Miksi jotkut uskovat vieläkin lisääntymisviettiin?
Ihmisellä on tunnetusti seksuaalivietti ja hoivavietti, mutta puheet lisääntymisvietistä ovat kyllä pelkkiä ajatuksia ilman mitään biologista pohjaa. Miettikää nyt itsekin: seksin harrastaminen on koko ihmiskunnan historian ajan johtanut lapsen syntymään enemmän tai vähemmän automaattisesti. Ei siinä ole lisääntymisvietille mitään tarvetta. Tämä ajatus on aivan uusi keksintö, muutaman viime sukupolven aikana syntynyt kulttuurinen meemi, jonka tarkoitus on saada naiset sikiämään, vaikka nykyisin olisi mahdollisuus myös valita toisin. Naiset voisivat saavuttaa elämässään paljon enemmän, jos he eivät uskoisi lasten kasvattamisen olevan naisen tehtävistä tärkeimmän.
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:15"]
Miten ihminen voi olla ainoa eläin, joka on vapaa lisääntymisvietistä?
[/quote]
Se ei ole lisääntymisvietti vaan vietti pylsiä silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:34"]
[/quote]
[/quote]
Nyt tuli niin hienoa analyysia, että ostan heti... not!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:34"]
[/quote]
[/quote]
Nyt tuli niin hienoa analyysia, että ostan heti... not!
[/quote]
No selitä sinä sitten miten luonnonvalinta on voinut kehittää tälläisen vietin?
Esim. linnuilla on pesänrakennusvietti. Mutta jos otat munat pois pesästä, linta jatkaa hautomista. Ei sillä ole mitään viettiä hautoa juuri omia jälkeläisiään. Sitten kun munat kuoriutuvat, niin poikasten ääntely, punaiset kidat yms. herättävät ruokintavietin.
Koko lisääntymissysteemi luonnossa perustuu siihen, että jokainen vaihe onnistuu ja sitten siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Jos jokin vaihe epäonnistuu, niin ei eläin sitä tajua eikä osaa ajatella mitä pitäisi tehdä jotta jälkeläisiä tulisi.
Mä olen 22-vuotias, enkä vielä ole kokenut viitettäkään mistään lisääntymisvietistä.
Vastasit omaan kysymykseesi. Ihmiset, jotka uskovat lisääntymisviettiin, hankkivat muita todennäköisemmin lapsia ja siirtävät uskomuksensa seuraavalle sukupolvelle. Jos ei usko lisääntymisviettiin vaan ajattelee, että lisääntyminen on naiselle lähinnä haitallista, ei todennäköisesti hanki lapsia. Pronatalistiset eli lisääntymismyönteiset ajatukset siirtyvät aina tehokkaammin kuin natalismikriittiset.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:35"]
No mitä se vauvakuume sitten on?
[/quote]
Lasten hankkiminen on sosiaalisesti hyväksytty ja tuettu tapa saada elämäänsä lisää merkitystä. Tarve kokea itsensä ja elämänsä merkitykselliseksi ilmenee usein vauvakuumeena, koska sille on yhteiskunnassa valmiit mallit. Lapsen hankkiminen on myös paljon helpompaa kuin vaikkapa ansioituminen tieteen, taiteen tai muiden auttamisen saralla. -ap
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:38"]
[/quote]
Lasten hankkiminen on sosiaalisesti hyväksytty ja tuettu tapa saada elämäänsä lisää merkitystä. Tarve kokea itsensä ja elämänsä merkitykselliseksi ilmenee usein vauvakuumeena, koska sille on yhteiskunnassa valmiit mallit. Lapsen hankkiminen on myös paljon helpompaa kuin vaikkapa ansioituminen tieteen, taiteen tai muiden auttamisen saralla. -ap
[/quote]
Juupajuu, ja sukupuoli on sosiaalinen konstruktio.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:41"]
Juupajuu, ja sukupuoli on sosiaalinen konstruktio.
[/quote]
Gender onkin. -ap
[/quote]
Ei poikkea mitenkään auto-, matka- tai koirakuumeesta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:55"]
[/quote]
Ei poikkea mitenkään auto-, matka- tai koirakuumeesta.
[/quote]
Kaikki kolme kokeneena täytyy sanoa, että olen samaa mieltä. Kuumeilussa on kyse siitä, että tekee kovasti mieli jotakin. Se on sitten toinen juttu, kannattaako sitä hankkia...
