Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19-vuotias lapseni haluaa muuttaa pois kotoa.

Vierailija
30.09.2014 |

Liian aikaista. Aivan liian aikaista. 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä varmaan vielä kannata vieroittaa tissistä

Vierailija
2/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta sitä budjetoimaan rahansa, jotta ne riittäisi kaikkiin laskuihin ja menoihin. Mikäli summa jää vajaaksi, tuskin itsenäistymisestä tulee mitään. Homma jää haaveeksi. Muussa tapauksessa kannusta ja auta kämpän löytymisessä. Aloita pakkaamaan ja tee lapsen huoneesta itsellesi mukava oleskelutila/ kirjastonurkkaus.

Kun nuori kuulee sinun suunnitelmista ja huoneen uudesta sisustuksesta, sillä voi hyvinkin mieli muuttua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäerohullu tehtailee provoja

Liian nähty. Aivan liian nähty.

Vierailija
4/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osukohan sormi väärälle näppikselle ja kyseessä on 16-vuotias? Muussa tapauksessa, onnea aikuisen jälkikasvun itsenäiseen elämään!

Vierailija
5/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:54"]

Auta sitä budjetoimaan rahansa, jotta ne riittäisi kaikkiin laskuihin ja menoihin. Mikäli summa jää vajaaksi, tuskin itsenäistymisestä tulee mitään. Homma jää haaveeksi. Muussa tapauksessa kannusta ja auta kämpän löytymisessä. Aloita pakkaamaan ja tee lapsen huoneesta itsellesi mukava oleskelutila/ kirjastonurkkaus.

Kun nuori kuulee sinun suunnitelmista ja huoneen uudesta sisustuksesta, sillä voi hyvinkin mieli muuttua. 

[/quote]Miksi mielen pitäisi muuttua? Mikä siinä on niin kamalaa, että 19-vuotias itsenäistyy? 

Vierailija
6/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin tuossa iässä vielä itsenäisesti asutaan.

Vierailija
7/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin kotoa 17-vuotiaana ja hyvin se meni... :D

Vierailija
8/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muuton kotoa 16 vuotiaana opiskelemaan (200km päähän)ja hyvin pärjännyt, siitä asti asunut omillani, lukuunottamatta paria kuukautta jonka asuin porukoilla että löysin uuden asunnon opiskelujeni jälkeen. Vanhempani tukivat omia päätöksiä ja lopulta lähensi meidän suhdetta entisestään. Tuota menoa tyttäresi asuu varmaan 30 vielä kotona koska ei osaa itsenäisesti asua.

Vierailija
9/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin kotoa 15-vuotiaana... perheeni on kaikki kaikessa minulle ja uskon että itsenäistymiseni nuorena lähensi entisestään suhdetta äitiin ja isään. Anna lapsesi yrittää... kyllä se kotio tulee mikäli ei koe pärjäävänsä.

Vierailija
10/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että tänään sinulla on 19-vuotias. Huomenna hän saattaa olla jo 18.

Vierailija
11/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä samoja liukuhihnaprovoja, mutta jos joku oikeasti ajattelee näin, niin mitä nää tyypit ajattelee nuoren jatko-opinnoista. Ikis ei ikinä vastaa, mutta joku muu voi kommentoida.

16-vuotiaana loppuu peruskoulu - jos omassa kunnassa ei ole soveltuvaa toisen asteen koulutusta, niin muutto on ainoa vaihtoehto. Periaatteessa voin jotenkin ymmärtää, jos hieman epäkypsää nuorta pyrkii ohjaamaan esim. lukioon (joka yleensä joka paikkakunnalta löytyy) nuoren iän takia, mutta aina sekään tuskin on ratkaisu.

19-vuotias pääsee toiselta asteelta. Vielä harvemmasta paikasta löytyy sopiva jatkokoulutus tämän jälkeen ja jos nuori valmistuu ammattikoulusta, eikä halua jatkaa opintoja, niin työllistymistä helpottaa huomattavasti muuttovalmius - usein se on melkein pienemmillä paikkakunnilla pakollista, koska oman amiksen väkeä on paikkakunnalla liikaa. 

Jos siis näitä muuttoikärajoja astellaan tehokkaasti, niin vanhemmat ovat suoraan syrjäyttämässä nuorta. Jos 19-vuotias ei ole valmis omilleen, niin kasvatuksessa on tehty virheitä jo aikaisemmin. 

Vierailija
12/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukutettu

Vierailija
13/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin itse 16-vuotiaana, eikä 19-vuotiaanakaan enää käytännössä kukaan kavereistakaan asunut vanhemmillaan.

Vierailija
14/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

He, muutin omilleni 16-vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.
Nyt olen 19v, onnellisesti rv22 menossa, töissä, seurustellut 4 vuotta ja olen kihloissa, ensi vuonna häät.
Tietysti jokainen on erilainen ja lapsesi voi olla hyvinkin kypsymätön vielä tässä iässä. Mutta omilleen muutto antaa kypsyyttä ja vastuuta, kyllä se siitä aikuistuu kunhan saa mahdollisuuden, kotona aikuistuminen ei välttämättä onnistu. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä