Miten välttää lahja/perintövero?
Minun hyvä ystäväni (mies) on kuolemassa syöpäåän ja haluaisi että minä saisin hänen omaisuutensa. Osan hän on jo siis antanutkin mutta esim. asunto, siitä olisi pakko maksaa veroa ja mulla ei just nyt olisi ylimääräisiä:(
Ystäväni asuu nyt minun luona koska pystyn häntä täällä hoitamaan paremmin ja kuskaan sairaalassa tms.
Mietin jos hän tulisi tähän kirjoille, olisimme siis avopari, niin onko perintövero % silti kovin korkea?
En kehtaa keltään lakimiehiltä kysellä, yksi vaihtoeehto olisi tietty mennä naimisiin, mitä ystävä ehdotti mutta en osannut vielä sanoa mitään.
Kommentit (23)
Avopuoliso rinnastetaan aviopuolisoon vain jos on elänyt avioliitonomaisessa olosuhteissa ja on tai on ollut yhteinen lapsi tai ovat aiemmin olleet avioliitossa.
Lisäksi aviopuoliso kuuluu I veroluokkaan, joten perintöverolta ei voi välttyä edes naimisiin mennessä.
Jos menette naimisiin, sukulaiset peräyttävät liiton kuoleman jälkeen. Voitte hoitaa asianne lakimiehen luona yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:29"]
Nyrkkisääntö on, että avovaimolla ei ole aviovaimon oikeuksia perimisasioissa(kaan), mutta näitä harvoja poikkeuksia sitten on. Avovaimo saa periä avomiehen vain, jos he ovat olleet hyvin kauan yhdessä, on yhteistä omaisuutta, yhteisiä lapsia jne.
[/quote]
Tää on kyllä niin ihme juttu, koska kuitenkin taas katsotaan että avomies on velvollinen elättää avovaimonsa (tai toisinpäin)
ap
[/quote]
Elämä on eri asia kuin kuolema. Lailla on haluttu turvata sukulaisten perinnöt kaiken maailman siipeilijöiltä. Olisihan se mukavaa, jos asuisi pari viikkoa jonkun kroisoksen kanssa saman katon alla ja sitten se heittäisi veivinsä. Omaisuus tippuisi nätisti syliin.
[/quote]
Parin viikon avioliitto ei välttämättä riitä Suomalaisesaa oikeuskäytännössä.
Tosielämä on eri juttu kuin tv-sarjat.
[/quote]
Kroisos-esimerkissä oli kyse avoliitosta.