Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi vaatia kyläpaikassa ruoan osalta?

Hämmentynyt
29.08.2021 |

Nykyaikana on melko haastavaa keksiä ja valmistaa tarjottavia vieraille. Ihmisillä on monen tyyppisiä ruokavalioita, ruokarajoituksia, allergioita ja tietysti myös erilaisia mieltymyksiä ruoan suhteen. Olen itse tottunut siihen, että talossa talon tavalla. Enkä myöskään itse esitä minkään sortin vaatimuksia tarjottavien suhteen. Toki tilanteeni on siinä mielessä helppo, että voin syödä mitä vain. Kun omat varsin "nirsot" lapseni olivat pieniä, niin vein aina mukanani heille maistuvaa ruokaa enkä odottanut, että kyläpaikassa osataan arvata mitä lapseni syövät ja mitä ei.

Jos joku on kasvissyöjä, niin teen kasvisruokaa ja muutoinkin kohtuudella huomioimaan vieraiden mieltymykset. Jos joku vieraista on vegaani, niin en kyllä lähde opiskelemaan mitä kaikkea hän voi syödä ja mitä ei. Varsinkin, jos kyse on useamman yön vierailusta. Koen, että onnistumisprosentti on varsin huono, kun tuskin vegaanillekaan maistuu kaikki vegaaniseksi luokiteltava vaan hänellä on myös omat makumieltymykset ruokavalion lisäksi. Kerron etukäteen, että tällaista ja tällaista on tarjolla ja sanon, että tuo ihmeessä mukana sellaisia ruokia mitkä itsellesi maistuvat. Esim. yksi ystäväni juo aamupalaksi Puhdistamon smoothieta ja hän tuo ne aina mukanansa ja mielestäni homma toimii vallan hyvin niin.

Pari viikkoa sitten luonani oli ystäväni kouluikäisen lapsen kanssa pari yötä. Näemme pari kertaa vuodessa, koska he asuvat ulkomailla. Olen tietoinen, että ystäväni on hyvin tarkka ruoasta. Sen pitää olla hänen kriteeriensä mukaan terveellistä, laadukasta ja maistuvaa. Pyrin sellaista heille myös tekemään. Parin viime vuoden ruokailut ovat aiheuttaneet omituista kireyttä ja erikoisia "letkautuksia". Tein alkuruoaksi lanttucarpacciota, jossa oli myös hieman intiaanisokeria. Kun tämä selvisi ystävälleni, niin näin että hän ei pitänyt kuulemastaan. Hän sanoi, että tekemäni hernepyre on erittäin hyvää ja hän kysyi mitä siinä on. Kun kerroin, että siinä on mm. hieman kermaa, niin pyre ei enää ollutkaan hyvää. Kysyi vielä, että mihin olin laittanut ranskankermaa. Oli nähnyt, että jääkaapissa on avattu purkki. Kerroin mihin ruokaan olin sitä laittanut. Hän ei sanonut mitään, mutta ilmeestä näin että hän oli ärtynyt.

Kolmantena päivänä olin ajatellut, että syömme lounaaksi edelliseltä illalta jääneitä ruokia tai sitten esim. munakasta tai jotain helppoa ja nopeaa. Kun ystävälleni selvisi mitä on tarjolla, niin sätti minua sanoen, että kasvava lapsi tarvitsee kunnon lounaan jne. Tähän asti olin jättänyt erikoiset kommentit omaan arvoonsa, mutta tässä kohtaa hermostuin. En lähtenyt kyselemään mitä tämä kunnon lounas mahtaisi sisältää vaan sanoin, että jos tuntuu että tarjolla olevat ruoat ei käy, niin kauppa (joka on parin korttelin päässä) on auki. Sieltä voi käydä hakemassa. Päätyi kuitenkin syöttämään niitä "tähteitä" lapselleen puolipakolla ja jätti itse kokonaan syömättä.

Olemme olleet ystäviä lähes 20 vuotta ja koen, että meillä on ollut hyvä ystävyyssuhde. Olemme jakaneet niin ilot kun surutkin. Mietin kaksi päivää heidän lähtönsä jälkeen mitä tehdä. Näin ei voi jatkua. Yritän parhaani vierailun eteen. Pyrin tekemään hyvää ruokaa, keksin kaikkia tyydyttävää yhteistä tekemistä jne. ja sitten saan sättimistä osakseni. Laitoin ystävälleni viestin jossa kerroin mistä pahotin mieleni ja ehdotin, että voidaanko keskustella asiasta puhelimitse. Mieluiten puhuisin asiasta kasvokkain, mutta se ei ole mahdollista koska ovat jo lähteneet kotimaahansa. Ystäväni on suomalainen, mutta on asunut ulkomailla jo kymmenisen vuotta. Hän sanoi, että voidaan soittaa, mutta hänestä ei ole kuulunut mitään kahteen viikkoon.

