo vältellä. Mieheni kanssa syömme kaikkea.
Vastaavasti jos meille on tulossa vieraita, tiedustelen etukäteen onko allergioita tai muita toivomuksia ruokavalion suhteen. Allergiat huomioin ja kohtuudella myös toivomukset. Esimerkiksi jos on kasvissyöjä niin teen kasvisruokaa. Jos on tuollainen nipo kuin ystäväsi, että ei saa edes kermaa käyttää, niin kehotan sitten tuomaan omat eväät mukanaan. On vaikea tehdä mitään, jos oikein mikään ei kelpaa.
Yleensä jos on esimerkiksi allergioiden takia haasteellinen ruokavalio lapsilla, niin tällaiset perheet tuovat lapsille omat ruoat mukana. Esimerkiksi yhdellä tuttavaperheellä toisen lapsen kieltolistalla on muun muassa maitotuotteet, kananmuna, ainakin osa viljoista ja vielä jotain muitakin. Heillä on aina omat ruoat lapselle, osin senkin takia että vanhemmat haluavat olla varmoja siitä että missään ei ole vahingossa jotain allergisoivaa.
Kiitos paljon teille viesteistä. Omat ajatukseni myös täsmentyivät niiden myötä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista käytöstä vieraalta, mutta en itsekään tarjoaisi tähteitä lounaaksi vieraille. Tähteet pakkaseen ja syö itse sitten vierailun jälkeen.
Huh kuin paljon alapeukkuja. En ole itse törmännyt tähteiden tarjoamiseen vieraille seuraavana päivänä, vaan aina on ihan laitettu ruoat, usein yhdessä vieraiden kanssa. Vaan ilmisesti tämä on monella normaali käytäntö? Aika mielenkiintoista, aina oppii uutta. Ja ihan tavan duunariperheestä ja -suvusta olen.
Jos on useamman päivän vierailu, niin tuskin kukaan vieras odottaa että joka päivä on uusi lounas ja päivällinen tarjolla isäntäväen puolesta. Mielestäni ihan normaalia, että jos edellisenä iltana on ollut vaikka naudan paistia ja keitettyjä perunoita, niin seuraavana päivänä lounaalla voi olla vaikka perunamunakas ja nautaa salaatissa.
Ekana iltana en tietenkään tarjoilisi mitään jämiä, mutta seuraavina päivinä voi urakkaa hyvin helpottaa hyödyntämällä sitä, mitä edellisiltä aterioilta on jäänyt. Ja ihan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä olen.
Vierailija kirjoitti:
Menen ravintolaan, jossa jokainen voi tilanta mieluisensa annoksen. En itse valmista vieraille koskaan ruokaa, koska en jaksa sitä säätämistä. Tulee halvemmaksikin, kun ravintolassa jokainen maksaa luonnollisesti itse oman annoksensa.
Jos ehdottaa ravintolaa, se saatetaan ottaa kutsuna ravintolaan eli oletetaan kutsujan maksavan.
Ei mene tämäkään välttämättä ongelmitta.
Kummastelin tuossa aloituksessa sitä, että jos vieraan mielestä tarjoilut eivät olleet hänen rajoittuneiden käsitystensä mukaisia, niin miksi ihmeessä hän ei ehdottanut, että olisi menty jonakin päivänä ravintolaan.
Ja jos vieraisilla käynti on yksipuolista, niin silloin olisi vähintäänkin kohtuullista, että tämä vieras maksaisi koko porukan ruokailun.
On mennyt osalla tosi törkeäksi nämä vaatimukset. Jokaisen pitäisi ymmärtää, ettei kenenkään koti ole mikään tilausravintola, eikä amatööri (vaikka hyvää ruokaa laittaakin) ole mikään ammattllainen, jonka repertuaariin kuuluisi eri tautisten tai muuten vaan erikoisuutta tavoittelevien ruokien valmistus.
Mielestäni aloittaja on hoitanut asiat erittäin hyvin, myös vierailun jälkinäytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Omituista käytöstä vieraalta, mutta en itsekään tarjoaisi tähteitä lounaaksi vieraille. Tähteet pakkaseen ja syö itse sitten vierailun jälkeen.
Olisiko parempi vaihtoehto ollut lounaaksi leipää ja omenahilloa tai kaakaovoita?
Lounaaksi lämmin ateria on suomalainen ilmiö ja monessa maassa tuntematon, vaan syödään puoliltapäivin vain leipää.
Olisipa kiva tietää, missä maassa ap. vieras asuu?
Siis ei hyvä helvetti nyt XDD Tää on niin Porvoosta ku olla ja voi. Tollaset vieraat oikeassa elämässä lentäis pihalle kuralätäkköön alta viiden minuutin.
Mä en tee mitään erikoisruokia. Tai miten sen nyt ottaa kun olen itse kasvissyöjä. Kalaa syön lisäksi ja maitotuotteita (ruoanlaitossa+juusto) sekä kananmunat menee ruoassa/leivonnaisissa. Tarjolla on sellaista ruokaa mitä syön itsekin. Tosin en pidä isoja fiinejä illalliskutsuja vaikka monesti ystäviä ja sukua onkin ollut iltaa istumassa ruoan merkeissä. Meillä on miehen kanssa diili eli jos paikalle tulee lihansyöjiä mitä hän itsekin on niin mies paistaa pihvit. Allergikot, vegaanit (ei ole kuin yksi tuttavapiirissä, onneksi) ja muut ruokarajoitteiset joko tyytyvät siihen mitä on tarjolla tai tuovat itselleen omat ruoat. Kun lapsi oli pieni osalla sen kavereista oli ruokarajoitteita (sekä oikeita että vanhempien hysteerisiä aivopieruja) eikä koirientia kissojen kanssakaan olisi saanut olla. Niille, joilla oli oikeasti henkeä uhkaava sairaus pyysin ottamaan omat eväät,muut söi samaa kuin oma kersa. Lemmikit on meidän lemmikkejä eli jos meille tulee niin täällä on karvaa, eläinpölyä ja saattaa suuhun eksyä joku papanakin lemmikin ruokakiposta.
