Voiko suppilovahveron sekoittaa johonkin myrkylliseen?
Kommentit (25)
Ei näytä. Suppis ja kosteikkovahvero ovat erittäin turvallisia poimittavia. Sekä ulkonäkö että tuoksu ovat hyvin persoonallisia. Mutta toki kaikki ääritapauksissa mahdollista on; onhan joku skarppi metsästäjä luullut kaveriaan teereksi ja ampunut.
Et voi sekoittaa. Oranssi varsi ja lakin muoto eroavat kaikista muista sienistä.
Rustonupikka saattaa muistuttaa nuorta suppilovahveroa. Rustonupikassa on syanidia.
Lisäksi olen löytänyt erään kannoissa kasvavan lahottajasienen, jota ei ole taskuun menevissä sienioppaissa ja jonka nimeä en muista. Suppilovahvero ei kasva kannoissa, koska se on mykorritsasieni eikä lahottaja. Laitan tänne sen lahottajan nimen, jos löydän.
Taidan olla ainut jolla tuli mieleen, että tää ap haluaa myrkyttää jonkun?? Hullu ja vilkas mieli varmaan mulla..
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:24"]
Rustonupikka saattaa muistuttaa nuorta suppilovahveroa. Rustonupikassa on syanidia.
Lisäksi olen löytänyt erään kannoissa kasvavan lahottajasienen, jota ei ole taskuun menevissä sienioppaissa ja jonka nimeä en muista. Suppilovahvero ei kasva kannoissa, koska se on mykorritsasieni eikä lahottaja. Laitan tänne sen lahottajan nimen, jos löydän.
[/quote]
Myrkkynääpikkä. Muistuttaa koivunkantosientä, joka puolestaan on herkullinen ruokasieni.
Kaiken voi sekoittaa, äitini oli kerännyt rustonupikoita suppilovahveroina, vaikka kyllähän ne ovat aivan erinäköiset sienet. Jos epäilyttää, ota sienikirja mukaan metsään ensimmäisillä suppiskeruukerroilla ja jos löydät rustonupikoita, vertaa niiden eroja suppiksiin ihan kourassasi. Rustonupikat on iljettäviä, joustavia sieniä, aivan kuin jostakin kellertävästä viinikumikarkista tehtyjä sienen irvikuvia.
Olen kuitenkin melko varma että erotat nämä helposti toisistaan :)
Sienionnea!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:24"]
[/quote]
Olisiko myrkkynääpikkä? Senhän saattaisi sekoittaa kuusilahokkaan, joka on myös näitä myöhäisemmän syksyn sieniä. Kuusilahokka onkin oikein hyvä ruokasieni, samaa luokkaa kuin koivuja lahottava koivukantosieni. Molempia saattaa löytää kerralla todella paljon.
Kultaheltta (Chrysomphalina chrysophylla) on se suppilovahveron näköinen lahottaja, jota kerran löysin. Olin siis mennä vipuun, vaikka olen kokenut sienestäjä. Tässä kultaheltasta englanniksi. Syömäkelpoisuudesta tai myrkyllisyydestä en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:34"]
Kultaheltta (Chrysomphalina chrysophylla) on se suppilovahveron näköinen lahottaja, jota kerran löysin. Olin siis mennä vipuun, vaikka olen kokenut sienestäjä. Tässä kultaheltasta englanniksi. Syömäkelpoisuudesta tai myrkyllisyydestä en tiedä.
[/quote]
Paljonkohan noitakin on tullut syötyä vahingossa 8)
Minäkin ajattelin ekana että ap aikoo myrkyttää jonkun
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:34"]
[/quote]
Paljonkohan noitakin on tullut syötyä vahingossa 8)
[/quote]
Sanopa muuta. Hälytyskelloni alkoivat soida vasta, kun vilkaisin lakin alle, ja hokasin, että mitenkäs nämä heltat eivät olekaan selkeästi johteiset, kuten suppiksessa. Suppiksessahan ei ole varsinaisia helttoja, vaan helttamaiset poimut. Suppiksen "heltat" ovat myös selvästi harmahtavat. Kultaheltassa on nimensä mukaan kellertävät heltat.
t. 5.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:50"]
Sanopa muuta. Hälytyskelloni alkoivat soida vasta, kun vilkaisin lakin alle, ja hokasin, että mitenkäs nämä heltat eivät olekaan selkeästi johteiset, kuten suppiksessa. Suppiksessahan ei ole varsinaisia helttoja, vaan helttamaiset poimut. Suppiksen "heltat" ovat myös selvästi harmahtavat. Kultaheltassa on nimensä mukaan kellertävät heltat.
t. 5.
[/quote]
http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/suppilovahvero-suomalaisten-suosikkisieni/
Tuolla mainitaan Kultaheltta "syötäväksi", en jaksa kantaa huolta mahdollisesti syömistäni kultaheltoista, kun olen kerta hengissäkin edelleen :) Tokihan tuo kasvupaikka rajaa, en mäkään nyt mitään kannonkyljestä suppiksina keräisi, mutta ainahan siellä sammalen peitossa voi joku lahokalikka olla mistä tuollainen kasvaa. Pienet kultaheltat varmaan sellaisessa tilanteessa menisivät sen kummemmin huomioimatta sienikoriin, kun suppiksia yleensä keräilee samalla tyylillä kuin marjoja, riipii vaan mukaansa kun niitä on niin paljon. Ja sitten ihan sokeana kotona riipii niitä halki ja pannulle tai kuivamaan.
No ei voi, jollet ole ihan sokea. Suppiksen lakissa on aina keskellä se pieni suppilo ja jalka on aina keltainen ja siitä jalasta alkavat suoraan lakin alle tulevat heltat. OK, ihan pienissä suppiksissa se suppilo ei juuri näy, mutta jos nuo eivät kasva samassa tupaksessa selvästi tunnistettavien isojen suppisten kanssa, jätä keräämättä.
Haloo, se jalka on aina lituskainen ja usein kiemurteleva.
Suppilo joko on suppilo tai sitten ei.
Välimuotoja ei ole.
Ei voi, jos tarkistaa erikseen jokaisen sienen, että varmasti on se suppilo. Jos niitä mättää vaan kaksi käsin koriin tarkemmin katsomatta, voi mukaan mennä vaikka seitikkejä.
Kyllä mäkin luulin, että ap miettii voisiko johonkin suppilovahveroruokaan sekoittaa huomaamatta myrkkysientä. Ja siis ajattelin, että provoilee. Av-sieni on lahottanut mun aivot.
:D En tajunnutkaan että joku vois ajatella sen näin.. Amatöörisienestäjä mä vaan. Ap.
Kommenteista kyllä erottaa ketkä ahmii teeveestä kaikki murhasarjat joita vain ikinä löytyy...
On olemassa valevahvero, mutta sekään ei ole myrkyllinen. Eli ei voi sekoittaa myrkkysieneen.