Kiinnostaisi tosi paljon kuulla miten te muut klaaratte vierailujen ruokailut.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen ravintolaan, jossa jokainen voi tilanta mieluisensa annoksen. En itse valmista vieraille koskaan ruokaa, koska en jaksa sitä säätämistä. Tulee halvemmaksikin, kun ravintolassa jokainen maksaa luonnollisesti itse oman annoksensa.

Vierailija
2/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista käytöstä vieraalta, mutta en itsekään tarjoaisi tähteitä lounaaksi vieraille. Tähteet pakkaseen ja syö itse sitten vierailun jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen ystävä saisi mennä seuraavalla kerralla hotelliin kasvavan lapsensa kanssa jos olisi minun luonani noin käyttäytynyt.

Vierailija
4/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun on vieraana on erittäin epäkohteliasta esittää yhtään mitään vaatimuksia. Jos toinen tarjoaa, on ihan hänen päätettävissään mitä tarjoaa. Jos ei maistu, voi sitten olla syömättä tekemättä asiasta numeroa. Toki kohteliasta olisi ottaa edes vähän.

Vierailija
5/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa kaverisi asuu? Suurimmassa osassa maita ei mitään lounasta ole tarjolla kenellekään, syödään voileipiä tai salaattia.

Vierailija
6/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee sillätavalla että tarjotaan sitä mitä itsekin syödään, ja jos ei kelpaa niin vieraat voivat sitten syödä ihan kotonaan tai mennä vaikka ravintolaan. Ikinä ei ole kyllä tullut minkäänlaisia ongelmia tällaisesta. Tuttavapiiri koostuu normaaleista ihmisitä joilla on ihan normaalit tavat.

Vierailija
7/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti käyttäytyvä vieras. Meillä oli ulkomaalainen vieraana tässä kesällä, kova lihansyöjä . Me ei taas laiteta liharuokaa, varsinkaan kesällä kun on kuuma. Söi kiltisti ja kiitollisena kaikkea mitä tarjolla oli , mutta järjesti itsensä ravintolaan joinain iltoina liharuualle.

Vierailija
8/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista käytöstä vieraalta, mutta en itsekään tarjoaisi tähteitä lounaaksi vieraille. Tähteet pakkaseen ja syö itse sitten vierailun jälkeen. 

Huh kuin paljon alapeukkuja. En ole itse törmännyt tähteiden tarjoamiseen vieraille seuraavana päivänä, vaan aina on ihan laitettu ruoat, usein yhdessä vieraiden kanssa. Vaan ilmisesti tämä on monella normaali käytäntö? Aika mielenkiintoista, aina oppii uutta. Ja ihan tavan duunariperheestä ja -suvusta olen. 

Vierailija
9/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini on vegaani, mutta ei se tiukimman linjan. Varmistelen ennen kyläilyä mitkä olivat ne ok lisäkkeet ja kokkailen hänelle sen mukaan. Välillä tulee tunne, että pitäisiköhän ne muistaa jo ulkoa, mutta mielummin varmistelen.

Vierailija
10/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailut saa kestää enintään 1h45min, sitten vieraat voivat poistua. Tarjoiluna kupillinen teetä, keksiä sekä marianne karkki. Tuossa ajassa ehtii keskustelemaan kaiken tarvittavan, siitä ylimenevä puhe on turhaa toistoa.

Vierailija
11/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh kuin paljon alapeukkuja. En ole itse törmännyt tähteiden tarjoamiseen vieraille seuraavana päivänä, vaan aina on ihan laitettu ruoat, usein yhdessä vieraiden kanssa. Vaan ilmisesti tämä on monella normaali käytäntö? Aika mielenkiintoista, aina oppii uutta. Ja ihan tavan duunariperheestä ja -suvusta olen. 

Jos edellisenä päivänä on ollut vaikka paahtopaistia tai grillattua kanaa ja seuraavana päivänä niiden tarjottaisiin vieraille vaikka salaattia niin en näkisi tätä mitenkään outona. Mutta kuten sanoit, aina oppii uutta.

Vierailija
12/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjänsä joillekin vierailun päätarkoitus on ruoka.

Itse pyrin valmistamaan jonkin helpon ja riittoisaa perusruuan ennen vieraiden tuloa.

Haluamme nauttia yhdessäolosta en halu kokata jos on vieraita. Pitemmällä vierailulla saatan jopa lämmittää jotain kaupan valmista.

En myöskään odota että minulle on passattu lempiruokiani. Osaan käydä kaupassa ja ravintolassa myös muualla kuin asuin paikassani.

Vierailija
13/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos edellisenä päivänä on ollut vaikka paahtopaistia tai grillattua kanaa ja seuraavana päivänä niiden tarjottaisiin vieraille vaikka salaattia niin en näkisi tätä mitenkään outona. Mutta kuten sanoit, aina oppii uutta.

Tokihan eilinen broileri tai liha menisi salaatin tai kastikkeen osana oikein hyvin. Ymmärsin väärin AP:n kommentin, kun tuli mielikuva että eilistä ruokaa lämppäillään sellaisenaan vieraille seuraavana päivänä. Raaka-aineena toki ihan juttu. Tämä selittääkin, kiitos että jaksoit avata :) 

Vierailija
14/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkka ruoasta saa olla, mutta tuo on ystävältäsi törkeää käytöstä. En ainakaan palkitsisi sitä yrittämällä tehdä hänelle kelpaavaa ruokaa, vaan toteaisin, että ehkä parempi ensi kerralla hänen hoitaa itse omat syömisensä.

Vierailija
15/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aikaa valmistautua, niin pidän haasteista, mitä oudompia ruokarajoituksia, sen hauskempaa. Saan usein palautetta että oli esim. parasta gluteenitonta leipää ikinä. Yllätys- ja pitkäaikaisvieraat saavat sitten enemmän pärjätä sillä mitä sattuu olemaan tai omillaan. Ei ole vielä koskaan tullut ruoasta riitaa vieraiden kanssa

Vierailija
16/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tuollainen vieras saisi enää kutsua… ihanaa, että haluat asian puhua auki ystävän kanssa.

Jos ihmiset ovat monta pv vieraana niin silloin yleensä käydään välillä syömässä ulkona, vieraat kokkaa/grillaa tms.

Talo elää tavallaan… eli vieras joustaa. Toiveita ja allergioita kunnioitetaan, mutta en aiemmin esim leiponut gluteenitonta. Vieras toi itse sopivat eväät. Nyt olen kerennyt asiaan paneutua niin onnistuisi jo. Mut helpompi on hakea kaupasta niin ei tule erhettä…

Vierailija
17/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse moniallergisena lakto-ovovegenä ahdistun, jos joku pyytää syömään. En siksi, että pelkään, mitä siellä on tarjolla vaan siksi, että en halua esittää hankalia ruokatoiveita. Yleensä käykin niin, että lyhemmillä visiiteillä yksinkertaisesti toivon korkeintaan pelkkää kahvia/ teetä, eikä nekään pakollisia ole. Pidemmille käynneille vien itse mukanani jotain ja toki yritän valita jotain selllaista, mikä kelpaisi myös itse talon väelle. 

Joskus kuitenkin joudun väkisin kertaamaan kaikki allergiat/ rajoitukset, kun joku innokas kylään kutsuja haluaa EHDOTTOMASTI tarjota jotain. Silloin lähinnä nolottaa...

Vierailija
18/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa talon tavalla. Jos emäntä kysyy onko rajoitteita,kerron mitä en voi syödä, ellei kysy,syön mitä voin. Lapsen kohdalla en ole esittänyt vaateita,hänkin aina jotain syötävää on löytänyt jos mennään syömään jonkun luo.

Itse tarjoajana tottakai huomioin allergiat ja terveydelliset rajoitteet, muuten syökööt mitä on tarjolla tai olkoot syömättä. Kerran oli pikkuvieras jolla oli omat eväät pahojen allergioiden takia, äitinsä halusi turvata ja ymmärrän täysin. Turhaa nirppimistä ja kitinää en kuuntele. Vierailta tai esim lapseni suusta.

Vierailija
19/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua varten tartte kahvia keittää kirjoitti:

Itse moniallergisena lakto-ovovegenä ahdistun, jos joku pyytää syömään. En siksi, että pelkään, mitä siellä on tarjolla vaan siksi, että en halua esittää hankalia ruokatoiveita. Yleensä käykin niin, että lyhemmillä visiiteillä yksinkertaisesti toivon korkeintaan pelkkää kahvia/ teetä, eikä nekään pakollisia ole. Pidemmille käynneille vien itse mukanani jotain ja toki yritän valita jotain selllaista, mikä kelpaisi myös itse talon väelle. 

Joskus kuitenkin joudun väkisin kertaamaan kaikki allergiat/ rajoitukset, kun joku innokas kylään kutsuja haluaa EHDOTTOMASTI tarjota jotain. Silloin lähinnä nolottaa...

Lisään vielä: esim., jos menen porukoille käymään, niin he huomioivat kahvitarjoilun niin, että tarjolla on allergiaruokavaliooni käypää kuivaleipää (säilyy hyvin kerrasta toiseen) ja leivän päälle jotain kasviksia, juustoa, margariinia. Hyvin toimii, eikä tarvitse sen kummemmin säätää tarjoilujen kanssa. Puurohiutaleita löytyy kaapista, mikäli nälkä yllättää.

Vierailija
20/33 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen mielelläni ruokaa, joka sopii kaikille vierailleni. Joku kolmen päivän kyläily on ihan eri asia kuin yksi illallinen, mutta varaisin ruokaa jokaiselle. Vähän hankalaa, jos ei tiedä tarkalleen, mikä sopii ja mikä ei. Ap:n tarinassa taisi maitotuotteet olla onglema, mutta oliko vieras kertonut esim. olevansa vegaani tai allerginen. Jäi epäselväkai mitä on vieraan "terveellinen" ruoka. Munakas eilisistä tähteistä on mun mielestä hyvä lounas varsinkin salaatin kera.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi