Onko muita syitä olla syömättä porsasta kuin uskonto?
Olin joskus tarjoilijana ja yksi täysin suomalainen nainen tilasi hampurilaisen ilman pekonia koska ei saa syödä porsasta. Pihvi oli nautaa joten vegetaristi hän ei ollut.
Kommentit (38)
Miksi on hyväksyttävämpää sanoa "minä en saa syödä" kuin "minä en halua syödä?"
Trikiini. Sian lihassa saattaa olla sitä jos se jää raa'aksi. Mutta en jaksaisi uskoa, että sellaista pelkää täällä Suomessa.. Hmm.
Paha maku tai se, ettei tahdo syödä niin älykästä eläintä. (Possu on yksi älykkäimmistä eläimistä, huomattavasti älykkäämpiä kuin esimerkiksi koirat, ja fysiologialtaan hyvin paljon ihmisen kaltainen.)
Pari ystävääni kataa sianlihaa sen tehotuotannon takia. TV-ohjelmia aiheesta katsottuaan ei enää tehnyt mieli syödä possua. Eivät ole minkään alan kiihkoilijoita.
Sianlihassa on enemmän kolesterolia kuin naudanlihassa, pääasiassa siksi, että siinä on enemmän rasvaakin. Niinpä ihmisiä, joilla on kolesteroli korkealla, neuvotaan välttämään sianlihan syöntiä. Tämä lienee usempien ihmisten syy nykyään.
Trikiinivaara on paimentolaisuskontojen sianlihakiellon alkuperäinen syy, mutta nykypäivän Suomessa vaara on melko mitätön, varsinkin kun sianliha todellakin kypsennetään kypsäksi.
Jos hän sanoi, ettei SAA syödä possua, jäljelle jäävät uskonnolliset ja terveydelliset syyt. Jos kolesteroli on koholla, pekonia ei kannata syödä, kts. Sydäntautiliiton suositukset (karppaajat alkavat kumminkin taas kinata tästä, mutta lääkärit neuvovat välttämään eläinrasvoja, ja pekoni on yksi pahimmista myös suolaisuutensa takia).
Mulla oli lapsena lemmikkinä naapurisikalasta saatu sika, joka oli mun paras kaveri ja nukkui mun huoneessa. Ei tulisi mieleenkään syödä sikaa.
20, possut ovat tosiaan älykkäitä ja kerrassaan mainioita... Mutta siinä tapauksessa nainen olisi kaiketi sanonut, ettei VOI syödä pekonia, ei että ei SAA syödä sitä...
19
Kolesteroli ei ole mitään myrkkyä, eikä eläinrasvat yleensäkkään. Myrkkyä lihassa ovat vain lisäaineet, joita niihin laitetaan. Eläinrasvat on ihan yhtä terveellisiä, kuin kasvikset.
J-P
Minä vältän tehotuotettua possua, koska niillä älykkäillä eläimillä on niin kurjat oltavat. Naudat pääsevät sentään ulos. En silti sanoisi, etten saa syödä possua.
Raamatussa kielletään sian syöminen, joten voi olla suomalainen uskovainen. Monet eivät hyväksy Raamattuun vedoten esim. homosuhteita, joten luonnollisesti samat ihmiset kieltäytyvät myös sianlihasta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:43"]
Raamatussa kielletään sian syöminen, joten voi olla suomalainen uskovainen. Monet eivät hyväksy Raamattuun vedoten esim. homosuhteita, joten luonnollisesti samat ihmiset kieltäytyvät myös sianlihasta.
[/quote]
Tästä asiasta voi väitellä loppuun saakka, jos tahtoo. Väittelemällä asia ei muutu. Jos menee pelkän kirjaimen varassa ja jos ei Henki saa meille kirkastaa Raamattua, niin aina me olemme lain ja uskonnollisuuden alla. Ei tästä sen enempää.
J-P
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:36"]
Sianlihassa on enemmän kolesterolia kuin naudanlihassa, pääasiassa siksi, että siinä on enemmän rasvaakin. Niinpä ihmisiä, joilla on kolesteroli korkealla, neuvotaan välttämään sianlihan syöntiä. Tämä lienee usempien ihmisten syy nykyään.
Trikiinivaara on paimentolaisuskontojen sianlihakiellon alkuperäinen syy, mutta nykypäivän Suomessa vaara on melko mitätön, varsinkin kun sianliha todellakin kypsennetään kypsäksi.
[/quote]
Olisko sulla aihettaa päivittää tietojasi?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:36"]
[/quote]
Olisko sulla aihettaa päivittää tietojasi?
[/quote]
Päivitä sinä. En ole ikinä kuullut, että Suomessa oli joku sianlihasta trikiinejä saanut. Mutta varmaankin on ollut alkuperäisen lähi-itäläisten terveyssuositusten perustana. Jäänyt sitten päälle, kuten ympärileikkauksetkin.
Sianliha on muuten nykyään melko vähärasvaista ja lisäksi rasva on enimmäkseen hyvänlaatusta eli aika vähän siitä on kovaa rasvaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:30"]
Paha maku tai se, ettei tahdo syödä niin älykästä eläintä. (Possu on yksi älykkäimmistä eläimistä, huomattavasti älykkäämpiä kuin esimerkiksi koirat, ja fysiologialtaan hyvin paljon ihmisen kaltainen.)
[/quote]
höpö höpö
Ehkä pekonin rasva?