Mistä haen lukio-opiskelijalle koulutustukea,kun elatusmaksu loppuu?
Haluaisin tehdä sen,ennenkun lapsi täyttää 18 ettei hänen tarvitse sitä itse isältään hakea,johon ei ole kovin kummoiset välit.
Kommentit (7)
Ei.Vaan haen sitä lapsen isältä.Molemmat vanhemmat käsittääkseni ovat velvollisia kustantamaan lukio-opiskelut,vaikka lapsi siis täyttänyt 18-Lapsi asuu minun kanssani.Mietin vaan,onko lastenvalvoja oikea taho vai mistä sitä haetaan? -ap
Kakkonen ei ilmeisesti ymmärtänyt mitä tarkoitit.
Minä hain oikeusaputoimiston kautta, ja juuri samasta syystä kuin sinäkin, hyvissä ajoin että pystyin itse laittamaan asian vireille. Lastenvalvojankin luona voi asiasta sopia jos isä on halukas asiasta sopimaan mutta meillä näin ei ollut.
Lun lapsi täyttää 18 ja on myös opiskelija hän saa sitä kautta opintotukea ja hän voi tietenki ottaa opintolainaa
18 vuotta täyttäneen pitää itse huolehtia koulutustukiasioista. Täysi-ikäisen asiat kun eivät kuulu lastenvalvojalle tai Kelalle. Jos hän asuu luonasi, tuet häntä jo siinä muodossa ehkäpä oman osuutesi verran. Etävanhemman kanssa hänen on sovittava avun suuruudesta itse - tavallisin käytäntö on tietääkseni se, että etävanhempi maksaa suoraan lapselle suunnilleen sen, mitä aiemmin elatusapuna lähille, kunnes lapsi on käynyt toisen asteen oppilaitoksen loppuun.
Jos etä ei suostu, 18-vuotias voi viedä asian käräjäoikeuteen ja nostaa kanteen kumpaakin vanhempaansa vastaan (siis vaikka sinun toimimisessasi ei olisi ollut mitään huomautettavaa). Voisin kuvitella, että aika harva tätä tekee, joten koulutustuki on käytännössä etän hyvän tahdon ja kunniantunnon varassa, ja jos sellaisia ei löydy (nimimerkki kokemusta on), lähi vastaa yksin 18 vuotta täyttäneen opiskelijan taloudellisesta tukemisesta.
Alaikäisten elatusapusysteemi toimii hyvin siinäkin tapauksessa, että etä niskoittelee, mutta 18 vuotta täyttäneiden kohdalla systeemi ei ole vielä tasa-arvoinen. Toisaalta kyse on melko lyhyestä ajanjaksosta (18-vuotissyntymäpäivästä koulun loppuun, tai siitä eteenpäinkin jos tarvetta on).
Kokemuksia?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 18:06"]
Lun lapsi täyttää 18 ja on myös opiskelija hän saa sitä kautta opintotukea ja hän voi tietenki ottaa opintolainaa
[/quote]
Ei välttämättä saa opintorahaa ollenkaan. Opintolainan valtiontakauksen kyllä saa.
Tottakai veronmaksajat mielellään maksavat, jos kerta huonot välit on.