Millaista fyysinen väkivalta olet kokenut parisuhteessasi ja miten käsittelit asiaa?
En tiedä, saako tästä aiheesta keskustella koska en löytänyt erilaisilla hauillakaan kuin muutaman aloituksen, jossa mies on tyyliin lyönyt nyrkillä seinään tai korkeintaan läppäissyt avokämmenellä. En tarkoita vähätellä tällaista kokemusta mutta ehkä vähän silti ihmetyttää se, että olen ihan hirveän monesti törmännyt netissä kirjoituksiin, joissa todetaan henkisenkin väkivallan olevan monesti fyysistä pahempaa. Hirveän vaikeaa on löytää keskustelua siitä, miltä oikeasti tuntuu kun rakastamansa ja se kaikkein läheisin ihminen päättää vahingoittaa myös fyysisesti.
Oma käsitykseni on kuitenkin se, että ilman henkistä väkivaltaa ei ole myöskään fyysistä väkivaltaa. Mikä siis oikeuttaa ihmiset hokemaan sitä, että henkinen väkivalta olisi fyysistä pahempaa ja satuttaisi enemmän? Minä olen todella traumatisoitunut parisuhteessa kokemastani fyysisestä väkivallasta huomattavasti enemmän, kuin pelkästä (mm.) haukkumisesta, huorittelusta ja sanallisesta väkivalalla uhkaamisesta. Olen pelännyt ihan oikeasti henkeni puolesta niinä kertoina, kun ex kävi minuun käsiksi. Eli mm. löi, potki ja kuristi. Kokemusta on aiemmassa suhteessa myös henkisestä väkivallasta. Se oli huomattavasti helpompaa sivuuttaa koska olisin periaatteessa missä tahansa vaiheessa voinut vain päättää kävellä ovesta ulos.
Kaipaisin vertaistukea enkä sitä, että minulle hoetaan papukaijana sitä, että kaikki väkivalta on tuomittavaa. Olisin todella kiitollinen, jos kokemani väkivalta olisi jäänyt pelkästään henkisen kiusaamisen tasolle. Vertaistuen sisään olen törmännyt pelkkään sanahelinään.
En koskaan mitään. Ikää 61v