Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsellani on addiktio karkkiin

Vierailija
29.09.2014 |

lapsi 6v on aivan sekaisin herkuista. Himoitsee karkkia/suklaata/jäätelöä ym kokoajan. Pyytelee sitä joka pv, "ostetaanko tänään jäätelöä?, saanko irtokarkkia äiti pliis? osta mulle karkkipussi/tikkari kun tulet töistä kotiin, isä" Tänään löysivät veljen kanssa maasta euron ja kävivät ostamassa pienen suklaalevyn kaupasta. Jakoivat sitä suklaata ja tyttö luuli saaneensa YHDEN palan vähemmän niin alkoi kamala huuto ja itku siitä menetetystä suklaapalasta. Mikään selitys siitä että se levy on tasattu ei auta, itkee ja raivoaa sen yhden palasen perään eikä voi iloita niistä 6 jotka jo söi.

Lapset saavat karkkia silloin tällöin, noin 3krt kuukaudessa käydään kioskilla irtokarkki ostoksilla jolloin saavat noin euron käyttöönsä molemmat. Viikolla saavat välillä keksiä/kakkua tms makeaa välipalaksi. Jos lapsi tietää että tulee saamaan karkkia tai muuta herkkua on innosta pinkeä ja kiltti. Karkilla voisi kiristää tai lahjoa tekemään mitä vain. Kerran 4 vuotiaana söi omansa, sitten veljensä karkit ja oksensi mutta olisi sen oksentamisen jälkeenkin vielä jatkanut mässäilyä kun karkit eivät olleet loppu.

Olisiko järkevää laittaa totaalinen makealakko lapselle vaikka kuukaudeksi-kolmeksi? Voisiko siitä olla apua järjettömään makean himoon?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:10"]

Itse olen huomannut, että ne lapset, joiden kotona on tiukka kuri makean suhteen, ovat heti kylään tullessa kaksin käsin sokeriastiassa tai keksivadilla. Kun makeasta menee hohto eikä siitä tehdä numeroa, niin lapsikin suhtautuu makeaan neutraalisti. Minusta karkkipäivä on hyvä idea ja lapselle voi ostaa hedelmiä - melonit, mangot, viinirypäleet korvaavat karkit.

[/quote]

itse olen ollut aikalailla samalla kannalla. Liika rajoittaminen kostautuu viimeistään kun muuttaa omilleen. Lapset ovat kuitenkin erilaisia. Meillä on kaksi ja heillä on niin erilainen suhtautuminen herkkuihin. Esikoista ei niinkään kiinnosta, omilla rahoillaan ostaa mielummin leluja ja osaa jakaa herkuistaan. Kuopus taas tuhlaisi kaikki pennosensa karkkiin eikä oikein tohdi jakaa. Olen ajatellut että karkkipäivä ei välttämättä ole hyvä idea koska sitten teininä se karkki vaihtuu viinaan ja muutenkin lapsi oppii että joka la on karkkipv. Me pidetään joskus leffailtaa jolloin ostetaan karkkia taikka muuten vain tai jos isovanhemmat antavat namirahaa..syödään kuitenkin pari kertaa viikossa keksiä/pullaa/kakkua pari palaa. ap

Vierailija
2/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile antaa jätskiä tai mässyä jossa on vain sokeria, ei maissi ym fruktoosisiirappia,se aiheuttaa riippuvuuden aivoissa...googleta glukoosi-fruktoosisiirapin haitat tms..Ikävä vaan että sokeri on korvattu joko osittain tai kokonaan teollisuudessa sillä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söitkö raskaudessa paljon makeisia entä imettäessä? Minulla on sellainen makeanhimoinen kuopus, ja olen tehnyt niitä edellämainittuja

Vierailija
4/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota käyttöön karkkipäivä ja silloinkin vain pieni määrä karkkeja esim. 5-10 karkkia.

Vierailija
6/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni että lapsi on vielä noin pieni, niin pystyt vaikuttamaan sen karkinsyöntiin.

Kolmen kuukauden totaalinen makealakko auttaa. Kokemusta on.

