Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita syitä olla syömättä porsasta kuin uskonto?

Vierailija
30.09.2014 |

Olin joskus tarjoilijana ja yksi täysin suomalainen nainen tilasi hampurilaisen ilman pekonia koska ei saa syödä porsasta. Pihvi oli nautaa joten vegetaristi hän ei ollut.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:43"]

Raamatussa kielletään sian syöminen, joten voi olla suomalainen uskovainen. Monet eivät hyväksy Raamattuun vedoten esim. homosuhteita, joten luonnollisesti samat ihmiset kieltäytyvät myös sianlihasta.

[/quote]

Tästä asiasta voi väitellä loppuun saakka, jos tahtoo. Väittelemällä asia ei muutu. Jos menee pelkän kirjaimen varassa ja jos ei Henki saa meille kirkastaa Raamattua, niin aina me olemme lain ja uskonnollisuuden alla. Ei tästä sen enempää.

J-P

[/quote]

Näin näppärästi uskova myöntää itselleen poikkeusluvan syödä mitä haluaa. Tokihan Raamattu possun popsinnan kieltää, mutta kun kinkku on hyvää, niin keksitään joku jippo niin saadaan vetää masut täyteen ja vieläpä vapahtajamme syntymän kunniaksi eli jouluna.

Vierailija
2/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tod.näk. Juutalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa kielletään sian syöminen, joten voi olla suomalainen uskovainen. Monet eivät hyväksy Raamattuun vedoten esim. homosuhteita, joten luonnollisesti samat ihmiset kieltäytyvät myös sianlihasta.

[/quote]

Tästä asiasta voi väitellä loppuun saakka, jos tahtoo. Väittelemällä asia ei muutu. Jos menee pelkän kirjaimen varassa ja jos ei Henki saa meille kirkastaa Raamattua, niin aina me olemme lain ja uskonnollisuuden alla. Ei tästä sen enempää.

J-P

[/quote]

Tuon on arsinaista skeidaa, sieltä poimitaan juuri se ohjeistus niin kuin itselle sopii. Jos se raamattu on jonkinasteinen elämänohje, se pitää olla sitä kaikessa, myös ruuan suhteen. Miten uskovaiset voivat toimia niin kaksinaismoraalisesti, että vedotaan raamattuun homojen asiassa ja taas jotkin muut asiat, esim. ruoka, voidaan ohittaa sen kummempia miettimättä?

Vierailija
4/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:50"]

[/quote]

J-P

[/quote]

Tuon on arsinaista skeidaa, sieltä poimitaan juuri se ohjeistus niin kuin itselle sopii. Jos se raamattu on jonkinasteinen elämänohje, se pitää olla sitä kaikessa, myös ruuan suhteen. Miten uskovaiset voivat toimia niin kaksinaismoraalisesti, että vedotaan raamattuun homojen asiassa ja taas jotkin muut asiat, esim. ruoka, voidaan ohittaa sen kummempia miettimättä?

[/quote]

Katsos kun se Henki isolla h-kirjaimella sanoo, että homot on yäks ja porsaanpotka nam. Jos Raamattu käy kiusalliseksi, on mielikuvituksen käyttämisen aika.

Vierailija
5/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin vähän epäilemään, että sanoiko nainen todellakin ettei SAA syödä porsasta. Jos sanoi, niin kuullostaa minusta enemmän terveyssuositukselta (sic) kuin uskonnolliselta syyltä. Kukaan mun tuntema juutalainen tai muslimi ei ole koskaan sanonut, ettei uskontonsa takia SAA syödä porsasta vaan että ei syö, halua syödä tai uskontonsa takia ei syö. Onhan se tietysti mahdollista että joku on kääntynyt ja opiskelee uutta uskontoaan kuin sääntökirjaa, mutta mulla ei ole tullut vastaan tällaista. Sen sijaan monikin sanoo noista terveyssuosituksista että "ei saa syödä jtn" tai lääkäri on "kieltänyt" vaikka oikeasti siis lääkärin ohjeetkaan eivät ole mikään sääntö vaan suositus, jota tietysti kannattaa totella.

Itse olen uskonnoton sekasyöjä mutta vältän possua, koska en pidä sianlihaa erityisen terveellisenä sen rasvaisuuden vuoksi, mutta ennen kaikkea sen takia, millaiset olot niillä sioilla on ennen pekonipannulle joutumistaan. Aika vähän syön lihaa ylipäänsä, mutta kyllä esimerkiksi nautakarjalla on sen verran paremmat olot että tuen sellaista yrittäjyyttä mieluummin. Missään nimessä ei tulisi silti mieleenkään sanoa että en saa syödä possua, ei sitä ole kukaan minulta kieltänyt.

Vierailija
6/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin vähän epäilemään, että sanoiko nainen todellakin ettei SAA syödä porsasta. Jos sanoi, niin kuullostaa minusta enemmän terveyssuositukselta (sic) kuin uskonnolliselta syyltä. Kukaan mun tuntema juutalainen tai muslimi ei ole koskaan sanonut, ettei uskontonsa takia SAA syödä porsasta vaan että ei syö, halua syödä tai uskontonsa takia ei syö. Onhan se tietysti mahdollista että joku on kääntynyt ja opiskelee uutta uskontoaan kuin sääntökirjaa, mutta mulla ei ole tullut vastaan tällaista. Sen sijaan monikin sanoo noista terveyssuosituksista että "ei saa syödä jtn" tai lääkäri on "kieltänyt" vaikka oikeasti siis lääkärin ohjeetkaan eivät ole mikään sääntö vaan suositus, jota tietysti kannattaa totella.

Itse olen uskonnoton sekasyöjä mutta vältän possua, koska en pidä sianlihaa erityisen terveellisenä sen rasvaisuuden vuoksi, mutta ennen kaikkea sen takia, millaiset olot niillä sioilla on ennen pekonipannulle joutumistaan. Aika vähän syön lihaa ylipäänsä, mutta kyllä esimerkiksi nautakarjalla on sen verran paremmat olot että tuen sellaista yrittäjyyttä mieluummin. Missään nimessä ei tulisi silti mieleenkään sanoa että en saa syödä possua, ei sitä ole kukaan minulta kieltänyt.

Vierailija
7/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehotuotanto. Kamala haju ja maku (kai joku muukin on huomannu järkyttävän sian paskan hajun kun paistaa mitä vaan osaa siasta, en syö mitään mikä haisee sian paskalta).

Vierailija
8/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa ainakin reumaatikoille nivelkipuja. Pahentaa myös monen muun kroonisen sairauden oireilua.

Vierailija
9/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:12"]

[/quote]

Lisään vielä, että kuten moni jo tuossa sanoikin, niin uskontoa ei näe ulkonäöstä.

Vierailija
10/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:36"]

Sianlihassa on enemmän kolesterolia kuin naudanlihassa, pääasiassa siksi, että siinä on enemmän rasvaakin.  Niinpä ihmisiä, joilla on kolesteroli korkealla, neuvotaan välttämään sianlihan syöntiä. Tämä lienee usempien ihmisten syy nykyään.

Trikiinivaara on paimentolaisuskontojen sianlihakiellon alkuperäinen syy, mutta nykypäivän Suomessa vaara on melko mitätön, varsinkin kun sianliha todellakin kypsennetään kypsäksi.

[/quote]

Olisko sulla aihettaa päivittää tietojasi?

[/quote]

Päivitä sinä. En ole ikinä kuullut, että Suomessa oli joku sianlihasta trikiinejä saanut. Mutta varmaankin on ollut alkuperäisen lähi-itäläisten terveyssuositusten perustana. Jäänyt sitten päälle, kuten ympärileikkauksetkin.

Sianliha on muuten nykyään melko vähärasvaista ja lisäksi rasva on enimmäkseen hyvänlaatusta eli aika vähän siitä on kovaa rasvaa.

[/quote]

Se onkin valitettavaa, että se on nykyään vähärasvaista.

Vierailija
11/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät pidä mausta, mutta ei kai siihen mitään ei-uskonnollisia syitä taida olla. Juutalaiset, muslimit ja tietyt kristityt (mm. adventistit) eivät syö porsasta. 

Vierailija
12/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergia

Vierailija
13/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se täysin suomalainen nainen ei syönyt sikaa uskonnollisista syistä?

Vierailija
14/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olin muinoin vuosia syömättä sianlihaa nivelvaivojen vuoksi.

Vierailija
15/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paha maku

Vierailija
16/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelit, ettei uskontonsa kiellä sian syömistä? Ulkonäöstä? Just.

Vierailija
17/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö possua koska se on yksinkertaisesti pahaa.

Vierailija
18/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti? Ei tykkää porsaanlihan mausta?

Vierailija
19/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sika on ällöttävää. En ole kasvissyöjä eikä uskonto kiellä mutta vältän sikaa kuin ruttoa.

Vierailija
20/38 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:13"]

Jos se täysin suomalainen nainen ei syönyt sikaa uskonnollisista syistä?

[/quote]

Uskonto voi kieltää possun syömisen, mutta usko ei. Sama toisin sanottuna;Itse voi kieltää itseltää possun syönnin, mutta Jumala ei sitä kiellä.

J-P