Kyllä minä ainakin tunnistan itsessäni lisääntymisvietin. Minulla tärkein syy haluta lapsia oli se, että haluan siirtää geenini eteenpäin. Olisi ollut kauheaa ajatella, että sukuni ei jatku minusta eteenpäin. En erityisemmin ole koskaan pitänyt lapsista, vaan juuri tuo geenien jatkuminen oli lastenhankinnan peruste. Eikö tuo ole juuri lisääntymisvietti?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 18:16"]
Kyllä minä ainakin tunnistan itsessäni lisääntymisvietin. Minulla tärkein syy haluta lapsia oli se, että haluan siirtää geenini eteenpäin. Olisi ollut kauheaa ajatella, että sukuni ei jatku minusta eteenpäin. En erityisemmin ole koskaan pitänyt lapsista, vaan juuri tuo geenien jatkuminen oli lastenhankinnan peruste. Eikö tuo ole juuri lisääntymisvietti?
[/quote]
Miten kivikauden ihmiset olisivat halunneet siirtää geeninsä eteenpäin kun eivät mistään geeneistä mitään tienneet? Kysymys ei ole vietistä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:38"]
[/quote]
[/quote]
Sekoitat musta 2 eri asiaa. TOki itsensä ja elämänsä voi tuntea merkitykselliseksi tieteen, taiteen tai ihan perusduuninkin kautta. Mutta se ei useimmille riitä, että OMa elämä tuntuu merkitykselliseltä, vaan haluaa nähdä sitä elämän jatkumista ja seuraavan sukupolven. Ja erittäin harvoin kukaan ihminen omistautuu millekään muulle asialle elämässään yhtä paljon kuin omille lapsilleen. Tai ne muutkin asiat saavat jotenkin erilaisen merkityksen lasten myötä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 18:57"]
[/quote]
Miten kivikauden ihmiset olisivat halunneet siirtää geeninsä eteenpäin kun eivät mistään geeneistä mitään tienneet? Kysymys ei ole vietistä.
[/quote]
no ei kai nekään nyt ihan pällejä olleet, kyllä ne nyt varmaan tajusivat seksin ja vauvan syntymän yhteyden... ja silti aina vaan panivat uudestaan, vaikka paneminen ei ole mikään perustarve joka olisi pakko tyydyttää (kuten syöminen tai lämpö)... eli kyllä niillä joku vahva vietti oli siihen, että elämä jatkuisi...
[/quote]
[/quote]
No halusivat ainakin sukunsa jatkuvan. Eivät kivikauden ihmiset ihan apinoita olleet, kun kuitenkin kykenivät jälkeläisensä hengissä pitämään Suomen ilmastossa ilman karvapeitettä... Kyllä heillä aivokapasiteettia oli silloinkin.
HAHA, wut :D
Kaikkien lajien perimmäinen tarkoitus on lisääntyä. Kun lisääntyminen syystä tai toisesta lakkaa, kohtaa lajia sukupuutto.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 19:09"]
[/quote]
[/quote]
no ei kai nekään nyt ihan pällejä olleet, kyllä ne nyt varmaan tajusivat seksin ja vauvan syntymän yhteyden... ja silti aina vaan panivat uudestaan, vaikka paneminen ei ole mikään perustarve joka olisi pakko tyydyttää (kuten syöminen tai lämpö)... eli kyllä niillä joku vahva vietti oli siihen, että elämä jatkuisi...
[/quote]
Muistelen lukeneeni, että seksin ja vauvojen yhteys tajuttiin vasta joskus 10 000 vuotta sitten. Tai siis että lapsella on isä. Raamatussahan on näitä pitkiä litanioita siitä kuka on kenenkin poika. Ilmeisesti se oli merkittävä keksintö siihen aikaan.
Miksi haluat geenilinjasi jatkuvan? Kai tajuat, että ne eivät ole sinun geenejäsi vaan sinä jaat samat geenit monet muun ihmisen kanssa. Ei niissä sinun geeneissäsi ole mitään vain sinulle ominaista. Sinä olet ainutkertainen itsesi koska sinulla on tietty geeniyhdistelmä mutta lapsesi ja lapsenlapsesi tulevat saamaan iha eri geeniyhdistelmät.
Vähän sama kuin testamenttaisit lapsillesi puolikkaan puhelinnumerosi.
Sitten jos kloonaaminen joskus tulee mahdolliseksi, niin sitten ehkä ymmärtäisin.