"... terveellistä, laadukasta ja maistuvaa. Parin viime vuoden ruokailut ovat aiheuttaneet omituista kireyttä ja erikoisia "letkautuksia". Tein alkuruoaksi lanttucarpacciota, jossa oli myös hieman intiaanisokeria. Kun tämä selvisi ystävälleni, niin näin että hän ei pitänyt kuulemastaan. Hän sanoi, että tekemäni hernepyre on erittäin hyvää ja hän kysyi mitä siinä on. Kun kerroin, että siinä on mm. hieman kermaa, niin pyre ei enää ollutkaan hyvää. Kysyi vielä, että mihin olin laittanut ranskankermaa. Oli nähnyt, että jääkaapissa on avattu purkki. Kerroin mihin ruokaan olin sitä laittanut. Hän ei sanonut mitään, mutta ilmeestä näin että hän oli ärtynyt."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh kuin paljon alapeukkuja. En ole itse törmännyt tähteiden tarjoamiseen vieraille seuraavana päivänä, vaan aina on ihan laitettu ruoat, usein yhdessä vieraiden kanssa. Vaan ilmisesti tämä on monella normaali käytäntö? Aika mielenkiintoista, aina oppii uutta. Ja ihan tavan duunariperheestä ja -suvusta olen.
Kyllä se on nykyisin normaalikäytäntö, sillä myös ne "ulkomaalaiset" ovat ympäristö- ja ilmastotietoisia. Ja pidetään huonona tapana tuhlata ruokaa.
Ja toiseksekseen, monessa maassa ei edes syödä lounaaksi lämmintä ateriaa, vaan lähinnä leipää ja salaattia. Joku munakas on tosi hyvä, jos siihen käytetään ed.päivän ruuan tähteet.
Nyt ei ollut kysymys illallisesta, vaan ap. vieras viipui useamman päivän.
Ja on hyvä muistaa, niin vieraat ja kala, alkavat haista kolmantena päivänä. Ja se pitää paikkansa.
Allergioiden huomioimista, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa kaverisi asuu? Suurimmassa osassa maita ei mitään lounasta ole tarjolla kenellekään, syödään voileipiä tai salaattia.
Tuo ei pidä paikkaansa. Riippuu tilanteesta ja ihmisistä. Ja tässä oli ymmärtääkseni puhe ihan supisuomalaisesta naisesta. Sivistynyt ulkomaalainen ei olisi tämmöistä sirkusta edes järjestänyt. Suomalaiset ovat poikkeuksellisen ronkelia väkeä, koska kuvittelevat, että se on jotenkin hienoa, muka ymmärtää jotakin ruoasta. Ei ole!
Jos aterialla on perunoita, parsakaalia, kurkkua, leipää, oliiviöljyä, niin tuosta voi jo koostaa itselleen lautasellisen ruokaa. Kukaan ei kuole, jos pari päivää syö vähän yksinkertaisempaa, terveellistä ruokaa. Noita reippaasti ja muuta sitten kohteliaisuudesta vaikka pikkasen.
Itse olen osaaika-vegaani, eli vegaani kotona ja sekasyöjiä kylässä ja juhlissa. Tämä helpottaa kaikkien elämää huomattavasti, eli mielestäni riittää, kun allergiat ja sairauden takia olevat rajoitteet huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nykyisin normaalikäytäntö, sillä myös ne "ulkomaalaiset" ovat ympäristö- ja ilmastotietoisia. Ja pidetään huonona tapana tuhlata ruokaa.
Ja toiseksekseen, monessa maassa ei edes syödä lounaaksi lämmintä ateriaa, vaan lähinnä leipää ja salaattia. Joku munakas on tosi hyvä, jos siihen käytetään ed.päivän ruuan tähteet.Nyt ei ollut kysymys illallisesta, vaan ap. vieras viipui useamman päivän.
Ja on hyvä muistaa, niin vieraat ja kala, alkavat haista kolmantena päivänä. Ja se pitää paikkansa.
Ja vielä noista "tähteistä", jotka eivät edes ole oikastaan tähteitä, vaan rationaalisesta ja viisaasta ruoanlaitosta. Miksi ihmeessä perunat pitäisi keittää ja jäähdyttää just silloin, kun niitä kylmiä keitetttyjä perunoita tarvitaan? Ei todellakaan. Samoja perunoita ne on, vaikka on muussa yhteydessä tehty.
Järkeä saa käyttää ruoanlaitossakin. Haaskaaminen on typerää. Ja muuten syötte ravintolassakin usein tämmöisiä "tähteitä".
No en minäkään olisi innoissani jos mulle tarjotaan pelkkää lanttu carpacciota. Siis pelkkiä lanttusiivuja lounaaksi??
Talossa talon tavalla. Jos emäntä kysyy onko rajoitteita,kerron mitä en voi syödä, ellei kysy,syön mitä voin. Lapsen kohdalla en ole esittänyt vaateita,hänkin aina jotain syötävää on löytänyt jos mennään syömään jonkun luo.
Itse tarjoajana tottakai huomioin allergiat ja terveydelliset rajoitteet, muuten syökööt mitä on tarjolla tai olkoot syömättä. Kerran oli pikkuvieras jolla oli omat eväät pahojen allergioiden takia, äitinsä halusi turvata ja ymmärrän täysin. Turhaa nirppimistä ja kitinää en kuuntele. Vierailta tai esim lapseni suusta.