Vierailija
7/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä antaa vinkkejä millä korvata herkkuja? Itselläni tulee mieleen vain naturel pähkinät ja rusinat. Vai onko järkevämpää ohjata lasta irti herkuista niin ettei niitä edes korvata millään terveellisemmällä herkulla? Miten juomajogurtit, antaisitko niitä? Lapsi kun eläisi vain leivällä, jogurteilla, muroilla, myslillä ja kaikella mikä on tarkoitettu välipaloiksi eikä ruoka maistu kuin sudennälässä.

Vierailija
8/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo luettelemasi jugurtit ja murot yms. on nimenomaan ylimakeita ja täynnä sokeria. Vähentäisin kyllä määrätietoisesti makean määrää, en korvaisi makeaa toisella makealla. Kun sokeriruokia vähentää, muu ruoka alkaa paremmin maistua. Tietenkin alun totuttelu on hankalaa, mutta kannattaa olla pitkäjänteinen ja jatkaa vaan.

Vierailija
9/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas on täysin ok ja tervettä opettaa lapsikin siihen, että makeaa voi kyllä syödä mutta kohtuudella. Eli ette osta pyytämällä makeaa, vain silloin sovittuina päivinä ja kohtuumäärinä. Lapsi oppii siihen kyllä. Jos taas kaikkeen makeaan teet täyslakon nyt niin lapsi tulee varmasti kärsimään ongelmista vanhempana sokerin suhteen, kun pääsee päättämään asiasta itse.

Vierailija
10/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta kotiin niitä juttuja, joita lapsi himoitsee. Murojen tilalle puuro, johon EI laiteta sokeria vaan ripaus suolaa ja esim. voisilmä (tai kanelia). Jogurttijuomat ovat ihan turhia, osta maustamatonta jogurttia ja tarjoa sitä hunajan kanssa. Lapsi ei myöskään kuole nälkään, joten voit harkita ruokakertojen vähentämistä ainakin niin, ettei jatkuvasti ole ottamassa "välipalaa": ruoka maistuu paremmin, kun aterioiden välissä on useampi tunti. Tottakai pitkiin väleihin kuuluu välipala.

Vierailija
11/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan syödä muroja tai jogurttia arkiruokana. Nekin lasketaan herkuksi niinkuin mehukin.
Arkipäivinä ainut sokeri saadaan tavallisesta ruoasta ja hedelmistä. Juomaan vain maito/piimä/vesi/soija-, kaura- tai mantelimaito.
Sitten kun herkutellaan lapset saa herkutella kunnolla, mutta arjessa ei sokerilla tai huonolaatuisella ruoalla mällätä.

Vierailija
12/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tietenkin niin että ensin on syöty kunnon ruoka, kunnon annos. 

Vierailija
13/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kk karkkilakko?! Se on kuule lapselle aika helvetin pitkä aika. Ja varmasti mukavaa katsoa vierestä kun veli syö karkkia. Tee se, toimii varmasti.

Vierailija
14/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan lakkoja! Anna syödä kunnolla silloin kun syö niin häviää kielletyn hedelmän status. Mitä enemmän kiellät sen enemmän se niitä haluaa. .

Vierailija
15/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:00"]

Kolmen kk karkkilakko?! Se on kuule lapselle aika helvetin pitkä aika. Ja varmasti mukavaa katsoa vierestä kun veli syö karkkia. Tee se, toimii varmasti.

[/quote]

ajattelin kyllä toteuttaa tämän lakon koko perheelle, ei siitä kukaan oikeasti kärsi. veli ei himoitse karkkia ja pärjää ilmankin. meillä aamu-, ilta- ja välipalat koostuvat vaihdellen hedelmistä, maustamattomasta jogurtista, maustetuista juomajogurteista, kaakaosta, kekseistä, leipätikuista, paahtoleivästä, sämpylästä, puurosta, kakuista, pähkinöistä jne. lämmin ruoka 2krt pv. välillä menee ihan hyvin ruoka ales, joskus taas ei millään söisi ruokaa vaan pyytää leipää/muroja.

Vierailija
16/16 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että ne lapset, joiden kotona on tiukka kuri makean suhteen, ovat heti kylään tullessa kaksin käsin sokeriastiassa tai keksivadilla. Kun makeasta menee hohto eikä siitä tehdä numeroa, niin lapsikin suhtautuu makeaan neutraalisti. Minusta karkkipäivä on hyvä idea ja lapselle voi ostaa hedelmiä - melonit, mangot, viinirypäleet korvaavat karkit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme